Allemaal makkelijk gezegd, in theorie.
Ik ben hier de enige bediende, dus als ik er niet ben, is er NIEMAND die mijn taak kan over nemen.
En ja, ik ben over de laatste 7 jaar eigenlijk nog nooit ziek thuis gebleven. Ook al was ik vaak wat ziek.
In een piepkleine KMO, waar geen ruimte is om een 2e bediende in dienst te nemen (en eigenlijk ook helemaal geen werk voor), is dat allemaal niet evident hoor.
Goed, ik kan veel van thuis uit doen; maar zeker niet alles. Soit, morgen dus thuiswerk. vanavond en morgen vroeg in bed kruipen. En hopelijk tegen woensdag ben ik veel beter.
Overigens, na 2 jaar corona, zijn weinig bedrijven hun beleid aangepast hoor.
Bij Daikin bijvoorbeeld, een ex firma waar ik 10 jaar heb gewerkt, werd uw contract niet verlengd als je 2 keer ziek was tijdens uw tijdelijk contract. Dat was daar de concencus. Iedereen wist dat daar wel.
En ook mijn vrouw werkt nu in een school waarbij niemand vast contract krijgt. Iedereen krijgt daar een "schooljaar contract". In juli is iedereen dus werkloos, kan gaan stempelen, en als ge braaf gewerkt hebt, mag je terug komen op 1 september, voor uw nieuw "schooljaar contract".
Dus ook daar is het van belang niet te veel ziek te zijn. (maar zoals bij Daikin, is 2 keer verkouden per jaar, dan echt al te veel?)
Ik begrijp wat je bedoelt hoor en het is inderdaad allemaal niet zo evident en zwart-wit. Maar als iedereen zo redeneert, kom je in een straatje zonder einde natuurlijk.
Kans is groot dat ik ziek ben geworden van een collega die zat te snotteren vorige week en ook geen test wou doen. Daardoor zit ik nu met een bang hart af te wachten hoe mijn longen gaan reageren op deze besmetting...