Mijn moeder verwachtte gisteren een levering van Ikea. Om haar te helpen was ik aanwezig tijdens het tijdslot dat was doorgegeven door de transporteur (tussen 17u50 en 19u50). Om 19u een telefoontje van de chauffeur met de melding dat hij in Kapellen is en iets voor 20u bij ons zal zijn. Mooie service dacht ik.
Iets voor 20u belt er iemand aan, ik ga open doen en zie iemand staan met een klein pakket. Man in kwestie geeft het aan en zegt “Aub, uw levering”. Waarop ik hem de vraag stel waar de rest ligt. Hij zegt dat hij enkel dit heeft meegekregen. Op dat moment kijk ik naar de doos en zie ik een gigantisch oranje label met de melding “OPGELET: Order op 2 CDU’s, deel 1 van 2”. Ik neem de pakbon er ook bij en toon hem dat er nog 4 andere artikels op staan (een salon).
Omdat ik doorgaans respect heb voor die chauffeurs was mijn, hierboven omschreven, interactie op een rustige toon. Man ik kwestie kan er vermoedelijk niets aan doen. Echter vatte hij dat verkeerd op en wordt hij opeens agressief: Ik kom helemaal vanuit Kapellen voor u! Heb hem gezegd dat ik dat begreep, maar dat wij wel een verdwenen salon hebben. Op dat moment vond hij het een goed idee om op 5cm van mijn gezicht te komen staan en het volgende te zeggen: U bent racist of wat!?
Zoals vaak een chauffeur van allochtone origine, maar waar bovenstaande opmerking vandaan kwam… Gelukkig is hij toen snel weggegaan.
Ik ben het echt beu dat sommigen een situatie kunnen omdraaien om ervoor te zorgen dat de blanke man een racist zou zijn. Dat lijkt wel een “get out of jail free card te zijn.” Enkele jaren geleden had ik op dergelijke situatie op een agressieve manier gereageerd, gelukkig ben ik iets rustiger geworden. Neemt niet weg dat ik echt razend ben en zo’n verwijt echt niet waardeer.