Je ergernissen van vandaag - Deel 1

Status
Niet open voor verdere reacties.
Onroerende voorheffing... Dat is nu toch de meest belachelijke belasting ooit.
Je koopt een grond en je zet er een huis op. Op je huis betaal je 21% btw en op de grond ook als je voldoet aan volgende 3 regels
  • er is een toelating om op de grond te bouwen en er wordt een gebouw opgericht dat verkocht wordt met btw
  • de grond en het gebouw worden door éénzelfde persoon verkocht
  • en de bouwgrond wordt tegelijk met het gebouw overgedragen.
Het geld dat je bijeensprokkelt om bovenstaande te verwezelijken wordt ook nog eens zwaar belast.
En dan jaarlijks bedrag onroerende voorheffing die bij sommigen 2500 euro is (niet bij mij gelukkig) gedurende de minimaal 40 jaar die je hopelijk in je woning woont.
Das 100.000 euro in het beste/slechtste geval :unsure: per woning voor de gemeentes...
Dat is een redenering die je bij verschillende belastingen kan maken natuurlijk (belasting op nalatenschappen, kuch).

Op zich zou het me allemaal niet storen moest ik het gevoel hebben dat zaken efficiënt worden aangepakt, wat waarschijnlijk zou betekenen dat de belastingen iets lager kunnen.
In de realiteit moeten we natuurlijk verderzetting van de jeugdbeweging sponseren (lokaal bestuur) en allerhande intercommunales.

Je koopt een grond en je zet er een huis op. Op je huis betaal je 21% btw en op de grond ook als je voldoet aan volgende 3 regels
  • er is een toelating om op de grond te bouwen en er wordt een gebouw opgericht dat verkocht wordt met btw
Het geld dat je bijeensprokkelt om bovenstaande te verwezelijken wordt ook nog eens zwaar belast.
En dan jaarlijks bedrag onroerende voorheffing die bij sommigen 2500 euro is (niet bij mij gelukkig) gedurende de minimaal 40 jaar die je hopelijk in je woning woont.
Das 100.000 euro in het beste/slechtste geval :unsure: per woning voor de gemeentes...

Hebt ge ook uwen brief gekregen? :lol:

Het is inderdaad jammer dat de roerende voorheffing niet veel hoger is, zoals in alle omringende landen. Het is eenvoudige manier om rijkdom te belasten, in plaats van arbeid. In de omringende landen is 2-3% van het BNP belastingen op onroerend goed, in België minder dan 1%. En dat maakt dat huisjesmelkers en kapitaalkrachtige burgers zo goed als geen belastingen betalen op hun huurinkomsten

Ik stem op éénder welke partij (behalve extreems rechte/links) die een verhoging van de inkomsten uit onroerend goed opnemen in hun partijprogramma, ten voordele van een verlaging van de belasting op arbeid.

Tot ge geflitst wordt en over tijd zijt. Lappen ze er nog eens €60 bij :unsure:

Nu ik ga ook wel altijd op afspraak én om 7u 's ochtends. Nog nooit moeten wachten.
Vorige keer was het eerste vrije moment een dikke 4 weken later.

als j e kan aantonen dat je een afspraak hebt niet.

Ik ga nooit zonder afspraak. Ook al voor corona ging ik met afspraak. Het kan maar zo gemakkelijk zijn. In minder dan een half uur ben ik binnen en buiten.

Dat is toch meer dan 800 euro dat ik hier moet ophoesten inderdaad. Ik veronderstel dat het nog meer oploopt als ge een kast van een villa staan hebt.

Het is inderdaad jammer dat de roerende voorheffing niet veel hoger is, zoals in alle omringende landen. Het is eenvoudige manier om rijkdom te belasten, in plaats van arbeid. In de omringende landen is 2-3% van het BNP belastingen op onroerend goed, in België minder dan 1%. En dat maakt dat huisjesmelkers en kapitaalkrachtige burgers zo goed als geen belastingen betalen op hun huurinkomsten

Ik stem op éénder welke partij (behalve extreems rechte/links) die een verhoging van de inkomsten uit onroerend goed opnemen in hun partijprogramma, ten voordele van een verlaging van de belasting op arbeid.
why not have both! En een inefficiënt gebruik van deze verkregen fondsen!

Maar uw voorstel gaat toch gewoon mensen naar de huurmarkt duwen waar het KI vlot verrekend wordt en ze zelf geen vermogen kunnen opbouwen.
Velen die nu al niet de eindjes bij elkaar kunnen knopen. Ongeacht de verlaging van belasting op arbeid. Laat die dan jaarlijks nog eens 5k betalen voor KI of zo?
Wat met mensen die net op pensioen zijn met een woonst en een lager inkomen hebben.... pech voor hun? :unsure:

Dan beter een belasting op effectieve huurinkomsten dan de hele goegemeente te gaan belasten.

Laatst bewerkt:
why not have both! En een inefficiënt gebruik van deze verkregen fondsen!

Maar uw voorstel gaat toch gewoon mensen naar de huurmarkt duwen waar het KI vlot verrekend wordt en ze zelf geen vermogen kunnen opbouwen.
Velen die nu al niet de eindjes bij elkaar kunnen knopen. Ongeacht de verlaging van belasting op arbeid. Laat die dan jaarlijks nog eens 5k betalen voor KI of zo?
Wat met mensen die net op pensioen zijn met een woonst en een lager inkomen hebben.... pech voor hun? :unsure:

Dan beter een belasting op effectieve huurinkomsten dan de hele goegemeente te gaan belasten.
Niets belet ons de eerste woning tot een bepaald bedrag te vrijwaren van die hogere onroerende voorheffing.
En betreffende de huurprijzen: onze buurlanden slagen er dus wel in om redelijke prijzen op de huurmarkt te garanderen

Madam, met alle respect, ik begrijp dat een vrouw kieskeurig is over de saucissen die ze in haar leven binnenlaat, maar het zijn in dit geval blikjes Zwan, ge moet daar geen zes minuten op staan studeren.

Waarschijnlijk een veel gedeelde frustratie, maar ik post hem toch. Pakketleveranciers :angry:

DHL Express: ik kies voor levering in een afhaalpunt. Probeert de leverancier toch bij mij thuis te leveren (terwijl ik uiteraard niet thuis was). Om het dan terug mee te nemen naar het depot. Daarop krijg ik een mail dat ik moet bellen voor een nieuwe afspraak te maken. Drie dagen later wordt het dan eindelijk geleverd bij het afhaalpunt.
DPD: ik kies voor levering in een bepaald afhaalpunt. Leverancier kiest ervoor om niet dat afhaalpunt te gebruiken, maar heel wat km's verderop het pakket te droppen.

Te veralgemenend over Britse vakantiegangers
Een Brits koppel met een kindje van een jaar of 4-5 voor mij aan de kassa van den Delhaize. Ze hadden zo'n kinderwinkelkarretje gepakt omdat ze niet veel nodig hadden en hun kind vond dat plezant, dus dat is geen probleem. Wat wel een probleem was, was dat ik achter hen aan de kassa stond, zij dat leeg winkelkarretje gewoon lieten staan aan de kassa en hun 3 producten zo mee namen. Ik heb dan dat karretje gelanceerd richting de vader die kwaad werd, maar ipv het lef te hebben om mij aan te spreken, vroeg hij aan de kassier waar hij dat karretje mocht zetten. Daarna werd hij kwaad op de kassier omdat die zei dat hij het moest zetten waar hij het had gepakt. De gerant stond gelukkig vlakbij om die marginalen vriendelijk te begeleiden naar de uitgang, maar wtf zeg. Waarom zijn bijna alle Britten zo marginaal eens ze hun land verlaten?

Een Brits koppel met een kindje van een jaar of 4-5 voor mij aan de kassa van den Delhaize. Ze hadden zo'n kinderwinkelkarretje gepakt omdat ze niet veel nodig hadden en hun kind vond dat plezant, dus dat is geen probleem. Wat wel een probleem was, was dat ik achter hen aan de kassa stond, zij dat leeg winkelkarretje gewoon lieten staan aan de kassa en hun 3 producten zo mee namen. Ik heb dan dat karretje gelanceerd richting de vader die kwaad werd, maar ipv het lef te hebben om mij aan te spreken, vroeg hij aan de kassier waar hij dat karretje mocht zetten. Daarna werd hij kwaad op de kassier omdat die zei dat hij het moest zetten waar hij het had gepakt. De gerant stond gelukkig vlakbij om die marginalen vriendelijk te begeleiden naar de uitgang, maar wtf zeg. Waarom zijn bijna alle Britten zo marginaal eens ze hun land verlaten?
Mssh eens vragen aan @Squidward

Hehe, ik heb zo eens een vrouw kwaad aangesproken omdat ze haar kar in de Colruyt voor de andere karren parkeerde. Zo dat typische "ik duw mijn kar zodat ze tegen de rij bolt maar er niet in".
Gewoon luid genoeg "Is het nu zo veel moeite om nog 2 stappen te zetten en uw kar op zijn plaats te duwen?". Ze keek maar vies maar heeft het toch gedaan :laugh:
Het vliegend schijt krijg ik van zo mensen.

Hier in AH zo ook eens achter een wicht gestaan aan de kassa, waar de dochter het gewoon aan het begin van de band achterliet voor mijn voeten. Dat dan ook een paar keer ostentatief vooruit geschoven, tot ze het niet meer kon negeren en ze duidelijk geïrriteerd haar dochter toesnauwde dat weg te zetten.

Dat je al eens iets vergeet kan ik begrijpen, maar je maakt mij niet wijs dat je niet doorhebt dat er 2 meter achter jou een karretje staat waar je dochter heel de winkel mee heeft rondgereden, terwijl jij je 5 producten plots moet vasthouden.

Hier in AH zo ook eens achter een wicht gestaan aan de kassa, waar de dochter het gewoon aan het begin van de band achterliet voor mijn voeten. Dat dan ook een paar keer ostentatief vooruit geschoven, tot ze het niet meer kon negeren en ze duidelijk geïrriteerd haar dochter toesnauwde dat weg te zetten.

Dat je al eens iets vergeet kan ik begrijpen, maar je maakt mij niet wijs dat je niet doorhebt dat er 2 meter achter jou een karretje staat waar je dochter heel de winkel mee heeft rondgereden, terwijl jij je 5 producten plots moet vasthouden.
Die weten dat uiteraard goed genoeg. Maar in plaats van hun kind even te wijzen op wat ze moeten doen, gaan ze er liever van uit dat de rest van de gemeenschap er niets van gaat zeggen omdat het een kind is (terwijl het eigenlijk de ouders zijn).

Hehe, ik heb zo eens een vrouw kwaad aangesproken omdat ze haar kar in de Colruyt voor de andere karren parkeerde. Zo dat typische "ik duw mijn kar zodat ze tegen de rij bolt maar er niet in".
Gewoon luid genoeg "Is het nu zo veel moeite om nog 2 stappen te zetten en uw kar op zijn plaats te duwen?". Ze keek maar vies maar heeft het toch gedaan :laugh:
Het vliegend schijt krijg ik van zo mensen.
Ik heb ooit gewoon de opmerking gemaakt dat winkelkarren niet zijn zoals thuis dat er vent die er wel zal induwen.

Laatst bewerkt:
Te veralgemenend over Britse/Amerikaanse vakantiegangers
Mssh eens vragen aan @Squidward
Klassieke reactie op Remake, dat zijn niet alleen de Britten, hoor.
Maar, ik geef geen ongelijk, het klopt idd dat Britten eens van het eiland af geen idee hebben hoe ‘polite society’ werkt. Amerikanen hebben op grotere schaal hetzelfde probleem.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan