Elosopardo
Well-known member
Nu het toch over tandartsen gaat.
Vorige week op jaarlijkse controle geweest bij een nieuwe tandarts aangezien mijn andere op pensioen was.
Ik wist dat ik 1 gaatje had, tussen 2 tanden vooraan, maar geen last van dus had eigenlijk afspraak gemaakt om dat te vullen + controle.
Maar dat is even anders uitgedraaid.
Omdat het de eerste keer daar was moest ik een volledig mondonderzoek ondergaan en heeft de tandarts ook tandplak verwijderd. Mijn vorige tandarts heeft dat nooit gedaan. (nieuwe nu zei wel dat ik eigenlijk heel weinig tandplak had).
Blijkbaar zit ik in totaal met 8 (oppervlakkige) gaatjes en nog 2 wijsheidstanden die dringend moeten getrokken worden omdat ze ontstoken zitten (waar ik niets van voel, wat heel raar is volgens de tandarts).
Ik heb dus ineens 5 nieuwe afspraken gekregen over de komende 3 maand.
1 per kwadrant om gaatjes te vullen en 1 per wijsheidstand.
Ik was ook verbaasd toen mijn huidige tandarts plots begon met het tandsteen "weg te stralen".
Was eigenlijk gegaan voor wat tandpijn aan een tand die al was gevuld. Dus ik dacht dat die vulling misschien deels was losgekomen ofzo. Bleek dat die tand dus eigenlijk al volledig dood was. Gevolg was dus tandje trekken. Gelukkig is het een tand die vrij vanachter zit in mijn gebit dus als ik eens mooi lach dan zie je er niets van.
Maar dan kwam de fun. Ik ga naar het ziekenhuis voor het plannen van een implantaat. Ze doen daar dan een cone beam CT scan van het gebit om "de hoeveelheid bot in kaart te brengen". Blijkt dus dat ik toch wat meer verborgen cariës had en dat één van mijn wijsheidstanden in die mate was aangetast dat die moest getrokken worden.
Gisteren heb ik de laatste procedure ondergaan (afwerken van de prothese en verwijdering wijsheidstand). Die prikjes voor de verdoving in het verhemelte waren echter verschrikkelijk. Ik kreeg er de tranen van in de ogen. Voor het implantaat hebben ze dan nog eens een sinuslift gedaan, wat eigenlijk een mooi woord is voor de bodem van je sinus maxillaris breken en opvullen met synthetische bot zodat ze meer ruimte hebben voor het implantaat. Dat was echt het ergste van alles wat ik de voorbije maanden heb meegemaakt.
Alé ja dat en de factuur achteraf

you gotta be kidding me , no?
Het is België. Ben je verbaasd?
Het heeft ook jaren geduurd dat een elektronisch geneesmiddelenvoorschrift ook nog eens apart moest afgedrukt worden.