Je ergernissen van vandaag - Deel 1

Status
Niet open voor verdere reacties.
En eenmaal ik afgestudeerd was kwam het jaren later terug als een item in het journaal als 'het vak met het laagste slaagpercentage aan alle Vlaamse universiteiten' :rofl:
Ergens wel logisch, dat is vaak het enige vak/een van de weinige vakken gerelateerd aan wiskunde in opleidingen waar velen net terecht komen omdat ze alles dat wiskunde is willen vermijden.

Dat is toch de indruk die ik had alleszins. Daar komt dan nog de reputatie bij waardoor mensen al op voorhand beginnen bibberen.

Altijd bij uw eerste gedacht blijven.
Als je jezelf begint te corrigeren ga je vaker foute dan juiste correcties doorvoeren.

Allez, dat laatste is vooral uit eigen ervaring :unsure:

Ik herinner mij dat statistiek een vreselijk meerkeuze examen was
En eenmaal ik afgestudeerd was kwam het jaren later terug als een item in het journaal als 'het vak met het laagste slaagpercentage aan alle Vlaamse universiteiten' :rofl:
Is dat statistiek aan de UGent met die ene met zijn Frans accent? Statistiek 1 en 2 zijn aan de KUL naar het schijnt beter te doen. Die in Gent was daar echt trots op dat hij de ‘buisprof’ van het land was :unsure:

Is dat statistiek aan de UGent met die ene met zijn Frans accent? Statistiek 1 en 2 zijn aan de KUL naar het schijnt beter te doen. Die in Gent was daar echt trots op dat hij de ‘buisprof’ van het land was :unsure:
Ik heb die gehad, kwam eigenlijk best sympathiek over!
Niettemin 5/20 en 3/20 behaald.. :unsure:

(Naar mijn aanvoelen moest je uit de 6-uurs komen om de cursus te begrijpen, wat bij mij dus niet het geval was en 20j geleden bestonden de bijspijkermogelijkheden zoals vandaag nog niet. Ik kwam uit het ASO met in de 80 procent altijd voor wiskunde, chemie,.. dus niet de persoon die per se wiskunde wou ontwijken.)

(Naar mijn aanvoelen moest je uit de 6-uurs komen om de cursus te begrijpen, wat bij mij dus niet het geval was en 20j geleden bestonden de bijspijkermogelijkheden zoals vandaag nog niet.)
Ja die geeft statistiek aan de campus psychologie? Lijkt me dat de meeste mensen daar inderdaad niet zitten met een grote voorkennis wiskunde.

Ja die geeft statistiek aan de campus psychologie? Lijkt me dat de meeste mensen daar inderdaad niet zitten met een grote voorkennis wiskunde.
Idd, ik heb m gehad het eerste jaar zelfs dat hij lesgaf aan Ugent, kan maar hopen dat al die gebuisde studenten zijn manier van lesgeven toch wat heeft veranderd..

(Naar mijn aanvoelen moest je uit de 6-uurs komen om de cursus te begrijpen, wat bij mij dus niet het geval was en 20j geleden bestonden de bijspijkermogelijkheden zoals vandaag nog niet. Ik kwam uit het ASO met in de 80 procent altijd voor wiskunde, chemie,.. dus niet de persoon die per se wiskunde wou ontwijken.)
Ja, die prof - nu al een 15-tal jaar geleden.

Ik kwam zelf uit 8 uur wiskunde maar heb soms toch mijn hoofd moeten krabben tijdens dat examen...

De eerste keer 6/20 en de tweede keer 18/20 :oink:

Ja, die prof - nu al een 15-tal jaar geleden.

Ik kwam zelf uit 8 uur wiskunde maar heb soms toch mijn hoofd moeten krabben tijdens dat examen...

De eerste keer 6/20 en de tweede keer 18/20 :oink:
Je zou toch denken dat statistisch afwijkende cijfers qua slaagpercentage voor 1 vak... Verder onderzocht zouden worden? 🙈

Nu niet meer (ik weet niet of de cursus nu doenbaarder is**) maar ik heb nooit de indruk gehad dat die mens daar trots op was ze. Die cursus is echt niet superzwaar maar er zijn veel studenten die beginnen aan psychologie die daar eigenlijk niet op hun plaats zitten en dan wijzen ze graag naar hun spectaculaire buis voor statistiek (hoewel de rest vaak ook niet denderend was).

Ik vond dat die veel moeite deed om de dingen uit te leggen maar ge moet nu eenmaal veel leerstof geven op 12 weken en als ge dan studenten voor u hebt waar ge eerst nog moet uitleggen wat een sommatieteken is... (ik bewonder zijn geduld).

Zijn meerkeuze examen klaagden ze inderdaad ook omdat bij hem meerdere antwoorden goed konden zijn én er ook giscorrectie werd toegepast. Heel andere situatie dan de typische 1 antwoord correct. Dat is ondertussen ook aangepast. (En ja met de aantallen die starten aan psychologie is er niet veel andere keuze dan met meerkeuze te werken. Ik vond dat wel tof).

Marchant?

Nooit les van gehad, zelfs niet in dezelfde faculteit mee gezeten maar toch al van gehoord :biglaugh: Wel al cursussen van gezien en eigenlijk heel haalbaar maar meestal ontbreekt de voorkennis en interesse volgens mij. Wat bijzonder is want wetenschappen als psychologie, sociologie, criminologie, … zijn alleen maar wetenschappelijk omdat ze statistiek gebruiken.
Ge moogt natuurlijk ook niet uit het oog verliezen dat de meeste mensen die psychologie studeren uiteindelijk geen wetenschappelijk onderzoek gaan doen. Dat een groot deel van hen die interesse niet hebben is an sich dus niet zo erg maar ze hebben wel een basis nodig om op zijn minst de resultaten van wetenschappelijk onderzoek te begrijpen*. De statistiek die ze krijgen evolueert dus wel (waar veel mensen zich aan mispakken: ge hebt minstens 4 jaar statistiek maar na statistiek I en II wordt de nadruk wel wat anders. Er was in het derde jaar ook eentje waarin met matrices gewerkt werd, ik denk niet dat er 5 studenten waren die dat echt konden/snapten en daar waren geen spectaculaire buizen te vinden). Maar ja veel mensen met geen aanleg of interesse in wiskunde en dan is statistiek nog een specialer beestje.

* Lukt niet altijd natuurlijk. Zie ook antivax dokters :v
** slaagpercentage van de huidige prof voor statistiek I zou boven de 50% liggen (geen idee of dat dan enkel over eerste zit gaat. Bij Marchant lag het slaagpercentage voor eerste zit rond de 30%), cursus te bekijken voor de geïnteresseerden https://www.ugent.be/nl/onderzoek/m...scommunicatie/interview/interviewdecember2017

Laatst bewerkt:
/grumpy mode on

Er zou een wet moeten komen die mensen het recht geeft met de (colruyt) winkelkar over asociale winkelbezoekers heen te rijden. :mad:
Neen, er is geen reden om hand in hand door de colruyt gangen te slenteren
Neen, er is geen reden om met je kar heel de gang te versperren.
Neen, er is geen reden om andere mensen de weg af te snijden met een kar

/off

/grumpy mode on

Er zou een wet moeten komen die mensen het recht geeft met de (colruyt) winkelkar over asociale winkelbezoekers heen te rijden. :mad:
Neen, er is geen reden om hand in hand door de colruyt gangen te slenteren
Neen, er is geen reden om met je kar heel de gang te versperren.
Neen, er is geen reden om andere mensen de weg af te snijden met een kar

/off
Nee er is geen reden om naar de colruyt te gaan :unsure:

** slaagpercentage van de huidige prof voor statistiek I zou boven de 50% liggen (geen idee of dat dan enkel over eerste zit gaat. Bij Marchant lag het slaagpercentage voor eerste zit rond de 30%), cursus te bekijken voor de geïnteresseerden https://www.ugent.be/nl/onderzoek/m...scommunicatie/interview/interviewdecember2017
toch wel zot hoe het slaagpercentage met een andere prof meteen 20% steeg als deze info klopt :oink: examen makkelijker, of beter gedoceerd?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan