Is het spijtig genoeg altijd al geweest. Daarom dat ik eigenlijk niet echt geloof in al die HR nonsens. Gewoon de CV's eens aflopen, eens een babbeltje slaan en de eerste die u aanstaat daar geef je het gewoon aan en die leid je op. Veel efficiënter dan zitten te hengelen achter die ene witte raaf die je toch nooit vindt.
Maar tegenwoordig is opleiding een vies woord. Daarvoor dient de school denken de meeste werkgevers. En dan staan ze verstomd dat ze niet de juiste personen vinden. Of die moet direct inzetbaar en winstgevend zijn. Maar zo werkt het niet...
Toen ik eens aan het solliciteren was voor mijn eerste echte job volgend gesprek gehad:
'En meneer, heeft u ervaring met SAP'
'Nee, dat heb ik niet, maar ik ben snel vertrouwd met zulke programma's als men het mij goed uitlegt'
'Ja, dan gaan wij u niet kunnen weerhouden ze. Kennis van SAP is echt wel nodig in deze functie'
Het was voor alle duidelijkheid een vacature voor een administratief startersprofiel, dus géén IT. In de advertentie stond dat kennis van SAP welkom was, maar zeker geen vereiste.
Hoe de fuck moet je anders SAP leren kennen? Verplicht vak in het hoger onderwijs? Breid elke opleiding dan maar uit met een jaar of twee, want SAP is zó uitgebreid dat je het eigenlijk ter plekke moet leren.
Bende eikels