Je ergernissen van vandaag - Deel 1

Status
Niet open voor verdere reacties.
Is het spijtig genoeg altijd al geweest. Daarom dat ik eigenlijk niet echt geloof in al die HR nonsens. Gewoon de CV's eens aflopen, eens een babbeltje slaan en de eerste die u aanstaat daar geef je het gewoon aan en die leid je op. Veel efficiënter dan zitten te hengelen achter die ene witte raaf die je toch nooit vindt.

Maar tegenwoordig is opleiding een vies woord. Daarvoor dient de school denken de meeste werkgevers. En dan staan ze verstomd dat ze niet de juiste personen vinden. Of die moet direct inzetbaar en winstgevend zijn. Maar zo werkt het niet...

Toen ik eens aan het solliciteren was voor mijn eerste echte job volgend gesprek gehad:

'En meneer, heeft u ervaring met SAP'
'Nee, dat heb ik niet, maar ik ben snel vertrouwd met zulke programma's als men het mij goed uitlegt'
'Ja, dan gaan wij u niet kunnen weerhouden ze. Kennis van SAP is echt wel nodig in deze functie'

Het was voor alle duidelijkheid een vacature voor een administratief startersprofiel, dus géén IT. In de advertentie stond dat kennis van SAP welkom was, maar zeker geen vereiste.
Hoe de fuck moet je anders SAP leren kennen? Verplicht vak in het hoger onderwijs? Breid elke opleiding dan maar uit met een jaar of twee, want SAP is zó uitgebreid dat je het eigenlijk ter plekke moet leren.

Bende eikels

Letterlijk betekent weerhouden toch dat je er niet bij bent? Dus niet weerhouden betekent dan eigenlijk dat je er wel bij bent? Ook al wordt het gewoon verkeerd gebruikt en ben je er in beide gevallen dus niet bij waarschijnlijk.
Weerhouden hoort gewoon tout court niet thuis in de context van solliciteren 😊

Ik haat echt die nietszeggende HR mumbo jumbo die ze gebruiken in vele vacatures.

Je bent een teamplayer.
Je bent stipt, flexibel en hebt zin voor initiatief.
Je bent een doorzetter en neemt verantwoordelijkheid.
....

Het is wachten op de eerste die zegt in zijn brief dat hij net het tegenovergestelde van dat alles is.
Wat bedrijven zoeken is iemand met:

De gedrevenheid en ambitie van iemand van een dertiger
De attitude van een veertiger
Het verantwoordelijkheidsgevoel van een vijftiger
De vakkennis van een zestiger

Dit alles met de flexibiliteit en looneisen van een net startende twintiger.

Wat bedrijven zoeken is iemand met:

De gedrevenheid en ambitie van iemand van een dertiger
De attitude van een veertiger
Het verantwoordelijkheidsgevoel van een vijftiger
De vakkennis van een zestiger

Dit alles met de flexibiliteit en looneisen van een net startende twintiger.

Dat zou nu eens een originele en eerlijke vacature zijn zie.

Goh, nee dat wordt dan bijv vrijdagnamiddag gedaan vanaf 13u (allee voor corona) en duurt dan toch sowieso veel te lang want dan is het kantoor dicht en iedereen toch daar.

Idem voor klanten (als syndicus) waar ik dan vergaderingen mee moet doen, zet ik gewoon op aanvang: 18u, einde: ten laatste 19u30
(afhankelijk van de agenda).
Veel doen er dat niet en dan is het de hele tijd gezeur over nutteloze dingen en burenconflicten die al jaren aanslepen.
Just, effe vergeten dat gij ne syndicus zijt. Voor meetings met uw klanten kan ik me wel voorstellen dat strakke agendas broodnodig zijn. Dat lijkt dan ook meer op "publieke fora" dan een echte kantoor-style meeting (denk ik?).

Voor die meetings op vrijdagnamiddag ... mja dat is toch vooral slechte etiquette van uw collegas. Als ik een meeting 13u-14u in mijn agenda heb (zelf erin gezet of niet), verwacht ik toch echt dat die om 14u eindigt. Ik ben meestal ook degene die 10min voor opmerkt dat we moeten afronden en acties noteren. Ik vind wel handig dat Teams tegenwoordig een notification geeft "meeting is ending in 5min" of zoiets.

Just, effe vergeten dat gij ne syndicus zijt. Voor meetings met uw klanten kan ik me wel voorstellen dat strakke agendas broodnodig zijn. Dat lijkt dan ook meer op "publieke fora" dan een echte kantoor-style meeting (denk ik?).

Voor die meetings op vrijdagnamiddag ... mja dat is toch vooral slechte etiquette van uw collegas. Als ik een meeting 13u-14u in mijn agenda heb (zelf erin gezet of niet), verwacht ik toch echt dat die om 14u eindigt. Ik ben meestal ook degene die 10min voor opmerkt dat we moeten afronden en acties noteren. Ik vind wel handig dat Teams tegenwoordig een notification geeft "meeting is ending in 5min" of zoiets.

Oh tis ni alleen de collega's se, de baas heeft daar dan ook een aardje van aan om te blijven lallen.
Als ik de meeting niet organiseer pak ik altijd standaard mijne laptop mee zodat ik bij de onnuttige discussies kan werken

Wat doen HR-mensen eigenlijk de ganse dag?
Bijna iedereen is toch aangesloten bij een sociaal secretariaat. Ik kan me inbeelden dat er wel wat doorschuifwerk is, en af en toe iemand moet aangenomen/ontslaan worden, maar dat is toch geen rocket science.

Bijna iedereen is toch aangesloten bij een sociaal secretariaat. Ik kan me inbeelden dat er wel wat doorschuifwerk is, en af en toe iemand moet aangenomen/ontslaan worden, maar dat is toch geen rocket science.
Zelfde als in veel jobs. Geen kloten buiten zichzelf erg belangrijk vinden.

Ik zou eens naar vacatures kijken voor HR-mensen en hun takenprofiel bekijken. loon is maar een klein deel van HR.

edit disclaimer: Ben momenteel wat gefrustreerd in mijn huidige job (aka gouden kooi bij de overheid) en ben zwaar aan het twijfelen om te gaan freelancen of iets anders te gaan doen.

Ik heb eens gezocht en dit komt terug:
- aanspreekpunt inzake HR-gerelateerde vragen (in praktijk een soort eerstelijns helpdeskt, bij moeilijke vragen ga je naar het soc. secr.)
- loonadministratie (doorschuiven gegevens naar soc. secretariaat)
- beheren van het rekruterings- en selectieproces (als het al intern gebeurd)
- beheren HR-administratie (verzekeringen,..)

En daar vragen ze dan in veel gevallen een masterdiploma voor... .

edit disclaimer: Ben momenteel wat gefrustreerd in mijn huidige job (aka gouden kooi bij de overheid) en ben zwaar aan het twijfelen om te gaan freelancen of iets anders te gaan doen.

Ik heb eens gezocht en dit komt terug:
- aanspreekpunt inzake HR-gerelateerde vragen (in praktijk een soort eerstelijns helpdeskt, bij moeilijke vragen ga je naar het soc. secr.)
- loonadministratie (doorschuiven gegevens naar soc. secretariaat)
- beheren van het rekruterings- en selectieproces (als het al intern gebeurd)
- beheren HR-administratie (verzekeringen,..)

En daar vragen ze dan in veel gevallen een masterdiploma voor... .
Sommige van mijn professionele contacten werken binnen de HR-dienst.
Er komen wel wat diverse zaken bij kijken, zeker naar wetgeving toe, zaken die veranderen, audits van FOD Financiën voorbereiden, etc. Waarbij het soc. secretariaat zeker niet proactief optreedt en HR echt wel moet beslissen en sturen. Het sociaal secretariaat stuurt dan zelfs nog formulieren op waarbij zij zich maximaal indekken en het bedrijf steeds verantwoordelijk blijft voor de juiste toepassing van alle regels.

HR probeert op haar beurt die verantwoordelijkheid weer door te schuiven naar een externe consultant (ik), vermoedelijk om zich in te dekken intern als er iets misloopt.

Algemeen genomen heb ik ook niet de allerhoogste pet op van veel mensen die ik zo ben tegengekomen, maar verre van allen hadden ook een masterdiploma. Dus oneerlijke vergelijking.

Dat ik een halve dag aan het bellen ben geweest om situaties te fixen die anderen op het werk veroorzaken. Ondertussen blijft uw eigen werk maar liggen. Van de nonchalance van sommigen krijg ik het echt op mijn heupen.

Als uw "ik denk" zou veranderen in "ik zei" zou uw werkleven er al wat beter uitzien. Zo'n houding is voor schoolverlaters, niet voor 30-40 jarigen.
Ik ben externe, ik moet daardoor opletten met wat ik zeg. Pas als ik de collega's waarmee ik ga samenwerken, goed leren kennen heb, kan ik mij iets meer openstellen.

Het is en zou niet de eerste keer zijn (jammer genoeg) dat een interne reageert als een schoolverlater.

Ik zie niets? Is het een recente verandering?
Mobiel is nog hetzelfde, maar op de desktop versie staat een deel van de artikelen nu rechts naast de bovenste banner. Vroeger stonden die allemaal eronder en ik vond dat een pak duidelijker. Ziet er in 1 klap een stuk onoverzichtelijker uit.

Schermafbeelding-2021-02-04-193740.jpg

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan