gisteren avond kerstavond gevierd met familie
voor het eerst in 8 jaar. (normaal zit ik altijd in zonnige oorden in kerstvakantie, maar nu is mijn vrouw sinds deze zomer in België inwonend, en krijgt ze pas in januari haar paspoort, en mag ze dus tot die tijd het land niet verlaten).
Dus ja, familie feest. Ik moet er bij vertellen dat mijn vriendin echt heel goed haar best doet op school NL te leren elke ochtend, smiddags werkt ze, en savonds als ze thuis komt studeert ze nog tot 22.00 uur. ongelofelijk en eindeloos veel respect hier voor trouwens.
bon, op familie feest gevraagd aan mijn familie of ze zo veel mogelijk mooi nederlands wouden praten. ik wees hen er op dat velen van hen in het onderwijs en openbare sector werkten, waar ze toch ook steeds AN praten. na 3 minuten echter bij elk gesprek terug schakelden ze over op dialect. wat dus echt kut is voor mijn vriendin. ze gaat al een half jaar naar school en doet zo hard haar best, maar van dialect kan ze dus geen 1 zin deftig begrijpen.
na een paar keer vriendelijk te vragen, heb ik het opgegeven. dan maar het eten binnen gespeeld, en na het dessert direct naar huis.
toen opeens konden ze wel mooi NL spreken (hoe, gaan jullie nu al weg? waarom zo vroeg). zucht.
ok mijn favoriete haters gaan hier nu wel weer op reageren "verwacht jij nu dat je ganse familie je aanpast voor uw vriendin". Sorry maar voor 1 avond waarop we er eens bij zijn , JA.
Soit , is de laatste keer geweest, volgende maand haar paspoort, en dan nooit meer kerstmis thuis.
Kortom, ik ben echt teleurgesteld in m'n familie. Achteraf gezien hadden we beter thuis gebleven. Echt zielig voor haar, steeds niets kunnen volgen.