Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Als ik uw 4de alinea lees krijg ik gewoon de indruk dat je verwacht om alles gewoon gratis te krijgen. Je wilt een universeel basisloon en dan ook nog eens subsidies voor alles waar dat basisloon niet voor voldoet. Waarom zou je dan in godsnaam nog gaan werken. Of vooral, hoe wil je dat in godsnaam gaan bekostigen? Geld komt niet zomaar uit de boom gevallen hoor.FYI zou het nog bijna vergeten, maar ik heb wel gewerkt. Probleem is alleen ofwel is het vrijwillig (wat ik gedaan heb, en verdien je geen eurocent, dus is er eigenlijk ook geen incentive om het te doen), ofwel moet je het in het zwart doen (wat ik ook gedaan heb, en waar ik deels de PS5 heb betaald).
Kijk, ik heb ook een recht om te leven. Iedereen heeft dat recht om te leven, ongeacht wat je van hun vindt. Er zijn meer mensen zoals ik die falen in de maatschappij. Heel veel mensen. Veel mensen zoals ik, veel mensen die niet willen weten wat ze willen doen, en veel mensen die bvb. in de criminaliteit belanden (of in het Islamterrorisme).
Maar met zo een commentaar... help je niemand vooruit. Dan stimuleer je alleen maar die mensen nog verder de afgrond in, en mogen jullie blijven verder dokken en blijven klagen over profiteurs. Zelfs als ik op de rails kom, zal dat nog zijn met vele anderen. Dat was 30 jaar geleden het geval. Dat is nu het geval. Dat is binnen 30 jaar in de toekomst het geval. Dat zal altijd zo zijn.
Wat je kan doen is universeel basisinkomen, dan is dat gevoel van oneerlijkheid weg. Dan heb je de basis om mee rond te komen, of je nu op pensioen bent, een fysieke / mentale handicap, niet weet wat te doen of lui te gaan werken of uitvalt door ziekte. Hoewel dat basisinkomen voor bepaalde zaken niet voldoende zal zijn (de rekening v/h rusthuis of bvb. ziektekosten, kosten die gepaard gaan met fysieke handicap, ontelbare psychologen en opnames), maar dan moeten die zaken ook aangepakt worden of deels gesubsidieerd worden. De vraag is alleen of dat betaalbaar is, of zelfs dat de huidige toestand te behouden valt, maar ik denk ook dat we veel te veel met een economische bril kijken, en te weinig met een rationele bril, en ons moeten afvragen op welke waardes en normen een maatschappij moet gebaseerd zijn.
Maar om nu mensen te shamen omdat ze er niet in slagen om gepast werk te vinden, zonder dat je de context of historiek kent, vind ik echt behoorlijk laag. Maar dat is makkelijk achter een schermpje. Dan ben je echt geen haar beter dan "die profiteurs" zoals ze je zelf noemt. En je hebt nog altijd zelf de keuze om een profiteur te zijn als je dat wilt. Als arbeid geen slavernij hoort te zijn, heb je die keuze en dat recht normaal gezien. Dus vind je het onfair, wel stop dan met uw werk en wees dan ook een leegganger. Je hebt zelf die keuze in een vrije maatschappij.
Maar ga niet een ander individu gaan targetten omdat je die persoon toevallig niet graag hebt, want wat gaat mijn leven jullie aan.
Enige waar ik in fout was was mijn kinderachtige reactie om bewust te gaan hoesten als je ziek bent in het gezicht van een receptioniste. Dat was niet correct en niet de correcte manier om daarmee om te gaan, en daar bied ik mijn verontschuldigen voor aan (dat is natuurlijk ook niet gebeurd). Desondanks... blijf ik wel bij mijn mening bij al het andere dat ik heb gezegd, en is die "heb je een verkoudheid, kom maar af, of ga maar gaan werken" echt een mentaliteit waar we van af moeten, en één die heel veel schade oplevert. Volgens mij zelfs meer schade dan de schade van alle werklozen en wat dat men in de volksmond "profiteurs" noemt. Door gewoon thuis uit te zieken.
Wat voor de één een verkoudheid is voor een ander griep, voor de andere dit, kan even goed zelfs covid 19 zijn (wat het niet is, denk ik). Maar ik had bvb. wel lichte koorts. Dan zou het oerdom zijn om naar daar te gaan (ik moest daar nu ook niet zijn, maar mijn ma wel), en vooral... als je een betrouwbare test afneemt duurt dat ook een tijdje, dus dat is nog altijd geen excuus (sneltest moet je zelf betalen). Maar voor mij geldt common sense daar in. Als je ziek bent, vermijd dan het risico zoveel mogelijk om anderen te besmetten (en dan moeten anderen dat ook toelaten/begrijpen, en daar gaat het mis in).
En dat is het laatste wat ik erover te zeggen heb, en stop met mijn persoon te viseren.
BG is het enige wat telt in deze barre tijden.Merci!
Gelukkig doet bg het nog. Maarja wij zijn dan ook ietsje professioneler![]()
Helemaal mee eens. Dat geklaag over mensen die zogezegd geen werk vinden ben ik spuugzat. Als je écht wil werken en het is om het even, dan vind je altijd iets. Er zijn tientallen fabrieken waar je zo aan de slag kunt, desnoods eerst op interim basis en als je geen twee linkerhanden hebt heb je zo een vast contract. Ik spreek uit ervaring trouwens want ik ben ook zo begonnen.Dat jij niche interesses hebt heeft niets te maken met het feit dat je geen werk kan vinden. Ja kan gerust ergens aan de band gaan staan, aan de kassa, in een fabriek werken, etc. Maar als je enkel jobs wilt die in uw niche interesseveld vallen terwijl je geen diploma hebt (Heb je ondertussen trouwens al je secundair diploma behaald?) dan moet je niet komen klagen dat ze u niet willen aannemen eh.
Maar als je een arbeidshandicap hebt omwille van fysieke of mentale problemen, wordt het een heel pak lastiger om ook werk te kunnen houden...Helemaal mee eens. Dat geklaag over mensen die zogezegd geen werk vinden ben ik spuugzat. Als je écht wil werken en het is om het even, dan vind je altijd iets. Er zijn tientallen fabrieken waar je zo aan de slag kunt, desnoods eerst op interim basis en als je geen twee linkerhanden hebt heb je zo een vast contract. Ik spreek uit ervaring trouwens want ik ben ook zo begonnen.

FYI zou het nog bijna vergeten, maar ik heb wel gewerkt. Probleem is alleen ofwel is het vrijwillig (wat ik gedaan heb, en verdien je geen eurocent, dus is er eigenlijk ook geen incentive om het te doen), ofwel moet je het in het zwart doen (wat ik ook gedaan heb, en waar ik deels de PS5 heb betaald).
Kijk, ik heb ook een recht om te leven. Iedereen heeft dat recht om te leven, ongeacht wat je van hun vindt. Er zijn meer mensen zoals ik die falen in de maatschappij. Heel veel mensen. Veel mensen zoals ik, veel mensen die niet willen weten wat ze willen doen, en veel mensen die bvb. in de criminaliteit belanden (of in het Islamterrorisme).
Maar met zo een commentaar... help je niemand vooruit. Dan stimuleer je alleen maar die mensen nog verder de afgrond in, en mogen jullie blijven verder dokken en blijven klagen over profiteurs. Zelfs als ik op de rails kom, zal dat nog zijn met vele anderen. Dat was 30 jaar geleden het geval. Dat is nu het geval. Dat is binnen 30 jaar in de toekomst het geval. Dat zal altijd zo zijn.
Wat je kan doen is universeel basisinkomen, dan is dat gevoel van oneerlijkheid weg. Dan heb je de basis om mee rond te komen, of je nu op pensioen bent, een fysieke / mentale handicap, niet weet wat te doen of lui te gaan werken of uitvalt door ziekte. Hoewel dat basisinkomen voor bepaalde zaken niet voldoende zal zijn (de rekening v/h rusthuis of bvb. ziektekosten, kosten die gepaard gaan met fysieke handicap, ontelbare psychologen en opnames), maar dan moeten die zaken ook aangepakt worden of deels gesubsidieerd worden. De vraag is alleen of dat betaalbaar is, of zelfs dat de huidige toestand te behouden valt, maar ik denk ook dat we veel te veel met een economische bril kijken, en te weinig met een rationele bril, en ons moeten afvragen op welke waardes en normen een maatschappij moet gebaseerd zijn.
Maar om nu mensen te shamen omdat ze er niet in slagen om gepast werk te vinden, zonder dat je de context of historiek kent, vind ik echt behoorlijk laag. Maar dat is makkelijk achter een schermpje. Dan ben je echt geen haar beter dan "die profiteurs" zoals ze je zelf noemt. En je hebt nog altijd zelf de keuze om een profiteur te zijn als je dat wilt. Als arbeid geen slavernij hoort te zijn, heb je die keuze en dat recht normaal gezien. Dus vind je het onfair, wel stop dan met uw werk en wees dan ook een leegganger. Je hebt zelf die keuze in een vrije maatschappij.
Maar ga niet een ander individu gaan targetten omdat je die persoon toevallig niet graag hebt, want wat gaat mijn leven jullie aan.
Enige waar ik in fout was was mijn kinderachtige reactie om bewust te gaan hoesten als je ziek bent in het gezicht van een receptioniste. Dat was niet correct en niet de correcte manier om daarmee om te gaan, en daar bied ik mijn verontschuldigen voor aan (dat is natuurlijk ook niet gebeurd). Desondanks... blijf ik wel bij mijn mening bij al het andere dat ik heb gezegd, en is die "heb je een verkoudheid, kom maar af, of ga maar gaan werken" echt een mentaliteit waar we van af moeten, en één die heel veel schade oplevert. Volgens mij zelfs meer schade dan de schade van alle werklozen en wat dat men in de volksmond "profiteurs" noemt. Door gewoon thuis uit te zieken.
Wat voor de één een verkoudheid is voor een ander griep, voor de andere dit, kan even goed zelfs covid 19 zijn (wat het niet is, denk ik). Maar ik had bvb. wel lichte koorts. Dan zou het oerdom zijn om naar daar te gaan (ik moest daar nu ook niet zijn, maar mijn ma wel), en vooral... als je een betrouwbare test afneemt duurt dat ook een tijdje, dus dat is nog altijd geen excuus (sneltest moet je zelf betalen). Maar voor mij geldt common sense daar in. Als je ziek bent, vermijd dan het risico zoveel mogelijk om anderen te besmetten (en dan moeten anderen dat ook toelaten/begrijpen, en daar gaat het mis in).
En dat is het laatste wat ik erover te zeggen heb, en stop met mijn persoon te viseren.
Als ik uw 4de alinea lees krijg ik gewoon de indruk dat je verwacht om alles gewoon gratis te krijgen. Je wilt een universeel basisloon en dan ook nog eens subsidies voor alles waar dat basisloon niet voor voldoet. Waarom zou je dan in godsnaam nog gaan werken. Of vooral, hoe wil je dat in godsnaam gaan bekostigen? Geld komt niet zomaar uit de boom gevallen hoor.
Heel uw gedoe over gaan werken met een verkoudheid is ook weer met de haren getrokken. Je zal heel veel mensen vinden die akkoord gaan als je oppert om thuis te blijven bij een ziekte zoals griep. Maar als je mensen wilt thuishouden elke keer ze eens een snotneus hebben, 5 keer hoesten of eens wat buikpijn hebben dan gaat er meer volk thuis zitten dan op het werk.
Dat jij niche interesses hebt heeft niets te maken met het feit dat je geen werk kan vinden. Ja kan gerust ergens aan de band gaan staan, aan de kassa, in een fabriek werken, etc. Maar als je enkel jobs wilt die in uw niche interesseveld vallen terwijl je geen diploma hebt (Heb je ondertussen trouwens al je secundair diploma behaald?) dan moet je niet komen klagen dat ze u niet willen aannemen eh.
Hou u misschien eens wat minder bezig met volledige boeken te schrijven over het weer of vulkanen hier op het forum en focus u wat meer op het echte leven, op het aanleren van een echt nuttige skill en het vinden van een job.
Het is allemaal niet zo zwart-wit. Het is niet voor iedereen een gebrek aan wil als ze werkloos zijn enz... En het idee van een basisinkomen is zeker realistisch.Helemaal mee eens. Dat geklaag over mensen die zogezegd geen werk vinden ben ik spuugzat. Als je écht wil werken en het is om het even, dan vind je altijd iets. Er zijn tientallen fabrieken waar je zo aan de slag kunt, desnoods eerst op interim basis en als je geen twee linkerhanden hebt heb je zo een vast contract. Ik spreek uit ervaring trouwens want ik ben ook zo begonnen.
En die mensen verdienen absoluut begeleiding. Maar het moet toch wel lukken dat hij wel in het zwart kan werken om zijn PS5 te betalen.Maar als je een arbeidshandicap hebt omwille van fysieke of mentale problemen, wordt het een heel pak lastiger om ook werk te kunnen houden...
En lijkt me dat hij duidelijk een psychiatrische problematiek heeft. Maar ook daar zijn specifieke instanties voor die je kunnen begeleiden naar werk.
Maar net als voor 90% van de bevolking zal dat "een job" zijn en geen passie![]()
Ik speel toch helemaal nergens op de man? Laki heeft zowel hier als op 9lives al zeer vaak enorm uitgebreide, goed bedoelde antwoorden gekregen maar telkens komt hij x aantal maanden terug met dezelfde antwoorden. En zoals hij zelf zegt, in het zwart werken is blijkbaar geen probleem.Het is allemaal niet zo zwart-wit. Het is niet voor iedereen een gebrek aan wil als ze werkloos zijn enz... En het idee van een basisinkomen is zeker realistisch.
Het is jammer dat men op de man speelt ipv op situatie, alsook is dit volgens mij niet de thread om hierover dieper in te gaan.
Wat mij soms schrik aanjaagt - voor mijn kinderen in de toekomst - is dat ‘je gaat werken en om het even’ eerder regel dan uitzondering zal worden. Dat je op je 12 jaar in plaats van naar het CLB te gaan, een papierke zal krijgen waar op staat wat je gaat doen.Helemaal mee eens. Dat geklaag over mensen die zogezegd geen werk vinden ben ik spuugzat. Als je écht wil werken en het is om het even, dan vind je altijd iets. Er zijn tientallen fabrieken waar je zo aan de slag kunt, desnoods eerst op interim basis en als je geen twee linkerhanden hebt heb je zo een vast contract. Ik spreek uit ervaring trouwens want ik ben ook zo begonnen.
"Hou u misschien eens wat minder bezig met volledige boeken te schrijven over het weer of vulkanen hier op het forum en focus u wat meer op het echte leven, op het aanleren van een echt nuttige skill en het vinden van een job."En die mensen verdienen absoluut begeleiding. Maar het moet toch wel lukken dat hij wel in het zwart kan werken om zijn PS5 te betalen.
Ik speel toch helemaal nergens op de man? Laki heeft zowel hier als op 9lives al zeer vaak enorm uitgebreide, goed bedoelde antwoorden gekregen maar telkens komt hij x aantal maanden terug met dezelfde antwoorden.
Dus je vindt geen werk ook al wil je werken, maar iets int zwart bovenop uw uitkering was er wel toevallig te vinden. Gelukkig wil je niet parasiteren, maar wel bijdragen. Man toch. En dat gaat al niet meer over een korte periode bij u he.FYI zou het nog bijna vergeten, maar ik heb wel gewerkt. Probleem is alleen ofwel is het vrijwillig (wat ik gedaan heb, en verdien je geen eurocent, dus is er eigenlijk ook geen incentive om het te doen), ofwel moet je het in het zwart doen (wat ik ook gedaan heb, en waar ik deels de PS5 heb betaald).
Er is in mijn ogen toch een groot verschil tussen op de man spelen en gewoon feiten aanhalen. Iemand er op aanspreken dat hij beter zijn tijd zou spenderen aan iets dat hem helpt zijn probleem op te lossen ipv continu met bijzaken bezig te zijn kan je verre van op de man spelen."Hou u misschien eens wat minder bezig met volledige boeken te schrijven over het weer of vulkanen hier op het forum en focus u wat meer op het echte leven, op het aanleren van een echt nuttige skill en het vinden van een job."
Dit is voor mij toch op de man spelen.
Nu ik begrijp wel dat het frustrerend is om telkens hetzelfde verhaaltje te horen, als je al veel keren goedbedoeld advies geeft. Echter kan het zijn dat het voor sommige personen nog niet mogelijk om advies te kunnen ontvangen, zonder eerst andere dingen aan te pakken, te benoemen enz...
Daar moet je niet teveel schrik voor hebben. Er is al een tijd een omgekeerde beweging bezig. Bedrijven die mensen aanwerven en ze betalen om een opleiding te volgen om zo een bepaalde functie aan te leren. En ik spreek dan niet alleen van informatica, maar ook onderhoudstechnici of zelfs elektriciens. Er is al even volk te kort, en nog geen klein beetje.Wat mij soms schrik aanjaagt - voor mijn kinderen in de toekomst - is dat ‘je gaat werken en om het even’ eerder regel dan uitzondering zal worden. Dat je op je 12 jaar in plaats van naar het CLB te gaan, een papierke zal krijgen waar op staat wat je gaat doen.
Je universitair diploma halen en pech hebben - wat mogelijk is - en dan toch eindigen bij bijvoorbeeld de groendienst. Er is helemaal niks mis met de groendienst maar waarom zou je nog dromen of interesses volgen als men je zal dwingen om na een absolute minimum periode aan de lopende band te gaan werken?
Na verloop van tijd begin je gewoon bepaalde patronen te zien bij die langdurig werklozen. Zoals hel lief van een vriend van me enkele jaren geleden vertelde toen de economie boomde (ze was maatschappelijk assistente) : de mensen die nu niet aan het werk zijn moet je gewoon betalen om niet te werken. Niet alleen om hén te helpen, maar vooral om te voorkomen dat andere mensen met hen samen moeten werken.Ik ben absoluut vóór het uitwroeten van profiteurs maar er van uit gaan dat dit een meerderheid is en dus zo gaan straffen, dat is compleet fout. En al zeker niet voor het goed van maatschappij of economie. Het is een resultaat van een bepaalde categorie mensen die zichzelf in de voet zouden schieten omdat ze kicken op een ander die niet tegen bloed kan.
Er is in mijn ogen toch een groot verschil tussen op de man spelen en gewoon feiten aanhalen. Iemand er op aanspreken dat hij beter zijn tijd zou spenderen aan iets dat hem helpt zijn probleem op te lossen ipv continu met bijzaken bezig te zijn kan je verre van op de man spelen.
Kijk, voor de één word ik aangevallen omdat ik niet werk, en voor de ander omdat ik in het zwart werk. Blijkbaar is het wel eenvoudiger om dat laatste te doen en je werk te behouden. Dat gaat ook maar om een paar uren op een paar dagen, en niet meer dan dat. En dat was iemand die ik uit de nood had geholpen omdat hij met een deadline zat, en er anders nooit zou geraken en mij de opportuniteit wou geven om wat ervaring op te bouwen, wat ik effectief mis.En die mensen verdienen absoluut begeleiding. Maar het moet toch wel lukken dat hij wel in het zwart kan werken om zijn PS5 te betalen.
Ik speel toch helemaal nergens op de man? Laki heeft zowel hier als op 9lives al zeer vaak enorm uitgebreide, goed bedoelde antwoorden gekregen maar telkens komt hij x aantal maanden terug met dezelfde antwoorden. En zoals hij zelf zegt, in het zwart werken is blijkbaar geen probleem.

Het basisinkomen is iets dat alles eerlijker zou maken, zodat minder mensen klagen over "profiteurs", omdat iedereen het basisloon zou krijgen, ongeacht wat de reden is waarom hij/zij niet werkt. Ook de mensen die werken hebben recht op dat basisloon, bvb. om sneller in te grijpen bij een burn-out of bij een herorientatie van diens carrière. Daar doel ik op, terwijl ik nu begrijp dat het voor mensen niet als eerlijk aanvoelt.
Bon, over al de rest ga ik niet meer verder doen. Want dat is dezelfde discussie die al 100 man met u gevoerd heeft. Enkel dit nog:
Waar ga je het geld halen voor dat basisinkomen indien er niet voldoende mensen nog effectief gaan werken?
Dat is aan de mensen die aan beleid doen, maar er zijn er velen, zelfs in rechtse partijen als VLD die dit als haalbaar achten. Op termijn zal door technologie en automatisatie veel bandwerk, werk van kassiers, kuiswerk enzovoort overgenomen worden, en zal er niet voldoende werk zijn om iedereen te werk te stellen. Verder ben ik niet opgeleid om jouw vraag te beantwoorden.Waar ga je het geld halen voor dat basisinkomen indien er niet voldoende mensen nog effectief gaan werken?
(Heb je ondertussen trouwens al je secundair diploma behaald?) dan moet je niet komen klagen dat ze u niet willen aannemen eh.
Natuurlijk mag iedereen zijn of haar interesses en dromen volgen, maar ik ga even een simpel voorbeeldje aanhalen om mijn punt duidelijk te maken:Wat mij soms schrik aanjaagt - voor mijn kinderen in de toekomst - is dat ‘je gaat werken en om het even’ eerder regel dan uitzondering zal worden. Dat je op je 12 jaar in plaats van naar het CLB te gaan, een papierke zal krijgen waar op staat wat je gaat doen.
Je universitair diploma halen en pech hebben - wat mogelijk is - en dan toch eindigen bij bijvoorbeeld de groendienst. Er is helemaal niks mis met de groendienst maar waarom zou je nog dromen of interesses volgen als men je zal dwingen om na een absolute minimum periode aan de lopende band te gaan werken? Ik ben absoluut vóór het uitwroeten van profiteurs maar er van uit gaan dat dit een meerderheid is en dus zo gaan straffen, dat is compleet fout. En al zeker niet voor het goed van maatschappij of economie. Het is een resultaat van een bepaalde categorie mensen die zichzelf in de voet zouden schieten omdat ze kicken op een ander die niet tegen bloed kan.