Je ergernissen van vandaag - Deel 1

Status
Niet open voor verdere reacties.
Maar vindt je 3,5 euro voor een container nu echt een reden om uw vuilnis in het openbaar te gaan dumpen en het een ander zijn probleem te maken? Da's 1 koffie op café tegenwoordig. Die denkwijze gaat er bij mij echt niet in.
Dat zijn mensen die op zich al asociaal zijn. Welke logica erachter zit in hun hoofd weet ik niet, maar het zijn veelal dezelfde die ook elk weekend Kamping Kitsch in hun tuin naspelen. Veel zijn echt niet marginaal maar echt wel asociaal.

Chat met Deliveroo. Heiligen BimBam…
Gister door crash op hun site was betaling wel doorgegaan maar order niet. Order dus opnieuw geplaatst maar wou wel die €49 terug (vaneigens, Squid zwemt er niet in).
Na even zoeken toch de Live Chat gevonden (mocht echt wel eenvoudiger aangeduid zijn). Dat moet al in het Frans of je geraakt nergens. Hetgeen, denk ik, voor een aantal klanten ook niet vanzelfsprekend is. En ze timen echt 3min max top chrono. Je krijgt een antwoord op 1 vraag en au revoir.
* U hebt mijn geld.
“ Ah? Ah, ja, sorry, u krijgt dit terug”
* Op de Deliveroo account of op mijn bank?
“ ………………………………………………..”

En mist ge Mechelen niet?

Ik heb 2 jaartjes ergens anders gewoond, en voor mij was de heimwee té hard toen. Aloewel ik ook weer aan het kijken ben voor buiten Mechelen te gaan wonen de laatste maanden weet ik ergens ook wel dat ik daar waarschijnlijk terug heel snel zal staan eens ik daar weg ben.

Grappige is dat ik dat ook zie aan vrienden die in het verleden verhuisd zijn uit Mechelen, dat deze de laatste jaren ook allemaal terug gekomen zijn. Ook allemaal heimwee
Ja en nee. Al bij al daar 5 jaar gewoond en nu woon ik terug in het dorp waar ik geboren ben.
Maar soms mis ik Mechelen wel, veel voordelen van een grote stad en weinig nadelen imo. We woonden ook heel rustig: aan de Brusselpoort, zicht op de vaart (en op't atomium! ) en de vele gezellige café's en restaurants. M'n schoonouders wonen er, dus ik kom er gelukkig nog genoeg ;)

Niet echt relevant voor jullie natuurlijk, maar de sturingsrente ( dunno of dat het woord in het nederlands is) gaat weer omhoog hier. 0 -> 0,25% Met nog 4-5 zulke stappen in het volgende jaar.

Tegen eind volgend jaar is dat 200-300 euro meer per maand. Zal niet echt een groot probleem zijn voor ons denk ik, maar ik vermoed dat daar problemen van gaan komen zeker met de stroomprijzen die ook x3 x4 aan het gaan zijn

De vuilheid van alles in dit land. Ik begrijp echt niet hoe onze cultuur op dat vlak zo hard naar de kloten is. Overal vuilniszakken in de berm gesmeten en ander afval op de grond. Niemand kuist zijn voetpad op. Quasi alles in dit land wordt niet onderhouden. Wat is er misgegaan met de bevolking op dat vlak? En de overheid doesn't give a shit natuurlijk.
Volgens mij is dat een gebrek aan trots gecombineerd met duur personeel.

Er zijn zeker een hoop mensen die, gesterkt door anonimiteit, zich er niets van aantrekken. Een woning met voortuin/oprit zal meestal properder liggen dan een appartementsgebouw waar niemand zich verantwoordelijk voelt. En dat is het, niemand voelt zich verantwoordelijk voor het proper houden van de omgeving. Vuil trekt ook ander vuil aan natuurlijk, als er al een hoop rommel in de kant ligt is de volgende persoon weer wat minder geneigd om iets mee te nemen naar huis lijkt me.

Hier (vlak bij een stationssparking) valt het mij ook altijd op hoe vuil mensen zijn, nu het laatste jaar liggen er ook overal maskers tussen het zwerfvuil. Het is ook ontmoedigend wat je vindt. Bokalen tomatensaus die leeg zijn, ook al is de glasbak gratis. Een koppel dat wegrijdt en een zak met afval van McDonalds gewoon naast de wagen laat staan, terwijl er een vuilbak op 10m te vinden is, enz. Anderzijds zijn er wel vrijwilligers die het initatief nemen om dit in groep op te ruimen dus niet alles is naar de klote.

Maar in vele landen, vaak met minder welvaart, lopen dan vele mensen ronden om de straat proper te houden. De straatveger van vroeger. In zo'n landen is dat een job met rotte voorwaarden voor wie eigenlijk niet anders kan. Hier (denk ik) is dat allemaal niet meer rendabel, en gebeurt het dan minder en minder, of er gaat eens iemand met zo'n machine over het voetpad. Maar gewoon iemand die rondloopt met zo'n tang of een bezem, dat zie je hier toch niet veel meer.

Die trots zie je bij infrastructuur ook vind ik. Afgeleefde gebouwen, slecht onderhouden voetpaden, enz.

Laatst bewerkt:
Met momenten enorm vergeetachtig zijn en ook routinedingen doen waarvan ik me achteraf niet meer herinner dat ik ze gedaan heb.
Altijd al zo geweest, maar vandaag en gisteren is het echt erg... :help:

Net de herkenningspunten van jongdementie opgezocht, voorlopig moet ik me precies toch nog geen zorgen maken.
Maar zie mezelf ooit nog in de krant komen als de bejaarde die 500km verkeerd rijdt omdat hij op bezoek wou bij zijn kleinkinderen en de weg niet meer wist. :tongue:

Niet echt relevant voor jullie natuurlijk, maar de sturingsrente ( dunno of dat het woord in het nederlands is) gaat weer omhoog hier. 0 -> 0,25% Met nog 4-5 zulke stappen in het volgende jaar.

Tegen eind volgend jaar is dat 200-300 euro meer per maand. Zal niet echt een groot probleem zijn voor ons denk ik, maar ik vermoed dat daar problemen van gaan komen zeker met de stroomprijzen die ook x3 x4 aan het gaan zijn

en wat is de sturingsrente? Rente op leningen of zo?

Als ik het goed begrijp dus een soort van variabele rente zoals dat hier heet?
Ik heb een variabele rente ja ( zonder de beschermingen die men in België heeft en vaste rente op lange termijn is geen optie :p ), maar waar het hier om gaat is de rente die banken betalen aan de nationale bank ofzoiets. Wat die dan doorrekenen naar de klanten.

Met momenten enorm vergeetachtig zijn en ook routinedingen doen waarvan ik me achteraf niet meer herinner dat ik ze gedaan heb.
Altijd al zo geweest, maar vandaag en gisteren is het echt erg... :help:

Net de herkenningspunten van jongdementie opgezocht, voorlopig moet ik me precies toch nog geen zorgen maken.
Maar zie mezelf ooit nog in de krant komen als de bejaarde die 500km verkeerd rijdt omdat hij op bezoek wou bij zijn kleinkinderen en de weg niet meer wist. :tongue:
Typisch kenmerk van stress en/of slaaptekort 😉

De vuilheid van alles in dit land. Ik begrijp echt niet hoe onze cultuur op dat vlak zo hard naar de kloten is. Overal vuilniszakken in de berm gesmeten en ander afval op de grond. Niemand kuist zijn voetpad op. Quasi alles in dit land wordt niet onderhouden. Wat is er misgegaan met de bevolking op dat vlak? En de overheid doesn't give a shit natuurlijk.
Dat is ook een enorme ergernis van mij. Met de jaren wordt dat schijnbaar ook maar erger en erger. Mondmaskers, flesjes, blikjes, ...

Flashback naar een oudere ergernis: vlak aan mijn woonst is er een klein parkje/bosje (niet openbaar, maar niemand maalt er om als daar mensen komen) en een tijdje geleden kwam daar gewoon om de week iemand zijn afval dumpen (tijdens de nacht). Dan heb ik het niet over enkele blikjes maar letterlijk gewoon vuilniszakken vol.

Ik ging dat dan altijd opruimen (met een masker op, een slechte hoodie met de kap op, en lange wegwerphandschoenen welteverstaan) en toen ik de laatste keer tussen de gebruikte tampons en vochtige reetdoekjes (!) een adres zag heb ik onmiddellijk de politie (op hun niet-dringende nummer) gebeld. Die zeiden dan 'laten liggen en bellen naar de stad, die komen dat opruimen en geven ons dan dat adres'.

Toen dat daar na drie weken nog steeds lag en het adres al begon te vervagen door de natuurelementen heb ik al die rotzooi maar bij elkaar gepakt en voor de voordeur van de schuldige tentoongesteld en een briefje met 'return to sender' in de brievenbus gestoken. Sindsdien niks meer van gemerkt.

En dat was dan een deftig huis waar een, op het eerste zicht, normaal gezin in woonde. Die woonden/wonen ook gewoon op 50 meter van mij/dat bosje dus dat was denk ik gewoon een kwestie van lui zijn. Walgelijke figuren.

Momenteel zijn beide van toepassing, dus we hebben waarschijnlijk een winnaar... :smile:
WELCOME TO MY WORLD! 😂
De huisarts heeft op verzoek van mijn ex ook enkele jaren geleden de test voor dementie afgenomen bij mij, je bent zeker niet de enige die hier mee worstelt!
Sterkte alvast! 🫂

Dat is ook een enorme ergernis van mij. Met de jaren wordt dat schijnbaar ook maar erger en erger. Mondmaskers, flesjes, blikjes, ...

Flashback naar een oudere ergernis: vlak aan mijn woonst is er een klein parkje/bosje (niet openbaar, maar niemand maalt er om als daar mensen komen) en een tijdje geleden kwam daar gewoon om de week iemand zijn afval dumpen (tijdens de nacht). Dan heb ik het niet over enkele blikjes maar letterlijk gewoon vuilniszakken vol.

Ik ging dat dan altijd opruimen (met een masker op, een slechte hoodie met de kap op, en lange wegwerphandschoenen welteverstaan) en toen ik de laatste keer tussen de gebruikte tampons en vochtige reetdoekjes (!) een adres zag heb ik onmiddellijk de politie (op hun niet-dringende nummer) gebeld. Die zeiden dan 'laten liggen en bellen naar de stad, die komen dat opruimen en geven ons dan dat adres'.

Toen dat daar na drie weken nog steeds lag en het adres al begon te vervagen door de natuurelementen heb ik al die rotzooi maar bij elkaar gepakt en voor de voordeur van de schuldige tentoongesteld en een briefje met 'return to sender' in de brievenbus gestoken. Sindsdien niks meer van gemerkt.

En dat was dan een deftig huis waar een, op het eerste zicht, normaal gezin in woonde. Die woonden/wonen ook gewoon op 50 meter van mij/dat bosje dus dat was denk ik gewoon een kwestie van lui zijn. Walgelijke figuren.
Dat is anonimiteit hé, vanaf zo'n mensen zich betrapt voelen zal er wel al iets gebeuren.

Op zich is dat ook een beetje onze mentaliteit hier, wij vermijden conflict, terwijl in sommige culturen mensen je gewoon op storend gedrag aanspreken. Die sociale controle bestaat hier niet/amper (meer). Als je dat combineert met een maatschappij die ook nogal vrij is van repressie krijg je zo'n zaken denk ik. Een beetje meer sociale controle zou soms wel goed doen.

Maar uiteindelijk heb ik het er ook moeilijk mee hoor. Toen mijn vrouw hier net woonde zagen we eens een man voor ons die zijn grote hond gewoon in het midden van de straat zijn gevoeg liet doen, om door te wandelen. Mijn vrouw in alle staten al "mijnheer, mijnheer, u vergeet iets" aan het roepen in haar beperkt Nederlands, en toen heb ik ze ook wel gevraagd te stoppen omdat ik geen zin had in die discussie. Die begreep dat ook niet, want zaken vuil achterlaten was in haar land een teken van slechte opvoeding/onderwijs, en ze had van ons een hogere dunk...

Afval trekt ook afval aan. En het gaat ook niet enkel over hele afvalzakken en dure afhaling.

Gewoon al kleine dingen. Als ik ga wandelen bvb. kom ik op mijn route verschillende vuilbakken tegen. Dan zie je soms mondmaskers geknoopt aan een tak hangen van een struik of boom. Dan denk ik: waarom? Dit gaat niet om dure afvalophaling of zo.
Er zijn vuilbakken genoeg daar om het in weg te gooien. In het park staat er soms wat brol aan zo'n picknickbank. Sja de volgende denkt 'ik zet het mijne er ook bij'.

Ander simpel voorbeeld is hier een grote rotonde die ook toegang geeft naar de industriezones. Op die op- en afritten wil je niet weten hoeveel afval er daar uit de wagen geflikkerd wordt. Liggen gewoon vol. Degoutant is dat. Dat komen ze regelmatig opkuisen maar een dag later ligt er weer een hoop.

Stuk verder de McDonald's. Hoeveel papieren zakken ik soms tegenkom die ze na hun eten de wagen uitgooien.

Eén rotte mentaliteit is het. En zonder mentaliteitswijziging zal dat nooit veranderen.

Luminus..

Vorige week zou Fluvius hier een digitale meter komen plaatsen, dus ik heb eerst luminus gecontacteerd hoe dit in zijn werk ging ivm een tussen afrekening (anders kon ik de digitale meter misschien uitstellen).
Via hun chat bevestiging gekregen dat ik op alle kortingen bleef recht hebben en deze pro rata zouden worden berekend om deze afrekening (want ik ben zelf niet verantwoordelijk hiervoor)

Nu krijg ik de afrekening en ja inderdaad.. Niet alle kortingen staan erop
Volgens mij contract kreeg ik 15€ welkomskorting, 1,93c€ per kWh en 1500kWh gratis (energieprijs)

Op de factuur: 11.79€ Welkomskorting en 1.93c€ korting op mijn verbruikte kWh
Maar die 1500kWh, of de pro rata verrekening. Nergens terug te vinden.

1913kWh verbruikt (waarvan er voor de energiekosten dus 1500 gratis zouden zijn) en ik zou voor deze periode en dit verbruik 404€ moeten betalen.

Nu kan ik weer beginnen bellen, in de wachtrij staan.

Edit: Stel dat zij zeggen die 1500kWh verrekenen wij pas op het einde van de periode. en ik verbruik nu op 2 maand nog 500kWh.
Is het dan pech voor die 1000kWh die ik zogezegd niet verbruik heb ? Of gaan ze nog terug naar deze tussenafrekening en het hier op rechtzetten? En wie kan het dan nog volgen :wallbash:

Tjah ook nieuwe voorschot betaald nu ipv 96€ voor EG 148€. :( . Water kreeg ik 10€ terug, yay! en 3 maandelijks voorschot is 1€ minder.
Zit nu aan huur + EGW aan 1020€/maand met een invaliditeitsloontje. Die 850 huur kies ik zelf voor, liever deftig huis dan miserie kot.
170 epc hier, dus dat is niet extreem. Blijft wel huis natuurlijk, en met al dat thuis zitten, meer verbruik gas. Maar de prijsstijging EG weegt zwaarst door.

Elektriciteit zat ik nooit (voor mij alleen dan) bv aan 30-35€ per maand. Nu zonnepanelen van eigenaar, dus ook voor mij als huurder. Prosumententarief 41€/maand. Ik betaal dus meer aan dat tarief terwijl mijn meter veelal achteruit loopt en ik vroeger minder E betaalde.
Met de nu duurdere E prijs zal het nu misschien break even zijn, maar op dat vlak ben ik super zuinig.
@Silence Op vlak van afrekeningen is Eneco waar ik nu zit bvb wel vrij duidelijk en kort. Bij Electrabel of Essent was dat een koppijn document, idem met bellen daar. Een kennis van me klaagde ook over luminus en zijn onduidelijke afrekeningen.

Laatst bewerkt:
Ze moeten de restafhaling nog wat duurder maken.

Bij ons in de gemeente hebben ze voor de zomer de restcontainer toegepast ipv de klassieke gele zak aan 1 euro. Kunt ongeveer 2 van die zakken kwijt in de container en daar rekenen ze voor een volle bak +- 3,5 euro aan.

De veldbaantjes liggen momenteel goed bezaaid met wegsmeten huisvuil.

Maar ze hebben een camera gekocht om de sluikstorters op heterdaad te betrappen hoor!! En dat ding is ogenblikkelijk ter plekke via een portal waar er ook maar iemand denkt aan vuil weg te gooien.
Da valt toch mee?

Wij betalen ongeveer 130€ per jaar aan afvalophaling. Wij hebben een extra grote container die elke 2 weken goed vol zit. (5 personen + kattenbak afval)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan