Je ergernissen van vandaag - Deel 1

Status
Niet open voor verdere reacties.
Het mes dat aan twee kanten snijd in de horeca is dat het qua verloning idd in het lagere segment zit, maar dat het ook een laagdrempelige sector is. Het is één van de weinige werkvloeren waar je geen hoge opleidingsgraad hoeft te hebben en je indien je u smijt kan opwerken. Het probleem dat je als uitbater echter ook hebt is dat er enorm veel kaf tussen het koren zit qua personeel. Van volk dat gewoon tijdelijk iets zoekt om hun dop niet te verliezen en het dan snel weer afbolt tot mannetjes die twee linkerhanden hebben en geen sturing kunnen dulden of madammekes die na een week of twee maanden lang thuis gaan zitten met een burnout of clowns die al na drie dagen met hun fikken in de kassa betrapt worden.

Het mes dat aan twee kanten snijd in de horeca is dat het qua verloning idd in het lagere segment zit, maar dat het ook een laagdrempelige sector is. Het is één van de weinige werkvloeren waar je geen hoge opleidingsgraad hoeft te hebben en je indien je u smijt kan opwerken. Het probleem dat je als uitbater echter ook hebt is dat er enorm veel kaf tussen het koren zit qua personeel. Van volk dat gewoon tijdelijk iets zoekt om hun dop niet te verliezen en het dan snel weer afbolt tot mannetjes die twee linkerhanden hebben en geen sturing kunnen dulden of madammekes die na een week of twee maanden lang thuis gaan zitten met een burnout of clowns die al na drie dagen met hun fikken in de kassa betrapt worden.
Daarmee dat ge ook goed volk wilt aantrekken en houden he. En dat doe je niet door peanuts te betalen.

Nadelen van horeca:
- slechte uren
- niet zeker van aantal uren
- vermoeiend
- stresserend
- betaalt weinig.

Dus uw loon weegt niet op tegen punt 1-4. Maar aan punt 1-4 valt weinig te doen, want is eigen aan de job. Tja, dan kunt ge kiezen: ofwel zorgt ge dat het loon wel opweegt zodat ook 'goed' personeel zich aangetrokken voelt tot de job. Of ge houdt uw loon laag, maar dan moet ge ook niet te veel enthousiasme en veel koren verwachten.

Mensen die het gewoon vertikken van vriendelijk goedendag te zeggen wanneer je ze kruist tijdens wandelingen. :mad:
Ik ben een aantal jaar chauffeur geweest voor een voedingsketen.
Gebeurde echt vaak dat je toekwam en het personeel in de winkel zelfs de moeite niet deed om goeiedag te zeggen.
Ik zei het dan vrij luid 😛.
Een beetje vriendelijkheid kost nu toch geen moeite.

Daarmee dat ge ook goed volk wilt aantrekken en houden he. En dat doe je niet door peanuts te betalen.

Nadelen van horeca:
- slechte uren
- vermoeiend
- stresserend
- betaalt weinig.

Dus uw loon weegt niet op tegen punt 1-4. Maar aan punt 1-4 valt weinig te doen, want is eigen aan de job. Tja, dan kunt ge kiezen: ofwel zorgt ge dat het loon wel opweegt zodat ook 'goed' personeel zich aangetrokken voelt tot de job. Of ge houdt uw loon laag, maar dan moet ge ook niet te veel enthousiasme en veel koren verwachten.

Uiteraard. Ik denk dat sommige uitbaters te gretig uit het oog verliezen dat het personeel het fundament is waar een goed draaiende zaak op gebouwd is. Zonder goed personeel kan je zaak gewoon niet werken in the long run.

Ik ben 2j na de laatste pestpartij zo nog ene tegen gekomen in den uitgang.
"Aaah, Mulan, wat drinkt ge van mij?"
Ik was stomverbaasd en heb 'm vol afschuw gezegd dat ik van hem niets moest hebben, gezien ons verleden.
Die had - oprecht - geen flauw idee dat dit op mij ZO een indruk had nagelaten. Hij zag het als onschuldig plagen (en we hebben het hier wel degelijk over enkele keren fysiek geweld ook) en was er precies niet goed van toen ik 'm rustig uitlegde wat voor effect zijn onschuldig plagen op me had. Ik kan enkel hopen dat hij er lessen uit heeft getrokken...
Ik werk vroeger ook redelijk wat gepest/geplaagd. Ik weet nog toen ik op de bus stond te wachten, dat er een pestkop mij gewoon rechtstreeks in het gezicht spuugde. Op dat moment durfde ik niets doen en was ik verstijfd van de angst. Maar dat is toch wel het ergste dat ik meegemaakt heb in die donkere periode. Moest ik hem nu nog eens tegenkomen (ik weet begot niemeer hoe die er nu zou uitzien, maar goed ik ken wel nog zijn voornaam), zou ik die daar echt eens mee confronteren om zijn reactie te weten. En moest die zich niet verontschuldigen zou ik hem ook eens terug in zijn gezicht spugen.

Ge denkt soms terug aan zulke momenten... Had ik mezelf maar op dat moment verdedigd. Hem bij zijn nek gegrepen en gewoon beginnen motten en niet stoppen. Had ik maar. Daar zou ik misschien wel beter uitgekomen zijn. Met als gevolg dat ik toen ik uit het middelbaar kwam een pact met zelf gemaakt heb dat ik me nooit nog laat doen, met niks. En nu heb ik maar eigenlijk maar een kleine tolerantie alvorens ik voor mezelf opkom en kwaad word. Wat beide positief en negatief is (ik kan niet zo heel veel verdragen).

Horeca is zichzelf helemaal naar de kl*ten aan het helpen. Een plaats waar we vroeger vaak gingen eten heeft zichzelf omgedoopt naar bistro.

In een bistro verwacht je geen 25€ te betalen voor een biefstuk en dan nog eens apart bij te moeten betalen voor frieten en nog eens bij te betalen voor groenten. En dat is niet de enige plaats die hun prijzen bijna verdubbeld heeft sinds corona.

Uiteraard. Ik denk dat sommige uitbaters te gretig uit het oog verliezen dat het personeel het fundament is waar een goed draaiende zaak op gebouwd is. Zonder goed personeel kan je zaak gewoon niet werken in the long run.
Onze bazin heeft hier letterlijk al een paar keer aangehaald dat personeel een noodzakelijk kwaad is...😀

Ik ben een aantal jaar chauffeur geweest voor een voedingsketen.
Gebeurde echt vaak dat je toekwam en het personeel in de winkel zelfs de moeite niet deed om goeiedag te zeggen.
Ik zei het dan vrij luid 😛.
Een beetje vriendelijkheid kost nu toch geen moeite.
Zegt degene die 2 jaar geleden vertrokken is van den BBQ zonder salu te zeggen tegen mij :cry:

ventilator even af gezet en nu ben ik natuurlijk gebeten door een mug. Rotbeesten.

Iemand die weet of een mug zat kan worden als die bloed zuigt van iemand die rum-cola aan het drinken is?

Nadelen van horeca:
- slechte uren
- vermoeiend
- stresserend
- betaalt weinig.

Vergeet vooral de soms ongelofelijk onbeschofte klanten niet.

En aan het eind van de dag stink je soms, zeker in het mosselseizoen.

En ook soms rare collega's.

Mijn ergernis: die testen voor sollicitatiegesprekken, zo vreselijk langdradig en saai.

Ik heb die dus deze week ook voor het eerst geproefd.
:puke::puke::puke::puke::puke:

Ik heb er deze week ook gedronken maar kan niet zeggen dat ik veel verschil proef. Of ik moet de ouwe nog aan het drinken zijn. Hoe herken je de nieuwe? Blikjes zijn nu bij mij volledig rood met zwarte tekst, die zwarte band bovenaan is weg.

Ik heb er deze week ook gedronken maar kan niet zeggen dat ik veel verschil proef. Of ik moet de ouwe nog aan het drinken zijn. Hoe herken je de nieuwe? Blikjes zijn nu bij mij volledig rood met zwarte tekst, die zwarte band bovenaan is weg.
Het zijn die rode blikjes dus. Volgens de partner hier toch ook wel wat verschil. Nouja, smaken kunnen verschillen he.

Horeca is zichzelf helemaal naar de kl*ten aan het helpen. Een plaats waar we vroeger vaak gingen eten heeft zichzelf omgedoopt naar bistro.

In een bistro verwacht je geen 25€ te betalen voor een biefstuk en dan nog eens apart bij te moeten betalen voor frieten en nog eens bij te betalen voor groenten. En dat is niet de enige plaats die hun prijzen bijna verdubbeld heeft sinds corona.

Dat is mij dus ook serieus opgevallen. Vorige week in een lokale bistro een slaatje met verse maatjes gegeten, 22 Euro. Gewoon wat standaard garnituur met daar twee maatjes op gelegd.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan