Je ergernissen van vandaag - Deel 1

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ko
Wat dit weer met mijne gazon doet is waanzinnig. Ik was van plan om deze zomer hoofdzakelijk te mulchen maar da plan kan ik opbergen. Nu een week niet kunnen maaien door de regen en mijne tuin is precies veranderd in een tropisch regenwoud, azo snel dat da gras en die planten groeien.
op u zo ene maairobot. Beste aankoop da ik gedaan heb

En dan schijnt de zon 3 dagen na elkaar en staan de kranten al vol met doemberichten.

Kranten gonna krant. Maar we zijn effectief wel al even voorbij het punt waar je nog je onverschillig je schouders kon ophalen bij de waterproblematiek in Vlaanderen.

En dan schijnt de zon 3 dagen na elkaar en staan de kranten al vol met doemberichten.
Of regent het 1 week en dan moet men direct afkomen dat de waterstand nog te laag is. Sorry maar als dit weer aanhoud zie ik niet in waarom we dit jaar zouden last hebben van droogte.

Of regent het 1 week en dan moet men direct afkomen dat de waterstand nog te laag is. Sorry maar als dit weer aanhoud zie ik niet in waarom we dit jaar zouden last hebben van droogte.

Het heeft begin 't jaar stenen uit de grond gevroren dus hoe kan de planeet nu aan het opwarmen zijn

Goh het is misschien wel eens goed dat men mensen bewust maakt van de problematiek. Het is gewoon het resultaat van ondoordacht alles te verharden uiteindelijk, en al het water meteen de riool in. We zouden geen watertekort mogen hebben in de zomer, maar spijtig genoeg sturen we wanneer het wel regent bakken water gewoon de zee in.

Wees content. Misschien hebben we zo nog een waterkansje op een zomer zonder waterschaarste.
You wish

Het heeft begin 't jaar stenen uit de grond gevroren dus hoe kan de planeet nu aan het opwarmen zijn
Ik vind dat zo'n berichten toch ook bijdragen aan het feit dat mensen het onderscheid niet kunnen maken tussen klimaat en weer. Een droge zomer is niet problematisch voor de grondwaterstand net zoals een natte zomer er niet zal voor zorgen dat de grondwaterstand opeens op het hoogste peil ooit staat. Maar een natte zomer zal wel helpen om het verbruik van grondwater te beperken.

Regenwater afkomstig van korte, fixe regenbuien hebben niet de kans om tot de lagen van de ondergrond door te geraken doordat ze te snel weg vloeien in meren, rivieren en fewone waterafvoeren.
Om reserves aan te vullen moet het lange periodes zacht regenen.

Althans dat is wat ik er ooit over gelezen heb.
Maar het helpt wel om de vraag naar grondwater te temperen. Zo zal geen enkele landbouwer deze week zijn velden beregenen terwijl dit vorig jaar wel anders was. Of grondwater moeten gebruiken omdat het waterpeil van de ijzer zodanig laag staat waardoor er verzilting optreed.

Waarom een ergernis? Ik vind ItsMe echt een gemak eigenlijk, werkt perfect (afin, ik heb er toch nog nooit problemen mee gehad)
De sign app werk iets vlotter, op ItsMe zit vaak wat vertraging heb ik bij KBC al ondervonden.

Voor de rest met ItsMe geen problemen, enkel in KBC context.

Wees content. Misschien hebben we zo nog een waterkansje op een zomer zonder waterschaarste.
Het probleem is: het is teveel regen, het trekt niet in de grond, maar spoelt gewoon weg (met alle erosie op de velden van dien). Het grondwater staat nog steeds dramatisch laag. In Nederland is het zo'n probleem niet, daar worden de reserves wel aangevuld, maar in Vlaanderen dus niet. Verschil in ondergrond, wat meer verharding,...

Afgelopen weekend hier in de velden eens een stok in de grond gestoken en wat gepeuterd. De eerste 5 à 7 cm zijn kleddernat, echt plakkerige modder à la Passendale 1917, maar daaronder is het echt kurk, kurk, kurkdroog.

Het enige minieme lichtpuntje is dat het aan de frisse kant is, en er dus weinig verdamping op aan het treden is, maar de grond zelf is zo verdicht dat het water er maar zeer moeilijk (lees: niet) in kan trekken. De toestand is wel degelijk op het randje van dramatisch, nog steeds.

Het probleem is: het is teveel regen, het trekt niet in de grond, maar spoelt gewoon weg (met alle erosie op de velden van dien). Het grondwater staat nog steeds dramatisch laag. In Nederland is het zo'n probleem niet, daar worden de reserves wel aangevuld, maar in Vlaanderen dus niet. Verschil in ondergrond, wat meer verharding,...

Afgelopen weekend hier in de velden eens een stok in de grond gestoken en wat gepeuterd. De eerste 5 à 7 cm zijn kleddernat, echt plakkerige modder à la Passendale 1917, maar daaronder is het echt kurk, kurk, kurkdroog.

Het enige minieme lichtpuntje is dat het aan de frisse kant is, en er dus weinig verdamping op aan het treden is, maar de grond zelf is zo verdicht dat het water er maar zeer moeilijk (lees: niet) in kan trekken. De toestand is wel degelijk op het randje van dramatisch, nog steeds.
Waar is dat ergens? Hier rond Leuven zit het vocht toch dieper. Alleszins in mijn tuin

Ik ben net over de taalgrens gaan kijken tijdens het fietsen, in de regio die ik liefkozend "de hel van Lathuy" noem (het gebied tussen Lathuy & Roux-Mirroir). In de winter is daar geen doorkomen aan want één grote kleverige modderboel, en in de zomer is het er vaak een stofnest. Qua drainage is het daar wat speciaal, want meer een klei/leemgrond, tegenover het meer zanderige rond Leuven, maar het is wel een goede graadmeter voor quasi gans Haspengouw.

Hoop dat grondwater nog een beetje laag blijft staan, anders heb ik binnenkort extra kosten voor de droogzuiging :(

En bin 2 maand gaat zijn, fucking 40 graden ik wil regen.
Maar het mag inderdaad wat ophouden, nog niet veel genot gehad van mijn loungeset / nieuwe BBQ.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan