Jamaar gij gaat ook los voorbij een aantal zaken hoor, en/of gooit ze op een hoop:
Over uw specifiek voorbeeld:
- Is de veroordeling van die kerel terecht of niet?
=> Geen flauw idee, ik ken de zaak niet.
- Is het bedrag dat hij moet betalen correct / in verhouding?
- Is dat slachtoffer de boel aan het oplichten en verhaalt hij teveel kosten?
Meer heb ik over die zaak niet te zeggen.
Het punt dat ik blijf maken is dat het over het slachtoffer moet gaan. Het kan mij veel minder schelen wat de impact is op de dader.
In zo een zaak hebt ge 2 dingen volgens mij (graag dat iemand met enige legal kennis dit kan bevestigen?):
- De boete omdat ge iets mis hebt gedaan. Deze is een lump sum en betaalt ge (als mogelijk) direct.
=> Over deze kunt ge imo discussiëren om te laten vallen o.w.v. "jeugdzonde". Maar daar gaan mijn posts dus NIET over.
- De vergoeding aan het slachtoffer omwille van de schade. Dit is dus ook afhankelijk van de geleden schade, en bij inderdaad levenslange schade, is dat ook een levenslange vergoeding.
Dit moet sowieso vergoed worden. Als het niet de dader is, dan zijn het de ouders, en als dat niet kan draait de hele maatschappij ervoor op omdat het uit de sociale zekerheid moet komen.
De wettelijke volwassen leeftijd ligt op 18 jaar. Dus vanaf dan draait ge er zelf nog op.
=> Over dit kunnen we imo NIET discussiëren. Het lijkt mij redelijk duidelijk wat de regels is. Ge moogt imo nog komen discussiëren dat 18 "te laag" is om wettelijk volwassen te zijn. Maar daar zeg ik dan op dat we al veel te weinig verantwoordelijkheidsgevoel voor uw eigen domme shit hebben in onze maatschappij, dus dan staan we lijnrecht tegenover elkaar.
Alternatief is dat de ouders al die kosten van het slachtoffer gingen dragen. Dit is wel fair volgens u?
Of draagt ge ze liever zelf?
Dus conclusie, uw originele statement was:
Mijn antwoord: Neen, die maandelijkse bijdragen is het leed van het slachtoffer.
Uiteraard is dat iets waar ge voor opdraait als ge volwassen zijt.