Net een bericht op Whatsapp gehad van mijn nicht om achter enkele weken op de vlaai en de koffie te komen met de familie. Nu ik heb op zich geen probleem met die mensen, maar de laatste keer heb ik mij daar hennig liggen opnaaien.
Het begon al met mijn bomma. Ik zei dat ik op zoek was naar een appartement, maar dat het moeilijk was om als alleenstaande wat te vinden in deze tijden. Dan begint die daar een riedeltje af te steken dat de jeugd (ik ben eigenlijk geen jeugd meer) wel geld heeft voor een Iphone en ze wel constant op reis gaan. Ze beweerde ook dat de huizenprijzen zo hoog ook weer niet zijn. Dan pak ik de gazet erbij en dan laat ik die prijzen zien. Het staat daar gewoon zwart op wit, maar nog wilt die haar gelijk niet afgeven.
Dus ik denk: hier ben ik weg. Ik zet mij bij mijn nicht en ma bij ons. Op een bepaald moment hadden we het over series. Ik denk dat we het ofwel hadden over Game of Thrones ofwel over The Last of Us. En daar komen in bepaalde afleveringen seksuele handelingen tussen twee mannen in. Ik zeg: "Eigenlijk zie ik dat niet zo graag. Ik word daar wat ongemakkelijk van.".
Mijn nicht gaat volledig over de rooie: "Zijt ge soms een homo-hater?"
Ik zeg: "Nee, wat heeft dat er mee te maken?"
Mijn nicht: "Ja, man, dat zegt ge toch niet."
Ik zeg: "Ik heb niks tegen homo's. Ik word daar gewoon wat ongemakkelijk van."
Mijn nicht: "En twee vrouwen hebt ge zeker niks tegen."
Ik zeg: "Dat zie ik inderdaad liever. Waar zeg ik dat ik daar tegen ben met twee mannen? Ik zeg gewoon dat ik er wat ongemakkelijk van wordt."
Maar goed, het hek was van de dam. En dan was ma bij ons er nog bij om het erger te maken. Die begon aan de kant van mijn nicht te staan. Op een bepaald moment zegt mij nicht in die discussie: "Ik hoop dat ge later zelf kinderen krijgt die homo zijn."
Wat is dat zelfs voor een argument.
Ge ligt mij voor homo-hater uit te maken en dan wenst ge mij iets toe alsof het een ziekte is. Dus ik dacht weer: kus mijn kloten. Hier ben ik weg.
Gelukkig gingen de mannen kaarten in de keuken (omgekeerde wereld, ik weet het). Nu kaarten wij gewoon meestal voor 5 euro, maar mijn nonkel moet dus weer altijd overdrijven. Bij ieder potje begint die daar volle pegel euro's in te zetten. Hem boeit het geen kloten, want die heeft een dik pensioen en gaat af en toe nog wat bijklussen. Geld genoeg heeft die kerel. Nu is de vriend van mijn nicht nogal close met mijn nonkel (zijn schoonvader dus), want die is van Lommel naar de Maaskant verhuisd. Dus die heeft hier amper kameraden en buiten af en toe het bloempje van mijn nicht te plukken heeft die hier weinig te doen in zijn vrije tijd. Het gevolg is dat die dus veel met mijn nonkel optrekt. Maar nu spiegelt die zich ook hem en begint die bij ieder potje ook volle pegel euro's in te zetten. Het gevolg is dat ge met een beetje pech 50 euro of meer kwijt zijt en dat terwijl we vroeger voor gewoon 5 euro de middag wilden omkrijgen. Doe eens normaal met dat gegooi met geld.
Dan zit pa bij ons erbij die bij de post werkt en altijd maar klaagt dat "Mensen tegenwoordig lege vuillappen zijn omdat ze nog te leeg zijn om zelf naar de winkel te gaan en ze maar pakjes blijven bestellen." Zijn ander favoriete onderwerp: Hoeveel vrouwen hij vroeger heeft gevlamd. En maar opscheppen.
Mijn broer ligt dan weer heel de tijd te klagen als die ergens naar toe moet gaan, want die zit liever te gamen of voetbal te kijken dan ergens sociaal te wezen. Die heeft voor corona al 5 jaar in quarantaine gezeten zeggen we altijd voor de grap.
Nu goed, na het kaarten zet ik mij terug aan de tafel met de familie en ondertussen heb ik toch al wat pinten op. Niet dat ik gaar ben, maar ge hebt altijd van die familieleden die altijd alles in de gaten houden. Beginnen mijn bomma en tante's te zagen dat ik wat minder moet drinken en dat ik ook een dikke pens heb gekregen. Op zich hebben ze een punt, want het zou mij niet verbazen als binnenkort de stewards mij tegenhouden en vragen om die bal onder mijn shirt terug te geven bij het verlaten van het stadion bij de voetbal. Maar langs de ene kant zijn die allemaal zelf te vet en zitten die daar wel 5 of 6 stukken vlaai naar binnen te werken. Die pinten zijn daar godmiljaar het enige wat het daar nog aangenaam maakt.
Waarschijnlijk heb ik dat hier al eens gezet, maar ik voorspel u dat het achter een paar weken weer op deze manier gaat gaan.