Je ergernissen van vandaag - Deel 1

Status
Niet open voor verdere reacties.
Is dat niet enkel voor de voorzitters? Bij mijn weten worden de gewone bijzitters (als er niet genoeg vrijwiliggers zijn) ad random geselecteerd binnen een bepaalde leeftijd range (bv 25 tot 65 jarigen) maar goed, ik kan ook mis zijn natuurlijk.
Ik ben de voorbije 2x toch opgeroepen en nog nooit als voorzitter.

Ik ben de voorbije 2x toch opgeroepen en nog nooit als voorzitter.
Voorzitters zijn bepaalde profielen
  • gerechtsdeurwaarders
  • juristen die niet aan de balie werken
  • ingenieurs
  • handelsingenieurs
Ik ben van mijn 30ste tot mijn 50ste opgeroepen geweest voor elke verkiezing, zowel gemeentelijk, provinciaal, federaal als Europees.
Iedere keer opnieuw voorzitter, zowel stemopnamebureau als telbureau, steeds als voorzitter

In de voormiddag kreeg ik dan random bijzitters, waarvan één keer meerdere mensen die echt niet veel slimmer waren dan een goudvis. Bij het natellen van de stemmen zaten we bij de eerste telling meer dan 50 stemmen naast het aantal mensen die waren aangeduid op de aanwezigheidslijst. Uiteindelijk was het aantal stemmen correct, nadat ik en mijn schoonbroer ALLE stemmen zelf hadden nageteld.
Eén van de bijzitters zei me dat zijn hoopje stemmen dat hij had nageteld 50 stemmen waren, hij was er helemaal zeker van want hij had ze vier keer nageteld. Hij zat er meer dan 10 exemplaren naast.

Bij een telbureau waren het steevast leraren die mochten opdraven om te tellen.

Ik heb me een aantal keer goed geamuseerd, alleen gemeenteraadsverkiezingen zijn een drama want, heel veel getuigen aanwezig, en daar zit altijd wel een eikel tussen die je, om de maatschappij een dienst te doen, zou moeten vierendelen of zo.

Ik ben al 2 keer voorzitter geweest.

Echt geen fijne ervaring.

Bijzitters die hun apentaakje doen, die hebben nog niet te klagen.
En zoveel dat steeds misgaat en mensen die je moet bijstaan.
Mensen die hun kaartje verkeerd steken in die computer etc., niet weten wat ze moeten doen.

Men heeft nog een 3de keer geprobeerd, met als excuus dat ze werkelijk niemand anders vonden.
Ja echt, op die paar 10.000 mensen echt niemand anders hebben.

De eerste keer dat ze u aanschrijven, dat is om een hartaanval te krijgen.
Je krijgt een dikke bundel juridische tekst, met al uw verantwoordelijkheden, en wat uw taken zijn als voorzitter.
Waarbij je denkt van moet ik dat allemaal gaan doen, zoals het lokaal inrichten, en bijzitters gaan zoeken en aanschrijven?
Maar nee, uiteindelijk deden die van de gemeente zelf al veel, maar stond nergens zo vermeld.
Ook een heel gedoe van wie de secretaris moet zijn, maar uiteindelijk is dat gewoon een extra bijzitter.
Alles werd wel duidelijker toen we een introductie kregen op het gemeentehuis. Je kon dan ook oefenen op die stemcomputers.

Ik ben al 2 keer voorzitter geweest.

Echt geen fijne ervaring.

Bijzitters die hun apentaakje doen, die hebben nog niet te klagen.
En zoveel dat steeds misgaat en mensen die je moet bijstaan.
Mensen die hun kaartje verkeerd steken in die computer etc., niet weten wat ze moeten doen.

Men heeft nog een 3de keer geprobeerd, met als excuus dat ze werkelijk niemand anders vonden.
Ja echt, op die paar 10.000 mensen echt niemand anders hebben.

Je krijgt een dikke bundel juridische tekst, met al uw verantwoordelijkheden, en wat uw taken zijn als voorzitter.
Waarbij je denkt van moet ik dat allemaal gaan doen, zoals het lokaal inrichten, en bijzitters gaan zoeken en aanschrijven?
Maar nee, uiteindelijk deden die van de gemeente zelf al veel, maar stond nergens zo vermeld.
Ook een heel gedoe van wie de secretaris moet zijn, maar uiteindelijk is dat gewoon een extra bijzitter.
Alles werd wel duidelijker toen we een introductie kregen op het gemeentehuis. Je kon dan ook oefenen op die stemcomputers.
dat krijg je ervan als brave onbesproken modelburger. :s

Voorzitters zijn bepaalde profielen
  • gerechtsdeurwaarders
  • juristen die niet aan de balie werken
  • ingenieurs
  • handelsingenieurs
Ik ben nochtans geen van deze profielen. Je kan dat zelf opzoeken in je rijksregister (google "mijndossier rrn")

1x bijzitter, dan 2x voorzitter.

Over de bijzitters kan ik al een boek schrijven.
"Jama gij wordt daar voor betaald. Wij krijgen maar 40 euro."
"Den eerste die hier was mag naar huis als er teveel zijn."
"Ik kan ni tellen zene"
"Ik heb daar gene tijd voor om hier ne hele dag te zitten zene" (altijd ne gepensioneerde)

Een die niet kwam opdagen, maar wel kwam stemmen: "Ja, ik weet het, maar ik had geen zin om hier zo lang te zitten."

Inderdaad, die hun handleiding en richtlijnen kloppen vaak niet. En dan maar improviseren.

Klopt volgens het stadhuis niet. Eens je gekend staat als ambtenaar bij hen ( het is me niet duidelijk hoe ze dat precies te weten komen) maak je aanzienlijk meer kans.
Als ge voor een nieuwe id of rijbewijs gaat vragen ze hier toch telkens achter uw gegevens.

Zelf ene x in een telbureau gezeten, vond het nog wel cva. Achteraf op de voorzitter (notaris) zijn kosten nog enkele gaan drinken

Ik ben nochtans geen van deze profielen. Je kan dat zelf opzoeken in je rijksregister (google "mijndossier rrn")
"t Was niet de bedoeling een exhaustieve lijst te zijn. Maar na een tiental keer opgeroepen te zijn, zie je toch bepaalde profielen terugkomen. De laatste drie verkiezingen werd mijn vrouw ook opgeroepen (zelfde diploma als mijzelf). Sindsdien ben ik eraan ontsnapt.

Ik heb de laatste 5 of 6 keer een telbureau geleid. Ik vertelde mijn bijzitters steevast hetzelfde: je kan hier zitten mokken, of er het beste van maken. Ik vraag ook wie er vrijwilliger is, meestal zijn er enkele mensen die dan vrijwillig blijven.
Ik zeg hen dan ook dat ik al meerdere keren een telbureau heb geleid, en dat ik steevast als één van de eerste klaar ben. Dan volgen de mensen meestal wel mijn aanwijzingen, en zijn ze ook snel klaar. De laatste keer waren er groepen die nog moest starten met het laatste stembureau te tellen terwijl wij, en enkele andere telbureaus klaar waren. Die tragere bureaus doen er dus 3-4 uur langer over om alles te tellen.

Mensen die zich iets te laat aanmelden om zo hun plicht te ontlopen, meld ik gewoon per definitie, en ik zeg hen dat ook duidelijk. Die worden dan opgeroepen door de rechter.

hier ook al een keer of 5 voorzitter van een telbureau en waar er de eerste keer toch een lichte vorm van stress is verandert dat snel als blijkt dat alles vlot verloopt. Ik begrijp die gemeenten wel dat ze ook veelal terugvallen op ervaren voorzitters. Hoe meer ervaring hoe minder kans op een onwaarschijnlijk geklungel (zoals die advocaat de laatste keer in het telbureau naast me, het liep daar nu eens volledig in de soep)

Zelf heb ik ook mijn vaste secretaris die dus ook heel goed weet hoe alles werkt en waar ik met een gerust hart op kan vertrouwen wanneer ik begin aan invullen PV en andere formaliteiten.

Wel een spontane aversie ontwikkeld voor bijzitters die het niet zien zitten en dus proberen eronder uit te muizen. De eerste keer had ik dat niet helemaal door en was mijn bureau al samengesteld als er daar eentje kwam binnengewaaid met de voor de hand liggende uitvlucht "ik vond geen parking". Ik heb dat kind laten vertrekken tot consternatie van een paar andere tellers. Nu wacht ik een kleine 5 minuten om mijn bureau samen te stellen . Eenmaal mijn bureau is samengesteld en er komt nog iemand laattijdig binnen mogen ze beschikken maar is het wel duidelijk dat ze op het PV vliegen en het mogen gaan uitleggen voor de rechtbank. Gjin Compasse!

Nog een leukerd zijn die gasten die denken met goede tips te moeten afkomen of, nog erger, nogal instruerend te komen toeteren "ik ga dat zo niet doen, ik doe dat anders". Ik ben van nature uit enorm begripvol en sta altijd open voor suggesties maar op die dag moeten ze tellen en mijn systeem niet in de war brengen. Ook hier, hoe meer ervaring je hebt hoe vlotter je daar mee om kunt. Het bekt ook wel lekker weg door te zeggen "dit is mijn vijfde keer, ik weet echt wel wat ik doe en hoe het werkt"

En inderdaad, zoals hierboven gesteld, gemeenteraadsverkiezingen zijn de pest omdat er daar dan toch weer een overijverige partijsoldaat de stemmen zit te bekijken om ze toch maar te kunnen doorgeven aan de plaatselijke folklore politieke partij. Maar bon, eerst nog een keer oefenen voor de Vlaamse in juni.

Sinds ze op het rijksregister mijn beroep op ambtenaar hebben gezet mag ik ook altijd gaan tellen bij de lokale verkiezingen. Hier zijn het toch ook altijd ambtenaren, leerkrachten en een paar vrijwilligers die zich ieder jaar spontaan opgeven die mogen opdraven. Een paar keer vanonder kunnen muizen omdat ik standby was voor de IT in het telbureau in een andere gemeente, maar dat zit intussen niet meer in mijn takenpakket. Toch nog maar eens zo'n "V kan niet, hij moet ons komen redden als de computer uit valt"-blaadje proberen te fiksen voor de volgende verkiezingen.

Maar op zich valt dat wel mee hoor, zo'n half dagje bijzitten of tellen. Ik zou liever eens gaan bijzitten 's morgens, tot nu toe altijd moeten tellen. Lijkt mij veel gezelliger om al dat volk te zien passeren.

Op je gsm of op whatsapp web? Op whatsapp web staat dat er soms ook bij mij, maar alles staat dan wel nog op gsm.
Op de gsm. Ik gebruik Whatsapp web niet.

Ik vind daar nergens iets over terug. En toch is een relatief actieve chat compleet leeg. Alé, ik heb dat nog wel bij chats dat 4 jaar oud zijn ofzo. Maar niet bij recente chats. Poef, alles weg.

Je kan dat zelf wissen, maar dat heb ik niet gedaan. Heel vreemd.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan