Ja, gewoon het volledige jaar door 15°C. Meer moet dat niet zijn. Of desnoods 15°C -> -15°C. Allemaal ok voor mij.
Voor die koude dagen kun je u tenminste kleden. Ik kan bij die warme dagen mijn vel niet uitdoen om het minder warm te hebben.
En ik raad het ook niet aan...
Maar gewoon zonnepanelen en een airco zetten en it's all good.
Idd, als ge houd hebt, doe gewoon een extra laag kleren aan, of legt u onder een fleece dekentje of zo. Of beweeg wat, dan krijg je ook snel warm.
Maar met deze temperaturen, ik ben bezig met vanalles en nog wat (poort maken op de oprit, allerlei werk in de tuin, en binnen stofzuigen, dweilen, zolder uitmesten, ... Na 2 stappen drupt het zweet al van mijn lijf, dat is echt niet aangenaam. Ik moet na elk half uur even stoppen en me in m'n slaapkamer gaan zetten waar de airco (zie hieronder) naar 18° regelt. Gewoon om niet ter plekke neer te vallen.
Buiten heb ik op m'n terras nu een ventilator staan waar ik me geregeld eens voor ga zetten om te bekomen.
Boven hebben we nu (toevallig sinds eind vorige week) airco, dus ik kan tenminste al deftig slapen nu. Want ervoor, van zodra het boven de 20° ging kon ik niet meer slapen van de warmte. En als Waelvis niet goed kan slapen is Waelvis "a cranky miserable old bastard".
2j geleden hadden we zo een mobiele airco gekocht. Maar die maakt meer lawaai dan dat hij koelt.
Die opmerking "tegen de koude kunt ge u kleden" gaat dus echt niet voor iedereen op hoor. Als het vriest loop ik ook eskimogewijs rond: katoenen kousen met daarover synthetische kousen, legging onder de jeans, 384859 laagjes aan shirts en truien met een dikke jas over, konijnenbonten wanten, muts met daarover een kap,... En elke fucking keer bevriest mijn gezicht. Zelfs zo een "bankroversmuts" haalt niets uit want door te ademen bevriest het stukje muts rond de mond dan en ook mijn bril dampt veel sneller aan. Baard laten staan probeer ik al jaren tevergeefs.

De ene heeft gewoon een veel gevoeligere huid dan de andere.
Hoe jij dit beschrijft is toch bij vriestemperaturen van lager dan -10° of zo?
Want de laatste jaren heeft het hier in België nog nooit zo koud geweest dat ik een jas, muts, sjaal, ... nodig had.
En zoals
@RidderBauknecht zegt, van de koude kan je ontsnappen, je gaat gewoon ergens naar binnen. Deze hitte is geen ontkomen aan, want het is zowel buiten als binnen overal veel te warm. Tenzij je idd een ruimte kan vinden met airco.
Ik zou zelfs zeggen "Having Cold is a State of Mind"
De vriestemperaturen die wij hier kennen vallen best wel mee. Ik heb jaren geen jas gedragen, en gewoon in hemd en trui rondgelopen in de winter. Je wordt die koude voor een pak gewoon. Ik herinner me de beelden van een Jezuït die jaren bij de Inuit had gewerkt, en die liep in korte broek en sandalen (met kousen weliswaar) rond bij -15°C.
Dit!
T-shirt en hoodie hier bij vriestemperaturen. Tenzij ik voor langere tijd buiten ben, bvb om met de hond te gaan wandelen als het vriest, dan vertrek ik met een (dunne, simpele winddichte) jas aan. (die halverwege al open hangt omdat het te warm is)
Het is een complot van de regering die ons wil tracken en ervoor wil zorgen dat we zoveel kleren dragen dat we minder mobiel zijn en daardoor ook niet kunnen terugvechten. Hebt ge dat niet gemerkt? Het is heel de lente koud en regenachtig geweest en dan slaat dat om naar ineens 30graden. Geen weken aan 15 a 20, nee direct zo warm dat we weer lamgeslagen zijn.
Daarom dat regeringen en de invloedrijke elite niks doen aan het klimaat, ze willen ons gewoon tam en arm houden. Hoe extremer het weer, hoe volgzamer het volk en hoe meer we moeten uitgeven aan kleren/verwarming of airco en ijsjes.
Jullie gaan me zot verklaren, maar de warmte maakt jullie suf en de ijsjes zorgen voor brainfreeze. Ik ben echter in een koele grot geweest en heb het licht gezien (toen ik me omdraaide naar de opening)
Heel de lente koud?
Ik loop al zeker 2 maand enkel in T-shirt rond... Alleen als het regent een heel lichte jas erover.
Enkel s'ochtends vroeg was het wat frisjes.
TL;DR: Fuck de hitte. Niet per se tegen jou gericht. Gewoon een rant over waarom (voor mij) hitte veel irritanter aanvoelt dan koude.
Dan nog is het wel zo dat, als het koud is, de meeste gebouwen en huizen in ons land gewoon verwarmd zijn naar een aangename temperatuur, dus tegen dat je ergens binnen zit ben je van de koude verlost, en als de temperatuur binnen dan nog wat te laag is doe je een trui bij aan.
Als je dan toch buiten wilt/moet zitten kan je een terrasverwarmer aanzetten, een vuurtje stoken, extra kleren aandoen, enzovoorts om je 'persoonlijke gebied' te verwarmen. En als je dan een hele dag koud hebt gehad omdat je buiten moest zijn kom je gewoon thuis in een aangenaam verwarmd huis, want vrijwel elk huis en gebouw in ons land heeft verwarming. Dat is zeker niet zo met airco.
Tijdens van die hittegolven kan je gewoon nergens ontsnappen aan de hitte. Dat kruipt in alle gebouwen en alle kamers, dus tenzij je airco hebt (iets wat lang niet alle huizen en handelszaken hebben) is het puffen en zweten. Op van die dagen als nu is het zelfs in de schaduw warm. Je kan ook maar zoveel kleren uitdoen vooraleer je opgepakt wordt door de politie, en zelfs in je adamskostuum is het nog steeds snikheet.
Dus ik vind toch ook wel dat je met de koude veel meer opties hebt om je 'lijden' te verhelpen. Niet enkel qua kledij. Hitte zit op een gegeven moment overal en er is geen ontsnappen aan (toch niet in ons land, wat toch nog steeds voorzien is op strenge winters en zachte zomers) en dat ervaar ik met de koude toch echt wel anders.
Amen!
Dit meent ge niet? Zalig... 't is dat ik als natuurliefhebber nog inzit met de natuur, maar voor mij persoonlijk als individu mogen deze temperaturen nog aanhouden en zelfs nog een tikkeltje hoger.

Zalig. Zolang m'n koelkast werkt en goed gevuld is, no stress.
Natuurlijk meen ik dat. Die hitte maakt je loom, maar slapen lukt niet omdat het te warm is dus je hangt gewoon een hele dag in je zetel, stoel,... te puffen. Je kan niets doen want bij het minste begin je te zweten en krijg je "brain fog" door de stoom in je hoofd.