Je ergernissen van vandaag - Deel 1

Status
Niet open voor verdere reacties.
Heh, I see what you did there.
Mja ik weet het, als laatste optie misschien maar 'k zou het toch liever vermijden. (+ dan moet ik m'n hele internet-aanwezigheid opkuisen want alles staat vol hondjes :p ) M'n huidige huisbaas heeft zelf honden en is er dus 100% ok mee, ik heb toen ik hier kwam wonen ook eerlijk gezegd dat ik een hond had. 't Is toch veel aangenamer zo.

Toen wij nog huurden was er niks expliciet over gezegd en hebben wij gewoon een hond in huis gehaald :unsure:.
1 zeggen dat je geen huisdieren hebt
2 als ze je betrappen: is de hond van familie/vrienden die op visite is want baasje is met verlof/ziek insert elke excuus.
3 zolang er geen burenlawaai is (zelfs dan kan de verhuurder niets doen) of het dierenwelzijn niet in gedrang komt, zit je goed.

Al aan gedacht, maar zo wil ik het gewoon niet spelen. Lijkt me gewoon om problemen vragen mocht het later dan toch ter sprake komen, ik zou nooit op m'n gemak zijn.
Als het kan helpen: wij hebben drie ‘geen honden’ huurhuizen gehad terwijl we een hond hebben en het gaat hem niet over de hond maar over wie ze vaak met honden associëren. Dat klopt natuurlijk heel vaak voor geen meter maar veel ouderwets gedachtengoed bij verhuurders (wij hebben het ooit nog gehaald louter omdat we een hetero koppel zijn, echt belachelijk eigenlijk). Maar in feite kan je dus echt wel bij je tweede bezoek of ergens aangeven dat er een hond is, het gaat niet om de hond maar om het soort mensen.

MV5BZWRlMTA3ZWItZTgzNi00OTk4LWEyYmEtYThlOTVkZTNmN2Q1XkEyXkFqcGdeQXVyOTM2ODgzMg@@._V1_.jpg

Hoe moeilijk het is om een huurhuis met tuin te vinden waarbij huisdieren toegelaten zijn, terwijl ze het in theorie eigenlijk niet kunnen verbieden. Ik ben geen huisbaas dus ik zal wel dingen over het hoofd zien of misschien een naïef idee hebben over de gemiddelde huurder met dieren maar vind het toch enorm asociaal. Alle schade die zou kunnen gebeuren moet ik als huurder toch sowieso betalen? Overlast (bv geblaf van honden) is een risico maar dan moet je kinderen, grasmaaiers en stereo's ook maar preventief verbieden.
Voor een woning is het idd onzin, maar wij hebben wel dezelfde eis voor een vakantiewoning en dat is omwille van de simpele reden dat:
- de meubels in een vakantiewoning sowieso al vlugger slijten (en je moeilijk een waarborg van 1000 euro kan vragen :p)
- poetsen kost een stuk meer tijd
- mijn vriendin, die de helft van de week poetst, allergisch reageert op veel huisdieren. Hebben dan ook zelf geen dieren, tot ergenis van de kinderen

Gewoon even meegeven als je frustratie ook over reizen met huisdieren zou gaan :).

Voor een woning is het idd onzin, maar wij hebben wel dezelfde eis voor een vakantiewoning en dat is omwille van de simpele reden dat:
- de meubels in een vakantiewoning sowieso al vlugger slijten (en je moeilijk een waarborg van 1000 euro kan vragen :p)
- mijn vriendin, die de helft van de week poetst, allergisch reageert op veel huisdieren. Hebben dan ook zelf geen dieren, tot ergenis van de kinderen

Gewoon even meegeven als je frustratie ook over reizen met huisdieren zou gaan :).
Al mensen "betrapt" dat ze toch huisdieren meenemen.
Even om het met te haren te trekken: een goudvis in een bokaal is ook een huisdier. Die geen enkel van bovenvermelde dingen zelf kan veroorzaken.

Bijkomend garandeer ik je dat mijn kinderen meer schade/slijtage toebrengen aan de woning dan eender welk huisdier. Sluit je die ook uit?

Ahoewel ik mij elke vakantie periode ook keihard kan ergeren aan hoe er nog 5% van de beschikbare accommodaties overschiet nadat ik 'huisdieren toegelaten' aanklik, begrijp ik het wel meer zeker ivm allergieën.

Ik kan natuurlijk wel zeggen dat wij zelf dekens meebrengen voor in de zetel, we zelf zo goed mogelijk proberen schoonmaken (hangt af van het beschikbare materiaal), en de hondjes op een paar blafjes na wel stil zijn, maar ik besef dat dat vaak niet zo is (terwijl vele eigenaars waarschijnlijk hetzelfde zeggen als mij).

Voor een huurhuis vind ik het wel een andere zaak, zeker een (betaalbaar) huis (met tuin) is in sommige regio's al niet gemakkelijk te vinden en met twee honden lijkt het al helemaal onmogelijk. Er zijn altijd wel genoeg kandidaten dus dan is het wel logisch dat ze een familie zonder dieren kiezen. Terwijl ik zeker bereid ben om duidelijke afspraken te maken en die in het contract te zetten, maar zo ver geraak ik zelden.

Nuja, het is mij gelukt als single met een hond, dus het zal nu hopelijk ook wel lukken met wat geluk en geduld. Gewoon heel ontmoedigend soms.

Is het geen optie om gewoon een clausule te voorzien dat als huisdieren in het huis verblijven de schoonmaakkosten hoger zijn. En dan gewoon buiten een hok voor de huisdieren te voorzien? Imo lijkt het me niet dat veel mensen het niet zien zitten om wat extra te betalen als ze hun huisdier mee op reis mogen nemen.

Ahoewel ik mij elke vakantie periode ook keihard kan ergeren aan hoe er nog 5% van de beschikbare accommodaties overschiet nadat ik 'huisdieren toegelaten' aanklik, begrijp ik het wel meer zeker ivm allergieën.

Ik kan natuurlijk wel zeggen dat wij zelf dekens meebrengen voor in de zetel, we zelf zo goed mogelijk proberen schoonmaken (hangt af van het beschikbare materiaal), en de hondjes op een paar blafjes na wel stil zijn, maar ik besef dat dat vaak niet zo is (terwijl vele eigenaars waarschijnlijk hetzelfde zeggen als mij).

Voor een huurhuis vind ik het wel een andere zaak, zeker een (betaalbaar) huis (met tuin) is in sommige regio's al niet gemakkelijk te vinden en met twee honden lijkt het al helemaal onmogelijk. Er zijn altijd wel genoeg kandidaten dus dan is het wel logisch dat ze een familie zonder dieren kiezen. Terwijl ik zeker bereid ben om duidelijke afspraken te maken en die in het contract te zetten, maar zo ver geraak ik zelden.

Nuja, het is mij gelukt als single met een hond, dus het zal nu hopelijk ook wel lukken met wat geluk en geduld. Gewoon heel ontmoedigend soms.
Ik denk dat nog nooit een verhuurder mij gevraagd heeft of ik een huisdier hebt of niet. Krijg jij die vraag zo vaak?
En als niet: Gewoon er niet over spreken is een optie?

Vriendengroepen zijn toch overrated.
:unsure:
Absoluut, meer TI4 groepen hebben we nodig godverdomme.

Al mensen "betrapt" dat ze toch huisdieren meenemen.
Even om het met te haren te trekken: een goudvis in een bokaal is ook een huisdier. Die geen enkel van bovenvermelde dingen zelf kan veroorzaken.
wie aan ons zijn huisdier 'voorlegt', zal natuurlijk per dier behandeld worden. Maar het lijkt me onmogelijk om een volledige lijst van dieren vast te leggen die problemen geven zonder dieren te vergeten.
Bijkomend garandeer ik je dat mijn kinderen meer schade/slijtage toebrengen aan de woning dan eender welk huisdier. Sluit je die ook uit?
nee, mijn vrouw is niet allergisch aan kinderen. En schade door mensen is vaak iets gemakkelijker vast te stellen dan door honden ;).
Is het geen optie om gewoon een clausule te voorzien dat als huisdieren in het huis verblijven de schoonmaakkosten hoger zijn. En dan gewoon buiten een hok voor de huisdieren te voorzien? Imo lijkt het me niet dat veel mensen het niet zien zitten om wat extra te betalen als ze hun huisdier mee op reis mogen nemen.
Kans dat een hond mooi in het buitenverblijf zou blijven zitten (waar we weinig plaats voor hebben, ma soit), lijkt me onbestaande, zo goed vertrouw ik huurders niet. Allergieprobleem blijft dus in de praktijk.

Schoonmaakkosten verhogen kan je doen, maar probleem is dat we niet zomaar extra tijd kunnen creëren tussen 2 huurders. Tenzij we onze woning een dag niet verhuren..

Een oom van me verhuurde vroeger z'n appartement. Geen huisdieren toegelaten.
Krijgt een huurder die zei dat em wat viskes had. Geen probleem.
Tot bleek dat die een zeewateraquarium van +800l had.
Op een nacht de pomp stuk of verkeerd aangesloten na het kuisen. Gevolg , Minstens 3/4 van dat water over de (parket)vloer.
Heeft toch serieus miserie met de verzekeringen gehad.

Door de bril van de huurders: "verzwijg het gewoon". Dat is toch ook wat kort door de bocht en onrespectvol. Dat komt bij mij wat over als "het is hier toch niet van mij, boeie".

Ik ben zelf verhuurder en verhuur een klein (65m²) 1-kamerappartement met klein tuintje. Mijn huurster had ook geen honden, "soms eens die van mijn ouders voor een dagje, mag dat?". Ja dat mag. Zit nu een Cane Corso en een Mechelse herder :). Klagende buren. Begin er maar eens aan...

Het ergert me meer en meer: "de streeknieuws" pagina's uit de kranten HLN of Het Nieuwsblad.
Waar dit vroeger beperkt was tot een 'grootstad' zoals Kortrijk, Roeselare, Waregem en de bijhorende randgemeentes, is de noemer streeknieuws momenteel: Half West-Vlaanderen.

Het is duidelijk op welke pagina's er moet bespaard worden.
Dikke, vette 2nd.
Sinds kort is de regiobijlage van Het Nieuwsblad precies veranderd in de provinciebijlage. Wat kan het mij schelen wat er in Mechelen, Heist op den Berg of Lier gebeurt. Ik wil lezen over Antwerpen + randgemeentes. De rest is niet relevant.

Door de bril van de huurders: "verzwijg het gewoon". Dat is toch ook wat kort door de bocht en onrespectvol. Dat komt bij mij wat over als "het is hier toch niet van mij, boeie".

Ik ben zelf verhuurder en verhuur een klein (65m²) 1-kamerappartement met klein tuintje. Mijn huurster had ook geen honden, "soms eens die van mijn ouders voor een dagje, mag dat?". Ja dat mag. Zit nu een Cane Corso en een Mechelse herder :). Klagende buren. Begin er maar eens aan...
Het probleem bij al van die zaken zijn natuurlijk de paar extreme gevallen die enkele "onaangepaste" huisdieren hebben voor de woning. Eerlijk, ik denk dat weinig mensen uit principe een probleem zullen maken van een huisdier, maar gewoon worden afgeschrikt.

Ik ken via via ook iemand, jong meisje, heb het er hier al eens over gehad. In alles een vogel voor de kat wegens gewoon niet slim en continue verkeerde beslissingen maken. Wel die woonde in een krot van een rijhuisje van de moeder, samen met hun 10 chihuahua's. Mama ging samenwonen met een vriend, en liet dat meisje alleen achter, wat duidelijk gewoon niet lukte. Laatste dat ik ervan heb gehoord ging de moeder het verkopen en huurde zij elders een huis, met haar 10 honden. Dan denk ik toch dat het ofwel een bouwval moet zijn ofwel die huurder geen idee heeft van die 10 honden.

Normaal is de regel dat huisdieren niet verboden kunnen worden maar het goed mag niet ongeschikt zijn voor de huisdieren, deze moeten dus aangepast zijn aan de grootte van de woning. 2 dergelijke grote honden op een appartement van 65m² met amper tuin zijn dat wellicht niet, grote kans dat een vrederechter daar in het voordeel van de verhuurder gaat uitspreken.

Laatst bewerkt:
Allez het is nog relatief koel deze voormiddag, dus ramen open, zeker hier op mijn bureau onder het dak. Tijd voor een van mijn buren op pensioen om snoeiafval op te stoken uiteraard.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan