Je ergernissen van vandaag - Deel 1

Status
Niet open voor verdere reacties.
Het is simpel, god bestaat niet, maar als jij daar in wilt geloven, heb ik daar geen problemen mee. Maar denk niet dat de maatschappij zich moet/wil aanpassen aan jouw achterhaalde levensvisie.
God is enkel simpel voor simpele mensen, atheïst of gelovige maakt zelfs niet uit.

proximus tv die alweer niet werkt, blokjes op scherm en andere storting/haperingen.
tis nu aant resetten.

Edit: werkt nog steeds niet na resetten.
Hoevaak dak daar al voor gebeld heb en gekeken, niet normaal.
Periodes dat werkt en dan periodes dat niet werkt.
I feel your pain.
Hier ook vaak miserie met mijn tv.
Maar dan meestal op die in mijn slaapkamer, dan valt hij soms plots uit en zegt dat hij niet verbonden is.
Is verbonden met kabel :sop: .

Wat zou er dan ingewikkeld kunnen zijn aan dat sprookje?
Een "sprookje" van 1000+ bladzijden, geschreven door een groot aantal mensen over verschillende eeuwen heen en waar een schat aan historische en socio-culturele informatie in staat, wat kan daar nu ingewikkeld aan zijn?

Om te beginnen kent blijkbaar niemand nog het verschil tussen bijbelse en christelijke ideeën. Een groot deel van de bijbel is een achtergrondcontext waar Jezus en de evangeliën een antwoord op zoeken, en nog een ander deel is dan weer een reactie of studie van diezelfde evangeliën door diverse navolgers en vroege kerkgeleerden, niet allemaal even succesvol maar dat is omdat zijzelf slechts kerkgeleerden zijn en niet Jezus zelf. Dat maakt het echter zeer gemakkelijk om datzelfde christendom als hypocriet af te doen door selectief of zonder inzicht te gaan quoten. De essentie van het christendom blijft leven naar het voorbeeld van Jezus, en dat is iets héél anders dan leven naar de bijbel.

Het onderscheid tussen christendom en katholicisme is nog zo 'n klassieker.

Een "sprookje" van 1000+ bladzijden, geschreven door een groot aantal mensen en waar een schat aan historische en socio-culturele informatie in staat, wat kan daar nu ingewikkeld aan zijn?

Om te beginnen kent blijkbaar niemand nog het verschil tussen bijbelse en christelijke ideeën. Een groot deel van de bijbel is een achtergrondcontext waar het christendom een antwoord op zoekt. Dat maakt het echter zeer gemakkelijk om datzelfde christendom als hypocriet af te doen door selectief of zonder inzicht te gaan quoten.

Ah wacht, de klassieker "zonder geloof heb je geen normen en waarden" zeker?

Een "sprookje" van 1000+ bladzijden, geschreven door een groot aantal mensen over verschillende eeuwen heen en waar een schat aan historische en socio-culturele informatie in staat, wat kan daar nu ingewikkeld aan zijn?

Om te beginnen kent blijkbaar niemand nog het verschil tussen bijbelse en christelijke ideeën. Een groot deel van de bijbel is een achtergrondcontext waar Jezus en de evangeliën een antwoord op zoeken, en nog een ander deel is dan weer een reactie of studie van diezelfde evangeliën door diverse navolgers en vroege kerkgeleerden, niet allemaal even succesvol maar dat is omdat zijzelf slechts kerkgeleerden zijn en niet Jezus zelf. Dat maakt het echter zeer gemakkelijk om datzelfde christendom als hypocriet af te doen door selectief of zonder inzicht te gaan quoten. De essentie van het christendom blijft leven naar het voorbeeld van Jezus, en dat is iets héél anders dan leven naar de bijbel.

God is enkel simpel voor simpele mensen, atheïst of gelovige maakt zelfs niet uit.

Je maakt hier ook wel een scherpe bocht tussen god en godsdienst, wat voor mij niet hetzelfde is.
Ik ben atheïst geworden, na een streng katholieke opvoeding, maar als wetenschapper zie ik geen enkel bewijs voor het bestaan van een god. Ik geloof in de wetenschap. Niet in een god die zijn zoon of dochter of who-ever naar deze aarde stuurt om ons zijn boodschap te verkondigen.
Noem mij simpel indien je dat wil, maar wat mij betreft bestaat god niet.

Je kan dit natuurlijk allemaal erkennen en er rekening mee houden, en het toch belachelijk vinden dat iemand claimt dat moraliteit enkel vanuit (een bepaalde) godsdienst komt en we het huidig beleid moeten voeren volgens (een interpretatie van een deel) van een heilig boek.

Je maakt hier ook wel een scherpe bocht tussen god en godsdienst, wat voor mij niet hetzelfde is.
Ik ben atheïst geworden, na een streng katholieke opvoeding, maar als wetenschapper zie ik geen enkel bewijs voor het bestaan van een god. Ik geloof in de wetenschap. Niet in een god die zijn zoon of dochter of who-ever naar deze aarde stuurt om ons zijn boodschap te verkondigen.
Je reduceert nu zelf het begrip god tot het beeld van een oude grijze man met baard.
Die bestaat inderdaad niet (of toch niet écht, zoals Sinterklaas), maar daarmee zeg je eigenlijk niets relevant. God is een abstractie, die vormgegeven wordt op verschillende manieren binnen religieuze individuen en groepen. Soms gebeurt die beeldvorming heel simplistisch, soms een pak complexer, bijvoorbeeld als een nog niet ontdekte natuurkracht of het uiterste "goede" op het spectrum tussen goed en kwaad (twee begrippen die toch absoluut wél op een realiteit gestoeld zijn). Religieuze teksten in de bijbel zijn pogingen om die vormgeving op schrift te zetten, maar ze zijn geschreven door vele verschillende mensen en dus hoogst persoonlijk en onderhevig aan hun tijd en tijdsgeest. Dit is een zeer belangrijk verschil met de Koran bijvoorbeeld die als het letterlijke en onveranderlijke woord van God wordt beschouwd.

Je doet die mensen én jezelf oneer aan door god tot een karikatuur te reduceren en dan het niet-bestaan daarvan te bewijzen. Een beetje op z'n Dawkins eigenlijk, een simpele vraag beantwoorden die niemand gesteld heeft en dan op handen gedragen worden omdat hij zogezegd religie "debunked" heeft. Te simpel, te simpel.

Je kan dit natuurlijk allemaal erkennen en er rekening mee houden, en het toch belachelijk vinden dat iemand claimt dat moraliteit enkel vanuit (een bepaalde) godsdienst komt en we het huidig beleid moeten voeren volgens (een interpretatie van een deel) van een heilig boek.
Natuurlijk vind ik dat belachelijk. Iemand die dat claimt doet god(sdienst) namelijk ook veel simpeler af dan het is.

Het doet me wat denken aan mensen die zonder enige ervaring of kennis ter zake aan iedereen gaan verkondigen dat ze koers "saai" vinden, metalmuziek "lawaai", kunst "gemakkelijk", of een bediendenjob als iets voor luieriken.

Laatst bewerkt door een moderator:
Het is maar wat je god noemt denk ik. Iedereen kan dat voor zichzelf bepalen, dat hoeft helemaal geen god te zijn zoals men die in het christendom of de islam ziet. Als ik voor mijzelf zeg: 'god is al hetgene dat wij als mens nooit kunnen vatten', dan is daar niets verkeerd aan. Dat is natuurlijk niet wetenschappelijk of falsifieerbaar maar dat hoeft ook niet. (en men moet dat ook niet pretenderen) Wij hechten als mens allemaal waarde en betekenis aan zaken zonder dat daar een objectieve reden voor is. Dat je dat dan gebruikt/misbruikt om bepaalde doelen te realiseren, dat is een andere zaak.

Verder denk ik ook dat wij als maatschappij nooit zo ‘ver' hadden gestaan zonder de religie die de mensen lange tijd in het gareel gehouden heeft. Moest iedereen altijd zo individualistisch en eigenzinnig geweest zijn als nu, hadden we het nu niet zo goed gehad vrees ik.

Soms wordt ik plots geconfronteerd met mijn ouder worden (op een zachte manier, geen kwetsuren ofzo).

Vorige vrijdag met mijn vrouw op stap en daar kwamen we twee jobstudentes tegen waar mijn vrouw nog mee gewerkt heeft. Twee op en top knappe vrouwen, groot, slank, leken ook gewoon toffe mensen. Single ik van enkele jaren terug zou waarschijnlijk zwaar onder de indruk geweest zijn en hopen ze nog eens tegen te komen, want wat een modellen.

Maar ze kwamen dus een babbeltje slaan om ons te feliciteren met de zwangerschap, want wij zijn uiteindelijk 35 en zij 22 ofzo :unsure:

Laatst bewerkt:
Soms wordt ik plots geconfronteerd met mijn ouder worden (op een zachte manier, geen kwetsuren ofzo).

Vorige vrijdag met mijn vrouw op stap en daar kwamen we twee jobstudentes tegen waar mijn vrouw nog mee gewerkt heeft. Twee op en top knappe vrouwen, groot, slank, leken ook gewoon toffe mensen. Single ik van enkele jaren terug zou waarschijnlijk zwaar onder de indruk geweest zijn en hopen ze nog eens tegen te komen, want wat een modellen.

Maar ze kwamen dus een babbeltje slaan om ons te feliciteren met de zwangerschap, want wij zijn uiteindelijk 35 en zij 22 ofzo :unsure:
Nu nog werken aan uw dad bod :hug:

En wat was uw antwoord? "Ik ben niet zwanger trut, ik ben een powerlifter!" :unsure:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan