Ik zit hier vaak te lurken, maar nu wou ik toch even wat ervaringen delen. Ondertussen iets met dan een jaar geleden, werd er bij mij ook een rugoperatie uitgevoerd om een hernia te verwijderen. Was eigenlijk perfect, na de operatie geen uitstralingspijn meer, geen pijnstillers met nodig gehad. Enkele dagen later nog wat tintelingen, maar dat was het dan.
Qua herstellen had men aangeraden om regelmatig van positie te veranderen (zijlig, ruglig, ook af en toe eens zitten, maar niet te lang). Ik had een driehoekig kussen aangeschaft om in de zetel of bed toch eens een andere positie te kunnen aannemen (
https://www.matrasaanhuis.nl/matras-toebehoren/zitkussen-voor-in-bed/). Daarnaast regelmatig gaan wandelen, zo'n 10 à 15 minuten. Dat deed ik zowat om het uur, want zo hele dagen binnen zitten wordt je snel beu, zeker als je fysiek slechts heel beperkt dingen mag doen.
Na een controle bij de chirurg (+/- 1 maand na operatie) mocht ik terug op de fiets. Langere autoritten werden nog steeds niet aangeraden, maar voor korte was het geen probleem.
De chirurg had me ook aangeraden om gedurende 1 jaar rugschool te doen. Is ondertussen voorbij, maar ik was hier heel tevreden mee, de progressie van core-stability was heel duidelijk. Al die oefeningen die ik nu nog thuis verder, kwestie dat het weer niet de slechte kant op gaat...
Hopelijk ben je er iets mee en als je vragen hebt, stel ze gerust.