Investeren in vastgoed

Zelf ook al eens geïnformeerd om iets te kopen in een vakantiepark aan de kust waar je dan wel volledig eigenaar van bent.
Aankoop +-230.000€ + registratierechten/notaris + woning naar EPC D brengen. -> +-300.000€

Jaarlijkse kosten (syndic, onderhoud park, tweedeverblijfstaks, provinciebelasting, toerismetaks, ... ) kwamen op meer dan 3.000€ per jaar.
Daarbovenop nog elektriciteit, water, internet/tv-aansluiting, meubileren en de woning zelf onderhouden.

Geen idee wat een verhuur netto zou opbrengen, maar het moet eerst al al die kosten dragen + je moet er heel veel moeite in steken.

Alles wat in een VME zit (appartement, vakantiepark, enz.) is ook gewoon een suboptimale investering. Ik heb het hier nog al geschreven, maar volle eigendom geniet de voorkeur op mede-eigendom.

Heb je beperkt budget om te investeren? Geen probleem, begin dan met een bescheiden huis ipv een appartement. Je zal maar een appartement gekocht hebben waar ze net op een AV net beslist hebben om een pak kosten te maken om het dak te isoleren, de lift te renoveren, enz. Het feit alleen al dat een meerderheid van andere eigenaars beslissingen kunnen nemen die een deuk slaan in het rendement, is een enorm (en onderschat) nadeel. Of andere investeerders in dezelfde blok die hun huurders niet goed screenen, waardoor jouw huurders niet blij zijn (= veel moeite in steken, meer frequente rotatie van eigen huurders die al snel terug wel willen).

Een appartementsblok wordt pas interessant als je een groot investeringsbudget hebt en je dus eigenaar kan worden van het volledige gebouw. Dan heb je ook volledige controle over de werken die er moeten gebeuren, en geen nutteloze AV, syndicus, enz.

Je zal maar een appartement gekocht hebben waar ze net op een AV net beslist hebben om een pak kosten te maken om het dak te isoleren, de lift te renoveren, enz.
Nou, je verwacht toch dat de waarde van het appartement zal stijgen met deze werken, dus is dat toch geen verlies?
(de opmerking van Jackerath is een mooi voorbeeld van mijn stelling dat niet de huurders zijn die ervoor zorgen dat huurhuizen altijd wat afgeleefd eruit zien, maar ook de verhuurders)

Nou, je verwacht toch dat de waarde van het appartement zal stijgen met deze werken, dus is dat toch geen verlies?
(de opmerking van Jackerath is een mooi voorbeeld van mijn stelling dat niet de huurders zijn die ervoor zorgen dat huurhuizen altijd wat afgeleefd eruit zien, maar ook de verhuurders)
Je verwacht dat, maar de investeringen die anderen willen doen kunnen in sommige omstandigheden de waarde van je eigen woning naar beneden halen (bij ernstige daling kan je dat wel betwisten voor de rechtbank). Of het kunnen gewoon investeringen zijn die jij nutteloos acht, maar anderen wel. Stel je voor bvb dat er een tweede koker bestaat voor een lift en dat jij op het eerste verdiep een appartement hebt. Als men ooit die tweede, mss visueel verborgen lift activeert, zal je daarmee de waarde van je woning niet verhogen, terwijl je er wel voor een stuk zal meebetalen.

Wat JPV zegt dus. En daarbovenop, dit is enkel als je verkoopt.
Verwacht je rendement puur door verhuur, dan ben je weinig met de verkoopwaarde.

Voor je koopt kan je wel de reserves opvragen, en vorige syndic verslagen. Dan weet je wel wat er leeft.

Grote investeringen worden vaak meermaals besproken. Maar te weinig mensen vragen die info op.

Beetje naast de kwestie, maar die externe syndicus partijen zijn echt dure gangsters!

Wat JPV zegt dus. En daarbovenop, dit is enkel als je verkoopt.
Verwacht je rendement puur door verhuur, dan ben je weinig met de verkoopwaarde.
Maar zo werkt het toch niet? Ok, je rendenement op verhuur zakt mss wel wat, maar je wint als verhuurder toch niets met een verouderd appartementsblok, wat dan ook weer slechte inwoners trekt? Ik begrijp deze denkwijze niet.

Maar zo werkt het toch niet? Ok, je rendenement op verhuur zakt mss wel wat, maar je wint als verhuurder toch niets met een verouderd appartementsblok, wat dan ook weer slechte inwoners trekt? Ik begrijp deze denkwijze niet.
Wat is er niet aan te begrijpen? Als jij door een beslissing van een ander een jaar of meerdere jaren aan huurinkomsten mag investeren, terwijl die huurinkomsten net onderdeel zijn van je maandelijks inkomen, is dat een harde noot om te kraken hoor.
Het mag dan nog verkoopswaarde verhogen, je hebt daar niets aan als je niet van plan bent om te verkopen.
En ook al vraag je hogere huur, je hebt dat niet in een paar maand hogere huur terugverdiend.

Nog los van het feit dat je, bij grotere investeringen, het geld ook gewoon moet hebben.
In de blok van mijn moeder moet er een (energetische) gevel- en dakrenovatie gebeuren, nu is er blijkbaar betonrot vastgesteld in een deel van de balkons (gebouw is ergens van eind jaren ´70 geloof ik).
De beheerder/VME is pas deftig begonnen met architecten, studiebureaus,.... te contacteren maar de eerste schattingen tot nu toe neigen naar de 50k+ per eenheid.
Daar zijn de afgelopen jaren een stuk of 5 app opgekocht door dezelfde persoon (redelijk goeie kennis), als investering voor verhuur. Als die morgen 250k extra op tafel moet gooien heeft die niet veel andere keuze dan 1 van die appartementen te verkopen wat nagenoeg onmogelijk gaat zijn met die kost die daar bij op hangt dan.

Niet alle investeringen zorgen voor een rendement of verhoging van de huurprijs. Er is immers een plafond aan wat voor huurprijs je kan vragen voor een bepaald type vastgoed, los van de gedane investeringen. Men heeft toch ook altijd de mond vol van betaalbare huurwoningen? Wel, die mogen dan enige nuchterheid in de afwerking uitstralen, denk ik dan?

Voorbeeld 1: als men op de AV beslist tot het plaatsen van zonnepanelen, dan moet dat betaald worden door de verhuurder, maar het is de huurder die er eigenlijk de vruchten van plukt (lagere energierekening). De theorie zegt dat je dan de huurprijs maar moet optrekken, maar probeer dat maar eens als je net een huurcontract van 3 jaar of langer hebt afgesloten. Zo'n beslissingen zijn dus dood geld voor een verhuurder.

Voorbeeld 2: een nieuwbouw appartementsblok van 5 jaar oud heeft wat last van groenaanslag op de crepi gevels. Syndicus heeft een offerte opgevraagd voor reiniging + coating: 15K. Er zijn 16 eigenaars, dus reken maar uit. Leuke onkost als dit elke 5 jaar moet. En dan begint op de vergadering het meningsverschil of dit niet nog een paar jaar kan wachten. Een huurder ligt niet wakker van wat groenaanslag op een gevel hoor. Die zijn content met een dak boven hun hoofd tegen een betaalbare huurprijs.

Daarnaast heeft mede-eigendom nog andere nadelen: elke ervaren stielman die gevraagd wordt om een offerte op te maken, en de woorden "syndicus" en "stemming van offerte op vergadering" hoort, die is niet van gisteren en pakt een hele dikke marge op die offerte, niet alleen omdat er meerdere offertes gevraagd worden, maar ook omdat de kans groot is dat alles van tafel geveegd wordt op die vergadering. Diezelfde stielman zal veel liever een inspanning doen als een particulier de gevleugelde woorden uitspreekt: "geef mij uw beste prijs, ik beslis nu meteen en betaal een voorschot" en tegelijk met briefjes cash staat te wapperen. Qua scherpheid van prijszetting trek je in mede-eigendom dus zo goed als altijd aan het kortste eind.

En zoals iemand anders hier aanhaalde, moeten bij energetische renovaties alle eigenaars de kosten ook nog kunnen dragen. Ik ken gebouwen waar men tijdens de gascrisis dankzij een verouderde gemeenschappelijke stookinstallatie 1500 euro per maand per eigenaar moest betalen, enkel voor gas. Good luck om de eigenaar-bewoners dan nog te overtuigen om tegelijk het gebouw energetisch te beginnen renoveren; het water staat hun zo al aan de lippen. Als je eigenaar bent van een volledig gebouw kan je alle huurcontracten laten uitdoven om via de korte pijn het gehele gebouw op alle vlakken in 1 keer te renoveren, maar in mede-eigendom gaat dit niet. Er wordt altijd gerenoveerd in stukjes en brokjes omdat mensen er moeten kunnen blijven wonen én het financieel moeten kunnen dragen, wat het allemaal heel duur maakt. De ROI is gewoon niet vergelijkbaar.

Laatst bewerkt:
Mensen die ervaring hebben met aankoop in Spanje?

Tevreden van aankoop? Zouden jullie het nog doen? Appartement of huis(je)
Op welke basis de regio gekozen?
Via immo ?

Het kriebelt om iets te kopen. Alles is afbetaald en ik zou nog eens lenen voor die aankoop en spaargeld ongemoeid laten.

Ga maar eens luisteren bij de banken eerst, staan er weinig voor te popelen om een lening voor vastgoed in het buitenland te geven.

Ga maar eens luisteren bij de banken eerst, staan er weinig voor te popelen om een lening voor vastgoed in het buitenland te geven.
Als hij (minstens) een huis heeft dat afbetaald is, én nog wat spaargeld als buffer, dan denk ik niet dat de bank een groot risico neemt voor dergelijke profielen :-).

Een buurman hier heeft een appartement in Alicante, mooie streek, leuk in zowel winter als zomer.
Hij verhuurt het enkel aan mensen die hij kent en daarmee zijn de kosten ongeveer gedekt + persoonlijk genot uiteraard.
Zou wel eens moeten vragen op welke manier, via wie/wat het gekocht werd.

Mss eens op goPlay zoeken naar programma huizenjagers buitenland - Spanje? Daar zitten een aantal makelaars bij met Vlaamse roots, waarbij ik er toch van zou uit gaan dat het betrouwbaar is.

Bijna alle makelaars hier in de streek hebben een aparte sectie op hun website voor Spaans vastgoed. Dus zo moeilijk is het niet, doe gewoon de website van de gekende makelaars eens open.

Een buurman hier heeft een appartement in Alicante, mooie streek, leuk in zowel winter als zomer.
Hij verhuurt het enkel aan mensen die hij kent en daarmee zijn de kosten ongeveer gedekt + persoonlijk genot uiteraard.
Inderdaad, de meeste verhuren het niet-officieel aan vrienden en hebben zo hun investering +- terug
Zelfs al was het maar de helft, dan is het nog super hé. Allicante is trouwens super.

Ik zie daar toch vooral de nadelen van:
Je koopt dat uiteraard aan als vakantiehuis voor jezelf, maar hoeveel ga je aanrekenen aan "vrienden" "familie" en kenissen.
de volle pot?, 75%?

Wie draait er op als er dan toch eens schade is, hou je dan een planningsagenda bij van je eigen vakantiehuisje om in te plannen wanneer je zelf er eens in kan, uiteraard een local om te poetsen (dat is op zich geen probleem)

maar voor mijzelf teveel gedoe, het is ofwel vakantieplek ofwel een investering. (de taalbarrière eenmaal er echte technische problemen zijn)

Wij hebben met de ouders en mijn zus samen een appartement aan de kust. (8m breed zeezicht) en dat is heel simpel, wij alleen, geen tantes,nonkels,neven, nichten.
Geen gedoe met een agenda en plannen wanneer wie.
Dat staat dus 90% van het jaar leeg en dat is prima zo. (van in het begin een dikke Nee aan iedereen en dat is het simpelste)

Op zich is dat geen verkeerde investering, (is gebouwd door versluys) en ooit aangekocht voor +500K en zal nu zo'n +650K waard zijn.

Ik denk dat wij indertijd de volle pot betaald hebben (meer dan €1000 voor een week), was wel een mooi appartement met zicht op zee, als je het 10 weken kan verhuren per jaar heb je toch mooi 10k in het zwart verdient met weinig arbeid

Ja uiteraard, maar die 10 weken zijn zo'n beetje voor iedereen met kinderen hetzelfde. Paasvakantie/krokusvakantie/zomervakantie/december overwinteren.

Het zijn net de tijdstippen die je zelf zou kunnen gaan dat je huurders ook willen gaan, wat leidt tot een gaatje in de verhuurplanning zoeken om naar je eigen appartement te kunnen gaan.

Als zakgeld tussendoor verhuren is niets mis mee, maar als echte opbrengsteigendom is het voor mij toch te nadelig.

Terug
Bovenaan