Op dezelfde manier als het nu al moet gebeuren bij bv successie?
Dat zal een schatting zijn idd.
Beter ongeveer juist, dan precies fout zoals nu met het ki.
Geen schatting, maar een jaarlijks vermogenkadaster van onroerend goed dat je laat evolueren met de tijd om het elke 10 jaar te laten herevalueren op basis van verschillende sociaal wenselijke paramaters.
Dat komt in wezen ongeveer op hetzelfde neer, maar ingewikkelder.
Is niet waar, aangezien het KI juist die vermogensbelasting is die een sturende werking heeft en had. Dusdanig dat in functie van luxueuzere woningen (of niet sociaal wenselijke inrichtingen) in die tijd (centrale verwarming dat is voor de nouveau riche !!!! lopend water in huis voor het toilet... DECADENT !!!!!) die belasting hoger gestuurd werd.
In mijn ogen lijkt een update juist correcter dan de meer simplistische versie die jij voorstelt van:
Pak gewoon de waarde van het vastgoed.
Al het gedoe over dat archaïsch 'kadastraal inkomen' is achterhaald.
Als de intentie is om te sturen dan is dat kadastraal inkomen niet achterhaald. Het dient enkel wel geupdate alsook bijgestuurd worden. Door met de parameters te werken die de heffing bepalen (je kan de modifiers van een extra kamer hoger leggen bij een aleenstaande dan bij een gezin met 4 kinderen - waarbij die gegevens van gezinssamenstelling gewoon in een database staan en dan ook perfect kunnen zorgen voor een jaarlijkse aanpassing). Dat is relatief simpel. Maar de politieke wil moet er dan zijn om die aanpassing door te voeren (en die is er niet)
Desondanks vind jij het logischer om de waarde te nemen van het vastgoed, terwijl de waarde van het vastgoed niet veel zegt over de toepasbaarheid ervan (edit : ter simpel en lomp voorbeeld :
https://www.hln.be/binnenland/voor-...ijhuisje-is-zeker-een-miljoen-waard~ae31bc13/). Toen ik mijn woning kocht was vb het appartement duurder dan de gekochte woning. Nu zou zoals gezegd mijn woning 500k waard zijn en dat appartement 400k (+/- - omdat aantrekkelijkheid appartementen tgv gebrek aan tuin serieus onderafgegaan is sinds Corona). Mijn vader zijn villa met >8* mijn grondoppervlakte zal schommelen rond de 300k (want heeft er al 30jaar geen bal aan gedaan behalve de garage opnieuw opgebouwd 20 jaar geleden en gezamenlijk wat isolatie tegen het dak geklopt).
Mijn woning staat volledig centraal. Super mobi score, goed qua isolatie, kortbij alle faciliteiten (supermarkten, stadsfaciliteiten, ziekenhuizen, huisdokter, tandartsen, etc...) maar is qua bewoonbare oppervlakte 40% kleiner (moet opmeten om exact te gaan kijken).
Hoezo ga je hiermee ervoor zorgen dat oudere mensen hun grote villa's ter beschikking zetten van nieuwe gezinnen of... ?
In mijn ogen lijkt dat je reinste nonsens.
Wat je wel gaat hebben is dat mensen een 2de keer gaan nadenken om exorbitant dure woningen te kopen of die exorbitant dure woningen te verkopen eens ze wat ouder worden. Genre villa's van 1 miljoen€ of die mastodont van zeer uitzonderlijke woningen waar men hoopt 3 miljoen of zo te scoren van de 1 of andere "zot".
Anders gezegd, ik verwacht een dalende druk op de dure woningen. Waarbij je op de woningen waar iedereen op probeert zich te richten je mensen dan ook gewoon die kost erbij nemen als zijnde dat hoort erbij en daarin dan ook berusten, op termijn. Zeker als dat iets is dat zoals je zegt langzaamaan zich aanpast.
Maar een echt sturende werking voor de gewone woningen zie ik echt niet gebeuren.
Maar het lijkt mij wel makkelijker om een update te doen van het KI dan als we morgen gaan zeggen van kijk we schaffen de KI af en vanaf nu ga je 0.5% jaarlijkse belasting betalen op de waarde van de woning om binnen 5 jaar dit omhoog te duwen naar 0.8%, daarna (10j) 1%
, 15 j 1.3% en na 20 j 1.5%
Met mogelijks dan nog geïntegreerd in het feit dat je op de eerste 150k 0% betaalt. en die vermelde belasting dan ook toegepast wordt vanaf dat bedrag. En waarbij dat drempelbedrag mee evolueert met de index.
Mensen trekken zich zaken altijd minder aan als het wat in de toekomst ligt.
Hoelang zijn die protesten tegen de pensioenleeftijd blijven duren?
Niet lang, gewoon tot de volgende waan van de dag.
Hoewel dat een vrij ingrijpende hervorming was die niemand in de bevolking eigenlijk wilde voor zichzelf.
Het is ook wel gemakkelijk natuurlijk om voor anderen te beslissen die er nog niet mee geconfronteerd worden terwijl men voor zichzelf de grote uitzondering toestaat om die protesterende massa wat zoet te stemmen.
Laat ons nog wachten tot de huidige generatie (ik incluis) daar korter bij kom. Bij mij gaat het zeer reëel zijn dat ik over 16 jaar mijn schup afkuis. En ze kunnen de boom in de mensen die denken dat ik tot mijn 67ste ga moeten werken.
Met 30+ jaar werken kom ik ook toe voor mijn pensioen.