Investeren in vastgoed

Dat klopt zeker.
Vandaar dat je bezit moet belasten.
En dubbel voor braakliggende gronden.

Het principe is dat wonen niet teveel beschouwd mag worden als investering.
Anders krijg je speculatieve episodes die teveel invloed hebben op een basisbehoefte.

Bv Tesla of bitcoin die +1000% stijgen? Who cares.
Huizen die te duur worden? Maatschappelijk probleem.

Is natuurlijk wel een moeilijk gegeven. Mijn grootmoeder en grootvader hebben destijds woningen voorzien als investering omdat ze dit zagen als hun pensioen. En die huurgelden bekijken ze dan ook echt als een extra appeltje voor de dorst. Al kunnen ze dat appeltje voor de dorst ook niet 100% uitgeven aangezien er nu eenmaal ook onderhoudskosten zijn.

Er gaan dan ook zeer veel mensen zeer slecht gezind zijn als je dat gaat voorzien. Er zijn nu eenmaal toch wel wat mensen met 1 of meer extra woningen (juist voor de verhuur)

Dat is geen enkel probleem, dan worden die huizen goedkoper en gekocht door een andere verhuurder, ofwel gekocht door iemand die nu niet zal moeten huren maar eigenaar wordt.
Voor veel mensen is hun woning nog altijd ook hun pensioen. En het feit dat ze geen huurgelden moeten betalen. Als je aan mensen met een pensioen nu ineens gaat zeggen dok maar even 7200€ op jaarbasis of zelfs 6000€ op jaarbasis aan uw eigen kot om er te mogen wonen. Terwijl ze wat 1000-1500€ per maand hebben (en blij zijn dat ze hun eigen huisje hebben). Ik weet niet of ik daar zo echt een grote voorstander van ben.

Noch zie ik echt een probleem in het feit dat iemand die al 40 jaar in zijn woning van 1.000.000€ woont in zijn laatste 20 jaar daar nog in verder door woont. Heb het er wat moeilijk mee om eerlijk te zijn. Uw vertrouwde omgeving verlaten omdat iemand anders vind dat je maar moet verkassen en die ruimte maar moet vrijlaten aan anderen.

Nu. Uw scenario komt enkel uit wanneer er verhuurders geïnteresseerd zijn in die aankopen. Dat zie ik dan enkel gebeuren wanneer de prijzen voor de huurprijzen hoger worden. De huurprijzen van mijn grootouders schommelen tussen de 450 - 750€. Waarbij die van 450 de huur is van de persoon die daar al 10+ jaar inzit. Op basis van de waarde wil dat zeggen dat ze grofweg 400 - 450€ per woning dan kwijt zijn aan die heffing. Die huurprijzen gaan dan moeten opslaan als je geen probleem op de verhuurmarkt wilt.
Hell mijn kot is ondertussen +/-500k waard. Dat wil zeggen dat ik 833€ zou mogen betalen elke maand aan die belasting. Ik kan mij onmogelijk inbeelden dat de huur dan niet richting het dubbele van dat bedrag gaat.

Evident zoals jij dit lijkt te schetsen lijkt mij dit echt toch niet hoor. Logisch misschien wel op lange termijn. Evident... of zelfs wenselijk... kweet het zo niet. Zeker niet voor uw eerste eigen woonst.

Anders krijg je speculatieve episodes die teveel invloed hebben op een basisbehoefte.

Bv Tesla of bitcoin die +1000% stijgen? Who cares.
Huizen die te duur worden? Maatschappelijk probleem.
Dit!

In mijn eenvoudig rekenvoorbeeld hierboven doet het armere gezin 10.000'en euro's verlies terwijl het rijkere gezin 10.000'en euro's wint.
Afhankelijk van waar je je zelf bevindt of voor wiens belangen jouw partij strijdt, is dit positief of negatief.
Afschaffen van de woonbonus is 1 van de weinige pragmatische rationele beslissingen geweest van de afgelopen jaren, aangezien dat een rechtstreekse subsidie was van de overheid naar bestaande huiseigenaren doordat de huisprijs gewoon evenredig steeg als direct gevolg van de invoering ervan.
Totaal contraproductieve subsidie.

Discussie met alle studies hier te vinden:

Er gaan dan ook zeer veel mensen zeer slecht gezind zijn als je dat gaat voorzien. Er zijn nu eenmaal toch wel wat mensen met 1 of meer extra woningen (juist voor de verhuur)
...
Noch zie ik echt een probleem in het feit dat iemand die al 40 jaar in zijn woning van 1.000.000€ woont in zijn laatste 20 jaar daar nog in verder door woont.
Kijk, ofwel wordt het probleem opgelost, ofwel niet.
Voor mij is het allemaal geen probleem.
Ik schets gewoon wat er in het buitenland gewerkt heeft en wat niet.

Bij elke politieke verandering zullen er mensen zijn die zich benadeeld voelen.
Huis van 1 miljoen met 5 slaapkamers voor alleenstaand koppel van 70 jaar? Geen probleem, we gaan die toch niet wat meer belasten zeker, stel u voor dat ze zouden gaan wonen in een woning die passender is voor hen (en wat miljoenen mensen ter werld doen), en waardoor een gezin een huis kan verwerven.
De horror.

Idem met appartementsblok in centrum gemeente, of hoogbouw in centrum stad. "ja maar het wijkgevoel! jamaar we gaan toch niet meer beton zetten!? Wat met ons uitzicht op de weide? Gevoelloos!".

Dat kan allemaal wel zijn, maar er is blijkbaar een probleem met onvoldoende woningen voor jonge mensen en gezinnen.
Dus ofwel los je het op met methoden die al bleken te werken in andere landen/steden, ofwel kom je met andere beargumenteerde voorstellen.
Ofwel zeg je: interesseert mij geen fluit om het op te lossen. Maar zeg dat dan :)

Laatst bewerkt:
Maar eigenlijk is dat meer een discussie "betaalbaarheid van vastgoed" of zoiets, en niet "investeren in vastgoed".

Anekdotisch voorbeeld: mijn collega heeft 13 jaar geleden een woning gekocht:
  • Aankoopprijs: 221.000 € all in
  • een kapsalon ingericht
  • nieuwe keuken geplaatst (zelf)
  • nieuw dak
  • nieuwe vloeren/laminaat (zelf)
  • gevel in crepi/steenstrips
  • nieuwe ramen
  • tuinhuis geplaatst (zelf)
  • terras aangelegd (50% zelf)
  • tuin aangelegd (zelf)
  • zonnepanelen geplaatst
  • zonneboiler geplaatst
  • nieuwe CV ketel op gas geplaatst
  • zolder ingericht - master bedroom van 80m² met dressing en douche (50% zelf)
  • Airco geplaatst
  • Dit heeft ca 175.000 € gekost
Om break even te draaien, excl. inflatie/voordeel lening moet hij dus 396k krijgen voor een rijwoning van 7m breed / 28m diep op gelijkvloers en 12m op verdiep - zonder garage, aan een drukke weg. Hij zegt zelf dat het in het beste geval break -even zal zijn.

Mss uitzonderlijk maar het is niet altijd evident om winst te maken - al is de renovatie bedoeld om zelf in te wonen en niet om te verhuren of verkopen.

Klopt, vandaar ook het +- compromisvoorstel dat Vincent Van Peteghem had uitgewerkt.

Forfaitaire kostenaftrek van 30% en vrijstelling van 6.000€ huurinkomsten per persoon.
-> tot een verhuurprijs van 714€ per maand ben je vrijgesteld van belastingen.

Eén geërfde/gekochte woning kan je zo perfect behouden en verhuren.
Massa's huizen/appartementen opkopen/bezitten en zo de woningmarkt verstoren, wordt moeilijker gemaakt.

Klopt, vandaar ook het +- compromisvoorstel dat Vincent Van Peteghem had uitgewerkt.

Forfaitaire kostenaftrek van 30% en vrijstelling van 6.000€ huurinkomsten per persoon.
-> tot een verhuurprijs van 714€ per maand ben je vrijgesteld van belastingen.
Ik begrijp de insteek hoor, komende van ons huidig systeem is dat beter.
Maar vanuit onafhankelijk helicopterperspectief: waarom moet je vrijgesteld worden voor 6000 euro huurinkomsten? Naast de meerwaarde die ook niet belast wordt?

Waarom moet een arbeider die een loonsverhoging krijgt of extra gaat werken, daar +50% op dokken, maar iemand die een EXTRA woning heeft wordt vrijgesteld voor 500 netto per maand?
Dat is toch totaal niet wat we willen belonen/bestraffen?

In vele scandinavische landen bv. wordt dat gewoon op de progressieve hoop gegooid.
En waarom ook niet...

Afschaffen van de woonbonus is 1 van de weinige pragmatische rationele beslissingen geweest van de afgelopen jaren, aangezien dat een rechtstreekse subsidie was van de overheid naar bestaande huiseigenaren doordat de huisprijs gewoon evenredig steeg als direct gevolg van de invoering ervan.
Totaal contraproductieve subsidie.

Discussie met alle studies hier te vinden:
Maar het was een subsidie die al ingerekend was in de prijszetting van de woningen. Het is dan ook onlogisch om zowel een verlaging van de registratierechten te doen ALS een afschaffing van die subsidie.

Al blijft het wel een beetje wrang dat men met die verlaging van die registratierechten eigenlijk defacto een rechtstreekse massasubsidie van de overheid naar bestaande huiseigenaren heeft gedaan.

Je kan u de vraag stellen of het dan toch niet beter was geweest om die registratierechten te behouden (als een soort inkomst voor de overheid) maar dan de volledige meeneembaarheid te voorzien van die registratierechten. En als je te weinig registratierechten had dat je dan kon bijbetalen.

Al is natuurlijk een enorm grote drijver naar de verhoging van de prijzen de zeer goedkope leningen geweest en het feit dat jan en alleman tgv Corona geen appartement met maar 1 of 2 kamers meer wilde maar een huis met tuin. OOK al was dat dan een rijhuis.

Kijk, ofwel wordt het probleem opgelost, ofwel niet.
Voor mij is het allemaal geen probleem.
Ik schets gewoon wat er in het buitenland gewerkt heeft en wat niet.
Jij schets een oplossing die er is in een omgeving die ingesteld is op die oplossing. Je houdt geen rekening met het feit dat onze maatschappij zich heeft ingesteld op de huidige oplossing en dat zeer veel onderdelen gebaseerd zijn hierrond die je dan ook moet herbekijken en die potentieel een impact hebben.

Bij elke politieke verandering zullen er mensen zijn die zich benadeeld voelen.
Huis van 1 miljoen met 5 slaapkamers voor alleenstaand koppel van 70 jaar? Geen probleem, we gaan die toch niet wat meer belasten zeker, stel u voor dat ze zouden gaan wonen in een woning die passender is voor hen (en wat miljoenen mensen ter werld doen), en waardoor een gezin een huis kan verwerven.
De horror.
Het draait niet rond meer belasten. Het draait rond het feit dat je mensen die in een woning hun ganse leven gewoond hebben. Hun onroerende belasting betaald hebben (stel 2000€). Hun kinderen hier hebben zien in opgroeien. Al die emoties hebben meegemaakt en die NIET weg willen. En belangrijker een maatschappij waar hun kot nog echt HUN kot is. En niet zomaar een vehikel is waar ze in wonen. Mijn grootmoeder is zo een dame (maar huis is wel maar 270 - 350k waard om eerlijk te zijn). Toen die even in een woonzorgcentrum is moeten zijn na een val was haar vraag ELKE fricking dag mag ik naar huis. Mag ik naar huis. Met daarnaast de objectieve vaststelling van de arts/psychiater whatever dat ze aan het treuren was en aan het wegkwijnen.

Dan voelt uw redenering, gewoon wrang aan. Om nog maar even te zwijgen over hoe we daarmee omgaan op het moment dat we aan het lenen zijn? Huis van 500k. Even 833€ per maand neerleggen om er te mogen wonen ? En daarnaast de lening van wat 1000+€ mogen neerleggen ? Ik denk dat veel mensen toch wel eens gaan slikken hoor als dat voorstel verder doordringt als we dat boem klets gaan invoeren? Ik zal mijn schouders eens ophalen maar het lijkt mij toch een enorm raar gegeven wanneer we dit voor iedereen in volledig België gaan doen.

We krijgen begot de herziening en actualisering van het KI er niet eens door want te politiek gevoelig? En dat gaat over een verhoging van wat 400 - 500€ naar 1000 - 2000€. Daar gaat het land al zo goed van op stelten van staan. Ik zie dan gewoon ook echt niet hoe dit een haalbare kaart is, onafhankelijk van dat iets bestaat in andere landen.

En dan moet je zelf ook nog u de vraag stellen of dat wenselijk is.

Idem met appartementsblok in centrum gemeente, of hoogbouw in centrum stad. "ja maar het wijkgevoel! jamaar we gaan toch niet meer beton zetten!? Wat met ons uitzicht op de weide? Gevoelloos!".
Ik ben geen voorstander van appartementsblokken. Ik heb gewoond in appartementen en ik vind dat de grootste BS die men ooit voorzien heeft. Rijhuizen daar heb ik geen probleem mee. Rijhuizen in de hoogte (en dus beperkt in breedte) ok.
Als men het principe van rijhuizen in appartementsblokken kan steken met een deftige geluidsisolatie (zodanig dat uwe buur al eens de muziek wat harder kan zetten, al eens rampe tamp kan doen met zijn vriendin zonder dat de buren ervan wakker worden of niet kunnen slapen (en zich moeten ergeren omdat hun partner geen zin heeft), zijn gevoeg kan doen zonder dat de buur hem hoort "duwen", geen last heeft van het tap tap tap van de hakken van de persoon erboven die de lambada aan het dansen is met haar partner of whatever, den onderbuur met de bovenkant van zijn bezem aan het tikken is aan het plafond van de onderbuur wegens dat getappetap of zelfs den nevenbuur de huid vol aan het schelden is van zijn 3 kinderen of zijn madam nog eens al de kanten van de kamer is aan het laten zien met zijne vuist of je deelachtig mag zijn in de zoveelste zware scheldtirade omdat den ene of den andere weer maar eens de WC bril heeft omhoog laten staan (of een andere reden voor de scheldtirade)). Je zou dan wel kunnen zeggen tolerantie !!!! Maar dan nog als je die verdichting voorziet lijkt het mij logischer dat we op die verzuchtingen antwoorden voorziet voordat je die verdichting oplegt. Dat zou dan al veel helpen. Al ga je natuurlijk nog altijd mensen hebben die ertegen gaat zijn tgv uitzicht.
Maar er is nu om eerlijk te zijn wel nog een verschil tussen het eerste punt en dit. Dit moet je als maatschappij gewoon puur verplichten op termijn en dan moet men dat maar aanvaarden. Maar bij mensen die daar al een tijdje wonen om te verkassen daar heb ik het gewoon moeilijk mee. Ik kan er niet aan doen :(.

Dat kan allemaal wel zijn, maar er is blijkbaar een probleem met onvoldoende woningen voor jonge mensen en gezinnen.
Dus ofwel los je het op met methoden die al bleken te werken in andere landen/steden, ofwel kom je met andere beargumenteerde voorstellen.
Ofwel zeg je: intereseert mij geen fluit om het op te lossen. Maar zeg dat dan :)

Je gaat er dan wel vanuit dat de jonge mensen en gezinnen willen leven waar die oudere mensen wonen. In de woningen die potentieel energetisch te renoveren zijn. En dat die jonge mensen dan het geld gaan hebben om :
1) de lening maandelijks te betalen
2) de vermogensheffing te betalen (voor of NA renovatie (want na renovatie is de waarde gestegen))
3) de verbouwing te betalen

Hetgeen ik verwacht met de mentaliteit van de belg. Is dat die oude mensen blijven wonen in hun huis. Dat die gewoon die heffing betalen terwijl ze foeteren over de graaiende (r)overheid om tegelijkertijd de huren van de huizen die ze verhuren (als ze die hebben) omhoog te trekken want allez ja ze moeten er toch iets aan overhouden zeker waarvoor ze zo lang hard gewerkt hebben. Met mogelijks degene die er te veel hebben, dit in een familiale NV of whatever steken met aandelen. Om het volledige beheer van daaruit te regelen inclusief aftrekken, inkomsten, vererven en dan het uitbetalen van dividenden en extralegale voordelen voor het beheer ervan (wagen, etc...) met mogelijks een soort forfaitaire netto onkostenvergoeding voor de moeite van het beheer (dat een slimme boekhouder waarschijnlijk wel kan regelen/matsen). Om tegelijkertijd dan via allerhande uitzonderingsprincipes eventuele inkomsten, na een bepaalde buffer, toch nog tegen voordelige tarieven te kunnen overhevelen.
En dat de impact ervan naar potentieel jonge mensen of gezinnen beperkt is

Ik zie dan ook niet direct een enorm praktische manier om hier een instant oplossing voor te voorzien. Behalve het aanbod verhogen. Al is dat echt niet evident.

En dan moeten we eerlijk zijn dat je eigenlijk ook een volledig vermogenskadaster moet opstellen. Want enkel 2% heffen op waarde van het huis maar niet op spaargeld of goud, schilderijen, bitcoins, whatever... is dan toch allemaal maar raar. Om maar te zwijgen over het feit dat die waarde correct moet opgevolgd worden en aangepast worden om dit correct en fair te houden. Goed wetende dat men een simpel KI kadaster nog niets is up to date kan of wil houden... je kan u de vraag stellen hoe haalbaar dit in realiteit dan wel niet is. Zeker bij liberalen die op hun achterste benen gaan staan zodra je vermogenskadaster nog maar in de mond gaat hebben.

Laatst bewerkt:
Ik begrijp de insteek hoor, komende van ons huidig systeem is dat beter.
Maar vanuit onafhankelijk helicopterperspectief: waarom moet je vrijgesteld worden voor 6000 euro huurinkomsten? Naast de meerwaarde die ook niet belast wordt?
Daarmee willen ze de private huurmarkt niet volledig om zeep helpen denk ik.
Het rendement is nu al pover, dat zou alleen maar verergeren door dit kapot te belasten en dan doet geen enkel zinnig mens het meer.

Correcte mensen die aan een schappelijke prijs anderen een woning verschaffen zonder dat het de staat zelf geld kost én zonder de huizenmarkt te verstoren.
Eigenlijk zouden ze dat moeten aanmoedigen ipv extra te willen belasten. ;)

Inkomsten zijn inkomsten en moeten zoveel als mogelijk gelijk belast worden.
Waarom moet een arbeider die een loonsverhoging krijgt of extra gaat werken, daar +50% op dokken, maar iemand die een EXTRA woning heeft wordt vrijgesteld voor 500 netto per maand?
Dat is toch totaal niet wat we willen belonen/bestraffen?
Flexijobs, nettovergoedingen, vrijwilligersvergoedingen, bedrijfswagens, eco-/maaltijd-/consumptiecheques, ...
Gans ons systeem is gebouwd op uitzonderingen en er komen er elk jaar meer.

Een extra woning wordt trouwens wel op andere vlakken belast, onder andere door 12% registratie bij aankoop, jaarlijkse grondlasten en btw op zaken die je renoveert.

Ik persoonlijk ken trouwens geen enkele andere belegging waar je bij instap al 12% belastingen dient te betalen op uw inleg.

Daarmee willen ze de private huurmarkt niet volledig om zeep helpen denk ik.
Het rendement is nu al pover, dat zou alleen maar verergeren door dit kapot te belasten en dan doet geen enkel zinnig mens het meer.
Maar het werkt in andere landen, dus waarom heb je het over 'kapot belasten'?
Correcte mensen die aan een schappelijke prijs anderen een woning verschaffen zonder dat het de staat zelf geld kost én zonder de huizenmarkt te verstoren.
Allemaal goed, maar kapitaalinkomsten dienen gewoon belast te worden.
Ik heb ook aandelen, dus als eigenaar verschaf ik mensen werk.
Moet ik daarvoor vrijgesteld worden van belastingen op dividend en meerwaarde?

Flexijobs, nettovergoedingen, vrijwilligersvergoedingen, bedrijfswagens, eco-/maaltijd-/consumptiecheques, ...
Gans ons systeem is gebouwd op uitzonderingen en er komen er elk jaar meer.
Inderdaad, allemaal snert-uitzonderingen die beter niet ingevoerd waren.
Een extra woning wordt trouwens wel op andere vlakken belast, onder andere door 12% registratie bij aankoop, jaarlijkse grondlasten
Ruilen voor 1,5% jaarlijkse taks?

Jij schets een oplossing die er is in een omgeving die ingesteld is op die oplossing. Je houdt geen rekening met het feit dat onze maatschappij zich heeft ingesteld op de huidige oplossing en dat zeer veel onderdelen gebaseerd zijn hierrond die je dan ook moet herbekijken en die potentieel een impact hebben.
Ja goed maar elke oplossing die zaken verandert, grijpt in op de bestaande omgeving.
Dan mag je niets veranderen 'want mensen hebben graag dat alles blijft zoals het is'?

Het draait niet rond meer belasten. Het draait rond het feit dat je mensen die in een woning hun ganse leven gewoond hebben. Hun onroerende belasting betaald hebben (stel 2000€). Hun kinderen hier hebben zien in opgroeien. Al die emoties hebben meegemaakt en die NIET weg willen.
Maar dat kan allemaal.
Voor 1,5% per jaar.

Ik zit ook graag met meer beenruimte in het vliegtuig. Dat kan, voor 25 euro extra.
Ik voel mij emotioneel ook beter dat ik een huis kan kopen in mijn gemeente waar ik opgroeide ipv in Zelzate. Maar dat gaat mij wel 200k extra kosten.

De markt zit scheef en het voorstel zorgt ervoor dat mensen voor wie het niet uitmaakt, eerder de stap zullen zetten naar downsizing.
Anderen kunnen blijven, maar betalen verder de vastgoedtaks voor hun te grote woning.

Dan voelt uw redenering, gewoon wrang aan. Om nog maar even te zwijgen over hoe we daarmee omgaan op het moment dat we aan het lenen zijn? Huis van 500k. Even 833€ per maand neerleggen om er te mogen wonen ?
De taks gaat meegerekend worden in de prijs, prijs gaat dalen.

En daarnaast de lening van wat 1000+€ mogen neerleggen ? Ik denk dat veel mensen toch wel eens gaan slikken hoor als dat voorstel verder doordringt als we dat boem klets gaan invoeren?
Uiteraard kan je zoiets niet zomaar dag op dag invoeren, maar gefaseerd over 15 jaar of zo.

Ik zie dan gewoon ook echt niet hoe dit een haalbare kaart is, onafhankelijk van dat iets bestaat in andere landen.
Zoals bij elk voorstel zijn het inderdaad de kiezers die beslissen.

En voorlopig kiezen die meestal voor domme maatregelen, om er dan de jaren erna over te klagen.

Ik zie dan ook niet direct een enorm praktische manier om hier een instant oplossing voor te voorzien. Behalve het aanbod verhogen.
Volledig akkoord.
En dat is niet evident, louter om politieke redenen, en dus de schuld van de kiezer (vooral NIMBY, en misplaatste Groen ideologie).

En dan moeten we eerlijk zijn dat je eigenlijk ook een volledig vermogenskadaster moet opstellen.
Allicht, zoals in vele andere landen. (waaronder de USA, dat gekende niet-ondernemende en niet-innovatieve, economisch lethargische land :) )
Maar opnieuw, schuld van de Belgische kiezer als dat er politiek niet door geraakt.

Ja goed maar elke oplossing die zaken verandert, grijpt in op de bestaande omgeving.
Dan mag je niets veranderen 'want mensen hebben graag dat alles blijft zoals het is'?
Stabiliteit is nu eenmaal hetgeen dat mensen willen en wensen. Ze kunnen wel zeggen dat alles MOET veranderen. Totdat men geconfronteerd wordt met de verandering en dan is de conclusie in zeer veel gevallen doe dat toch maar rustig aan. Rock die boot niet te hard.

Of je moet het op zeer lange termijn gaan doen.

Maar dat kan allemaal.
Voor 1,5% per jaar.
Ik zit ook graag met meer beenruimte in het vliegtuig. Dat kan, voor 25 euro extra.
Ik voel mij emotioneel ook beter dat ik een huis kan kopen in mijn gemeente waar ik opgroeide ipv in Zelzate. Maar dat gaat mij wel 200k extra kosten.
En mensen zullen antwoorden: ik betaal al genoeg belastingen. Dit is het minste wat ze kunnen doen dat ik mijn leven fatsoenlijk kan leiden ipv in een kruipkot gestoken te worden of als en koe (ezel is best gekend als uitdrukking) die continue geld moet "......" gezien te worden.
Ik denk nog altijd dat die 1.5% per jaar waar jij over spreekt eigenlijk al wel voor een stuk voorzien zit in de KI. Die men gewoon moet actualiseren. Waarbij je op termijn dan nog wat modifiers erin kan steken die te groot wonen wat zwaarder afstraft zonder het direct obsceen te maken.

De markt zit scheef en het voorstel zorgt ervoor dat mensen voor wie het niet uitmaakt, eerder de stap zullen zetten naar downsizing.
Anderen kunnen blijven, maar betalen verder de vastgoedtaks voor hun te grote woning.
Ik geloof daar niet in dat dit de mensen echt gaat dwingen naar die stap te zetten naar te downsizen. Of je moet die heffingen zodanig hoog maken dat er geen andere keus is. Net zoals het KI (en de gerelateerde onroerende voorheffing) op dit moment ook op geen enkele manier sturend is in de locatie die we kiezen om te gaan wonen. Dat nemen we er gewoon bij. Dat verwacht ik dan ook evengoed van die heffing. En dan is het defacto gewoon een platte belastingsverhoging. Wat kan voor mij hé. Maar start dan eerst eens met de actualisatie van de KI. En laat ons vanaf dat punt dan even opnieuw kijken.
Daarnaast vind ik ook niet dat je systemen van andere landen zomaar klakkeloos kan overnemen (maar daar kom ik iets verder op terug).

De taks gaat meegerekend worden in de prijs, prijs gaat dalen.

Maar zoals bij alles niet onmiddellijk. Toch als je de stijging beperkt maakt. Waarbij in het begin, als die stijging beperkt is (vb puur actualisatie KI) dat effect nihil is. En op termijn in mijn ogen de meeste mensen dit gewoon gaan incalculeren dat dit erbij hoort.
Maak je aan de andere kant die stijging niet beperkt maar significant. Vb heffing van 833€/mnd voor iemand met een huis van 500k. Dan gaan er een heel aantal mensen zijn die in faling gaan (omdat ze die schok niet verwerkt of geïntegreerd krijgen met hun lopende inkomsten, uitgaven, etc...). Daarnaast zou je dan kunnen zeggen dat de hoogste prijzen gaan zakken (400-500k misschien richting 350-400k). Maar de prijzen van de woningen die gekocht worden als krotten en die vooral gekozen worden door de jongere generatie daar gaat in mijn ogen juist geen bal invloed op zijn op die prijszetting. En als je dat als jongere dan niet kan, dan is dat maar pech. Juist zoals dit nu al het geval is.

Opnieuw, in mijn ogen worden die kosten dan gewoon geabsorbeerd door de meerderheid zonder dat dit effect er komt om die woningen over te brengen naar de jongeren of de gezinnen. Belgen zijn zeer honkvast...

Uiteraard kan je zoiets niet zomaar dag op dag invoeren, maar gefaseerd over 15 jaar of zo.
Dus gaat dat maar een mogelijk effect hebben in de toekomst en hebben de huidige jongeren en gezinnen pech EN mogen ze in de toekomst dan er ook nog eens voor opdraaien. Dubbel ge.....

Zoals bij elk voorstel zijn het inderdaad de kiezers die beslissen.
Dus weet je het antwoord nu al. Dit komt er gewoonweg niet. Enige wat ik ga verwachten is KI actualiseren (en mogelijks wat schaven eraan met EPC/EPB en mobiscore) en belasting op huurgelden. 1.5% of 2% belasting op kapitaal. Zou mij serieus verwonderen dat dit er ooit doorkomt.

En voorlopig kiezen die meestal voor domme maatregelen, om er dan de jaren erna over te klagen.
Zoals in elke democratie. Dat is nu eenmaal het aard van het beestje. Dat zie ik niet veranderen. Zeker niet wanneer die domme maatregel ervoor zorgt of lijkt te zorgen dat zij er voordeel aan hebben. En de anderen kunnen de boom in.

Allicht, zoals in vele andere landen. (waaronder de USA, dat gekende niet-ondernemende en niet-innovatieve, economisch lethargische land :) )
Maar opnieuw, schuld van de Belgische kiezer als dat er politiek niet door geraakt.
Maar het is nu ook niet alsof dat systeem voor betaalbare woningen of betaalbare huren heeft gezorgd in Amerika natuurlijk? Er is, ik dacht hier, al gepost dat in NY je huren van 2000 - 2500€ betaalt per maand voor kruipkoten. Of zoals in friends dat men aan cohousing doet omdat men het anders niet aankan. En dan spreken we nog niet eens over kopen.
Of DAT dan het juiste voorbeeld is... daar ben ik niet zo zeker van.

Met daarnaast het feit, zoals al eerder geclaimd dat ik het verder zou bespreken, dat het hier handelt over een systeem van een ander land met een andere belastingsbasis, andere inkomsten en inkomstengroottes voor zijn bevolking en waardebepalingen voor woningen en het dan ook koffiekijken is of de waarde die ik nu geef aan mijn woning (500k) nog effectief de waarde gaat zijn van de raming op het moment dat dit systeem zou ingevoerd worden (dat de woning nog maar 350k waard zou zijn maar ik het vertik om tegen die prijs te verkopen - en die woningen dus evengoed niet op de markt komen). Als we in Amerika ipv 2000 - 5000€ netto eerder 2000 - 40000€ netto kunnen overhouden /maand (geen idee hoe die verdeling daar effectief is) dan is een belasting van 1500€ per maand om in een woning van 1 miljoen te wonen heel anders in het systeem van Amerika indien je daar tgv de lagere belastingen 10k netto /maand overhoudt ipv de 3500 -4000€ bij ons (tgv ons sociaal vangnet en de progressieve belastingsbasis). Om niet te spreken over het pensioen dat die groep die dat kan en doet daar in Amerika heeft opgebouwd.

Nu bon. Als dat ingevoerd wordt dan zie ik mij wel nooit een woning van 1 miljoen kopen. Dan blijf ik wel wonen in de woning waarin ik nu zit. En betaal ik gewoon die 750/833€. Zelfs als ik 70 ben zie ik mij nu echt niet verhuizen om dan vb 300e per maand te besparen. Ik zal dan wel knippen in andere uitgaven dan in die van mijn woning. En ik verwacht dat zeer veel belgen diezelfde keuze maken. Toch totdat men naar een woonzorgcentrum zal moeten verhuizen. Of anders gezegd dat gaat enkel een potentiële impact hebben op de aantrekkelijkheid en dus ook kostprijs van de dure woningen. Maar ik zie niet direct echt dat dit een impact gaat hebben op zoals al gezegd de markt waar de grootste aantal mensen gaan in zitten zoeken. Dat gaat dan gewoon een extra heffing zijn waar ze dan gaan knippen in hun andere uitgaven om toch maar die woning van hun goesting te kunnen kopen. Allez... opnieuw dat is mijn eerste gedachte. Behalve dan toch voor degenen die te ver gesprongen zijn bij hun huidige aankoop omdat ze die reserve niet meer kunnen opwerpen. Maar of je dat dan moet zien als positief punt... lijkt mij nu niet echt het geval te zijn.

Maar het werkt in andere landen, dus waarom heb je het over 'kapot belasten'?
Ik ken de volledige wetgeving niet van andere landen, maar vaak zijn er flankerende maatregelen.

Huurinkomsten worden bijvoorbeeld zwaarder belast in NL, de huur is bijgevolg ook hoger. Maar velen krijgen daar dan wel huurtoeslag.
Net eens snel het inkomen/huur van mijn huurster in een calculator gegooid en blijkbaar zou ze in NL 357€ per maand huurtoeslag krijgen voor een huur van 620€/maand. :oink:
https://www.belastingdienst.nl/wps/.../content/hulpmiddel-proefberekening-toeslagen

Gemiddelde huur in NL:
"In het vierde kwartaal was de gemiddelde maandhuur 18,01 euro per vierkante meter. Als je dat omrekent naar een huurwoning van 75 vierkante meter komt dat neer op 1350 euro."

Allemaal goed, maar kapitaalinkomsten dienen gewoon belast te worden.

Ik heb ook aandelen, dus als eigenaar verschaf ik mensen werk.
Moet ik daarvoor vrijgesteld worden van belastingen op dividend en meerwaarde?
Persoonlijk zou ik daar wel tot een bepaald bedrag voorstander van zijn, toch als je Belgische (of Europese, want anders zal EU lastig doen) aandelen koopt/bezit.
Werkgelegenheid buiten Europa moet België nu ook niet gaan sponsoren, maar dat doen ze nu deels wel door RV op dividenden vrij te stellen + meerwaarde niet te belasten.

(Volledig vergelijkbaar is het nu ook niet echt, mijn aandelen hebben me bijvoorbeeld nog nooit gebeld omdat hun kraan lekt of omdat de boiler niet meer werkt... :laugh: )

Maar dit is offtopic.

Ruilen voor 1,5% jaarlijkse taks?
Hmm, 1,5% jaarlijkse taks zal er nu al niet ver vanaf liggen.
Grondlasten + KI aangeven in PB + btw op kosten aan de woning + taksen op brandverzekering.

En dan ben je ook 12% van de aankoopwaarde van in het begin al kwijt.
Had je dat geld bijvoorbeeld in een ETF gestoken dan had dat ook geld opgebracht.
Aan 4% nettorendement is dit ook 0,48% van de aankoopwaarde jaarlijks.

Laatst bewerkt:
Ik ken de volledige wetgeving niet van andere landen, maar vaak zijn er flankerende maatregelen.

Huurinkomsten worden bijvoorbeeld zwaarder belast in NL, de huur is bijgevolg ook hoger. Maar velen krijgen daar dan wel huurtoeslag.
Net zoals woonbonus de prijs van woningen opdreef met +-20%, drijven huursubsidies de huurprijs op. (Consensus bij zowat elke internationale studie).
De oorzaak van de hogere huur is dus niet de belasting, maar de subsidie.

Zoals steeds: het enige dat fundamenteel helpt, is aanbod van woningen verhogen. Dat moeten zelfs niet specifiek huurwoningen zijn.
Subsidies geven is schadelijk en een rechtstreekse gift van de overheid naar huiseigenaars.

Hmm, 1,5% jaarlijkse taks zal er nu al niet ver vanaf liggen.
Grondlasten + KI aangeven in PB + btw op kosten aan de woning + taksen op brandverzekering.

En dan ben je ook 12% van de aankoopwaarde van in het begin al kwijt.
Ja, maar de studie die ik deelde ging eigenlijk over de eigen woning hé, niet over 2de3de etc.

Zoals steeds: het enige dat fundamenteel helpt, is aanbod van woningen verhogen.

Hoe gaat dat best in zijn werk - rekening houdend met de beschikbare ruimte, klimaat, regeltjes, vergunningen, tal van panden de naam woning onwaardig, gat in de begroting, de kost van een bouwgrond is gigantisch, ...

Hoger bouwen.

Mogelijk - doch langetermijnvisie nodig, mobiliteit, omgeving .. duurt decennia om goed uit te werken vermoed ik.

Op korte termijn denk ik dan: hoge belasting leegstand, hogere belasting vrije bouwgronden (met overgangsperiode), makkelijkere vergunning om van 1 woning er 2 te maken (beste vriend heeft een woning gekregen van zijn meter die naar het RVT is moeten verhuizen) - villa met hangar uit de jaren 70, net (3km) buiten centrum van Asse - aanvraag gedaan om er 2 appartementen in te richten zonder de huidige structuur te vergroten: afgekeurd, zeer rustige straat en er kunnen 10 wagens op de oprit parkeren.

Terug
Bovenaan