En als je dan als pakweg 20 jarige je laatste ouder overlijdt, stuurt de overheid dan een deurwaarder om je uit je huis te zetten als de gezinswoning het enige is wat je geërfd hebt? Ik denk niet dat er veel landen zijn die dat doen.
"stuurt een deurwaarder naar die arme jongen". Dat is exact die typische dramatiserende VLD-speak hé

"ze gaan in uw kelder de wijn komen tellen!!".
Wel, als "die jongen" in een villa van 1 miljoen euro woont, beide ouders overlijden, en die arme jongen krijgt die villa in de schoot geworpen, dan kan die gemakkelijk de 226.500 euro successiebelasting betalen door die villa van 1 miljoen te verkopen.
De resterende 774.000 euro kan hij aanwenden naar eigen goeddunken.
Ik ben benieuwd welk percentiel die 20-jarige met 774.000 euro vertegenwoordigt: de 1%, de 0,1%, of de 0,01%?
Maar door zo'n edge cases zouden we het dus in het algemeen niet mogen belasten, want je percipieert dit reeds als onrechtvaardig? Wel ok, als de publieke opinie dat vindt, dan is dat zo. Maar ik vind dat een zeer vreemde perceptie die totaal los staat van de realiteit.
Zelfde met die familiebedrijven, als je dat gespreid laat belasten wordt het eigenlijk gewoon een jaarlijks te betalen vermogensbelasting waarvan het tarief afhangt van het eerder willekeurige feit van hoe vaak er mensen sterven in je familie. Je mildert er bovendien alleen het bestaande probleem mee dat er bedrijven gaan zijn waar er aandelen verkocht gaan moeten worden aan mensen buiten de familie. Dat zou een belasting zijn die nog steeds vrij weinig zou opbrengen tegenover de economische waarde die ze zou vernietigen.
1. Je kan niet zeggen dat de belasting weinig gaat opbrengen, en tegelijk zeggen dat er veel economische waarde vernietigd wordt en dat er aandelen gaan moeten verkocht worden "want hoge belasting".
2. Aan een tarief van bv. 20%, betekent dat 5 jaar een dividend van 4%. Of 10 jaar een dividend van 2%.
Dat lijkt mij zéér doenbaar voor het merendeel van de bedrijven die iets waard zijn.
Als je meer geld uit bedrijven wil halen kan je veel beter de vennootschapsbelastingen of roerende voorheffing doen stijgen, voor eenzelfde bedrag aan inkomsten heb je een pak minder economische schade.
Hogere vennootschapsbelasting vreet wat aan de competitiviteit en is ook een continue belasting. Successiebelasting moet bij wijze van spreken slechts eens om de 40-50 jaar gedragen worden. (gedurende de hierboven vermelde termijn van 5 à 10 jaar).
Roerende voorheffing doen stijgen eveneens iets minder fan van, want dat zijn ook 'flows'.
Onder het principe "iedereen mag snel rijk worden indien men meerwaarde creëert", ben ik voorstander van pure vermogensbelasting in de plaats van meerwaarde/winst belasting.
En al heel zeker als het vermogen niet meritocratisch is (= best te belasten via successie/schenkbelasting).