Investeren in vastgoed

Voor 100-120k al een zeer mooi appartement (100-150m2 met alles erop en eraan)
Ik geloof er niets van. Graag wat voorbeelden voor je zulke uitspraken doet.

Allicante is wel mooi, maar nu ook niet waw natuurlijk. Ik had het daar wel gezien na 10 dagen.
 
Ik woon al 4 jaar in Spanje in de regio Torrevieja en wat een top investering is dat! De regio Torrevieja/Alicante is een groeiende regio, het wordt jaar na jaar steeds beter en mooier. In tegenstelling tot bv Malaga/Barcelona/Velencia is vastgoed hier nog zeer betaalbaar.
Ik kom hier refelmatig andere expats tegen maar ook gewone Vlaamse toeristen die hier eigendom bezitten en iedereen is zeer gelukkig. Hier iets kopen en via een makelaar verhuren aan toeristen per dag/week brengt steeds meer op ook.

Voor 60-70k heb je hier al een cv appartement. Voor 100-120k al een zeer mooi appartement (100-150m2 met alles erop en eraan( en voor 150-200k heb je hier
een paleis.

prob is: veel Vlamingen zijn wantrouwig en te conservatief en hebben schrik. Tja.

Disclaimer: dit is geen reclame, ik ben geen eigenaar van een real estate agency enzo.
Daar heb je natuurlijk wel het hele jaar iets te doen, net zoals Madrid. Daarbij komt dat dat steden zijn waar enorm veel expats komen telewerken (zeker BCN & MDD). Ook all Spanjaarden (& latino's) die willen werken voor een deftig loon en ambitie hebben gaan daar naartoe. Waardoor de huismarkt zéér sterk is, je krijgt het het hele jaar verhuurd.

Als je vastgoed wil kopen voor financieel rendement in Spanje ben je dus beter af in de grote steden dan aan een costa. Je moet het wel kunnen betalen natuurlijk. Omdat ze zo fel afgezien hebben tijdens de eurocrisis zijn de voorwaarden tot aankoop een heel pak hoger als in België. De bank leent je slechts 80% van het aankoopbedrag.
+ alle notariskosten
+ belastingen bij aankoop
--> je moet dus +/-30% van het aankoopbedrag als kapitaal kunnen inleggen.
+ er is meerwaardebelasting bij verkoop
+ in Barcelona is er een limiet op hen aantal Airbnb's. Er geldt een licentiesysteem zoals de taxis hier in BE. Verhuren voor toeristen kan je dus niet doen.

FYI: ikzelf sinds maart vorig jaar eigenaar van een kleine pied-à-terre in BCN. Voor persoonlijk gebruik only.
 
Ik geloof er niets van. Graag wat voorbeelden voor je zulke uitspraken doet.

Allicante is wel mooi, maar nu ook niet waw natuurlijk. Ik had het daar wel gezien na 10 dagen.

Ik had het over 'wonen' in Spanje en niet over toeristische plekken. Buiten Alicante/Torrevieja zijn die plaatsen in overschot trouwens. De grootste toeristische plek hier is imo de prachtige helderblauwe zee.

Hier is een voorbeeld van een villa op wandelafstand van het strand, €200k. Appartamenten kosten wel een pak minder.

Doe je eigen onderzoek aub, ik ben geen makelaar.


Screenshot-20240409-134735-Chrome.jpg
 
Daar heb je natuurlijk wel het hele jaar iets te doen, net zoals Madrid.

Als je vastgoed wil kopen voor financieel rendement in Spanje ben je dus beter af in de grote steden dan aan een costa.

I sincerely disagree. In grote steden betaal je per m2 een pak meer dan in 'groeiende' steden, ook heb je daar last van teveel mensen en te grote drukte. Wat je in bv Torrevieja voor 100k koopt zal je in Barcelona/Madrid 300-400k kosten. Welke van de twee heeft hogere potentieel denk je? Qua hogere prijzen binnen 5-10 jaar? De nadruk ligt op 'groeiende' steden. Zo wordt Torrevieja waar ik al 4 jaar woon jaar na jaar steeds mooier en ook duurder. Mijn 2 appartementen zijn op 4 jaar tijd zeker 60% duurder geworden en nog steeds kosten ze peanuts in vergelijking met bercelona/nadrid/malaga ezv. Ben meer dan content.
 
Hey, je hebt sowieso ook een goede koop gedaan hoor.
En inderdaad, je koopt meer m² buiten de grote centrum, dat is logisch. En 'last' van veel mensen is voor andere juist de grote meerwaarde. Net zoals de Sagrada & Park Güell op wandelafstand.

We kijken het wel vanuit een ander perspectief (verhuur vs doorverkoopwaarde).
Op die 60% meerwaarde ga je wel belast worden. Maar dat zal wel je graag betalen, gezien het een meerwaarde zal zijn ;)

Je zegt gewoon dat het zuiden veel meer waar voor je geld krijgt. Wat wel zo is, maar daarvoor hoef je niet per se in Spanje te zijn.
 
Hoe zien jullie de temperatuur op de vastgoedmarkt momenteel?
Ik zie vooral weinig aanbod, en veel dingen die lang te koop staan.
Oude energieverslindende woningen uit 1970 die lang blijven wachten op een zot, zonder de prijs te verlagen.
 
Het is uiteraard louter anekdotisch maar in (het noorden van) Antwerpen gaat het nog altijd vrij hard (en niet aan spotprijzen).
 
I sincerely disagree. In grote steden betaal je per m2 een pak meer dan in 'groeiende' steden, ook heb je daar last van teveel mensen en te grote drukte. Wat je in bv Torrevieja voor 100k koopt zal je in Barcelona/Madrid 300-400k kosten. Welke van de twee heeft hogere potentieel denk je? Qua hogere prijzen binnen 5-10 jaar? De nadruk ligt op 'groeiende' steden. Zo wordt Torrevieja waar ik al 4 jaar woon jaar na jaar steeds mooier en ook duurder. Mijn 2 appartementen zijn op 4 jaar tijd zeker 60% duurder geworden en nog steeds kosten ze peanuts in vergelijking met bercelona/nadrid/malaga ezv. Ben meer dan content.
Ik ben blij voor jou, maar ik zou ook niet te lang meer wachten om te verkopen. In Zuid-Europa zal het meer en meer 35 - 40 graden waardoor veel (oudere) toeristen die regio steeds minder interessant zullen vinden.
 
IMG-1894.png


IMG-1895.png


Wie kan nog volgen ? 2 artikels die mekaar totaal tegen spreken op dezelfde dag gepost op een uur verschil van mekaar.
 
IMG-1894.png


IMG-1895.png


Wie kan nog volgen ? 2 artikels die mekaar totaal tegen spreken op dezelfde dag gepost op een uur verschil van mekaar.
Vind ik toch ook merkwaardig. 🤨

Ik heb toch het gevoel dat in de regio Antwerpen de prijzen stabiel blijven, zoniet stijgen. Ook in de regio Kempen, waar ik woon, is elk huis in een centrum direct weg, in welke staat zich dat ook mag bevinden.
 
IMG-1894.png


IMG-1895.png


Wie kan nog volgen ? 2 artikels die mekaar totaal tegen spreken op dezelfde dag gepost op een uur verschil van mekaar.
Het een artikel houdt rekening met de inflatie het andere niet.
 
Inderdaad. Absoluut zijn prijzen (gemiddeld!) omhoog gegaan, maar als de inflatie harder stijgt, zakt het eigenlijk in reëele termen.

Voor financieel nieuws lees je best de tijd.

Corrigeren voor inflatie vind ik wel een lastige in jaren waar de inflatie heel erg gedreven wordt door specifieke factoren (bv. energiekost).
Door de automatische indexatie van de lonen kan je zeggen dat de prijs relatief gedaald is, maar tegelijk ook weer niet.

Hypothetisch voorbeeld: als de index 10% stijgt doordat energiekost 50% stijgt maar het aandeel huisvesting in de korf stijgt maar met 2%, dan kan je moeilijk zeggen dat huisvesting goedkoper geworden is want 2% tegenover 10%; die 10% indexering is er om vooral die stijging in energiekost op te vangen en gaat maar uit van 2% stijging in huisvesting.
Als de korf representatief is qua gewicht, zou de inflatie waarmee rekening gehouden wordt, toch gelijk moeten lopen met de evolutie in woningprijzen (aankoop en huur samen), met eventueel een vertraging?
 
Terug
Bovenaan