Internationaal Covidnieuws

Er liggen nu minder dan 600 patienten op ICU. In het begin van de pandemie is altijd gezegd dat indien <500 bedden bezet zijn, de pandemie beheersbaar is en vaccinatie mag stoppen voor de niet risico-groepen. Wel daar zijn we bijna, ik ben benieuwd.
Er zal toch een goede bron te vinden zijn, voor de uitspraak dat we met vaccineren van niet risico-groepen gaan stoppen bij x aantal bezette bedden?

Wie al een tijdje in crypto zit kent deze twee broers ongetwijfeld uit de vele memes. Grichka is overleden aan Covid-19 en Igor zou in het ziekenhuis liggen. Allebei niet-gevaccineerd.

UK:

"Horrific scenes seen in previous Covid-19 waves are “now history,” according to John Bell, professor of medicine at the University of Oxford and the U.K. government’s life sciences advisor"

“The incidence of severe disease and death from this disease [Covid] has basically not changed since we all got vaccinated and that’s really important to remember"

Discussing the new omicron variant, he added: “The disease does appear to be less severe, and many people spend a relatively short time in hospital. They don’t need high-flow oxygen, average length of stay is apparently three days, this is not the same disease as we were seeing a year ago.”

US:

The new guidance indicates that a person with Covid-19 should go into isolation for five days, instead of the previously recommended 10.

Hoog-risico contacten geen quarantaine meer: those who got booster shots can skip quarantine if they wear masks in all settings for at least 10 days.

If you are asymptomatic and you are infected we want to get people back to jobs — particularly those with essential jobs to keep our society running smoothly.”
For instance, many hospitals are facing, or fear they may face, staff shortages.

En Vlaanderen staat er dus veel beter voor hé in vergelijking met die 2...
Waar blijven onze versoepelingen qua quarantaine-advies?
En dan straks komen klagen dat "omicron een grote impact heeft op onze gezondheidszorg" zeker, terwijl dat louter zou te wijten zijn aan achterhaalde regels en niet aan een medische realiteit.

Laatst bewerkt:

Bekende Nederlandse vaccincriticus overleden na coronabesmetting​

Bijna vier weken geleden, op 3 december, maakte Fransman via Twitter bekend corona te hebben. “Corona positief. Het werd ook een keer tijd”, tweette hij. Niet veel later werd Fransman opgenomen in het ziekenhuis. Dinsdag overleed hij...

Ge moogt niet lachen met iemand zijn dood, maar soms denkt ge er toch wel het uwe van ze.

Ondertussen in China. Met 13 miljoen in lockdown in Xi'An. Velen mogen enkel buiten om een coronatest af te leggen. Overal camera's en bij het verlaten van een woonblok een bewaker passeren. Hier is het ook alles behalve perfect he. Maar als je sommige vergelijkingen en beweringen hoort van dat het hier een dictatuur is/wordt...

UK:

"Horrific scenes seen in previous Covid-19 waves are “now history,” according to John Bell, professor of medicine at the University of Oxford and the U.K. government’s life sciences advisor"

“The incidence of severe disease and death from this disease [Covid] has basically not changed since we all got vaccinated and that’s really important to remember"

Discussing the new omicron variant, he added: “The disease does appear to be less severe, and many people spend a relatively short time in hospital. They don’t need high-flow oxygen, average length of stay is apparently three days, this is not the same disease as we were seeing a year ago.”

US:

The new guidance indicates that a person with Covid-19 should go into isolation for five days, instead of the previously recommended 10.

Hoog-risico contacten geen quarantaine meer: those who got booster shots can skip quarantine if they wear masks in all settings for at least 10 days.

If you are asymptomatic and you are infected we want to get people back to jobs — particularly those with essential jobs to keep our society running smoothly.”
For instance, many hospitals are facing, or fear they may face, staff shortages.

En Vlaanderen staat er dus veel beter voor hé in vergelijking met die 2...
Waar blijven onze versoepelingen qua quarantaine-advies?
En dan straks komen klagen dat "omicron een grote impact heeft op onze gezondheidszorg" zeker, terwijl dat louter zou te wijten zijn aan achterhaalde regels en niet aan een medische realiteit.
De cijfers In Londen :
  • stijging van het aantal ingenomen ziekenhuisbedden met 62.5% week-on-week
  • stijging van het aantal patiënten aan een ventilator met 15.5%
De groei van het aantal besmettingen is nu echt wel aan 't vertragen, maar indien de hospitalisaties nog een week aangroeien zoals ze de voorbije week deden, dan liggen er evenveel patiënten in de ziekenhuizen van Londen als gedurende de eerste golf. Aangezien de besmettingen vorige week nog sterk toenamen, ga ik er van uit dat het aantal bezette bedden nog wel even gaat stijgen. Zo zet ook omikron druk op de medische sector, maar wel op een andere plek.
Want het aantal mensen aan een ventilator blijft onder controle met 239. 't Lijkt er alvast op dat die belasting een factor 2 tot 3 lager dan voorheen gaat zijn.

De cijfers In Londen :
  • stijging van het aantal ingenomen ziekenhuisbedden met 62.5% week-on-week
  • stijging van het aantal patiënten aan een ventilator met 15.5%
De groei van het aantal besmettingen is nu echt wel aan 't vertragen, maar indien de hospitalisaties nog een week aangroeien zoals ze de voorbije week deden, dan liggen er evenveel patiënten in de ziekenhuizen van Londen als gedurende de eerste golf. Aangezien de besmettingen vorige week nog sterk toenamen, ga ik er van uit dat het aantal bezette bedden nog wel even gaat stijgen. Zo zet ook omikron druk op de medische sector, maar wel op een andere plek.
Want het aantal mensen aan een ventilator blijft onder controle met 239. 't Lijkt er alvast op dat die belasting een factor 2 tot 3 lager dan voorheen gaat zijn.
Niet vergeten dat er heel veel besmettingen zijn met omicron van mensen die al in het ziekenhuis lagen of opgenomen worden voor iets anders hé.
Al verschillende artikels gelezen die daarvoor waarschuwen, en ook Londen cijfers gezien.

Dat de stijging aan ventilatoren slechts 15% is, is deels daardoor te verklaren, omdat ook de 'echte' covid-hospitalisatie lager is dan de gemeten cijfers.
Ventilatoren zijn immers bijna exclusief aan covid te wijten.
De andere hospitalisaties zijn voor een stuk vals alarm.
Bijkomend duren hospitalisaties met omicron gemiddeld veel korter, dus de reële ziekenhuiscapaciteit is groter.

Los daarvan zaten uk en usa in stijgende deltagolf en zou het daar sowieso kantje boord worden.

Ik denk nog steeds dat Vlaanderen safe zit, zelfs als we nu volle bak versoepelen. (Safe als in: worst case 3000-3500 hospitalisaties)

Laatst bewerkt:
Niet vergeten dat er heel veel besmettingen zijn met omicron van mensen die al in het ziekenhuis lagen of opgenomen worden voor iets anders hé.
Al verschillende artikels gelezen die daarvoor waarschuwen, en ook Londen cijfers gezien.

Dat de stijging aan ventilatoren slechts 15% is, is deels daardoor te verklaren, omdat ook de 'echte' covid-hospitalisatie lager is dan de gemeten cijfers.
Bijkomend duren hospitalisaties met omicron gemiddeld veel korter, dus de reële ziekenhuiscapaciteit is groter.

Los daarvan zaten uk en usa in stijgende deltagolf en zou het daar sowieso kantje boord worden.

Ik denk nog steeds dat Vlaanderen safe zit, zelfs als we nu volle bak versoepelen. (Safe als in: worst case 3000-3500 hospitalisaties)
Zoals ik ook aangeef: druk op een ander deel van de zorg, de gewone standaard hospitaalcapaciteit. Dat is nog altijd niet goed, want die mensen nemen ook de plek in van andere mensen, maar wel minder problematisch.

Studie cijfers Denemarken:
Booster reduceert omicron transmissie binnen huishoudens met 30%-60% ten opzichte van ongevaccineerd/dubbel gevaccineerd.

Delta transmissie vermindert met 55%-70%.

Maar vertel me vooral meer over de nutteloosheid van het cst 'want vaccineren helpt toch niet tegen transmissie'.

een dag verder blijft de situatie vergelijkbaar
- Ziekenhuisbezetting stijgt nu met 65% week-on-week, en lijkt dus nog verder te versnellen
- Aantal mensen aan een ventilator stijgt met 18% dus nog steeds behapbaar
- aantal besmettingen is nu wel aan 't stabiliseren of zelfs dalen in Londen

een dag verder blijft de situatie vergelijkbaar
- Ziekenhuisbezetting stijgt nu met 65% week-on-week, en lijkt dus nog verder te versnellen
- Aantal mensen aan een ventilator stijgt met 18% dus nog steeds behapbaar
- aantal besmettingen is nu wel aan 't stabiliseren of zelfs dalen in Londen
Pandemie gedaan dus.

Alles open in Vlaanderen graag :woohoo:

Het enige wat ik mij afvraag is waarom de 90+ slechts voor 79% geboosterd werd in Vlaanderen (vaccinatieteller).
Is daar een reden voor?
Want ik denk dat ze bij de eerste vaccinaties aan 90-95% zaten.
De 70-90 zit wel aan 90%.

Laatst bewerkt:
Pandemie gedaan dus.

Het enige wat ik mij afvraag is waarom de 90+ slechts voor 79% geboosterd werd in Vlaanderen (vaccinatieteller).
Is daar een reden voor?
90+ eventueel te zwak om te vaccineren?

Bij de klassieke griepprik vaccineert men ook vaak de heel zwakke mensen niet meer, omdat die spuit voor hen gewoon het einde kan betekenen.

Pandemie gedaan dus.

Is daar een reden voor?
Omdat veel 90+ al heen gegaan zijn ondertussen en geen spuit meer kunnen krijgen, maar wel nog in de statistieken zitten?

Dat zouden dan wel statistieken van de hond zijn kloten zijn.
Ik heb ooit een schema gezien van hoe de data stroomt van ziekenhuizen, mutualiteiten, Riziv, geboorte en sterfte tussen alle niveaus. Is redelijk hallucinant traag en om te bleten inefficient. Ik verschiet van niks.

Ik ken iemand die de corona cijfers in het begin van de pandemie moest consolideren. Dat was letterlijk random excel formaten van verschillende bronnen knippen en plakken en hopen dat er geen fouten gebeuren. Is ondertussen al verbeterd voor corona, maar voor andere zaken nog altijd bleiten.

Een goeie kennis van me werkt ook bij sciensano. Daarvoor in de privé. Daar hoor je ook governance verhalen van waar je tenen van gaan krullen. In het begin van de pandemie waren er soms dagen zonder cijfers. Ze gaven Daar een draai aan, maar dan bleek dat er een server ontploft was en geen backup die dag of iets plat lag en de server man op conge was.... room for improvement.

Niet gemakkelijk om daarop beleid te baseren.

Bovenstaande gelijkaardige verhalen staan ook in Philippe de Backer zijn recent boek.... kunt die mens nu moeilijk verdenken van liegen of overdrijven...

Zeer besmettelijk toch.
Gelukkig zeer ongevaarlijk.

Ik vermoed dat die researchers daar allemaal in hetzelfde gebouw zitten met weinig verluchting (omwille van de kou daar) en als 1 iemand dat virus binnenbrengt gaat het vlug rond.
Dat is zo'n beetje zoals op een cruiseschip zitten.

Terug
Bovenaan