Internationaal Covidnieuws

Ik heb de indruk dat sommigen van "we gaan een weekje vakantie nemen in ons vaccinatiecentra" ervan maken dat alles voor meer dan de helft plat ligt.

Ik ga als 42-jarige vanavond mijn boosterprik halen. 13/08/2021 mijn laatste corona-vaccinatie gehad, exact 4 maand en 1 dag later (1 dag later dan de eerst mogelijke datum volgens de richtlijn) krijg ik mijn booster. Er waren nog héél wat plaatsen over toen ik op Qvax mijn datum gekozen heb.

Nu gewoon hopen dat een verdoving bij de tandarts (deze middag) geen verbod op vaccinatie betekent.

Waar haal je dat?
persconferentie taskforce vaccinatie afgelopen vrijdag.
Week 50: ±350k vaccinaties
Week 51: ± 180k vaccinaties
Week 52: nog geen vooruitzichten, maar zeer waarschijnlijk minder dan 100k

En op de piek in juni/juli werden er >500k per dag gezet.

Een idee van hoe snel omicron kan groeien zie je in Cornell University, waar een omicron uitbraak heerst

Aantal gevallen stijgt op een week tijd met meer dan een factor 10...

persconferentie taskforce vaccinatie afgelopen vrijdag.
Week 50: ±350k vaccinaties
Week 51: ± 180k vaccinaties
Week 52: nog geen vooruitzichten, maar zeer waarschijnlijk minder dan 100k

En op de piek in juni/juli werden er >500k per dag gezet.
Het maximum dat geplaatst geweest is, is 1084833 per week. Geen 500k per dag. Er zijn er nog geen 200k per dag geplaatst geweest op z'n max. Ik kan verder de persconferentie niet zien, maar ben je niet zeker dat dit over voorlopige cijfers ging en niet alle uitnodigingen? ik ben pas zondag verwittigd geweest dat ik gisterenavond mijn spuit mocht komen halen en ik was daar duidelijk niet de enige.

Nu zit men aan een max 130k per dag (vorige week donderdag, waarvan 125k de 3e spuit). Gezien slechts 1 vaccinatie per persoon extra nodig is (behlva die enkelingen die zich nog laten vaccineren voor de eerste keer), en veel mensen nog niet in aanmerking komen voorlopig, is dit zeker ok.

Geen update van vaccin tegen Omicron nodig, zegt Fauci.

Data tonen dat 2x Pfizer nog steeds 70% effectief is tegen Omicron hospitalisatie en 3x Pfizer is zelfs nog 75% effectief tegen symptomatische Omicron covid.

Wel nergens een woord over Astrazeneca of J&J...
Benieuwd of dit een verschil gaat uitmaken in de UK (75% AZ) versus België (83% mRNA).

Laatst bewerkt:
Ik heb de indruk dat sommigen van "we gaan een weekje vakantie nemen in ons vaccinatiecentra" ervan maken dat alles voor meer dan de helft plat ligt.

Ik ga als 42-jarige vanavond mijn boosterprik halen. 13/08/2021 mijn laatste corona-vaccinatie gehad, exact 4 maand en 1 dag later (1 dag later dan de eerst mogelijke datum volgens de richtlijn) krijg ik mijn booster. Er waren nog héél wat plaatsen over toen ik op Qvax mijn datum gekozen heb.

Nu gewoon hopen dat een verdoving bij de tandarts (deze middag) geen verbod op vaccinatie betekent.
Ik heb meer dan een maand voor u mijn laatste prik gehad en nog niets van booster gehoord (en sta op QVAX).
Ben wel iets jonger, vorige keer was sneller door QVAX

Nieuws uit Gauteng blijft positief:

- 40% lagere hospitalisaties in vgl met zelfde punt in de vorige 3 golven.
- 85% minder doden, nu ook geconfirmeerd via excess death cijfers.

In het meest positieve scenario is dit de variant die de pandemie eigenlijk beëindigt in de plaats van verergert... (na de initiële doortocht komende maand)

Iets waar ik in alle stilte ook al op gehoopt had.

“Omikron kan ook een zegen blijken”​

Een opvallend positieve stem in de stroom doemberichten over de nieuwe variant. “Omikron kan ook een zegen blijken”, zegt Hugo Tempelman (foto), een Nederlandse arts in Zuid-Afrika. “Ik ben gepast optimistisch. Er gaan nu veel minder mensen dood. Ondertussen doet het virus wel hard de ronde en bouwen we onze immuniteit op. ”
Een coronagolf die zo mogelijk nog harder zal toeslaan dan alle golven die we al achter de rug hebben. De voorbije dagen regent het waarschuwingen over de potentieel verpletterende kracht van de nieuwe omikronvariant. In Engeland gaat het meest pessimistische scenario uit van een nieuwe piek met twee keer zo veel ziekenhuisopnames als bij de tweede – en ergste – golf in januari.
Vanuit Zuid-Afrika, het land waar omikron is ontdekt, weerklinkt een veel optimistischer stem. Nederlander Hugo Tempelman is er al meer dan dertig jaar arts en is betrokken bij het nationale onderzoek naar nieuwe varianten. “Met de deltavariant hadden we bij 16.000 nieuwe besmettingen per dag een sterftecijfer tussen de 200 en 300”, zegt hij. “Nu zien we bij datzelfde aantal besmettingen 10 tot 20 overlijdens. Ook het aantal ziekenhuisopnames en mensen op intensieve zorg ligt een stuk lager. Ik sta met beide voeten in de virusbak, ik doe onderzoek, help patiënten in mijn medisch centrum en voor het eerst zie ik een zich héél snel verspreidende variant en toch blijft mijn kliniek leeg. Dat is frappant.”
Omikron verspreidt zich inderdaad pijlsnel in Zuid-Afrika. Sinds de ontdekking op 23 november – in stalen van half november – ging het aantal dagelijkse coronagevallen er van ongeveer 3.000 naar meer dan 20.000 nu. “Deze variant is nog maar een maand onder ons, maar als het beeld blijft zoals nu, zou omikron weleens een zegen kunnen blijken”, zegt Tempelman. “Door de extreme besmettelijkheid en het lichtere ziektebeeld zou dat positief kunnen zijn voor onze groepsimmuniteit. Dan zijn we ook beter beschermd tegen mogelijke nieuwe varianten die opduiken.”
Niet panikeren
Tempelman pleit er niet voor om alle dijken tegen het virus te slopen, maar hij wil niet terug naar ingrijpende lockdowns. “We moeten blijven vaccineren, en zo snel mogelijk de boosterprikken zetten”, zegt hij. “Ook kinderen tussen 5 en 12 jaar moeten hun vaccin krijgen, want we zien wel opvallend veel besmettingen bij die leeftijdsgroep. En uiteraard moeten we waakzaam zijn voor de meest kwetsbaren. Maar het punt is dat we met dit virus moeten leren leven en niet onze hele maatschappij daaraan aanpassen.”
Experten bij ons hopen met Tempelman dat omikron zich minder fel aandient dan sommigen vrezen. “Maar ik durf er mijn hand niet voor in het vuur te steken”, zegt viroloog Steven Van Gucht. Een van de grote vraagtekens is hoe omikron zich zal bewegen in een vergrijsde samenleving als de onze. In Zuid-Afrika is circa 6,5 procent van de bevolking 65-plus, bij ons is dat 20 procent. (jvde)

Ja, ik denk niet dat we moeten bang zijn van Omikron. In feite hoe meer en hoe vlugger mensen besmet geraken (zonder dat de zorg crasht) hoe beter.

Dat we rap van die zever vanaf zijn zodat ik met een gerust gemoed in februari/maart eens een reisje kan boeken

Ja, ik denk niet dat we moeten bang zijn van Omikron. In feite hoe meer en hoe vlugger mensen besmet geraken (zonder dat de zorg crasht) hoe beter.

Dat we rap van die zever vanaf zijn zodat ik met een gerust gemoed in februari/maart eens een reisje kan boeken
Maar het gaat initieel wel de hele samenleving plat leggen als we blijven testen/tracen - hoogrisicocontact/quarantaine blijven toepassen zoals nu.

Maar het gaat initieel wel de hele samenleving plat leggen als we blijven testen/tracen - hoogrisicocontact/quarantaine blijven toepassen zoals nu.
Ik denk dat dat meer een probleem gaat zijn dan Omikron zelf ...
Die Omikron lijkt niet veel meer te zijn dan een fikse verkoudheid, en daarvoor legt ge ook niet de volledige samenleving plat.

Ik denk dat dat meer een probleem gaat zijn dan Omikron zelf ...
Die Omikron lijkt niet veel meer te zijn dan een fikse verkoudheid, en daarvoor legt ge ook niet de volledige samenleving plat.
Maar dat wéét je dus niet, dat is net het hele punt, en ook de reden dat we met die versnelling van de booster campagne bezig zijn. We weten vooral hoe het er in Zuid-Afrika aan toe gaat maar de situatie daar is niet te vergelijken met de situatie hier.

Maar dat wéét je dus niet, dat is net het hele punt, en ook de reden dat we met die versnelling van de booster campagne bezig zijn. We weten vooral hoe het er in Zuid-Afrika aan toe gaat maar de situatie daar is niet te vergelijken met de situatie hier.
Die boosters zijn uiteindelijk niet slecht , denk ik. Want ook al zijn de symptomen mild, als 50% van de bevolking ziek uitvalt is dat ook niet ideaal. Dus ik zou daar ook volop op inzetten, want dat is extra immuniteit.

Maar in Zuid Afrika ligt de vaccinatiegraad ook veel lager en zeker de boostershots.
Niet te vergelijken maar ik denk dat we hier toch een extra bescherming hebben tegen Omicron.

De huidige aanpak van testen (zat bij Delta al tegen de limiet qua capaciteit), traceren (daar kunnen ze al lang niet meer volgen) en quarantaines (totaal onwerkbaar voor bv scholen) is sowieso totaal niet realistisch met de besmettingsstorm die op ons afkomt.

Maar in Zuid Afrika ligt de vaccinatiegraad ook veel lager en zeker de boostershots.
Niet te vergelijken maar ik denk dat we hier toch een extra bescherming hebben tegen Omicron.
Daar hebben ze meer natuurlijke immuniteit, hier meer vaccinatie-immuniteit.

Zullen zien wat het gaat geven. De UK en Denemarken gaan gidsland zijn hiervoor.

Uit bericht van sneeuwstorm:
Ook kinderen tussen 5 en 12 jaar moeten hun vaccin krijgen, want we zien wel opvallend veel besmettingen bij die leeftijdsgroep.
Vandaag in de krant: de hoge gezondheidsraad bekijkt dit momenteel nog.

Ondertussen al sinds september goedgekeurd door de EMA, zijn er in de US al 5 miljoen gezet, alsook in Israel, goedgekeurd in Nederland etc. zonder 1 probleemgeval.

Maar de hoge gezondheidsraad gaat op zijn gemakje bekijken.
Tijd gehad sinds september.

Niet dat 90% dit zal doen, maar zelfs 50% is een gigantische extra barrière.

Maar neen, het zullen eerder nieuwe maaaaatregelen worden, dát gaat meestal wel.

Daar hebben ze meer natuurlijke immuniteit, hier meer vaccinatie-immuniteit.

Zullen zien wat het gaat geven. De UK gaat gidsland zijn hiervoor.

Er is al duidelijk gemaakt dat een immuniteit tegen Delta niet helpt tegen Omicron.

De vaccins helpen daar beter.
UK is geen gidsland omdat de meerderheid met AZ is geprikt. Niet de beste vaccin tegen Omicron.

Terug
Bovenaan