Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?


  • Totaal aantal stemmers
    587
Wij kiezen bewust voor een totaalrenovatie en niet voor nieuwbouw. Vaak omdat de ruimte van het huis zelf en/of grootte van het perceel en/of de ligging gewoon niet betaalbaar is voor ons in de regio dat wij zochten. Ook omdat we in familie/vriendenkring wat mensen kennen die ons kunnen helpen met technieken of zelfs afwerking en dat wij geen probleem hebben met renoveren (enkele totaalrenovatie van dichtbij gezien, dus we weten wel waaraan we beginnen).
Nu dat "in verschillende fases doen" moet je wel wat met een korrel zout nemen.
Als je gebruik wilt maken van de hulpmiddelen van de Vlaams Overheid zoals rentesubsidie en dus kiest voor een bepaald EPC label moet dit wel binnen de 5 jaar naar verlijden van de akte.
Ook moet je een aantal zaken tegelijk aanpakken bij renovatie. Bv. buitengevelisolatie plaatsen + nieuw buitenschrijnwerk. Hier is het toch niet zo eenvoudig om 1st de gevelisolatie te zetten met de oude ramen op de oude plaats, om dan nadien nieuwe ramen te steken op een andere plaats. Dat is dubbel werk.
Idem met betonplaat/onderkapping muur/isolatie toevoegen/vloerverwarming..dat moet praktisch allemaal tijdens dezelfde periode gebeuren en je kan het één niet zomaar eventjes een jaar uitstellen.

Waarschijnlijk zal een totaalrenovatie bij ons goedkoper uitkomen dan een nieuwbouw in dezelfde regio maar zelfs moest het duurder uitkomen zal ik daar geen spijt van hebben.
Wat is de geschatte kostprijs van de totaalrenovatie en hoeveel had een gelijkaardige nieuwbouw gekost?
 
Wat is de geschatte kostprijs van de totaalrenovatie en hoeveel had een gelijkaardige nieuwbouw gekost?
Is natuurlijk moeilijk om 1 op 1 te vergelijken. Maar als ik kijk naar perceel + bewoonbaar met zelfde aantal slpk etc komt het ongeveer overeen met W006 hieronder. https://www.groephuyzentruyt.be/nl/nieuwbouw/nazareth-ten-edestraat

Geschatte kostprijs bij ons is 460-470k incl btw. Nieuwbouw is dat 540k incl btw.
Zou wss wel al dichter bij elkaar komen moest er heropbouw aan 6% BTW te koop staan.
 
Waar ik die voor ga gebruiken zal daar toch zeker de helft onder vallen. Helft van de kelder is voorzien met vloerverwarming en gaat polyvalente ruimtes worden (2 ruimtes).

Andere helft. Berging/technische ruimte/werkplaats (3ruimtes). Dit zal er wel buiten vallen. Alhoewel ik perfect van die ruimtes ook een fitness/hobby ruimte kan maken bv.

Maar ik vroeg me dat of hoe ze dat gaan beoordelen.

Ik kan evengoed zeggen gans mijn kelder is bergruimte? Dan is het niet bewoonbaar.
Hoe staat het omschreven op de ingediende bouwaanvraag plannen?
 
hier in wondelgem hebben we alleen geen hertjes in de tuin. Maar Vossen worden hier ook regelmatig gespot :p

Hier regelmatig in midden van de dag groepen van 3-4-5 gewoon door de tuin. Vorige zaterdag op 10m van het living raam, groepje van 3 gewoon aan het grazen. Nefast voor de moestuin :cautious:
 
Ik vind dat ook weer zo mottig dat ze adverteren aan 330k. Maar wacht... het is eigenlijk 360k want je MOET de parkeerplaats erbij nemen aan 30k.
Dan is het dus 360k en geen 330k...

Toen ik mijn appartement verkocht heb zijn ze daar ook mee afgekomen... mijn garage was daar ook onlosmakelijk mee verbonden (hoort bij het appartement volgens basisakte van den blok). Beginnen ze van "ik zou het te koop zetten voor 170k" en dan de garage voor 20k verkopen. Ja, nee want dan krijg je nen hoop volk die interesse hebben aan 170k maar 190k niet kunnen betalen. :S
Ah, maar de redenering van de makelaar is eerder: als je het afficheert voor minder dan verschijn je ook in de zoekresultaten van diegenen die hun filter instellen op 180k.

En aangezien iedereen dat zo doet ben je quasi verplicht te volgen, of je valt uit de zoekresultaten van een heleboel potentiële kopers.

Hetzelfde gebeurt met huurprijzen: afficheren zonder de huurprijs van de parking (die verplicht is bij te nemen), want iedereen doet dat namelijk zo.
 
Hoe staat het omschreven op de ingediende bouwaanvraag plannen?
Ik heb gevraagd om dat allemaal als bergruimte in te vullen. Ik zat toen eerder te denken aan het KI.

Als dat de voorwaarde is dan kan je altijd onder de 200m2 blijven. :)

Ik veronderstel dat ze toch wel wat verder kijken, dan naar de benaming van de ruimte.
 
Paar jaar geleden heb ik in m'n eentje een nieuw huis gekocht, de lening betaal ik in m'n eentje af. Nu zouden mijn vriendin en ik haar graag mede-eigenaar maken. We zouden een afspraak inplannen bij de bank waar ik m'n hypothecaire lening heb afgesloten. Maakt het uit bij welke notaris ik langsga om zaken op papier te zetten? Moet het bij de notaris zijn die de akte heeft verleden? Bedankt.
 
Paar jaar geleden heb ik in m'n eentje een nieuw huis gekocht, de lening betaal ik in m'n eentje af. Nu zouden mijn vriendin en ik haar graag mede-eigenaar maken. We zouden een afspraak inplannen bij de bank waar ik m'n hypothecaire lening heb afgesloten. Maakt het uit bij welke notaris ik langsga om zaken op papier te zetten? Moet het bij de notaris zijn die de akte heeft verleden? Bedankt.
Waarom zou je zoiets willen doen? :wtf:

Deze vraag stel ik als een man die gescheiden is en waar de zaken nog niet vereffend zijn via notaris....vandaar mijn vraag.
 
Waarom zou je zoiets willen doen? :wtf:

Deze vraag stel ik als een man die gescheiden is en waar de zaken nog niet vereffend zijn via notaris....vandaar mijn vraag.
Omdat we ooit allemaal wel romantisch, naïef en hoopvol waren? 😜

(Maar ook ik ben blij dat ik mijn huis nog steeds op mijn naam alleen had staan bij mijn scheiding!)
 
Ik zou natuurlijk vast laten leggen wat mijn eigen inbreng is en zij zou enkel aanspraak kunnen maken op het kapitaal dat zij vanaf nu mee zou aflossen via de lening, voor het geval we ooit uit elkaar zouden gaan.
 
Omdat we ooit allemaal wel romantisch, naïef en hoopvol waren? 😜

(Maar ook ik ben blij dat ik mijn huis nog steeds op mijn naam alleen had staan bij mijn scheiding!)
ja snap ik wel.

Als je samen een relatie hebt, je brengt evenveel in en zo kun je idd zo een stap zetten, maar hier spreken we over een eigendom dat al volledig op zijn naam staat.

Ik zou natuurlijk vast laten leggen wat mijn eigen inbreng is en zij zou enkel aanspraak kunnen maken op het kapitaal dat zij vanaf nu mee zou aflossen via de lening, voor het geval we ooit uit elkaar zouden gaan.
Maar alsnog heb je dan consequenties. Vb als je relatie eindigt en je wilt je partner uitkomen, moet jij de miserietaks betalen op het volledige eigendom(niet enkel haar deel). Dit is 1% a 2,5% afhankelijk van jullie burgerlijke staat.

En vergeet niet dat bij een meerwaarde van het gebouw de eigen inbreng wordt "geherwaardeerd".
Simplistisch gesteld.
aankoop woning 100 000 euro, eigen inbreng partner 20 000 euro.
Schatting pand naar marktprijs: 300 000 euro. Eigen inbreng partner wordt dan geherwaardeerd naar "60 000 euro". Huis is maal 3 gegaan, dus de eigen inbreng ook. Denk dus niet dat je verlost bent met haar 20k uit te betalen. Zo simpel is het niet.
Lees dit héél goed: https://www.wanted.law/nl/most-want...ing-de-eigen-inbreng-in-de-woning-gewaardeerd

Informeer u goed bij de notaris, want dit is toch weel héél risky wat jij doet.

Ik zou in deze situatie haar proberen te paaien met huur te betalen, al is het onder de marktwaarde.
 
@MichielD4 Is het dan niet beter dat jij alleen uw lening blijft aflossen en dat de vriendin dan wat meer van de boodschappen ofzo voor haar rekening neemt?

Ik heb mijn huis ook alleen gekocht, dan zit je toch net in een luxepositie die je liefst wil behouden.
Met alle verhalen over scheidingen enzo die ik soms hoor is het voor mij een enorme geruststelling dat mijn huis van mij alleen is en blijft.

edit: @Renegadexxripxx : Dat kan, als single zijn dat problemen die (gelukkig) niet aan de orde zijn voor mij :D
 
Laatst bewerkt:
@MichielD4 Is het dan niet beter dat jij alleen uw lening blijft aflossen en dat de vriendin dan wat meer van de boodschappen ofzo voor haar rekening neemt?

Ik heb mijn huis ook alleen gekocht, dan zit je toch net in een luxepositie die je liefst wil behouden.
In komt het statement en de uitleg :

Je houdt niet van mij. Je ziet mij niet graag. Je vertrouwt mij niet !!! Je gelooft niet in ons !!!

Ik heb ze allemaal zien voorbijkomen. Maar bon, ik heet Renegade voor iets.
 
@MichielD4 Is het dan niet beter dat jij alleen uw lening blijft aflossen en dat de vriendin dan wat meer van de boodschappen ofzo voor haar rekening neemt?

Ik heb mijn huis ook alleen gekocht, dan zit je toch net in een luxepositie die je liefst wil behouden.
Met alle verhalen over scheidingen enzo die ik soms hoor is het voor mij een enorme geruststelling dat mijn huis van mij alleen is en blijft.

edit: @Renegadexxripxx : Dat kan, als single zijn dat problemen die (gelukkig) niet aan de orde zijn voor mij :D

Zou dat een verschil maken als je zou overlijden en je vriendin tot dan toe enkel van je gehuurd heeft, en de eigendom enkel op jouw naam staat?
 
Nu zou mijn vriendin haar graag mede-eigenaar maken.
Fixed.

T zal wel een veelvoorkomende discussie zijn bij koppels waarvan 1 partner in de relatie meer vermogen/mogelijkheden heeft.

Je kan ook werken met ongelijke eigendomsaandelen, moest dat aanvaardbaar zijn voor haar. Geeft toch net wat meer zekerheid voor jou.
 
Opletten met huur vragen in een relatie, kan aanzien worden als mee aflossen van de lening. (@Mulan Heeft dit ook voorgehad dacht ik)
Wanneer tijdens het huwelijk de hypotheek van de gemeenschappelijke rekening wordt betaald, moet bij scheiding de helft van dat bedrag idd worden terugbetaald. Waarschijnlijk kan een specifiek huwelijkscontract daar idd soelaas bij bieden. 🙈
 
Hier van nabij de situatie meegemaakt dat koppel (met kind) uit elkaar ging omdat zij zich financieel gepluimd voelde aangezien ze inwoonde in het huis van haar partner, maar geen eigendomsaandeel verwierf.
Partner ging ervanuit dat ze zich uiteindelijk wel koest zou houden en zich er ook, letterlijk, bij neer zou leggen. Wat niet het geval was.

Soms is er meer in t leven dan geld en zekerheid. Het gevoel hebben dat je samen iets opbouwt, is ook heel belangrijk.

Zulke situaties zijn complex en andere partij met kluitje in het riet sturen zal in veel gevallen enkel maar voor meer frustratie zorgen.
 
Terug
Bovenaan