Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?


  • Totaal aantal stemmers
    587
Hoeveel komt er zo nog bij als je via biddit iets zou kopen voor 200.000?
Want eigenlijk moet je het pand waar meerkat interessen in heeft, alleen naar de grond kijken.
Als je dan max 250.000 neerlegt in totaal. Is het nog een ca va prijs.
En als je het vervolgens daarna zou verkavelen in 2 loten voor een gekoppelde woning, dan kun je er zelfs nog best een koopje mee doen.
bron voor hetgeen al geantwoord werd:

Het platform zelf geeft een raming : https://www.biddit.be/nl/catalog/calculator/cost
 
Een dure afbraak geweest dan... grond onder registratie?
Wij hebben enkel de grond gekocht, niets te zien met de afbraak. Grond inderdaad onder registratie (nog de 10%).

Maar om van de gunstregel te kunnen genieten moet je zelf eigenlijk ook de afbraak financieel gedragen hebben.
 
nu bijna 300K das ruim 100 boven van wat ik het zelf eventueel waard zou vinden.
(is toch aan een tamelijk drukke baan vermoed ik...
 
Wij hebben enkel de grond gekocht, niets te zien met de afbraak. Grond inderdaad onder registratie (nog de 10%).

Maar om van de gunstregel te kunnen genieten moet je zelf eigenlijk ook de afbraak financieel gedragen hebben.
Die sloop bij ons was ergens een 25k.
Daardoor wel ook alle studiekosten aan 6% gekregen (architect, landmeters, ...), een gedeelte van de tuinwerken aan 6%, maatkasten aan 6%, ...
 
Voor zowat een versleten huis… ongeloofelijk.
Er zijn nog altijd mensen die :

1) geen diepgaande renovatie doen
2) geen uitbreiding van plan zijn
3) een andere regio wonen dan ons

Aan de andere kant, als je de vraagprijs hiervan ziet : https://www.immoweb.be/nl/zoekertje/villa/te-koop/lovendegem/9920/10284110
Dan is het niet noodzakelijk echt te verwonderen dat die andere woning voor 300k ging.
Of als je de vraagprijs hiervan ziet : https://www.immoweb.be/nl/zoekertje/huis/te-koop/lievegem/9920/10411703

Dan weet je gewoon dat bij een bieding systeem er gewoon een risico is dat je veel te veel betaalt.

Al zou ik denken dat dit een betere deal is : https://www.immoweb.be/nl/zoekertje/huis/te-koop/lievegem/9920/10323647 Als het idee toch was om de bestaande woning plat te gooien. Al zal het met het vermelde budget nog niet noodzakelijk evident zijn.
 
Het kan/kon juist ook gezien worden als een opportuniteit hé dat je van een leeg blad kon beginnen en de hele renovatie aan 6% kon doen. De steenweg zelf maakte wel wat lawaai, maar anderzijds zat je zo op de R4, ook een voordeel. Mijn vriendin wou er op de benedenverdieping een ruimte innemen voor een osteopathiepraktijk te steken, dus ook een voordeel.

De regio is gewoon niet goedkoop rond Gent.
We zijn op dit moment een beetje aan het balen maar voor die kosten voor zo'n extra verdiep waren we op dit moment nog te veel in het duister aan het tasten. Op naar de volgende! Thx voor de links, Renegade!
 
Het kan/kon juist ook gezien worden als een opportuniteit hé dat je van een leeg blad kon beginnen en de hele renovatie aan 6% kon doen. De steenweg zelf maakte wel wat lawaai, maar anderzijds zat je zo op de R4, ook een voordeel. Mijn vriendin wou er op de benedenverdieping een ruimte innemen voor een osteopathiepraktijk te steken, dus ook een voordeel.

De regio is gewoon niet goedkoop rond Gent.
We zijn op dit moment een beetje aan het balen maar voor die kosten voor zo'n extra verdiep waren we op dit moment nog te veel in het duister aan het tasten. Op naar de volgende! Thx voor de links, Renegade!

Mensen overbetalen graag voor kleine dingen. De madam heeft haar gerenoveerd mini huis verkocht voor 290k, 20k meer dan de opportunistische 270k vraagprijs. bouwjaar 1930 of zo, EPC 250 na renovatie. gelijkvloers met uitgebouwde keuken, 1e verdiep 1 slaapkamer + badkamer, in de zolder slaapkamer 2. bijna 100k netto winst op 7 jaar...

We hebben dan samen een nieuw huis gekocht voor 100k meer en 50k renovaties (kleine 500k). De living van dat huis is groter dan het volledige oude huis. Resultaat, madam zit met cash overschot na het verkopen van het oude huis en het kopen van het nieuwe huis. En het huis is een veelvoud groter.

De onderkant van de markt is nogal druk bezocht. Voor 100 of 200k meer heb je heel snel heel veel meer value. Ik denk ook niet dat dergelijke grote structurele aanpassingen financieel verstandig zijn. De kost van huis 1 bouwen + een hele verdiep erop zetten is een pak groter dan van in het begin dat extra verdiep erbij gebouwd te hebben. De verkoper ziet zijn huis als af en zal dus voor jouw use case te veel vragen.

In mijn familie waren er ook die rond Leuven een "krot" van 300k wilden kopen om plat te smijten. Die gaan ook steeds voor 500k over de toonbank omdat sommigen dat als finaal huis zijn en niet als "krot om plat te smijten". Je kunt 10x ontgoocheld zijn of gewoon tot de conclusie komen dat je plan niet realistisch is.
 
Vinderhoute is een gewilde regio dus verwacht wel nog een stijging.
Vinderhoute is inderdaad wel goed gelegen. Vlak bij de R4 (hoewel de op-/afrit vinderhoute wel grote merde is in de spits) maar ook met de fiets gewoon vlak bij Gent langs een quasi volledig autoluw traject. Eens over de ringvaart heb je een fietsstraat/fietspad eigenlijk recht tot in het centrum van Gent. Tis wel puur residentieel natuurlijk, denk niet dat er ook maar iets van winkels is. Je gaat dus finaal wel voor heel veel zaken u auto moeten nemen. Then again, wij wonen iets verderop in Landegem en daar is dat niet veel beter. De prijzen zijn wel iets lager dan pakweg in Drongen.
De onderkant van de markt is nogal druk bezocht. Voor 100 of 200k meer heb je heel snel heel veel meer value.
Tot waar spreek je van de onderkant van de markt natuurlijk... 500-600k is ook nog altijd een zeer druk segment. Naar mijn gevoel is het pas richting de 700-750k dat je echt uit de grote vraag geraakt waar value/money ratio dus ook significant begint te stijgen. Maar waarschijnlijk is dat ook sterk voor interpretatie vatbaar.
 
Er zijn nog altijd mensen die :

1) geen diepgaande renovatie doen
2) geen uitbreiding van plan zijn
3) een andere regio wonen dan ons

Aan de andere kant, als je de vraagprijs hiervan ziet : https://www.immoweb.be/nl/zoekertje/villa/te-koop/lovendegem/9920/10284110
Dan is het niet noodzakelijk echt te verwonderen dat die andere woning voor 300k ging.
Of als je de vraagprijs hiervan ziet : https://www.immoweb.be/nl/zoekertje/huis/te-koop/lievegem/9920/10411703

Dan weet je gewoon dat bij een bieding systeem er gewoon een risico is dat je veel te veel betaalt.

Al zou ik denken dat dit een betere deal is : https://www.immoweb.be/nl/zoekertje/huis/te-koop/lievegem/9920/10323647 Als het idee toch was om de bestaande woning plat te gooien. Al zal het met het vermelde budget nog niet noodzakelijk evident zijn.

I know, maar komende uit Koersel zijn dat zotte bedragen voor zulk een huis. Ik zou ook nooit aan een verbouwing beginnen, heb mijn ouders zien sukkelen en jaren in een bouwwerf gewoond als 12-16 jarige. Mij niet gezien.
Maar heb een ex-collega die een oud huis helemaal heeft laten renoveren (basicaly de buitenschil behouden en daar op verder gebouwd) en dat is echt zo knap geworden. Maar die heeft niet echt iets bespaard tov nieuwbouw, maar de locatie deed het hem daar.

Resultaat, madam zit met cash overschot na het verkopen van het oude huis en het kopen van het nieuwe huis. En het huis is een veelvoud groter.

Dit gaan wij wss ook hebben. Ik hou nu 15k aan de kant, want je weet nooit. Maar BNPP heeft een zeer conservatieve schatting gemaakt voor het overbruggingskrediet (Er is geen officiele schatting gebeurd) en de makelaars schatten het 60-70k hoger in. Stel nu nog dat het voor 50k meer weg gaat, dan sta ik na aankoop terug op 65k.
Wonend in een huis dat af is, zeer ruim en energievriendelijk is dat nog wel wat. Maar beter zo dan 60k te kort hebben...
 
Dat is uiteraard fijn voor mensen die het zich kunnen financieel permitteren om die houding aan te nemen.

Want een totaalrenovatie is goedkoop ofzo? Als je zoals ik onhandig bent, dan is een renovatie evengoed schijteduur.
Het alternatief is niet (energetisch) renoveren, maar dat mag dan vandaag de dag nietmeer of je verwarmt je arm.

Goedkoop zal het nooit meer worden vrees ik.
 
Ik ben nog relatief jong (volgende maand 31) en over romantiseer het beeld ook nog wat van 'veel zelf aan je huis verbouwd te hebben' 😅
 
Want een totaalrenovatie is goedkoop ofzo? Als je zoals ik onhandig bent, dan is een renovatie evengoed schijteduur.
Het alternatief is niet (energetisch) renoveren, maar dat mag dan vandaag de dag nietmeer of je verwarmt je arm.

Goedkoop zal het nooit meer worden vrees ik.
Voordeel van een totaalrenovatie is dat je het over meerdere jaren kan spreiden. Eerste werken in mijn geval: aan 26j gedaan. Laatste werken (nieuwe keuken + badkamer ipv goedkoper spul) aan 40j. Meerdere leningen lopen ook die de stijging van het loon volgen. 😉
Ik ben nog relatief jong (volgende maand 31) en over romantiseer het beeld ook nog wat van 'veel zelf aan je huis verbouwd te hebben' 😅
Hoe vaak ik niet gehoord heb ; "ja maar je haalt daar zoveel voldoening uit!" Niet dus. De tientallen kilo stof die ik gefret heb, de ontstekingen in mijn gewrichten, de honderden schrammen etc: nope, nog steeds geen voldoening van! 🙈
 
Terug
Bovenaan