Boormachines

DwightSchrute

Well-known member
Wij hebben net een nieuw huis gekocht, in tegenstelling tot het huis waar we nu in woonden zijn er nog enkele verbouwingen. Ik ben dus op zoek naar een degelijke boormachine. Als leek wist ik niet dat er een verschil was tussen een klopboormachine, schroefboormachine en boorhamer.

Is de klopboormachine genoeg als all in one boormachine of ga ik toch verschillende machines moeten aankopen ?
Het gaat vooral over gewone zaken, ik ga geen muren uitbreken of dergelijke.

Is dit krachtig genoeg bijvoorbeeld ? 32nm

 
Laatst bewerkt:
Als je niks gaat uitbreken, maar meer het gewone 'vijswerk' doet investeer dan in een goede accuboormachine.
Verwacht van het machientje dat je linkt, geen wonderen. Een deel van de kwaliteit van een klopboor, zit em in het gewicht en wattage.Als je toch in beton of iets dergelijks moet boren, koop dan een 'goedkope' klopboormachine met draad.
 
Als je niks gaat uitbreken, maar meer het gewone 'vijswerk' doet investeer dan in een goede accuboormachine.
Verwacht van het machientje dat je linkt, geen wonderen. Een deel van de kwaliteit van een klopboor, zit em in het gewicht en wattage.Als je toch in beton of iets dergelijks moet boren, koop dan een 'goedkope' klopboormachine met draad.
Qua prijs/kwaliteit zit je dan toch nog beter bij een boor met draad als ik het goed heb ?
Accu vind ik wel handig maar is me nu ook geen 100 EUR waard ofzo.
 
Qua prijs/kwaliteit zit je dan toch nog beter bij een boor met draad als ik het goed heb ?
Accu vind ik wel handig maar is me nu ook geen 100 EUR waard ofzo.
Hangt volledig af wat je er mee moet doen.
Als je veel in steen/beton moet boren koop je beter eentje met kabel van een wattage van minstens 600Watt
Geloof me, na 10 gaten proberen boren in beton, ga je vloeken op jezelf dat je niet een aparte boor gekocht heb voor zwaarder werk. Echter 10 vijzen draaien, wil/kan je niet doen met een klopboor.
Het zijn gewoon 2 totaal verschillende machines welke een overlapzone hebben.
je poets de vloer niet met een tandenborstel en je poetst je tanden niet met een bezem.
 
Hangt volledig af wat je er mee moet doen.
Als je veel in steen/beton moet boren koop je beter eentje met kabel van een wattage van minstens 600Watt
Geloof me, na 10 gaten proberen boren in beton, ga je vloeken op jezelf dat je niet een aparte boor gekocht heb voor zwaarder werk. Echter 10 vijzen draaien, wil/kan je niet doen met een klopboor.
Het zijn gewoon 2 totaal verschillende machines welke een overlapzone hebben.
je poets de vloer niet met een tandenborstel en je poetst je tanden niet met een bezem.
Oké maar waar ligt dan de beste combo ?

Een klopboor en een boorhamer ?
Een klopboor en een schroefmachine ?
Een boorhamer en een schroefmachine ?

Hangt veel af want wat er moet gebeuren natuurlijk maar wij gaan een huis kopen waar enkel nog isolatie moet komen, voor de rest wil ik dat die boren wat klusjes aankunnen de komende 20j als die zich voordoen.
 
Oké maar waar ligt dan de beste combo ?

Een klopboor en een boorhamer ?
Een klopboor en een schroefmachine ?
Een boorhamer en een schroefmachine ?

Hangt veel af want wat er moet gebeuren natuurlijk maar wij gaan een huis kopen waar enkel nog isolatie moet komen, voor de rest wil ik dat die boren wat klusjes aankunnen de komende 20j als die zich voordoen.

ik heb zelf een goedkope boorhamer gekozen toen ik voor jou dilemma stond:

voor je accuboormachine is het vooral belangrijk dat hij niet te zwaar weegt, maar toch voldoende power heeft. Ik ben zelf een redelijke fan van 'de walt'
 
Ik heb een Dewalt DCD796 en ben daar zeer tevreden over.
Brushless, veel power en zuinig. Ik heb 2x 2Ah batterijen en daar kun je non stop mee klussen terwijl hij licht blijft. Heb dit machinetje ondertussen al een jaar of 8.

Klopboren werkt ook prima voor pluggen in de muur te zetten. Voor echte grote boringen heb je wel een zwaardere boorhamer nodig.
 
Ik heb een Dewalt DCD796 en ben daar zeer tevreden over.
Brushless, veel power en zuinig. Ik heb 2x 2Ah batterijen en daar kun je non stop mee klussen terwijl hij licht blijft. Heb dit machinetje ondertussen al een jaar of 8.

Klopboren werkt ook prima voor pluggen in de muur te zetten. Voor echte grote boringen heb je wel een zwaardere boorhamer nodig.
Zelfde hier! Enorm tevreden van
 
Oké maar waar ligt dan de beste combo ?

Een klopboor en een boorhamer ?
Een klopboor en een schroefmachine ?
Een boorhamer en een schroefmachine ?

Hangt veel af want wat er moet gebeuren natuurlijk maar wij gaan een huis kopen waar enkel nog isolatie moet komen, voor de rest wil ik dat die boren wat klusjes aankunnen de komende 20j als die zich voordoen.
Het hangt echt van de job af. Er is niet één boor geschikt voor alles.

(Gewapend) beton is niet te doen met klopboor. Daar heb je absoluut een boorhamer nodig. Dat is echt het verschil tussen gat geboord in 10 seconden versus 15 minuten (+ oververhitte en gesmolten steenboor).

Met een boorhamer ga je dan weer geen fijne nauwkeurige gaatjes boren, zeker niet in zachter materiaal.

Snelbouwsteen en cellenbeton heeft de gewone klopboor geen moeite mee. Maar als je een gordijnroede wil ophangen boven uw vensters (grote kans op betonbalk) of iets in plafond (gewapend beton) dan moet je dat echt met een boorhamer doen.

Ik heb voor mijn werf (nieuwbouw, heb elektriciteit zelf gedaan, dus ook de gaten (20mm) door vloerplaat e.d.) een goedkope, maar stevige, boorhamer van een budgetmerk (Xceed) gekocht voor 80€. Voor één werf overleeft dat wel. Voor een professional die dag in dag uit er mee werkt zal dat waarschijnlijk wel te snel de geest geven.

edit: hij lijkt heel hard op de link van Dexels (maar in het rood), dus waarschijnlijk is het dezelfde met een andere merknaam op :p.

Ik heb alle 3 de apparaten en denk eigenlijk wel dat je ze alle 3 nodig hebt. Of toch minstens de boorhamer en schroefmachine als je zegt dat boren in hout en metaal ook wel met een boortje op de schroefmachine kan.
 
Laatst bewerkt:
@DwightSchrute ik heb het toestel dat je hierboven zet en da's ideaal voor dagelijks huis-tuin-keukengebruik. Je kan het wel vaak véél goedkoper vinden, zeker nu zullen er wel nog wat promoties zijn tijdelijk (tenzij de prijs lager was toen jij keek). En een batterij is écht wel handig om een gans huis rond te kunnen lopen om overal wat te boren, zeker als de electriciteit in sommige delen uit ligt wegens de verbouwingen.

Voor het zware werk ga je echter sukkelen als je die boormachine zal gebruiken. Ik heb zelf ook miserie gehad toen ik door enkele zwarte bakstenen moest boren, maar een échte electricien zei zelf dat zijn materiaal daar ook niet super goed overweg mee kon (blijkbaar speciale oude bakstenen).

Maar de vraag is of je dan zo'n toestel moet kopen voor die momenten of als je het gewoon huurt.
 
Terug
Bovenaan