Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?


  • Totaal aantal stemmers
    587
Ik ben nog relatief jong (volgende maand 31) en over romantiseer het beeld ook nog wat van 'veel zelf aan je huis verbouwd te hebben' 😅

Ik zit bijna in de mid 40, maar het is vooral door jaren in het stof te zitten dat ik daar een grondige afkeer van heb gekregen. En het feit dat mijn ouders dat niet goed aangepakt hebben en dus nog steeds met een energieverslindend huis zitten telt wss ook wel mee.

Maar ik heb wel altijd respect voor mensen die heel hun huis grondig aanpakken en heb al een paar mooie renovaties gezien, dus het kan wel.

Voordeel van een totaalrenovatie is dat je het over meerdere jaren kan spreiden. Eerste werken in mijn geval: aan 26j gedaan. Laatste werken (nieuwe keuken + badkamer ipv goedkoper spul) aan 40j. Meerdere leningen lopen ook die de stijging van het loon volgen. 😉

Dat is dan wel een voordeel. Maar dat van de hypotheek heb ik natuurlijk ook.
Begonnen met een appartement (27 jaar) een hypotheek van 450 euro/maand, naar gebouwd (35 jaar) met hypotheek van 900 euro/maand naar een nieuw huis gekocht (42 jaar) aan 1650 euro/maand. Ik had 10 jaar geleden nooit het huis kunnen kopen dat ik nu gekocht heb.
 
Laatst bewerkt:
Want een totaalrenovatie is goedkoop ofzo? Als je zoals ik onhandig bent, dan is een renovatie evengoed schijteduur.
Het alternatief is niet (energetisch) renoveren, maar dat mag dan vandaag de dag nietmeer of je verwarmt je arm.
Euh, wat jij het alternatief wordt is voor zeer veel mensen de enige optie. Je zal maar regio Gent het moeten zoeken en niet de luxe hebben om in niemandsland te kunnen kopen.
 
Euh, wat jij het alternatief wordt is voor zeer veel mensen de enige optie. Je zal maar regio Gent het moeten zoeken en niet de luxe hebben om in niemandsland te kunnen kopen.

Niemand moet regio Gent zoeken, dat is een keuze. En een keuze waar inderdaad veel geld voor neergeteld moet worden.
Ik ben hier opgegroeid en nooit van plan geweest hier te vertrekken, het is dus een eigen keuze om hier te kopen en het financiële aspect naar vervoer te verleggen. Ver van je werk wonen kost namelijk ook geld.
 
Ik ben hier opgegroeid en nooit van plan geweest hier te vertrekken, het is dus een eigen keuze om hier te kopen en het financiële aspect naar vervoer te verleggen.
En je sociale netwerk is er dus.. Als ik naar pakweg West-vlaanderen verhuis ben ik een veelvoud kwijt aan opvang, vervoer,... en nog slechter af. Het is allemaal zo zwart/wit niet.
 
Wij hebben ons huis helemaal gerenoveerd we waren 28 en 26. Toen ging dat nog. Nu,9 jaar later, zou ik er niet maar aan beginnen :)
 
Vinderhoute is inderdaad wel goed gelegen. Vlak bij de R4 (hoewel de op-/afrit vinderhoute wel grote merde is in de spits) maar ook met de fiets gewoon vlak bij Gent langs een quasi volledig autoluw traject. Eens over de ringvaart heb je een fietsstraat/fietspad eigenlijk recht tot in het centrum van Gent. Tis wel puur residentieel natuurlijk, denk niet dat er ook maar iets van winkels is. Je gaat dus finaal wel voor heel veel zaken u auto moeten nemen. Then again, wij wonen iets verderop in Landegem en daar is dat niet veel beter. De prijzen zijn wel iets lager dan pakweg in Drongen.

Tot waar spreek je van de onderkant van de markt natuurlijk... 500-600k is ook nog altijd een zeer druk segment. Naar mijn gevoel is het pas richting de 700-750k dat je echt uit de grote vraag geraakt waar value/money ratio dus ook significant begint te stijgen. Maar waarschijnlijk is dat ook sterk voor interpretatie vatbaar.

Ik heb nog geen enkel huis in de 700k klasse gezien waarvan ik niet denk "pfffrt, veel werk om te onderhouden" of "debiele foliekes". Waar we nu wonen hebben we fancy keuken, heel de zuidkant in glas, 4 slaapkamers, 2 badkamers. De afwerking is degelijk (het is van 2015), maar er zijn nergens onnodige toeters en bellen.

Er is geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om 100 of 200k meer te betalen voor gelakte plinten, een jacuzzi waar je nooit inzit, een centraal elektriciteit systeem waar je elke knop apart kunt instellen, of een man cave in een kelder met een verbinding met de keuken (allemaal gezien in huisbezoeken)...

Is typisch veel money, weinig echte value. Maar goed, elk zijn eigen ding. Ik heb gekozen voor een aandelen portefeuille die de hypotheek betaalt ipv een hypotheek die een jacuzzi betaalt.

Dat is uiteraard fijn voor mensen die het zich kunnen financieel permitteren om die houding aan te nemen.

Ik betwijfel of veel verbouwingen echt financieel rendabel zijn. Lijkt me voor velen ook briccoleren aan zeer goedkope uren. Ik heb ooit een tuinhuis zelf gebouwd en zelf de betonplaat gegoten.

Ik heb ook ooit een beton boer laten komen om de betonplaat te gieten en een prefab tuinhuis er op te zetten. Ik weet wel wat gekozen de volgende keer.

Aan de andere kant zijn veel verbouwingen "strategisch" financieel ook niet rendabel. Als persoon A in een muur eerst een venster steekt, persoon B nadien die muur plasmijt en een uitbouw doet en persoon C nadien een dakkoepel steekt in die uitbouw zijn er op het einde van de rit veel centen gespendeerd die nooit gerecupereerd worden.

Want een totaalrenovatie is goedkoop ofzo? Als je zoals ik onhandig bent, dan is een renovatie evengoed schijteduur.

Yep, amen to that. Niet iedereen kan/wil iets zelf verbouwen

Het alternatief is niet (energetisch) renoveren, maar dat mag dan vandaag de dag nietmeer of je verwarmt je arm.

Goedkoop zal het nooit meer worden vrees ik.

Ik ben nog relatief jong (volgende maand 31) en over romantiseer het beeld ook nog wat van 'veel zelf aan je huis verbouwd te hebben' 😅

Ik heb nog nooit iemand horen zeggen "laten we het nog 3x doen, het was echt een meerwaarde voor onze relatie". Ik heb ooit een maand in een keuken gewoond toen ze de living aan het renoveren waren. Ik had bijna de madam haar kop in geklopt.

Euh, wat jij het alternatief wordt is voor zeer veel mensen de enige optie. Je zal maar regio Gent het moeten zoeken en niet de luxe hebben om in niemandsland te kunnen kopen.

Keuzes...

Niemand moet regio Gent zoeken, dat is een keuze. En een keuze waar inderdaad veel geld voor neergeteld moet worden.
Ik ben hier opgegroeid en nooit van plan geweest hier te vertrekken, het is dus een eigen keuze om hier te kopen en het financiële aspect naar vervoer te verleggen. Ver van je werk wonen kost namelijk ook geld.


Ik woon 150km van het ouderlijke nest om bij de madam te zijn. En 50km van het werk. Kwestie van prioriteiten te stellen.

En je sociale netwerk is er dus.. Als ik naar pakweg West-vlaanderen verhuis ben ik een veelvoud kwijt aan opvang, vervoer,... en nog slechter af. Het is allemaal zo zwart/wit niet.

Sociale netwerk. I wish dat dat er nog was. Mijn sociaal netwerk bestaat uit 2 jarigen tegenwoordig :rofl: :rofl:
 
Heb persoonlijk wat schrik voor renovaties. De basis zoals: metselwerk, leidingen en funderingen blijven toch bij het oude. Dat gaat met verloop van tijd toch ook kapot? Dus dan heb je super mooi gerenoveerd, eigenlijk is het nog steeds een oud huis toch? Of zie ik dat verkeerd?
 
Niemand moet regio Gent zoeken, dat is een keuze. En een keuze waar inderdaad veel geld voor neergeteld moet worden.
Mijn zus had haar gesetteld in Gent, getrouwd, kinderen, job in het centrum van Gent,...
Tot haar huwelijk kapot sprong. Je kan moeilijk zeggen met 2 kleine kinderen in de lagere school dat ze perfect 25-30km verder kan gaan wonen ook he. Gelukkig is het financieel net wel haalbaar geweest om rond Gent te blijven. Maar jij weet als geen ander dat co-ouderschap je "dwingt" om in de buurt van de ander te blijven wonen voor het welzijn van de kinderen.
 
Heb persoonlijk wat schrik voor renovaties. De basis zoals: metselwerk, leidingen en funderingen blijven toch bij het oude. Dat gaat met verloop van tijd toch ook kapot? Dus dan heb je super mooi gerenoveerd, eigenlijk is het nog steeds een oud huis toch? Of zie ik dat verkeerd?
Er zijn toch gebouwen met metselwerk en fundering van enkele 100'n jaren oud. Leidingen vervang je normaal gezien bij een degelijke renovatie.
 
Heb persoonlijk wat schrik voor renovaties. De basis zoals: metselwerk, leidingen en funderingen blijven toch bij het oude. Dat gaat met verloop van tijd toch ook kapot? Dus dan heb je super mooi gerenoveerd, eigenlijk is het nog steeds een oud huis toch? Of zie ik dat verkeerd?
Bij een totaalrenovatie gaat de vloer er volledig uit, worden de muren eventueel onderkapt om extra gestut te worden en waterkering toe te voegen indien nodig, vervang je de rioleringen, elektrische bedrading en sanitaire leidingen, gaat er gewapende chappe op,...

Qua metselwerk: indien nodig kan je hervoegen. Bij totaalrenovatie zal men al rapper kiezen voor extra isolatie en crepie voor de gevel indien er echt naar het energetisch aspect wordt gekeken.

Bij mijn vorige huis is de voorgevel niet aangeraakt, van binnenuit wel geïsoleerd en als rijwoning zijn de zijmuren ook blijven staan natuurlijk maar al de rest ging er uit: vloeren, plafonds, dak,... Zodat je goed ziet wat in welke staat is.
 
Die 200m2 is dan ook meteen de meest absurde regel ooit.
Onze nieuwbouw is 270m2, maar vallen volgens hun regeltjes ook nog onder de 200m2 :)
Ik vond nergens een deftig officieel uitleg wat er nu onder die 200m². Ik vond wel steeds het volgende op "niet officiële sites"
Het verlaagde tarief is slechts van toepassing wanneer er bepaalde sociale criteria voldaan zijn. Dit impliceert dat het niet geldt voor riante villa’s. Een nieuwbouwwoning kan maar – na afbraak – worden opgericht of verkocht aan 6% wanneer het maximaal 200 m² is. Als uitgangspunt geldt dat de bewoonbare oppervlakte wordt berekend door de oppervlakte van alle woonvertrekken samen te tellen, gemeten vanaf en tot de binnenkanten van de opgaande muren (dus de binnenmuren zelf niet meerekenen).

Onder "woonvertrekken" wordt begrepen: de keukens, de woonkamers, de eetkamers, de slaapkamers, de bewoonbare zolder- en kelderruimten, de hobbykamer, speelkamer voor de kinderen, en alle andere voor huisvesting bedoelde ruimtes, op voorwaarde dat die ruimtes een minimumoppervlakte hebben van 4 m* en een minimumhoogte boven de vloer van 2 meter. Worden gelijkgesteld met woonvertrekken, alle voor de uitoefening van een economische activiteit gebruikte ruimtes. Volgende vertrekken worden niet beschouwd als woonvertrekken: garages, badkamers, wc’s, washuizen, trappen, bergplaatsen, gangen, niet bewoonbare kelders en zolders.

En dan was mijn vraag steeds, wat valt er nu onder bewoonbare kelder/zolder.

bv:
Een kelder van 2,5m hoog dat is geïsoleerd, mee op de ventilatie unit zit en bijgevolg dus ook in het bescherm volume zit? Valt dat onder een bewoonbare kelder? Of moet die ruimte ook nog verwarmt worden?
 
Maar jij weet als geen ander dat co-ouderschap je "dwingt" om in de buurt van de ander te blijven wonen voor het welzijn van de kinderen.

Absoluut. Woon momenteel op 5km van mijn ex en school en dat is eigenlijk al ‘ver’. Je moet daar namelijk 2x per dag wel naartoe.

Maar hier gaat het over een initiele keuze, eens gekozen en kinderen is het heel lastig nog te verkassen idd.
 
bv:
Een kelder van 2,5m hoog dat is geïsoleerd, mee op de ventilatie unit zit en bijgevolg dus ook in het bescherm volume zit? Valt dat onder een bewoonbare kelder? Of moet die ruimte ook nog verwarmt worden?
Als wat gaat het gebruikt worden?
5.2.1.5. Wat wordt bedoeld met 'bewoonbare oppervlakte' van ten hoogste 200 m2?

Om het voordeel van de maatregel te beperken tot de kleine en middelgrote woningen, mag die oppervlakte 200 m² niet worden overschreden, ongeacht het type van woning (viergevelwoning, rijhuis, appartement of wooneenheid in een geïntegreerd project van gemeenschappelijk wonen).

Voor de berekeningswijze wordt aangesloten bij de gegevens die door de architect reeds verplicht moesten worden opgegeven in het 'aangifteformulier met betrekking tot de statistiek van de bouwvergunningen' (model 1) dat is bestemd voor de Algemene directie Statistiek en Economische Informatie (thans: Statbel) van de FOD Economie, KMO, Middenstand en Energie of op geautomatiseerde wijze.

Gelet op de specifieke kenmerken echter van een gezinswoning, een appartement (met privatieve en gemeenschappelijke ruimten) en een wooneenheid die deel uitmaakt van een geïntegreerd project van gemeenschappelijk wonen (met ruimtes voor gemeenschappelijk gebruik en ruimtes voor privégebruik) worden hierna specifiek aanvullende regels voorzien voor appartementen en voormelde wooneenheden (artikel 1quater, § 8, van het koninklijk besluit nr. 20).

Algemeen

Als uitgangspunt geldt in alle gevallen dat de bewoonbare oppervlakte wordt berekend door de oppervlakten van alle woonvertrekken samen te tellen, gemeten vanaf en tot de binnenkanten van de opgaande muren.

Voor de toepassing van die bepaling worden als woonvertrekken beschouwd, de keukens, de woonkamers, de eetkamers, de slaapkamers, de bewoonbare zolder- en kelderruimten, de bureaus, en alle andere voor huisvesting bedoelde ruimtes.

Worden, bij wijze van voorbeeld, eveneens beoogd: een speelkamer voor de kinderen, een hobbykamer, de kelder ingericht als fitnessruimte, de strijkkamer of een veranda.


Worden gelijkgesteld met woonvertrekken in het kader van de berekening van de bewoonbare oppervlakte, de voor de uitoefening van een economische activiteit gebruikte ruimtes van een woning zoals, bijvoorbeeld, een kantoorruimte, een verkoopruimte, een atelier.

De oppervlakte van de hiervoor bedoelde woonvertrekken wordt evenwel slechts in aanmerking genomen op voorwaarde dat die vertrekken een minimumoppervlakte hebben van 4 m² en een minimumhoogte boven de vloer van 2 meter.

Voorbeeld

De oppervlakte van een slaapkamer (in totaal 14 m2) die zich onder het schuine gedeelte van het dak van een woning bevindt, waarbij de minimumhoogte boven de vloer slechts 1 m bedraagt en het hoogste punt in de slaapkamer oploopt tot 2,20 m, wordt volledig in aanmerking genomen voor het bepalen van de bewoonbare oppervlakte.

Aansluitend op de methodologie die wordt gebruikt voor het invullen van voormeld statistisch formulier worden volgende vertrekken daarentegen nooit beschouwd als woonvertrekken (evenmin indien gebruikt in het kader van een economische activiteit): badkamers, wc's, washuizen, trappen, bergplaatsen, gangen en garages, ongeacht hun oppervlakte en hoogte.

Als een bewoonbare zolder wordt aangemerkt: een of meerdere kamers onder een hellend dak, elk met een oppervlakte groter dan 4m2 en op minstens één punt hoger dan 2m, ontworpen voor huisvesting (bijvoorbeeld als leefruimte, slaapkamer, hobbykamer) of zodanig ingericht. In voorkomend geval kan het gaan om een afzonderlijk deel van een zolderruimte (afgescheiden door een wand).

Een bewoonbare kelder is een ruimte die geheel of gedeeltelijk onder het grondoppervlak is gelegen, met een of meerdere kamers, elk met een oppervlakte groter dan 4m2 en op minstens één punt hoger dan 2m, ontworpen voor huisvesting (bijvoorbeeld als keuken, hobbykamer) of zodanig ingericht. Desgevallend kan het gaan om een afzonderlijk deel van een kelderruimte (afgescheiden door een wand).

Er wordt benadrukt dat de bestemming (functie/gebruik) van de ruimte primeert op de op de plannen gebruikte benaming ervan.


Bijzondere regels

Bij appartementen wordt enkel de oppervlakte van de privatieve woonvertrekken in aanmerking genomen en niet de oppervlakte van de gemeenschappelijke ruimten zoals plat dak, centrale hal, trappen en de buitenzijde.

Worden, bij wijze van voorbeeld, ook aangemerkt als gemeenschappelijke ruimtes: trappenhal, lift, toegangsweg tot private ondergrondse garages.

Bij wooneenheden die deel uitmaken van een geïntegreerd vastgoedproject wordt naast de oppervlakte van de privatieve woonvertrekken van een wooneenheid ook de oppervlakte van de woonvertrekken voor gemeenschappelijk gebruik door de bewoners van de verschillende wooneenheden van het project (zoals bv. de keuken of de woonkamer in het kader van een co-housing project), ten aanzien van elke individuele wooneenheid van het project in aanmerking genomen doch slechts in aanmerking genomen in evenredigheid met het aantal wooneenheden van het project. Bij een co-housing project met 6 wooneenheden, zal de oppervlakte van de keuken die gemeenschappelijk wordt gebruikt aldus ten belope van 1/6 van de totale oppervlakte ervan in aanmerking worden genomen voor de bepaling van de totale bewoonbare oppervlakte van elke individuele wooneenheid in het project.

Er wordt opgemerkt dat voorzieningen voor collectieve huisvesting zoals verblijfsinrichtingen voor bejaarden, internaten, jeugdbeschermingstehuizen, opvangtehuizen, en dergelijke residentiële voorzieningen die gemeubeld logies verstrekken niet onder de tijdelijke maatregel vallen.

 
Laatst bewerkt:
Ik heb nog geen enkel huis in de 700k klasse gezien waarvan ik niet denk "pfffrt, veel werk om te onderhouden" of "debiele foliekes". Waar we nu wonen hebben we fancy keuken, heel de zuidkant in glas, 4 slaapkamers, 2 badkamers. De afwerking is degelijk (het is van 2015), maar er zijn nergens onnodige toeters en bellen.

Er is geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om 100 of 200k meer te betalen voor gelakte plinten, een jacuzzi waar je nooit inzit, een centraal elektriciteit systeem waar je elke knop apart kunt instellen, of een man cave in een kelder met een verbinding met de keuken (allemaal gezien in huisbezoeken)...

Is typisch veel money, weinig echte value. Maar goed, elk zijn eigen ding. Ik heb gekozen voor een aandelen portefeuille die de hypotheek betaalt ipv een hypotheek die een jacuzzi betaalt.
Dat zal ook van de locatie afhangen. Ik kan héél moeilijk voorstellen dat je wat jij beschrijft, vandaag de dag in de ruime regio Gent nog vind voor 500k... in 2015, sure. Maar we zijn (een aantal) gigantische prijsstijgingen voorbij intussen...

Ons huis heeft dik 400k gekost zonder grond, er zitten geen tirlantijntjes aan en we hebben quasi alles post-ruwbouw zelf gedaan. Ok, we hebben domotica ja... maar als je u technieken zelf legt is dat geen 10k extra (zelfs geen 5).
 
Als wat gaat het gebruikt worden?
5.2.1.5. Wat wordt bedoeld met 'bewoonbare oppervlakte' van ten hoogste 200 m2?

Om het voordeel van de maatregel te beperken tot de kleine en middelgrote woningen, mag die oppervlakte 200 m² niet worden overschreden, ongeacht het type van woning (viergevelwoning, rijhuis, appartement of wooneenheid in een geïntegreerd project van gemeenschappelijk wonen).

Voor de berekeningswijze wordt aangesloten bij de gegevens die door de architect reeds verplicht moesten worden opgegeven in het 'aangifteformulier met betrekking tot de statistiek van de bouwvergunningen' (model 1) dat is bestemd voor de Algemene directie Statistiek en Economische Informatie (thans: Statbel) van de FOD Economie, KMO, Middenstand en Energie of op geautomatiseerde wijze.

Gelet op de specifieke kenmerken echter van een gezinswoning, een appartement (met privatieve en gemeenschappelijke ruimten) en een wooneenheid die deel uitmaakt van een geïntegreerd project van gemeenschappelijk wonen (met ruimtes voor gemeenschappelijk gebruik en ruimtes voor privégebruik) worden hierna specifiek aanvullende regels voorzien voor appartementen en voormelde wooneenheden (artikel 1quater, § 8, van het koninklijk besluit nr. 20).

Algemeen

Als uitgangspunt geldt in alle gevallen dat de bewoonbare oppervlakte wordt berekend door de oppervlakten van alle woonvertrekken samen te tellen, gemeten vanaf en tot de binnenkanten van de opgaande muren.

Voor de toepassing van die bepaling worden als woonvertrekken beschouwd, de keukens, de woonkamers, de eetkamers, de slaapkamers, de bewoonbare zolder- en kelderruimten, de bureaus, en alle andere voor huisvesting bedoelde ruimtes.

Worden, bij wijze van voorbeeld, eveneens beoogd: een speelkamer voor de kinderen, een hobbykamer, de kelder ingericht als fitnessruimte, de strijkkamer of een veranda.


Worden gelijkgesteld met woonvertrekken in het kader van de berekening van de bewoonbare oppervlakte, de voor de uitoefening van een economische activiteit gebruikte ruimtes van een woning zoals, bijvoorbeeld, een kantoorruimte, een verkoopruimte, een atelier.

De oppervlakte van de hiervoor bedoelde woonvertrekken wordt evenwel slechts in aanmerking genomen op voorwaarde dat die vertrekken een minimumoppervlakte hebben van 4 m² en een minimumhoogte boven de vloer van 2 meter.

Voorbeeld

De oppervlakte van een slaapkamer (in totaal 14 m2) die zich onder het schuine gedeelte van het dak van een woning bevindt, waarbij de minimumhoogte boven de vloer slechts 1 m bedraagt en het hoogste punt in de slaapkamer oploopt tot 2,20 m, wordt volledig in aanmerking genomen voor het bepalen van de bewoonbare oppervlakte.

Aansluitend op de methodologie die wordt gebruikt voor het invullen van voormeld statistisch formulier worden volgende vertrekken daarentegen nooit beschouwd als woonvertrekken (evenmin indien gebruikt in het kader van een economische activiteit): badkamers, wc's, washuizen, trappen, bergplaatsen, gangen en garages, ongeacht hun oppervlakte en hoogte.

Als een bewoonbare zolder wordt aangemerkt: een of meerdere kamers onder een hellend dak, elk met een oppervlakte groter dan 4m2 en op minstens één punt hoger dan 2m, ontworpen voor huisvesting (bijvoorbeeld als leefruimte, slaapkamer, hobbykamer) of zodanig ingericht. In voorkomend geval kan het gaan om een afzonderlijk deel van een zolderruimte (afgescheiden door een wand).

Een bewoonbare kelder is een ruimte die geheel of gedeeltelijk onder het grondoppervlak is gelegen, met een of meerdere kamers, elk met een oppervlakte groter dan 4m2 en op minstens één punt hoger dan 2m, ontworpen voor huisvesting (bijvoorbeeld als keuken, hobbykamer) of zodanig ingericht. Desgevallend kan het gaan om een afzonderlijk deel van een kelderruimte (afgescheiden door een wand).

Er wordt benadrukt dat de bestemming (functie/gebruik) van de ruimte primeert op de op de plannen gebruikte benaming ervan.


Bijzondere regels

Bij appartementen wordt enkel de oppervlakte van de privatieve woonvertrekken in aanmerking genomen en niet de oppervlakte van de gemeenschappelijke ruimten zoals plat dak, centrale hal, trappen en de buitenzijde.

Worden, bij wijze van voorbeeld, ook aangemerkt als gemeenschappelijke ruimtes: trappenhal, lift, toegangsweg tot private ondergrondse garages.

Bij wooneenheden die deel uitmaken van een geïntegreerd vastgoedproject wordt naast de oppervlakte van de privatieve woonvertrekken van een wooneenheid ook de oppervlakte van de woonvertrekken voor gemeenschappelijk gebruik door de bewoners van de verschillende wooneenheden van het project (zoals bv. de keuken of de woonkamer in het kader van een co-housing project), ten aanzien van elke individuele wooneenheid van het project in aanmerking genomen doch slechts in aanmerking genomen in evenredigheid met het aantal wooneenheden van het project. Bij een co-housing project met 6 wooneenheden, zal de oppervlakte van de keuken die gemeenschappelijk wordt gebruikt aldus ten belope van 1/6 van de totale oppervlakte ervan in aanmerking worden genomen voor de bepaling van de totale bewoonbare oppervlakte van elke individuele wooneenheid in het project.

Er wordt opgemerkt dat voorzieningen voor collectieve huisvesting zoals verblijfsinrichtingen voor bejaarden, internaten, jeugdbeschermingstehuizen, opvangtehuizen, en dergelijke residentiële voorzieningen die gemeubeld logies verstrekken niet onder de tijdelijke maatregel vallen.

Waar ik die voor ga gebruiken zal daar toch zeker de helft onder vallen. Helft van de kelder is voorzien met vloerverwarming en gaat polyvalente ruimtes worden (2 ruimtes).

Andere helft. Berging/technische ruimte/werkplaats (3ruimtes). Dit zal er wel buiten vallen. Alhoewel ik perfect van die ruimtes ook een fitness/hobby ruimte kan maken bv.

Maar ik vroeg me dat of hoe ze dat gaan beoordelen.

Ik kan evengoed zeggen gans mijn kelder is bergruimte? Dan is het niet bewoonbaar.
 
Het kan/kon juist ook gezien worden als een opportuniteit hé dat je van een leeg blad kon beginnen en de hele renovatie aan 6% kon doen. De steenweg zelf maakte wel wat lawaai, maar anderzijds zat je zo op de R4, ook een voordeel. Mijn vriendin wou er op de benedenverdieping een ruimte innemen voor een osteopathiepraktijk te steken, dus ook een voordeel.

De regio is gewoon niet goedkoop rond Gent.
We zijn op dit moment een beetje aan het balen maar voor die kosten voor zo'n extra verdiep waren we op dit moment nog te veel in het duister aan het tasten. Op naar de volgende! Thx voor de links, Renegade!
Wij keken vroeger ook vaak naar Lievegem qua regio, we wonen (huren) nu in Gent. Maar uiteindelijk iets gekocht in Nazareth, qua bereikbaarheid (De Pinte station 4km, Nazareth station 1,5km), tussen zowel E17 als N60 vrij goed bereikbaar. Heb de indruk dat qua prijzen het ongeveer gelijk ligt.
 
Bij een totaalrenovatie gaat de vloer er volledig uit, worden de muren eventueel onderkapt om extra gestut te worden en waterkering toe te voegen indien nodig, vervang je de rioleringen, elektrische bedrading en sanitaire leidingen, gaat er gewapende chappe op,...

Qua metselwerk: indien nodig kan je hervoegen. Bij totaalrenovatie zal men al rapper kiezen voor extra isolatie en crepie voor de gevel indien er echt naar het energetisch aspect wordt gekeken.

Bij mijn vorige huis is de voorgevel niet aangeraakt, van binnenuit wel geïsoleerd en als rijwoning zijn de zijmuren ook blijven staan natuurlijk maar al de rest ging er uit: vloeren, plafonds, dak,... Zodat je goed ziet wat in welke staat is.
In welke mate kom je bij zo'n totaalrenovatie dan nog goedkoper uit dan nieuwbouw? Of is het uiteindelijk duurder, met het voordeel dat je in fases kan investeren?
 
In welke mate kom je bij zo'n totaalrenovatie dan nog goedkoper uit dan nieuwbouw? Of is het uiteindelijk duurder, met het voordeel dat je in fases kan investeren?
De enige reden dat het goedkoper uit kwam dan nieuwbouw is omdat ik in 2007 een haalbaar e-peil voor de verbouwing moest halen, wat bij nieuwbouw veel strenger was. Ik heb dus een renovatie naar C-peil gehad (238 volgens het epc-attest) terwijl een nieuwbouw toen onder de honderd moest zijn. (Ik dacht 40?)
Maar vooral het werken in fases he.. ik heb bvb in 3 verschillende fases al mijn schrijnwerk vervangen. Met een nieuwbouw kan je moeilijk zeggen "ik ga nog 2j wachten met die ramen te laten plaatsen" + verschillende werken aan 6% btw + de renovatiepremie en korting op de belastingen voor het laten plaatsen van dakisolatie, vervangen van stookolieketel door hr+ ketel,... Maar al bij al zit je dus ook heel beperkt door de structuur van het huis dat je renoveert.
 
In welke mate kom je bij zo'n totaalrenovatie dan nog goedkoper uit dan nieuwbouw? Of is het uiteindelijk duurder, met het voordeel dat je in fases kan investeren?
Wij kiezen bewust voor een totaalrenovatie en niet voor nieuwbouw. Vaak omdat de ruimte van het huis zelf en/of grootte van het perceel en/of de ligging gewoon niet betaalbaar is voor ons in de regio dat wij zochten. Ook omdat we in familie/vriendenkring wat mensen kennen die ons kunnen helpen met technieken of zelfs afwerking en dat wij geen probleem hebben met renoveren (enkele totaalrenovatie van dichtbij gezien, dus we weten wel waaraan we beginnen).
Nu dat "in verschillende fases doen" moet je wel wat met een korrel zout nemen.
Als je gebruik wilt maken van de hulpmiddelen van de Vlaams Overheid zoals rentesubsidie en dus kiest voor een bepaald EPC label moet dit wel binnen de 5 jaar naar verlijden van de akte.
Ook moet je een aantal zaken tegelijk aanpakken bij renovatie. Bv. buitengevelisolatie plaatsen + nieuw buitenschrijnwerk. Hier is het toch niet zo eenvoudig om 1st de gevelisolatie te zetten met de oude ramen op de oude plaats, om dan nadien nieuwe ramen te steken op een andere plaats. Dat is dubbel werk.
Idem met betonplaat/onderkapping muur/isolatie toevoegen/vloerverwarming..dat moet praktisch allemaal tijdens dezelfde periode gebeuren en je kan het één niet zomaar eventjes een jaar uitstellen.

Waarschijnlijk zal een totaalrenovatie bij ons goedkoper uitkomen dan een nieuwbouw in dezelfde regio maar zelfs moest het duurder uitkomen zal ik daar geen spijt van hebben.
 
Dat zal ook van de locatie afhangen. Ik kan héél moeilijk voorstellen dat je wat jij beschrijft, vandaag de dag in de ruime regio Gent nog vind voor 500k... in 2015, sure. Maar we zijn (een aantal) gigantische prijsstijgingen voorbij intussen...

Ons huis heeft dik 400k gekost zonder grond, er zitten geen tirlantijntjes aan en we hebben quasi alles post-ruwbouw zelf gedaan. Ok, we hebben domotica ja... maar als je u technieken zelf legt is dat geen 10k extra (zelfs geen 5).

Ik woon in de fucking middle of nowhere. Vossen en herten in de tuin.
 
Terug
Bovenaan