Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?


  • Totaal aantal stemmers
    587
Hier van nabij de situatie meegemaakt dat koppel (met kind) uit elkaar ging omdat zij zich financieel gepluimd voelde aangezien ze inwoonde in het huis van haar partner, maar geen eigendomsaandeel verwierf.
Partner ging ervanuit dat ze zich uiteindelijk wel koest zou houden en zich er ook, letterlijk, bij neer zou leggen. Wat niet het geval was.

Soms is er meer in t leven dan geld en zekerheid. Het gevoel hebben dat je samen iets opbouwt, is ook heel belangrijk.

Zulke situaties zijn complex en andere partij met kluitje in het riet sturen zal in veel gevallen enkel maar voor meer frustratie zorgen.
Wauw, als dat DE reden is, is dat ook wel heel drastisch. 🙈
Ik ken verschillende koppels waarbij ze woonden in het huis van A en waarbij B een opbrengsteigendom heeft gekocht. (Vaak gewoon een 1slaapkamerappartement waarvan ze de hypotheek ook als single probleemloos zouden kunnen aankopen) Afhankelijk van hoe de financiën geregeld zijn (alles apart en een gemeenschappelijke rekening voor de vaste lasten vs alles op 1 gemeenschappelijke rekening) wordt de huur dan ook in de gemeenschappelijke pot gestoken waardoor het eindresultaat+- budgetneutraal is. Maar waarbij persoon B ook wel een eigendom heeft wat op emotioneel vlak wel zorgt voor meer gelijkwaardigheid: elk heeft zijn eigendom indien het fout loopt.
 
T zal wel een veelvoorkomende discussie zijn bij koppels waarvan 1 partner in de relatie meer vermogen/mogelijkheden heeft.
Vaak ook bemoeizieke ouders die met een zak geld de woning van hun kind mee bekostigd hebben en nadien schrik hebben dat hun 'investering' deels naar iemand aangetrouwd zal gaan.

Ik zou me ook niet gelukkig voelen in een huis (geen thuis) waar ik zelf niets van zeggenschap over heb, maar waar ik wel financieel mag aan bijdragen.
Na 10 jaar, 20 jaar, kinderen samen, ... is de grootste vermogensopbouw in 99% van de gezinnen vastgoed onder de vorm van een eigen woning. Bepaalt jouw partner dan ff in jouw plaats dat dat voor jou niet mogelijk is.

Vaak is die partner die dan zogezegd meer 'vermogen/mogelijkheden' heeft niet kapitaalkrachtig genoeg om samen met de partner een woning te kopen, naast de eigen woning. Want dat zou het probleem ook oplossen.

@Mulan
De inwonende partner die een andere woning koopt om te verhuren is idd ook een mogelijkheid.

Maar dan moet je wel veel kapitaal hebben + als partner ook nog zin om verhuurdersrisico te lopen met alle miserie die daar mogelijks bij komt kijken. Meeste mensen wensen vooral gemoedsrust, lijkt me, en het leven rustig slijten zonder veel risico...

En alle 'problemen' lost dat ook niet op volgens mij. Je wil toch het meeste comfort in de woning waar je zelf in woont, maar die is dan 100% eigendom van jouw partner. Hoe ga je dan bepalen of je wel een nieuwe keuken/badkamer/... mee wil bekostigen, terwijl dat misschien enkel comfortverhoging geeft ipv functioneel iets verandert.
Ga je dan wafelijzerpolitiek toepassen en voor hetzelfde bedrag verbeteringen toepassen in de verhuurde woning? En wie heeft er eindbeslissingsrecht of er al dan niet iets aangepast/gerenoveerd wordt?
Ik vind dat vaak heel ambetante situaties...
 
Laatst bewerkt:
Ik zou me ook niet gelukkig voelen in een huis (geen thuis) waar ik zelf niets van zeggenschap over heb, maar waar ik wel financieel mag aan bijdragen.
In mijn geval bedroeg de hypotheek minder dan de huurwaarde voor een gelijkwaardige woning in onze straat. Stel dat de huurwaarde 1000 euro is, de hypotheek 800 euro dus je eigen aandeel 400 euro. Dan kan je ook stellen dat je heel goedkoop woont... En voor die mensen die van thuis uit een lap budget meekregen zal dat ook wel zo gelden, dat de hypotheek lager ligt dan mocht je datzelfde huis huren of samen aankopen in 50/50 eigenaarschap waarbij persoon A ervoor kiest geen eigen vermogen erin te steken om alles gelijk te houden.

Daarnaast is "niets van zeggenschap" ook relatief. Zowel ik als een goeie vriendin van mij betrokken de partner, eens die er bij kwam, bij veel zaken. Behangpapier kopen? De ander erbij betrekken. Nieuwe kranen kiezen? De ander erbij betrekken. Zo betrek je de ander er ook bij om samen wat meer een "thuis" op te bouwen. Moet de ander "zijne brol" gaan stockeren en zich volledig inpassen in het huis + volledige inrichting van de eigenaar, dan versterk je dat gevoel absoluut dat je meer een gast bent dan een partner.
 
Stel dat de huurwaarde 1000 euro is, de hypotheek 800 euro dus je eigen aandeel 400 euro. Dan kan je ook stellen dat je heel goedkoop woont...
Bwa, 'heel goedkoop'...
Dat is 100€ minder dan wat je normaal had moeten betalen als je samen iets huurde en je bouwt niets op.

Heeft uw partner dat deftig geregeld dan mag je 5/10/... jaar mee betalen en heb je uiteindelijk niets opgebouwd als je uit elkaar gaat.

Jouw partner zijn/haar deel + jouw 'huur' zijn wel vermogensopbouw voor jouw partner.
 
Bwa, 'heel goedkoop'...
Dat is 100€ minder dan wat je normaal had moeten betalen als je samen iets huurde en je bouwt niets op.

Heeft uw partner dat deftig geregeld dan mag je 5/10/... jaar mee betalen en heb je uiteindelijk niets opgebouwd als je uit elkaar gaat.

Jouw partner zijn/haar deel + jouw 'huur' zijn wel vermogensopbouw voor jouw partner.
Maar je aandeel blijft wel hetzelfde, huur wordt geïndexeerd. 😉

En je hebt niets van eigen inbreng moeten doen, terwijl je partner tienduizenden euro's heeft moeten leggen eerst (notariskosten, inschrijven hypotheek, ssv, eigen inbreng,...) Terwijl jij je eigen spaargeld kan laten renderen door ofwel te beleggen ofwel een "goedkope" studio aan te kopen als opbrengsteigendom. Niemand die zegt dat je niet zelf je vermogen mag/kan opbouwen he. 😁
 
Maar dan moet je wel veel kapitaal hebben + als partner ook nog zin om verhuurdersrisico te lopen met alle miserie die daar mogelijks bij komt kijken. Meeste mensen wensen vooral gemoedsrust, lijkt me, en het leven rustig slijten zonder veel risico...
De personen die ik ken die een appartementje kochten, deden dat voor rond de 150k (net voor covid) en verhuren via zo een sociaal kantoor net om die zekerheid/last uit te kunnen besteden.
En alle 'problemen' lost dat ook niet op volgens mij. Je wil toch het meeste comfort in de woning waar je zelf in woont, maar die is dan 100% eigendom van jouw partner. Hoe ga je dan bepalen of je wel een nieuwe keuken/badkamer/... mee wil bekostigen, terwijl dat misschien enkel comfortverhoging geeft ipv functioneel iets verandert.
Ga je dan wafelijzerpolitiek toepassen en voor hetzelfde bedrag verbeteringen toepassen in de verhuurde woning? En wie heeft er eindbeslissingsrecht of er al dan niet iets aangepast/gerenoveerd wordt?
Ik vind dat vaak heel ambetante situaties...
Je moet idd een partner hebben die er hetzelfde in staat, en liefst niet wachten tot je een kind hebt om te beslissen dat jullie visies te ver uit elkaar liggen daaromtrent. 🙈
De koppels die ik ken zijn wel "individualistisch" daarin en houden de financiën strikt gescheiden, met een gezamenlijke rekening voor enkel de vaste kosten. Ook als ze al kinderen hebben.

Anderen houden het de eerste jaren strikt gescheiden en beslissen na langere tijd om toch het financiële samen te gooien. Bvb eens er kinderen zijn en de relatie al jaren stabiel voelt: huis verkopen en samen iets aankopen.
 
Anderen houden het de eerste jaren strikt gescheiden en beslissen na langere tijd om toch het financiële samen te gooien. Bvb eens er kinderen zijn en de relatie al jaren stabiel voelt: huis verkopen en samen iets aankopen.

Dit gaan wij doen. Mijn huis wordt verkocht en we kopen gemeenschappelijk iets.
De ongelijke inbreng (scheelt toch wat) gaan we laten beschrijven, vanaf dan loopt de woning gemeenschappelijk. Maar enkel de woning, samen met de vaste lasten.

Ik was eerst van plan de woning te houden, maar de 12% registratierechten (ook op de helft) zijn toch stevig en we willen comfort voor ons eigen. Bij houden eigen woning moeten we daar te fel in opofferen.
 
@MichielD4 Is het dan niet beter dat jij alleen uw lening blijft aflossen en dat de vriendin dan wat meer van de boodschappen ofzo voor haar rekening neemt?


edit: @Renegadexxripxx : Dat kan, als single zijn dat problemen die (gelukkig) niet aan de orde zijn voor mij :D
Zou je er andersom ook mee akkoord gaan? Jij koopt alle boodschappen, zij lost hypotheek af. Jullie gaan uit elkaar en jij hebt niks (boodschappen op uiteraard) en zij een afbetaald huis bijna misschien. Zou ik zelf nooit mee akkoord gaan. Als het op deze manier is, dan betalen we alles even veel en koop ik wel een huis om te verhuren dat ik ook afbetaal of spaar ik het in aandelen.
 
Zou je er andersom ook mee akkoord gaan? Jij koopt alle boodschappen, zij lost hypotheek af. Jullie gaan uit elkaar en jij hebt niks (boodschappen op uiteraard) en zij een afbetaald huis bijna misschien. Zou ik zelf nooit mee akkoord gaan. Als het op deze manier is, dan betalen we alles even veel en koop ik wel een huis om te verhuren dat ik ook afbetaal of spaar ik het in aandelen.
Dan heb je gewoon goedkoop gehuurd zou ik denken?

Ik weet dat je moet opletten als de nieuwe partner dan helpt mee aflossen aan jouw lening, dan kan die na einde relatie haar/zijn deel terugvragen.
In mijn geval heb ik mijn huis o.a. kunnen bouwen/kopen doordat ik de eerste 6-7 jaar dat ik aan't werk was goed heb kunnen doorsparen.
Ik mag er niet aan denken dat ik na afloop van een relatie met de miserie zou zitten om die daan haar deel te kunnen teruggeven.

Nu, vooraleer dat hier aan de orde zal zijn zou ik met een mogelijke vriendin eerst al moeten overeenkomen waar we wonen.
Ik zie mezelf hier bijvoorbeeld niet vertrekken, dus dat kan al discussiepunt nr. 1 worden :p
Dergelijke dingen houden mij ergens ook wel tegen om echt aan het daten te gaan, dat lijkt me allemaal zo vermoeiend :unsure:
 
dat kan al discussiepunt nr. 1 worden :p
Dergelijke dingen houden mij ergens ook wel tegen om echt aan het daten te gaan, dat lijkt me allemaal zo vermoeiend :unsure:
Maar dat moet het absoluut niet zijn als jullie er hetzelfde over denken. Mijn ex huurde een studio, ik had mijn eigen woning. Toen hij bij me introk betaalde hij de helft van de prijs van zijn studio aan mij, de rest van vaste kosten 50/50 en ik betaalde alles van het huis. Daar is zelfs nooit discussie over geweest onderling, dat was 1 gesprek en klaar. Beide blij want ik voelde me niet alsof er van me geprofiteerd werd omdat ik voor gratis huisvesting moest zorgen en hij kreeg voor de prijs van een halve studio een huis dat 3x zo groot was met een tuin.
 
Ik snap toch echt het probleem niet zo goed.

Wanneer je als koppel een huis samen wilt kopen, maar 1 van de partners heeft al een huis waar je perfect gelukkig bent en is dat nog aan het afbetalen, wat is dan het probleem om je partner zich te laten inkopen? Anders moet je dat huis verkopen en samen iets nieuws kopen, dat komt dan toch gewoon op hetzelfde neer? Uiteraard laat je best de verdeling qua inbreng ed beschrijven, maar ik snap die kramp van sommigen hier toch niet zo goed.
 
Ik snap toch echt het probleem niet zo goed.

Wanneer je als koppel een huis samen wilt kopen, maar 1 van de partners heeft al een huis waar je perfect gelukkig bent en is dat nog aan het afbetalen, wat is dan het probleem om je partner zich te laten inkopen? Anders moet je dat huis verkopen en samen iets nieuws kopen, dat komt dan toch gewoon op hetzelfde neer? Uiteraard laat je best de verdeling qua inbreng ed beschrijven, maar ik snap die kramp van sommigen hier toch niet zo goed.
Omdat je je eigen zekerheid opgeeft voor als het fout zou lopen. Zo simpel is het.

En je moet de ander niet laten inkopen of je eigendom verkopen, je kan het ook perfect houden en verhuren. En zo kan je alsnog met een partner samen iets huren of kopen.
 
Omdat je je eigen zekerheid opgeeft voor als het fout zou lopen. Zo simpel is het.

En je moet de ander niet laten inkopen of je eigendom verkopen, je kan het ook perfect houden en verhuren. En zo kan je alsnog met een partner samen iets huren of kopen.

Maar dat is financieel niet voor iedereen mogelijk hé, zomaar een 2de eigendom gaan kopen. Maar mocht je dat wel kunnen, dan kan je toch zelf nog een 2de eigendom op jouw naam kopen en verhuren, als zekerheid voor de toekomst?

Het gaat mij vnl om de gezinswoning. Als jouw huis nu jullie perfecte gezinswoning is, waarom zou je dat dan of gaan verkopen om samen iets anders te kopen, of dat gaan verhuren? Je beslist samen een leven op te bouwen, mss aan kinderen te beginnen, daar hangen nu eenmaal gevolgen aan vast. En het is toch niet onlogisch dat een partner mee eigenaar wilt zijn van de gezinswoning, waar jullie samen een leven willen opbouwen? Dat halstarrig weigeren lijkt mij eerlijk gezegd al geen al te goede basis voor een goede verstandhouding.
 
Omdat je je eigen zekerheid opgeeft voor als het fout zou lopen. Zo simpel is het.

En je moet de ander niet laten inkopen of je eigendom verkopen, je kan het ook perfect houden en verhuren. En zo kan je alsnog met een partner samen iets huren of kopen.

Wij hebben een 2,5 jaar gehuurd en mijn woning verhuurd. Ik zou dat vandaag nietmeer doen. Was echt een slechte beslissing.

Ik geef mijn huis nu op,en we kopen een gezamelijk huis. Maar ik steek ook gewoon 270k in het nieuwe huis, dat geld is niet verdwenen eh.
Een huis is voor mij een hoop bakstenen, ik vind het veel belangrijker om een huis te hebben dat voor het hele gezin een thuis is.
 
Het gaat mij vnl om de gezinswoning. Als jouw huis nu jullie perfecte gezinswoning is, waarom zou je dat dan of gaan verkopen om samen iets anders te kopen, of dat gaan verhuren? Je beslist samen een leven op te bouwen, mss aan kinderen te beginnen, daar hangen nu eenmaal gevolgen aan vast.
En de mensen die reageren dat ze sceptisch staan tegenover "laat de partner zich inkopen" zijn de mensen die die gevolgen al hebben mogen ondervinden.
Wij leren uit onze "fouten". Wil dat daarom zeggen dat het fout is om "all in" te gaan met een partner en bewust te kiezen om alles financieel samen te doen? Natuurlijk niet! Maar de ene is al wat meer risico-avers dan de andere. Da's alles. 🤷‍♀️
Er is geen juist of fout hierin, het ENIGE wat telt is: "wat voelt voor jullie als koppel goed?"
 
Hoe bindend hoe is een bod per mail?
Bijv ; na bezichtiging van het huis gelegen te xxxxxxxxx wens ik een bod te doen van..... (in cijfers en letters) geldig tot xxxx
 


Oké, half BG gaat zeggen dat er minimum 350/400k kosten aan zijn. Of “platgooien”.

Maar wow, die charme :love:
En ik vind dat precies toch niet echt veel geld?

Voordat we bepalen of dat veel geld is, zou ik eigenlijk eerst eens willen zien wie onder ons dat geld eraan zou geven. Niet indien je mogelijks, misschien dat geld hebt, maar gewoon in relatie tot uw huidige omstandigheden. Dat is voor mij namelijk de bepalende factor. Niet ofdat er iemand die het toch nooit zou kopen of hopende op het winnen van euromillions het dan mogelijks, waarschijnlijk zou kopen.

Als ik kijk naar de vraagprijs, dan weet ik dat ik hiervoor tot mijn 67ste ga moeten werken. Dat ik nog een pak investeringen in die woning zou moeten doen op termijn die ook geld kosten. En dat ik voor hetgeen er tegenover sta, dat er gewoon niet aan wil geven. Ook niet met de huidige charme.

Indien de meerderheid diezelfde opinie heeft, dan lijkt mij het antwoord dat is veel geld toepasselijker dan het statement dat is precies toch niet echt veel geld.

Voor de rest kan ik toch niet onderdoen en u de verwachte :

minimum 350/400k kosten en je kan dat beter platgooien die brol statement geven. Dat is mijn bijdrage aan uw glimlach van de dag of uw goed gevoel :p.
 
Terug
Bovenaan