Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?


  • Totaal aantal stemmers
    587
er zal toch wel wat meer aan de hand zijn dan een gebrekkige uitvoering van een vergunning als het huis afgebroken moet worden :)
Ik dénk dat ze een garage hebben afgebroken die niet weg mocht. Het gaat om dit huis en dat heeft nu geen garage meer. Ik vermoed dat de gemeente gestruikeld is over het feit dat er dus niet echt een parkeerplek is voor die bewoner.
 
Tegenwoordig met de schatting die banken verplicht laten uitvoeren is dat dus niet meer het geval hé.

Wij hebben het zelf voorgehad, wij wisten ook welk bedrag we konden uitgeven en ging aanvaard worden door de bank. We doen dat bod, gelukkig onder opschortende voorwaarde. Het wordt aanvaard, bank stuurt een schatter, dat was met alle respect een jonge dame die er heel erg weinig kaas van had gegeten. Ik zit zelf in het vastgoed, heb zelf opleiding schattingen gevolgd dus weet dat een gedegen schatting heel secuur is en heel wat werk vraagt. Die is op en al 15min binnen geweest, heeft niks opgemeten, quasi niks genoteerd behalve hoeveel kamers er zijn, is zelfs niet eens de tuin rondgewandeld,... om dan het huis net lager te schatten dan ons bod. Wat dus echt compleet ridicuul was, ik ken de prijzen hier echt perfect en wij hebben zelfs zwaar onder de marktprijs kunnen kopen.

Soit, de bank belt ons op, "goed nieuws, de lening is aanvaard... voor 90% van het gevraagde bedrag".

Heb die schatting aangevochten en de bank heeft zijn kar gekeerd en is toch meegegaan met ons, we zijn toen wel veranderd van filiaal (van een filiaal van de bank zelf naar een zelfstandig kantoor), daar zat iemand die de streek ook perfect kent en zelfs nog naar ons huis is gaan kijken om het zelf te kopen, en die besefte zelf ook gelukkig dat die schatting veel te laag was.

Om dus maar te zeggen dat, zelfs wanneer je jouw budget perfect kent én je mondeling bevestiging hebt van de bank, het toch nog geen zekerheid is.
hier hetzelfde... is zelfs niet binnengeweest. Was puur op foto's (corona lockdown).
Ongelofelijk eigenlijk.
dan zo een flutsdossierke van 4 pagina's waar 2x niks deftig op stond.
 
Ik dénk dat ze een garage hebben afgebroken die niet weg mocht. Het gaat om dit huis en dat heeft nu geen garage meer. Ik vermoed dat de gemeente gestruikeld is over het feit dat er dus niet echt een parkeerplek is voor die bewoner.
das waanzinnig want niet iedereen heeft een auto :')

soit, ik moet niets zeggen want heb 2 garages en een oprit waar vlot 3 autos opkunnen. zelf niet eens een rijbewijs.

in welke redenering heeft die wet grond dan?
 
Onze kopers:
Beste allen,

Na een hele saga bij de bank kunnen wij jullie EIN-DE-LIJK melden dat ons krediet werd goedgekeurd!

Bedankt om zo geduldig met ons te zijn, ik kan me inbeelden dat het voor jullie ook een spannende periode geweest is.

Onze bank gaat nu alles in orde maken met de notaris, dus we kunnen eventueel al een datum prikken voor de akte.

Als jullie dat oke vinden zouden wij ook al heel graag een sleutel hebben, zo kunnen onze aannemers nog eens passeren voor wat details :)

Vraag: mogen we bvb nu al een aantal verfstalen op de muren zetten? We moeten dit op tijd doorgeven aan de schilders, of mag dat pas officieel allemaal na 16 juni?

How about... no? :unsure:
 
Onze kopers:


How about... no? :unsure:
Als jullie er niet meer wonen, waarom niet? Ik had de sleutel van de eerste woning ook al maanden voor het tekenen (was wel een krot en om de boel daar leeg te halen, dus met de beste wil ter wereld kon ik niet voor een waardevermindering zorgen. 😬)
 
Hebt gij mijn huis nu low-key een krot genoemd? (allez onderhuids is het dat wel, maar toch 😬 :laugh: )
Nee hoor, ik maakte me de bedenking dat als mijn huis instapklaar zou zijn, ik dat mss ook niet zou willen. Mijn huis was ècht een krot dus stel dat om 1 of andere reden de koop alsnog af zou springen, was het onmogelijk om waardevermindering te hebben.
Stel dat ze enthousiast de badkamer en keuken strippen in een instapklaar huis en de koop springt dan wel nog af, dan heb je wél een waardevermindering.

Edit: wat ik dus als een krot beschouw. 😁
 
Laatst bewerkt:
Ik heb dat gecheckt, er lag effectief een bouwvergunning bij de documenten die er lagen. Maar blijkbaar zal die toch niet volledig/recent/... genoeg geweest zijn... Je kan niet valideren of letterlijk elke aanpassing in die vergunning staat he. Je kan ook niet checken of er nergens buiten de grenzen van de vergunning gegaan is (of je moet elke muur gaan nameten)...
Ik heb in mijn leven 3 woningen gekocht en telkens naar dienst Stedenbouw (erna Bouwen en Wonen, geen idee wat de naam daar nu van is) gegaan om op mijn vraag via Google Maps (satelliet-overlay) na te kijken of alles vergund was.
Daar werd nooit moeilijk over gedaan hoor...

Bij ons huis er zo op uit gekomen dat 2/3e onvergund was, wat ons aanzienlijk wat uitgespaard heeft. :)
 
Laatst bewerkt:
How about... no? :unsure:
In de praktijk wordt dat regelmatig gedaan hoor.

Al vaak gehoord bij familie/vrienden en voor de laatste woning die we kochten, hadden we ook al maanden op voorhand de sleutel.
Is kwestie van vertrouwen, maar als verkoper loop je natuurlijk wel een risico...
 
Ik heb in mijn leven 3 woningen gekocht en telkens naar dienst Stedenbouw (erna Bouwen en Wonen, geen idee wat de naam daar nu van is) gegaan om op mijn vraag via Google Maps (satelliet-overlay) na te kijken of alles vergund was.
Daar werd nooit moeilijk over gedaan hoor...

Op ons huis er zo op uit gekomen dat 2/3e onvergund was, wat ons aanzienlijk wat uitgespaard heeft. :)
Ik denk wel dat wij ons pollekes mogen kussen ook met onze dienst bouwen, heel bekwaam personeel dat uiterst hulpvaardig is. Maar kan me inbeelden dat dat op veel plaatsen een pak minder is...
 
In de praktijk wordt dat regelmatig gedaan hoor.

Al vaak gehoord bij familie/vrienden en voor de laatste woning die we kochten, hadden we ook al maanden op voorhand de sleutel.
Is kwestie van vertrouwen, maar als verkoper loop je natuurlijk wel een risico...
Ik zou dat ook noooooooit doen. Veel te grote kans op gezever.
 
Hebt gij mijn huis nu low-key een krot genoemd? (allez onderhuids is het dat wel, maar toch 😬 :laugh: )

Dat zijn die met de opschortende voorwaarden van 3 maanden? Zou daar precies nu ook niet de sleutels aan afgeven... Wie weet welk gezever haalt ge u nog op de hals.

Maar ik heb vrienden die de sleutel wel een maand eerder kregen en de boel zijn beginnen slopen. Opzich was dat huis instapklaar, vind nu ook niet dat er enige verbetering is na de werken ma bon, niet mijn huis.
 
Inderdaad. Een collega had de sleutel gegeven voor de akte ook voor paar klein prullen. De kopers kwamen dan dag voor de akte af met een lijst aan gebreken waarvoor ze een verlaging van de prijs vroegen. Je hebt een ‘gebruikt’ huis gekocht eh, kunt geen nieuwbouw verwachten…
Goh, je kan dat wel doen, maar dan moet je wel héél duidelijke afspraken maken over de staat van de woning. Want wat bij een brand? Wat bij een probleem bij vervroegde verbouwwerken? Wat bij overlijden van een van de nieuwe eigenaars?

Stel je voor dat je toelaat dat de woning al verbouwd wordt, de nieuwe eigenaar daar met veel enthousiasme aan begint, maar dat een muur instort en de verbouwer dood achterblijft mét meer schulden dan bezittingen.

HOGE kans op miserie.
 
Gisteren zijn we de hypotheek gaan tekenen (aanvraag en aanbod) Ben bijna eigenaar van heel veel schulden (vooral 290k overbruggingskrediet).
Kunnen we eindelijk concenteren op verhuis 1 (de tijdelijk verhuis naar mijn eigen woning) en de verkoop van mijn huis.
Om dan de nieuwe verhuis te plannen en hopelijk in Augustus nog van een vakantie te genieten.
 
Goh, je kan dat wel doen, maar dan moet je wel héél duidelijke afspraken maken over de staat van de woning. Want wat bij een brand? Wat bij een probleem bij vervroegde verbouwwerken? Wat bij overlijden van een van de nieuwe eigenaars?

Stel je voor dat je toelaat dat de woning al verbouwd wordt, de nieuwe eigenaar daar met veel enthousiasme aan begint, maar dat een muur instort en de verbouwer dood achterblijft mét meer schulden dan bezittingen.

HOGE kans op miserie.
Verbouwingen zou ik zeker al niet toe staan.

Hier hebben de kopers vergunningen aangevraagd voor hun verbouwingen. Oorspronkelijk zonder mij van die aanvraag in te lichten, ik kreeg louter een smsje of ze de bijhorende aanplakkingen mochten komen doen. Heb daarop de gemeente gebeld, vooral omdat wij onder aan-verkoopbelofte werken en er dus verre van spraken is van een definitieve verkoop. Daar wisten ze mij te vertellen dat ze nooit de situatie van de aanvragers nagaan en ervan uitgaan dat iedereen ter goeder trouw een vergunning voor zijn eigendom aanvraagt (na wat zoekwerk zijn we er dan op uit gekomen dat men zelf de eigendomsrechten niet moet nagaan ma bon). We hebben dan een document opgesteld en bij de aanvraag laten toevoegen dat de werken enkel mogen uitgevoerd worden nadat de notariële akte in september verleden is. Ik wou geen miserie moest er in tussentijd toch iets gebeuren.
 
Edit: wat ik dus als een krot beschouw. 😁
:eek:

Wij mochten tussen de compromis, akte en dan effectieve verhuis (de vorige eigenares bleef er nog 3 maanden wonen) wel al dozen verhuizen naar de veranda. Je kan misschien voorstellen dat ze 1 of 2 keer komen opmeten?
 
Ik heb, naast mijn voltijdse job toen, wel enkele maandjes nodig gehad om de rommel op te ruimen. 😁 Helaas geen foto van de living, inclusief visbak van +-1000liter met dode vissen nog in, een vuilzak of 15 die niet tot op de stoep geraakt waren,...

Respect dat je daar aan begint. Ik zou me omdraaien om nooit nog terug te komen... :D
Ik heb mijn huis van boven naar beneden gepoetst, buiten de klinkers, terras en betonplaten geschrobt, geverfd in de woonkamer en berging etc. Mss was dat niet nodig als ik dit zo zie... :p
 
Terug
Bovenaan