Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?


  • Totaal aantal stemmers
    587
Hoe bindend hoe is een bod per mail?
Bijv ; na bezichtiging van het huis gelegen te xxxxxxxxx wens ik een bod te doen van..... (in cijfers en letters) geldig tot xxxx
 


Oké, half BG gaat zeggen dat er minimum 350/400k kosten aan zijn. Of “platgooien”.

Maar wow, die charme :love:
En ik vind dat precies toch niet echt veel geld?

Voordat we bepalen of dat veel geld is, zou ik eigenlijk eerst eens willen zien wie onder ons dat geld eraan zou geven. Niet indien je mogelijks, misschien dat geld hebt, maar gewoon in relatie tot uw huidige omstandigheden. Dat is voor mij namelijk de bepalende factor. Niet ofdat er iemand die het toch nooit zou kopen of hopende op het winnen van euromillions het dan mogelijks, waarschijnlijk zou kopen.

Als ik kijk naar de vraagprijs, dan weet ik dat ik hiervoor tot mijn 67ste ga moeten werken. Dat ik nog een pak investeringen in die woning zou moeten doen op termijn die ook geld kosten. En dat ik voor hetgeen er tegenover sta, dat er gewoon niet aan wil geven. Ook niet met de huidige charme.

Indien de meerderheid diezelfde opinie heeft, dan lijkt mij het antwoord dat is veel geld toepasselijker dan het statement dat is precies toch niet echt veel geld.

Voor de rest kan ik toch niet onderdoen en u de verwachte :

minimum 350/400k kosten en je kan dat beter platgooien die brol statement geven. Dat is mijn bijdrage aan uw glimlach van de dag of uw goed gevoel :p.
 
Hoe bindend hoe is een bod per mail?
Bijv ; na bezichtiging van het huis gelegen te xxxxxxxxx wens ik een bod te doen van..... (in cijfers en letters) geldig tot xxxx
Voor zover ik begrijp kan je een bod intrekken, zolang het nog niet aanvaard werd (in welk geval de verkoop definitief is).

IANAL
 
Hoe bindend hoe is een bod per mail?
Bijv ; na bezichtiging van het huis gelegen te xxxxxxxxx wens ik een bod te doen van..... (in cijfers en letters) geldig tot xxxx

Ik zou er wel altijd opschortende voorwaarden bijplaatsen, of je moet echt 100% zeker zijn.

We waren naar de bank geweest en het kon, maar je weer nooit dat er alsnog een weigering komt. Dus best dat er bijzetten.
 
Ik zou er wel altijd opschortende voorwaarden bijplaatsen, of je moet echt 100% zeker zijn.

We waren naar de bank geweest en het kon, maar je weer nooit dat er alsnog een weigering komt. Dus best dat er bijzetten.
Maar dat "verzwakt" je positie anderzijds. Ik heb mijn bankenronde eerst gedaan, had 3 interessante rentevoeten (waar ik dus ook echt een tijd gezeten heb om alles uit te pluizen, bij de andere banken hebben we onze tijd niet verdaan) + Keytrade en bij het huis dat ik kocht was dat zelfs een voorwaarde van de verkopers dat die opschortende voorwaarde er NIET in mocht staan. Zo zijn er dus ook...
Voor jou en mij (maar helaas niet voor iedereen) is het evident dat je EERST je budget bepaalt, dan met de banken gaat praten en dan binnen dat budget gaat zoeken.
Als je die redenering volgt, zit je altijd safe. 😬
 
Maar dat "verzwakt" je positie anderzijds. Ik heb mijn bankenronde eerst gedaan, had 3 interessante rentevoeten (waar ik dus ook echt een tijd gezeten heb om alles uit te pluizen, bij de andere banken hebben we onze tijd niet verdaan) + Keytrade en bij het huis dat ik kocht was dat zelfs een voorwaarde van de verkopers dat die opschortende voorwaarde er NIET in mocht staan. Zo zijn er dus ook...
Voor jou en mij (maar helaas niet voor iedereen) is het evident dat je EERST je budget bepaalt, dan met de banken gaat praten en dan binnen dat budget gaat zoeken.
Als je die redenering volgt, zit je altijd safe. 😬

Tegenwoordig met de schatting die banken verplicht laten uitvoeren is dat dus niet meer het geval hé.

Wij hebben het zelf voorgehad, wij wisten ook welk bedrag we konden uitgeven en ging aanvaard worden door de bank. We doen dat bod, gelukkig onder opschortende voorwaarde. Het wordt aanvaard, bank stuurt een schatter, dat was met alle respect een jonge dame die er heel erg weinig kaas van had gegeten. Ik zit zelf in het vastgoed, heb zelf opleiding schattingen gevolgd dus weet dat een gedegen schatting heel secuur is en heel wat werk vraagt. Die is op en al 15min binnen geweest, heeft niks opgemeten, quasi niks genoteerd behalve hoeveel kamers er zijn, is zelfs niet eens de tuin rondgewandeld,... om dan het huis net lager te schatten dan ons bod. Wat dus echt compleet ridicuul was, ik ken de prijzen hier echt perfect en wij hebben zelfs zwaar onder de marktprijs kunnen kopen.

Soit, de bank belt ons op, "goed nieuws, de lening is aanvaard... voor 90% van het gevraagde bedrag".

Heb die schatting aangevochten en de bank heeft zijn kar gekeerd en is toch meegegaan met ons, we zijn toen wel veranderd van filiaal (van een filiaal van de bank zelf naar een zelfstandig kantoor), daar zat iemand die de streek ook perfect kent en zelfs nog naar ons huis is gaan kijken om het zelf te kopen, en die besefte zelf ook gelukkig dat die schatting veel te laag was.

Om dus maar te zeggen dat, zelfs wanneer je jouw budget perfect kent én je mondeling bevestiging hebt van de bank, het toch nog geen zekerheid is.
 
Tegenwoordig met de schatting die banken verplicht laten uitvoeren is dat dus niet meer het geval hé.


Om dus maar te zeggen dat, zelfs wanneer je jouw budget perfect kent én je mondeling bevestiging hebt van de bank, het toch nog geen zekerheid is.
Ik had meer dan 30% eigen inbreng, er is dus geen schatter gekomen.

Maar een heel terechte opmerking van jou wie "veel" moet lenen!
 
Tegenwoordig met de schatting die banken verplicht laten uitvoeren is dat dus niet meer het geval hé.

Wij hebben het zelf voorgehad, wij wisten ook welk bedrag we konden uitgeven en ging aanvaard worden door de bank. We doen dat bod, gelukkig onder opschortende voorwaarde. Het wordt aanvaard, bank stuurt een schatter, dat was met alle respect een jonge dame die er heel erg weinig kaas van had gegeten. Ik zit zelf in het vastgoed, heb zelf opleiding schattingen gevolgd dus weet dat een gedegen schatting heel secuur is en heel wat werk vraagt. Die is op en al 15min binnen geweest, heeft niks opgemeten, quasi niks genoteerd behalve hoeveel kamers er zijn, is zelfs niet eens de tuin rondgewandeld,... om dan het huis net lager te schatten dan ons bod. Wat dus echt compleet ridicuul was, ik ken de prijzen hier echt perfect en wij hebben zelfs zwaar onder de marktprijs kunnen kopen.

Soit, de bank belt ons op, "goed nieuws, de lening is aanvaard... voor 90% van het gevraagde bedrag".

Heb die schatting aangevochten en de bank heeft zijn kar gekeerd en is toch meegegaan met ons, we zijn toen wel veranderd van filiaal (van een filiaal van de bank zelf naar een zelfstandig kantoor), daar zat iemand die de streek ook perfect kent en zelfs nog naar ons huis is gaan kijken om het zelf te kopen, en die besefte zelf ook gelukkig dat die schatting veel te laag was.

Om dus maar te zeggen dat, zelfs wanneer je jouw budget perfect kent én je mondeling bevestiging hebt van de bank, het toch nog geen zekerheid is.

Banken kunnen echt zo'n pain in the ass zijn als het op schattingen aankomt en nodeloos veel buffers inbouwen (maar aan de andere kant wel grote risico's nemen waardoor ze failliet gaan)

Een vriend van mij zet zijn huis te koop en wil overbrugging om een iets duurder huis te kopen in een andere regio.
Schatting van 3 immokantoren van het oude huis: 350-370 K€. Prijs van het grotere huis: 420 K€ vraagprijs.
Zijn huidige bank wou maar 80% van die 350 K€ gebruiken als startpunt voor het overbruggingskrediet met als resultaat heel veel ingebouwde reserve, een hoge nieuwe lening en dan probeerden ze hem nog eens te pushen dat hij zijn oude lening bij hen "moest aflossen" :mad:
Op hun vraag heeft hij een schatter laten komen, oude huis geschat op 380 K€, serieus wat reserve als de bank met 280 K€ gaat rekenen...
Conclusie: zijn bestaande bank probeert hem er gewoon op te leggen op alle mogelijke manieren.
 
Als je die redenering volgt, zit je altijd safe. 😬

Wij zijn eerst gaan kijken naar het huis en dan naar de bank geweest. De aankoop was ook totaal onverwacht, we waren niet op zoek. We hebben ons bod uiteraard wel pas gedaan nadat de bank zei dat het geen probleem mocht zijn.

Aangezien we een 'complex' dossier hebben met overbrugging (mogelijks niet nodig) had de bank toch aangegeven om onder opschortende voorwaarden te bieden. Uiteindelijk zijn er geen schattingen geweest, niet van de aankoop, niet van het te verkopen huis. Overbrugging is lager dan de bouwkost van 7 jaar geleden, ze geloofden het zo ook wel.

Uiteindelijk is de hypotheek tov nettoloon niet heel spannend en leggen we 20+% + kosten en na verkoop huis nog eens 30+% zelf in. Maar toch, met 50k on the line ben ik toch wel heel voorzichtig.
Maar ook wij zullen wss een hele bak geld overhouden na aankoop, dat zal 60-70k zijn. En dat gratis in de hypotheek steken om die te verlagen gaat natuurlijk niet meer.
 
Tegenwoordig met de schatting die banken verplicht laten uitvoeren is dat dus niet meer het geval hé.

Wij hebben het zelf voorgehad, wij wisten ook welk bedrag we konden uitgeven en ging aanvaard worden door de bank. We doen dat bod, gelukkig onder opschortende voorwaarde. Het wordt aanvaard, bank stuurt een schatter, dat was met alle respect een jonge dame die er heel erg weinig kaas van had gegeten. Ik zit zelf in het vastgoed, heb zelf opleiding schattingen gevolgd dus weet dat een gedegen schatting heel secuur is en heel wat werk vraagt. Die is op en al 15min binnen geweest, heeft niks opgemeten, quasi niks genoteerd behalve hoeveel kamers er zijn, is zelfs niet eens de tuin rondgewandeld,... om dan het huis net lager te schatten dan ons bod. Wat dus echt compleet ridicuul was, ik ken de prijzen hier echt perfect en wij hebben zelfs zwaar onder de marktprijs kunnen kopen.

Soit, de bank belt ons op, "goed nieuws, de lening is aanvaard... voor 90% van het gevraagde bedrag".

Heb die schatting aangevochten en de bank heeft zijn kar gekeerd en is toch meegegaan met ons, we zijn toen wel veranderd van filiaal (van een filiaal van de bank zelf naar een zelfstandig kantoor), daar zat iemand die de streek ook perfect kent en zelfs nog naar ons huis is gaan kijken om het zelf te kopen, en die besefte zelf ook gelukkig dat die schatting veel te laag was.

Om dus maar te zeggen dat, zelfs wanneer je jouw budget perfect kent én je mondeling bevestiging hebt van de bank, het toch nog geen zekerheid is.
Plus met de sprongen van de interestvoeten kan het snel een ander verhaal worden. Wij hebben bij onze verkoop ervaren dat velen een budget voor ogen hadden maar dat dit met de stijgende rentes vaak een ander plaatje werd. Onze verkoop liep september-december 2022, toen zaten de rentevoeten enorm in stijgende lijn. Mensen die pakt in juli 2022 een bankenronde hadden gedaan kregen een totaal verschillend verhaal begin oktober 2022…
Onze woning is gekocht door een ouder koppel die niet meer moet gaan lenen.
 
Die intrestvoet is vandaag natuurlijk wel iets stabieler. Maar dat is effectief zo.
Ik had eens geinformeerd mid 2022 uit interesse, maar toen was de intrestvoet idd ruim 1,2% lager.
 


Oké, half BG gaat zeggen dat er minimum 350/400k kosten aan zijn. Of “platgooien”.

Maar wow, die charme :love:
En ik vind dat precies toch niet echt veel geld?
Er zitten absoluut toffe elementen in, de meubels in de woonkamer maken het er wat "minder" uitzien, maar da's iets wat je natuurlijk verandert.
Enkel de badkamer en keuken zijn echt m'n ding niet en de haag tussen het terras en de tuin zou ik wegdoen, hier was dat eerst ook en ik snap echt niet waarom je een mooie grote tuin wil en dan dat zicht enorm wil verkleinen door daar een haag tussen te planten.
 
Dodged a bullet. Een tijd geleden een bod gedaan op een huisje bij ons in de buurt. Helemaal gerenoveerd, perfect om te verhuren en als investering. Maar, ik had niet het hoogste bod.
Het bord "te koop" bleef echter maar hangen, 3 maand nadien bij immokantoor eens gepolst hoe dat kwam: "Ja, er was nog iets van vergunning niet in orde. Maar binnenkort komt het terug te koop".
Ondertussen 9 maand later, nog eens gepolst: "ja, de vergunning is afgekeurd. Ze zijn nog in beroep maar dat huis moet worden afgebroken".

Eigenlijk absurd, dat huis is volledig energetisch verbouwd, perfect in orde. Als de eigenaar er gewoon zelf was gaan wonen ipv te verkopen, ging er nooit een haan naar gekraaid hebben...
 
Dodged a bullet. Een tijd geleden een bod gedaan op een huisje bij ons in de buurt. Helemaal gerenoveerd, perfect om te verhuren en als investering. Maar, ik had niet het hoogste bod.
Het bord "te koop" bleef echter maar hangen, 3 maand nadien bij immokantoor eens gepolst hoe dat kwam: "Ja, er was nog iets van vergunning niet in orde. Maar binnenkort komt het terug te koop".
Ondertussen 9 maand later, nog eens gepolst: "ja, de vergunning is afgekeurd. Ze zijn nog in beroep maar dat huis moet worden afgebroken".

Eigenlijk absurd, dat huis is volledig energetisch verbouwd, perfect in orde. Als de eigenaar er gewoon zelf was gaan wonen ipv te verkopen, ging er nooit een haan naar gekraaid hebben...
Iets soortgelijks voorgehad. Keuring elektriciteit was al gebeurd en in orde maar het verslag moest nog opgesteld worden.
In onze voorwaarden van het bod opgenomen dat er een geldig keuringsattest van de elektriciteit moest komen. Met het idee dat als die toch niet in orde was de eigenaar het nog in orde moest zetten of ons bod verviel.
Bij doorsturen van keuringsattest zagen we niet alleen dat het was afgekeurd maar ook dat het bezoek van de keurder 3 dagen na ons bod was...

Dat soort charlatans zijn stielbedervers.
 
Dodged a bullet. Een tijd geleden een bod gedaan op een huisje bij ons in de buurt. Helemaal gerenoveerd, perfect om te verhuren en als investering. Maar, ik had niet het hoogste bod.
: "ja, de vergunning is afgekeurd. Ze zijn nog in beroep maar dat huis moet worden afgebroken".
Je had bod gedaan op investeringswoning zonder vergunningen te checken...?

Serieuze AK-47 bullet met verarmd uranium gedodged hoor daar :)

(Exact hetzelfde gehad vroeger. Maar zelf ontdekt bij dienst stedenbouw en brandweer)
 
Je had bod gedaan op investeringswoning zonder vergunningen te checken...?
Ik heb dat gecheckt, er lag effectief een bouwvergunning bij de documenten die er lagen. Maar blijkbaar zal die toch niet volledig/recent/... genoeg geweest zijn... Je kan niet valideren of letterlijk elke aanpassing in die vergunning staat he. Je kan ook niet checken of er nergens buiten de grenzen van de vergunning gegaan is (of je moet elke muur gaan nameten)...

Dit huis is zo trouwens via Biddit verkocht geweest, gelukkig gecheckt op voorhand wat er mogelijk was qua verbouwingen etc. Waaruit bleek dat eigenlijk niks mocht.
Ondertussen heeft de nieuwe eigenaar een sceptische put gelegd en zijn de werken stilgelegd omdat de frank gevallen is dat hij niks mag afbreken... Ik heb dat toen aangegeven bij Stedenbouw, die hebben de notaris aangemaand dat ze dit misschien wel moesten zeggen aan toekomstige kopers. En die notaris heeft gewoon gereageerd: "nee, wij moeten dat niet". Schandalig gewoon.
 
Ik heb dat gecheckt, er lag effectief een bouwvergunning bij de documenten die er lagen. Maar blijkbaar zal die toch niet volledig/recent/... genoeg geweest zijn... Je kan niet valideren of letterlijk elke aanpassing in die vergunning staat he. Je kan ook niet checken of er nergens buiten de grenzen van de vergunning gegaan is (of je moet elke muur gaan nameten)...
er zal toch wel wat meer aan de hand zijn dan een gebrekkige uitvoering van een vergunning als het huis afgebroken moet worden :)
 
Terug
Bovenaan