Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?


  • Totaal aantal stemmers
    587
Om wat tegengewicht te geven: 2 jaar geleden een te renoveren investeringspand (lees: alleenstaand klein krot van 120m² bewoonbaar op 4a) verkocht. Dat in tijden van volle onzekerheid inzake materialen edm.
Eerste poging om zelf te verkopen was een ramp: massa's aandacht, heel veel bezoeken, telkens opnieuw afknappen ondanks dat het zoekertje en de foto's héél representatief waren voor de staat. Prijs was ook heel fair en gericht op snelle verkoop.
Uiteindelijk vroeg zoiets dermate veel tijd en aandacht dat daar een makelaar opgezet is die het dan verkocht heeft. Welbesteed geld.

In 2020 daarentegen een ander huis ook zelf verkocht. Goede ligging, instapklaar, makkelijke prijscategorie (net onder 300k).
Kandidaten te over en op een week was dat moeiteloos verkocht.

Voor een derde woning vorig jaar heb ik uiteindelijk ook een makelaar ingeschakeld omdat ik niet de enige eigenaar was en het was 45min rijden van mijn huidige woonplaats, dus ik keek op tegen de moeite. Die woning was wel +- instapklaar dus had ik in principe zelf kunnen verkopen maar een mens moet keuzes maken.

Elke situatie is dus anders.
 
Op dit moment is er 1 (één!) procent van de eengezinswoningen in Vlaanderen die EPC A haalt. D.w.z. dat er nog 99% te gaan is, waarvan bijna de helft van een E of F moet komen.

Ik verschiet daar wel van, je zou denken dat zowat alles van de laatste 10 jaar toch een A-label heeft. 1% is niet heel veel.

Zeker gezien er bij herverkoop nog een deel kan uitvallen. Ik heb in 2016 een EPC van 28 en in 2023 bij verkoop was dat 51. Nog steeds een A-label, maar als je voor 2019 op 80-90 zit kan je dus naar een B gaan.

Hier in de straat zijn meer A-labels dan 1%, maar ook veel D,E en F.
 
  • Leuk
Waarderingen: Lint
Ik verschiet daar wel van, je zou denken dat zowat alles van de laatste 10 jaar toch een A-label heeft. 1% is niet heel veel.

Zeker gezien er bij herverkoop nog een deel kan uitvallen. Ik heb in 2016 een EPC van 28 en in 2023 bij verkoop was dat 51. Nog steeds een A-label, maar als je voor 2019 op 80-90 zit kan je dus naar een B gaan.

Hier in de straat zijn meer A-labels dan 1%, maar ook veel D,E en F.
Zo gek. Vanwaar dat verschil in epc? Nieuwe spelregels?
 
Grote middelvinger aan alle hyena's van makelaars die toch gebeld hebben om zich te moeien met de verkoop en dachten 15K te verdienen van achter hun bureau. De woning is al verkocht na 1 dag aan de vraagprijs. In principe had ik er zelf boven kunnen gaan, maar een woord is een woord en ik ben tevreden.
Totale kost: advertentie van 211 euro en bordje van 30 euro dat zelfs nooit buiten gehangen heeft.
 
Bij onderstaande wijziging in 2019 zijn de berekeningen inderdaad iets strenger geworden.

Geeft ook wel weinig vertrouwen in de toekomst, dan verbouw je tot wat moet, veranderen de spelregels en ben je alsnog gesjareld 😅

In mijn geval had dat dus gekund. Je bouwt een A-label woning (wat helemaal niet moest in 2014, ik moest EPC 60 halen denk ik) en 9 jaar later wordt je afgestraft door nieuwe regels.
 
Ik ben wel benieuwd hoe dat allemaal gaat evolueren als je kijkt naar de cijfers op vandaag: https://www.vlaanderen.be/statistiek-vlaanderen/energie/energiescore-van-bestaande-woningen

Op dit moment is er 1 (één!) procent van de eengezinswoningen in Vlaanderen die EPC A haalt. D.w.z. dat er nog 99% te gaan is, waarvan bijna de helft van een E of F moet komen.
Dat strookt op zich wel met het beeld dat ik zie in de straten, kijkende naar de huizen. Zo’n artikels zijn prachtig en de doelen nobel, maar als je rondkijkt, op welke manier gaat dat gerealiseerd kunnen worden?

Ik zou die cijfers toch ook wel met een grote korrel zout nemen. Akkoord, er zijn veel oude woningen die nooit een epc A gaan halen.

Daarnaast zijn er toch wel véél oudere woningen waar de huidige bewoners nu stelselmatig mee aan de slag zijn om energiezuiniger te maken.

Wij hebben ook ooit een huis gekocht met een EPC F, dat zal je ook nog in die statistieken terugvinden. Wat hebben we ondertussen gedaan:

- nieuw dak met 30 cm isolatie.
- al het schrijnwerk vervangen (vroeger enkele beglazing)
- de oude verwarmingsketel op mazout vervangen door een zuinig aardgas exemplaar
- zonnepanelen geplaatst
- vloeren op het gelijkvloers geïsoleerd

Ik vergeet wellicht nog wel ergens iets.

Wat hebben we ondertussen niet gedaan:
- een nieuw EPC aangevraagd.

Veel woningen waar in het verleden een (slecht) EPC voor is opgemaakt zullen ondertussen in de praktijk dus al wel veel verbeteringen gekregen hebben. Zolang deze woningen niet terug de verkoop in gaan gaat men ook uiteraard geen nieuw EPC aanvragen.
 
Grote middelvinger aan alle hyena's van makelaars die toch gebeld hebben om zich te moeien met de verkoop en dachten 15K te verdienen van achter hun bureau. De woning is al verkocht na 1 dag aan de vraagprijs. In principe had ik er zelf boven kunnen gaan, maar een woord is een woord en ik ben tevreden.
Totale kost: advertentie van 211 euro en bordje van 30 euro dat zelfs nooit buiten gehangen heeft.
Proficiat! Al iets nieuws op het oog?
 
Eerder de immokantoren die de markt uitpersen. De verkoper wil natuurlijk het maximum eruit halen net zoals de makelaar. Als koper sta je daar dan. De markt zal zich wel stabiliseren met de tijd omdat al die oude brol vol met asbest gewoon niet meer zo gemakkelijk verkocht gaat geraken.

Als je je 'finaal' huis koopt dan maakt het EPC kabel ook minder uit. Structuur/staat van het huis is belangrijker. Een EPC E/F dakisolatie geven voor 10-15k brengt het al naar C/D. En dan ga je zelfs met groot huis misschien 1000 euro per jaar extra aan verwarming geven dan een EPC A.

Dus een premium van 50k van A versus E is dan reëel. In praktijk is het premium ook groter als je gelijke grond en huis-size vergelijkt. Hier in de omgeving kan je vrijstaand 200m2 op 10 are krijgen voor 400k met label D/E. Maar zoek dat dat in label A en je zal niet veel vinden en wat je vind is relatief recente nieuwbouw voor bijna de dubbele prijs.
 
Eerder de immokantoren die de markt uitpersen. De verkoper wil natuurlijk het maximum eruit halen net zoals de makelaar. Als koper sta je daar dan. De markt zal zich wel stabiliseren met de tijd omdat al die oude brol vol met asbest gewoon niet meer zo gemakkelijk verkocht gaat geraken.
De vraag is natuurlijk hoe groot dat asbest probleem werkelijk is. (En dan bedoel ik niet de gezondheidsproblemen voor alle duidelijkheid )
De woning van een familielid is net verkocht. Het is gebouwd in de jaren ‘60. Volgens het asbestinventarisattest waren er 7 materialen aanwezig. Een dichtingskoord in een stoofje is er al één van. Net als een schouw buiten op het platform of hier en daar oude vloerbekleding. Die dingen kan je perfect zelf verwijderen met in achtname van de PBM enz. En het asbesthoudend materiaal kan naar het containerpark.
Niet echt de grote drama’s en het heeft mijn inziens niet echt een impact op de prijs gehad.
Toen ik de asbestdeskundige sprak had hij zelfs maar één keer in al die jaren voorgehad dat er asbestvezels in het pleisterwerk zaten.

Je kan zelfs voor 30€ een grote platenzak of bigbag verkrijgen bij veel containerparken waar je je afval kan in deponeren, incl veiligheidskit en ophaling en verwerking.
 
Laatst bewerkt:
De vraag is natuurlijk hoe groot dat asbest probleem werkelijk is. (En dan bedoel ik niet de gezondheidsproblemen voor alle duidelijkheid )
De woning van een familielid is net verkocht. Het is gebouwd in de jaren ‘60. Volgens het asbestinventarisattest waren er 7 materialen aanwezig. Een dichtingskoord in een stoofje is er al één van. Net als een schouw buiten op het platform of hier en daar oude vloerbekleding. Die dingen kan je perfect zelf verwijderen met in achtname van de PBM enz. En het asbesthoudend materiaal kan naar het containerpark.
Niet echt de grote drama’s en het heeft mijn inziens niet echt een impact op de prijs gehad.
Toen ik de asbestdeskundige sprak had hij zelfs maar één keer in al die jaren voorgehad dat er asbestvezels in het pleisterwerk zaten.

Je kan zelfs voor 30€ een grote platenzak of bigbag verkrijgen bij veel containerparken waar je je afval kan in deponeren, incl veiligheidskit en ophaling en verwerking.
Asbesthoudende vloerbekleding en asbesthoudende koord mag je in principe niet zelf verwijderen.
Toen we ons huis aan het verbouwen waren hebben we meerdere stalen opgestuurd van pleisterwerk, chape, enz. Het labo zei toen tegen ons dat meer dan 50% van de stalen die ze ontvangen van pleisterwerk, asbesthoudend is. Dat werd overal in vermengd.
 
De vraag is, wat wij gebruiken wij nu in nieuwbouw wat over 30/40 jaar zwaar kankerverwekkend is?

Of denken we: “dit overkomt ons niet meer, alles wordt gecontroleerd”.
 
Kijk maar naar de PUR vloerisolatie, dat volgens de ene veilig is en volgens de andere de “asbest van de toekomst” is.
Naar het schijnt in sommige landen verboden, terwijl het hier al jaren in de meeste nieuwbouwhuizen of verbouwingen gebruikt wordt.
 
Kijk maar naar de PUR vloerisolatie, dat volgens de ene veilig is en volgens de andere de “asbest van de toekomst” is.
Naar het schijnt in sommige landen verboden, terwijl het hier al jaren in de meeste nieuwbouwhuizen of verbouwingen gebruikt wordt.
Dit is toch iets wat ik voor meerdere redenen ten allen koste heb willen weren uit mijn nieuwbouw. We zijn uiteindelijk voor de isolerende cementgebonden EPS bolletjes gegaan. Moet je iets dikker mee gaan (hoewel de nieuwe generatie blijkbaar weer 20% beter zou isoleren), maar heb je al die vuiligheid niet in je huis gebracht.
 
Laatst bewerkt:
Dit is toch iets wat ik voor meerdere redenen ten allen koste heb willen weten uit mijn nieuwbouw. We zijn uiteindelijk voor de isolerende cementgebonden EPS bolletjes gegaan. Moet je iets dikker mee gaan (hoewel de nieuwe generatie blijkbaar weer 20% beter zou isoleren), maar heb je al die vuiligheid niet in je huis gebracht.

Idem.

Het is niet alleen chemische vuiligheid voor de gezondheid. Het produceert ook zware broeikasgassen. En als laatste item kan het gevoelig zijn aan samendrukking, in het bijzonder wanneer niet de exacte mengverhouding werd gebruikt. In mijn omgeving heb ik weet van enkele appartementen waarvan de badkamervloer aan het verzakken is door de (wellicht slecht geplaatste) PUR-laag.

Hier ook EPS-isolatiechape om de leidingen uit te vullen, en daarop nog eens EPS-platen.
 
Terug
Bovenaan