Het verschil is wel dat PUR met de juiste mengverhouding geen isocyanaten zou mogen vrijstellen, en die stoffen vluchtig zijn. Dus in principe kan je door bv. ventilatie die concentraties laag houden. Ik weet ook niet of die mengverhoudingen in voorgeproduceerde panelen significant afwijken van de stoichiometrische verhouding. Zelf beginnen spuiten is natuurlijk niet gezond hé, vandaar ook de aanwijzing om altijd goed te verluchten.
Ja, dat is giftig, irriterend, mogelijk kankerverwekkend, en kan je sensitiviseren (als dat een woord is, je allergisch maken ervoor). Het is zeker een smeerlapperij, maar ik vind dat toch nog wel enkele trappen minder gevaarlijk dan een minerale vezel die kan blijven liggen tussen het stof en in je longen vast komt te zitten, waarna chronische onsteking voor een tumor kan zorgen.
Trouwens, EPS is uiteindelijk opgeschuimd polystyreen in plaats van polyurethaan. Dat is een thermoplast en geen thermoset, dus de productie is verschillend, maar ik zou mijn hand er niet voor in het vuur steken dat er geen styreen (monomeer) kan vrijgesteld worden, wat evengoed een merde is. Dat opschuimen gebeurt ook vaak door pentaan, wat maar een alkaan is, maar dat adem je nu ook wel best niet in.