Hoe regel je jouw financiën met jouw partner?

Hoe regel jij je financiën binnen je gezin?

  • Alles gezamenlijk

    Stemmen: 75 18,0%
  • Alles gezamenlijk (vanaf officieel/wettelijk samen zijn)

    Stemmen: 62 14,9%
  • Alles gezamenlijk (vanaf officieel/wettelijk samen zijn) & maandelijks bedrag persoonlijk

    Stemmen: 31 7,5%
  • Een vast bedrag (of percentage van loon) per maand gezamenlijk; de rest van mijn loon is persoonlijk

    Stemmen: 226 54,3%
  • Alles apart

    Stemmen: 22 5,3%

  • Totaal aantal stemmers
    416

:unsure:

Well-known member
Crowdfunder FE
Beste Beyonders,

Het valt me vaak op dat er veel verschillende regelingen zijn met betrekking tot financiën binnen een koppel, wat ook vaak tot strubbelingen kan leiden.


Bij ons is het inkomen gezamenlijk vanaf we officieel samen zijn + op het einde van de maand wordt een klein (gelijk) bedrag naar onze persoonlijke rekeningen gestuurd voor onze hobbies/persoonlijk gebruik.
Al de rest is voor gezamenlijk gebruik + aparte budgetten per maand worden afgesproken & vastgezet (bijvoorbeeld voor shopping, cadeaus, verzekeringen, reizen,...).
Voordelen hiervan zijn: minder stress, geen discussies over geldzaken, gemakkelijkere administratie/regelingen.
Nadelen natuurlijk wel dat veel uitgaven steeds moeten besproken worden

Hoe regelen jullie je financiën binnen het gezin, en werkt dat goed?
 
Wij zetten allebei maandelijks een vast bedrag op een gemeenschappelijke rekening.
Daarmee betalen we de huur, elektriciteit, boodschappen.
Maaltijdcheques kopen we ook gewoon eten gemeenschappelijk mee aan ondanks dat de ene wat meer heeft dan de andere maar soit.

Sparen ook samen een vast bedrag op een rekening voor reizen.

Bij mijn ex heb ik dat ook gedaan en ben blij achteraf dat we dat netjes apart hebben gehouden.
 
Hier was het samen, zij verdiende meer tijdens haar doctoraat, ik nadien. Maar omdat de verschillen "beperkt" waren, is dat geen probleem.
We hebben ook samen gebouwd, huis staat ook 50-50.

Bij de trouw wel met scheiding van goederen, ik ben namelijk zelfstandige, zij is ambtenaar. Als je dan trouwt met gedeelde goederen, kan je volgende situatie voorhebben:
Je moet als zelfstandige (bvb) 500k€ opzij zetten voor uw pensioen deftig te krijgen. Als ambtenaar krijg je sowieso een hoog pensioen.
Stel dat je op uw 65 beslist om te scheiden, dan krijgt uw vrouw 250k€ + een hoog pensioen en jij hebt 250k€ en een minimumpensioen. Dan heb je dus wel heel uw leven gespaard voor dat hoge pensioen, en uw ex-vrouw is er gewoon mee gaan lopen. Uw vrouw heeft ook heel haar leven gespaard voor dat pensioen (via belastingen), maar daar krijg jij niks van terug.
 
Hier alles samen.
Wij zijn al sinds onze tienerjaren samen en vanaf we zijn gaan samenwonen (2013) hebben wij onze eigen rekeningen opgezegd en een gezamenlijke zicht- en spaarrekening geopend.
 
We betalen onze vaste kosten naar verhouding anders hou ik elke maand honderden euro's over en mijn vriend niks. We storten elk een bedrag op de gemeenschappelijke rekening en alles wordt van daar betaald. Wat overblijft is persoonlijk.

Boodschappen worden meestal betaald met inkomsten van mijn bijberoep of af en toe eens van zijn rekening.
 
Hier ook alles samen. Als ik iets wil kopen doe ik het gewoon, zelfde voor mijn vriendin. Duurdere aankopen overleggen we meestal wel even, niet dat we met twee het geld buiten aan het smijten zijn.
 
We zijn samen van ons 19e en 20e. Van zodra we gaan samenwonen zijn hebben we alles samen gegooid. Dat is 15 jaar geleden.

Deel "voor mezelf" hoeft niet op een aparte rekening te staan. We kopen wat we nodig hebben en wat we leuk vinden.
 
Hier loon apart en elk een vast bedrag op een gezamenlijke zichtrekening.
Daarbuiten 1 spaarrekening per kind waar af en toe iets bijkomt, door grootouders, door ons, teruggave van belastingen,...

Ook al verdien in +1k meer per maand dan de vriendin, zij wou perse gescheiden rekening. Anders durft ze niets voor haar eigen kopen of denkt ze altijd verantwoording te moeten afleggen.
Al uren discussie over gehad maar het is nu zo.
 
Alles samen. We zijn samen sinds '97 en wonen samen sinds 2001. Nog nooit ambras over gehad. Als we grote uitgaven doen overleggen we altijd en komen we er wel uit. Met kleinere zaken doen we elk ons goesting. Zo lang we beide ons verstand gebruiken is er geen probleem.

Vroeger verdiende ik meer, nu verdient mijn vrouw meer, maar daar kijken we niet naar. We beschouwen het gewoon als ons inkomen voor ons beide.
 
Alles op een gezamenlijke rekening, met ieders een aparte zichtrekening waar we maandelijks onszelf een bedrag op storten dat meer voor individuele aankopen is. Werkt goed, weinig zever.
 
Onze lonen gaan volledig op de gemeenschappelijke rekening, op een kleine zakcent na (elk evenveel).
Lichtjes ongelijke inbreng in huis ligt vast in een IOU.
Andere inkomsten (bv erfenis) blijven wel gescheiden, maar worden in de praktijk wschl toch ingezet voor gemeenschappelijke zaken.

We zijn blij dat we alles goed gedocumenteerd hebben bij de aanschaf van ons huis en bij ons huwelijk. In het leven van elke dag speelt dat echter nauwelijks nog mee, zeker nu we een kind hebben.
 
Gelijke inbreng in lening & vaste kosten. De rest staat op onze eigen zichtrekening maar alles loopt hier toch los door mekaar qua aankopen, boodschappen, bepaalde facturen, etc.
 
Gezamenlijke rekening voor eten en activiteiten die we samen doen. Lonen wordt gestort op ieders eigen rekening waarvan we dan maandelijks een vast bedrag naar de gezamenlijke doorstorten.
Zij woont bij mij in en betaalt me dan nog eens apart een overeengekomen bedrag voor de vaste kosten.
 
Een vast bedrag per maand op een gezamenlijke rekening voor vaste kosten en activiteiten. Het overschot gaat naar de eigen rekeningen.
 
Niet grof bedoeld, maar serieus? Dat hou je toch geen lange periode vol?

Misschien wat meer context: wij wonen samen sinds lockdown vorig jaar en delen enkel huur (waarvan ik mijn deel maandelijks wel afzonderlijk doorstort aan mijn partner), kuisvrouw, boodschappen, takeaway,.. maakt het (voorlopig :)) dus vrij eenvoudig (zodat dat ook perfect vol te houden is).
 
Misschien wat meer context: wij wonen samen sinds lockdown vorig jaar en delen enkel huur (waarvan ik mijn deel maandelijks wel afzonderlijk doorstort aan mijn partner), kuisvrouw, boodschappen, takeaway,.. maakt het (voorlopig :)) dus vrij eenvoudig (zodat dat ook perfect vol te houden is).

Oke, dat maakt het inderdaad wel haalbaar(der). Ik was me even het leven van mijn vriendin en mij aan het inbeelden op die manier wat echt wel moeilijk zou zijn.
 
Ik begrijp het nut van een gezamelijke rekening niet wanneer je allebei een eigen rekening hebt.
Spreek gewoon een maandelijks bedrag af wat de gezamelijke kosten dekt (50/50) en de ene stort dat dan maandelijks aan de andere. De ontvanger betaalt dan natuurlijk alle rekeningen.
Is dan toch een zichtrekening minder.
 
Terug
Bovenaan