Zelfs met de relatief schaarse bronnen kan je gemakkelijk een seizoen puur over de Romeinse tijd maken hoor. Zelfde voor de vroege middeleeuwen. En zeker voor alles wat daarna volgt.

En effectief vanuit het stukje van de West Vlaamse rebelse keizer (ben zijn naam weer vergeten) op het einde van het Romeinse rijk tot en met Sint Amandus die onze streek probeert te converteren naar het christendom gaan bijvoorbeeld een paar eeuwen over, waar weinig over verteld, maar daar is relatief gezien tegenover andere regio's minder over bekend. Die staan ook als "dark ages" bekend, hoewel de waarheid wat genuanceerder is. Doch zal de onrust van mid 6e eeuw onze streken ook wel zwaar getroffen hebben, en dat wordt een beetje onderschat, zelfs in de algemene geschiedenis. Dat heeft veel meer impact gehad dan eender wie denkt.
Onderschat? Er wordt nog altijd gesproken over de 'duistere middeleeuwen', de term 'middeleeuws' wordt nog altijd gebruikt als synoniem voor achterlijk en achterhaald. De beeldvorming over de (vroege) middeleeuwen wordt nog altijd gedomineerd door de ideeën uit de Renaissance en de Romantiek. En die beeldvorming kenmerkt zich nu toch echt niet door het onderschatten van de impact van het verval van het Romeinse Rijk ...
 
Zelfs met de relatief schaarse bronnen kan je gemakkelijk een seizoen puur over de Romeinse tijd maken hoor. Zelfde voor de vroege middeleeuwen. En zeker voor alles wat daarna volgt.

Onderschat? Er wordt nog altijd gesproken over de 'duistere middeleeuwen', de term 'middeleeuws' wordt nog altijd gebruikt als synoniem voor achterlijk en achterhaald. De beeldvorming over de (vroege) middeleeuwen wordt nog altijd gedomineerd door de ideeën uit de Renaissance en de Romantiek. En die beeldvorming kenmerkt zich nu toch echt niet door het onderschatten van de impact van het verval van het Romeinse Rijk ...

Mijn post is tegenstrijdig. Ik geef u gelijk, maar anderzijds moeten we ook niet doen alsof er niets gebeurd is... Maar ik heb het specifiek over de gebeurtenissen in de zesde eeuw, zeker geen 1000-jarige periode. En de zesde eeuw vind ik persoonlijk één van de meest interessante. En dit lijkt mij bijvoorbeeld onderschat tegenover de "kleine ijstijd" die wij kennen als de "kleine ijstijd" of de zwarte dood (ivgl met de plaag van Justinianus). En in die zin bedoelde ik onderschat. De serie heeft het daar bijvoorbeeld nooit over, maar wel over de zwarte dood.


Ja, je kan alles over een serie maken. Zeker als je je niet zou beperken tot Vlaanderen alleen.
 
Zelfs met de relatief schaarse bronnen kan je gemakkelijk een seizoen puur over de Romeinse tijd maken hoor. Zelfde voor de vroege middeleeuwen. En zeker voor alles wat daarna volgt.
ze kunnen voor elke aflevering van dit seizoen een heel seizoen maken. zelfs over de oertijd. we zijn niet van "mens met contact met de neanderthaler" naar "nederzettingen onder Romeins bezetting" gegaan in een paar jaar.
 
ze kunnen voor elke aflevering van dit seizoen een heel seizoen maken. zelfs over de oertijd. we zijn niet van "mens met contact met de neanderthaler" naar "nederzettingen onder Romeins bezetting" gegaan in een paar jaar.
Maar dat weet ik ook wel, maar dat is niet zo simpel als er weinig of geen geschreven bronnen zijn. Er is zeker niet "niets" gebeurd, maar veel is over de tijd heen verloren gaan, wat ik persoonlijk spijtig vind, maar het is nu eenmaal zo. Over hoe de mensen hier leefden voor de Romeinen binnenvielen en hun Goden is bijvoorbeeld weinig gekend, je kan wel een reconstructie maken en er vanuit gaan dat het een mengelmoes is van Keltische en Germaanse cultuur/goden. Maar er zijn limieten daarop natuurlijk, dat wordt ook in de serie zelf gezegd. Hoe recenter je teruggaat, hoe meer je echt op feiten en dergelijke kan focussen.

Als je een seizoen over de oertijd maakt, kan je je ook niet meer tot enkel Vlaanderen focussen, dan moet uw geografisch gebied groter worden en kan je misschien per aflevering op een andere regio inzoomen.
 
Mijn post is tegenstrijdig. Ik geef u gelijk, maar anderzijds moeten we ook niet doen alsof er niets gebeurd is... Maar ik heb het specifiek over de gebeurtenissen in de zesde eeuw, zeker geen 1000-jarige periode. En de zesde eeuw vind ik persoonlijk één van de meest interessante. En dit lijkt mij bijvoorbeeld onderschat tegenover de "kleine ijstijd" die wij kennen als de "kleine ijstijd" of de zwarte dood (ivgl met de plaag van Justinianus). En in die zin bedoelde ik onderschat.
Onderschat is niet het juiste woord, die periode en de gevolgen van enkele natuurrampen in de tijd zijn gewoon nog niet voldoende bestudeerd.
 
Vreemd dat het verhaal van Vlaanderen niks vermeldt over de staatshervorming. Iets te politiek gevoelig?

De migratie werd wel mooi in beeld gebracht, maar leek me wel geen Vlaams verhaal (behalve de oorzaak van het racisme)
 
Vreemd dat het verhaal van Vlaanderen niks vermeldt over de staatshervorming. Iets te politiek gevoelig?

De migratie werd wel mooi in beeld gebracht, maar leek me wel geen Vlaams verhaal (behalve de oorzaak van het racisme)
Was er in de Waalse gemeentes waar veel gastarbeiders zaten eigenlijk geen racisme?
 
Was er in de Waalse gemeentes waar veel gastarbeiders zaten eigenlijk geen racisme?
Nee, maar er is minder politiek gevolg aan gegeven, mss omdat de steenkoolmijnen in Wallonië al vroeger onrendabel waren en sloten, nog voor de economische crisis?

Sowieso waren Italianen in Wallonië iets beter geïntegreerd. Taal is natuurlijk ook gemakkelijker en de sympathie voor de Italianen is mss ook groter door het drama van marcinelle
 
In primetime op zondag op de VRT:

"De vlaming bestaat niet meer"

Dat gaat die 40% die op NVA en VB stemt tof vinden.
 
Nee, maar er is minder politiek gevolg aan gegeven, mss omdat de steenkoolmijnen in Wallonië al vroeger onrendabel waren en sloten, nog voor de economische crisis?

Sowieso waren Italianen in Wallonië iets beter geïntegreerd. Taal is natuurlijk ook gemakkelijker en de sympathie voor de Italianen is mss ook groter door het drama van marcinelle

de laatste kolenmijn in Wallonië was die van Roton in 1984. Waterschei was in 1987, niet zoveel later.

Rond 2015 veel gaan wandelen in het Luikse met een Luikse wandelclub. Op zekere dag een wandeling in de oudste cité van Luik. Thier-a-Liège. Op zeker moment zei die gids van is u iets opgevallen. Hier is geen enkele winkel. Voor alles moeten de mensen hier naar Rocourt. Handelaars werden hier afgeperst voor geld. Iedereen is vertrokken. Kinderen kunnen niet meer spelen op het speelplein. Worden door de oudere kinderen afgeperst. Even later wandelden we langs het jeugdhuis. Kogelgaten in het raam. De krantenwinkel aan de andere kant van de straat. Kogelgaten. Op zeker moment begon er een discussie onder de Walen. Het leek wel een Franstalige vergadering van het Vlaams Blok.
 
Dit was toch wel één van de zwakkere afleveringen, maar het stuk over migratie en diversiteit vond ik wel goed. Uiteindelijk vind ik toch wel dat van de zorgen van vooraf of de kritiek van vooraf weinig waar bleek te zijn. Ik vraag me zelfs af waar ze het vandaan hielden?
 
Laatst bewerkt:
Dit was toch wel één van de zwakkere afleveringen, maar het stuk over migratie en diversiteit vond ik wel goed. Uiteindelijk vind ik toch wel dat van de zorgen van vooraf of de kritiek van vooraf weinig waar bleek te zijn. Ik vraag me zelfs af waar ze het vandaan hielden?
De kritiek op de reeks in zijn geheel? Die kwam vooral van een groep die bij het woord Vlaanderen direct denkt aan 'nationalisme' en dan ook denkt dat alle betrokken wetenschappers nationalisten zijn. Eigenlijk hetzelfde soort kortzichtigheid als mensen die bij het woord Vlaanderen direct denken dat alles aan Vlaanderen geweldig is (maar laat ons zo een zaken in P&A houden)

Was dit de meest diepgaande historische reeks? Nee eerder een soort selectieve vogelvlucht. Maar wel 1 die ik niet direct zou durven beschuldigen van vlaams-nationalistisch geinspireerd te zijn
 
De kritiek op de reeks in zijn geheel? Die kwam vooral van een groep die bij het woord Vlaanderen direct denkt aan 'nationalisme' en dan ook denkt dat alle betrokken wetenschappers nationalisten zijn. Eigenlijk hetzelfde soort kortzichtigheid als mensen die bij het woord Vlaanderen direct denken dat alles aan Vlaanderen geweldig is (maar laat ons zo een zaken in P&A houden)

Was dit de meest diepgaande historische reeks? Nee eerder een soort selectieve vogelvlucht. Maar wel 1 die ik niet direct zou durven beschuldigen van vlaams-nationalistisch geinspireerd te zijn
Ja, daar ga ik mee akkoord.
 
Deze vond ik nie zo goe, eerlijk gezegd... En waarom wordt er zelfs niks vermeld over het vastleggen van de taalgrens ?! Als er nu 1 ding was wat ik verwacht had in deze aflevering was het dat wel...
 
Terug
Bovenaan