Het verhaal van Vlaanderen: aanvankelijk was ik sceptisch en Tom Waes moeheid is er ook wel maar toch gekeken. Ik vond het goed maar gezien de weinige kennis over de periode lijkt deze mij weinig representatief voor de rest van de reeks. Vanaf volgende week kunnen ze met geschreven bronnen werken wat de reeks alleen maar ten goede kan komen
 
Het verhaal van Vlaanderen: aanvankelijk was ik sceptisch en Tom Waes moeheid is er ook wel maar toch gekeken. Ik vond het goed maar gezien de weinige kennis over de periode lijkt deze mij weinig representatief voor de rest van de reeks. Vanaf volgende week kunnen ze met geschreven bronnen werken wat de reeks alleen maar ten goede kan komen
Het was een ook een goeie mix van reenactements en gesprekken van vandaag, met een vleugje humor soms. Ben al benieuwd naar de volgende afleveringen.
 
Ik heb Het verhaal van Nederland gezien dat een paar maanden geleden werd uitgezonden. Er komen wel gelijkaardige handelingen in voor zoals met een fakkel rond lopen tussen de re-enactments. Een aantal graphics hebben ze letterlijk overgenomen van het oorspronkelijke Historien om Danmark, maar nu we voorbij de vage prehistorie zijn zal het Vlaamser worden.

De productie zou heel duur zijn (dixit Tom Waes en een analyse in De Standaard) met enkele miljoenen euro's. Er zijn ook een aantal boeken te koop (je mist uiteraard vele details met amper 50 minuten om door een paar eeuwen gaan).

De Standaard kon het geheel al bekijken en had kritiek op de focus van "grote mannen uit het verleden" terwijl de Vlaming op zijn erf wat in de verdrukking komt. In dat opzicht is het nogal een klassiek verhaal met een voorspelbaar "hoogtepunt" over de Guldensporenslag waar ze een hele aflevering aan wijden met zelfs een bombastische beschrijving:
Deze vierde aflevering brengt het verhaal van een veertiende-eeuws machtig en rijk Vlaanderen waar toch grote onrust heerst. En waar diezelfde macht en rijkdom tot een veldslag leidt, die volgens sommige historici tot de belangrijkste in de geschiedenis van het middeleeuwse Europa behoort.
Ik ben benieuwd wat ze er de komende weken van zullen maken.
 
Het was een ook een goeie mix van reenactements en gesprekken van vandaag, met een vleugje humor soms. Ben al benieuwd naar de volgende afleveringen.
Vond de grapjes te geforceerd.

Vond de eerste aflevering wel voldoende boeien maar misschien iets te ‘canvas’ voor het brede publiek? De volgende aflevering zal verhalend wel sterker zijn vermoed ik.

De miljoenen subsidies van Vlaanderen zullen wel leuke beelden opleveren
 
FldKK0nWYAIVtDm


Idd wel wat subsidies naartoe, maar goed meer dan 1mio kijkers voor de 1e aflevering :p
 
Vooral benieuwd naar de Guldensporenslag. Indien geschiedkundig correct verteld (wat de serie beweert te zijn) zal dat toch een ander beeld geven dat hetgene de Vlaams Nationalisten ons willen verkopen als geromantiseerd beeld.
 
Grappig dat ze enkel de Vlaamse geschiedenis mogen bespreken en ze dan na een luttele 20 minuten al noodgedwongen naar Wallonië moeten.
Dat krijg je als je politieke inmenging krijgt in de redactie van programma's hé. Al die subsidies zijn er gekomen niet omdat de Vlaamse regering zo inzit met onze kennis van de geschiedenis, maar wel om - net zoals met de Canon - aan natie- en mythevorming te doen.

Zo krijg je dan toch uitstapjes met excuses naar Wallonië. Zo wordt er een volledige aflevering gewijd aan een - in die periode - weinigzeggende veldslag (waarbij het hopelijk toch echt vooral gaat gaan over de mythevorming van die slag), maar wordt de Belgische onafhankelijkheid - een oneindig meer belangrijke gebeurtenis in de geschiedenis van onze contreien - in verhouding maar kortelings aangeraakt in een ruimere aflevering. En zo wordt ook in een van de afleveringen quasi alleen de geschiedenis van het Graafschap Vlaanderen behandeld, terwijl België en het huidige Vlaanderen eigenlijk meer de erfgenamen van het Hertogdom Brabant genoemd kunnen worden dan van het Graafschap.

Enfin, los daarvan wel interessante reeks hoor, gewoon met een hoop disclaimers te bekijken. Ik had daarnaast gehoopt dat ze nog meer zouden focussen op het dagelijkse leven en minder op de grote namen en gebeurtenissen, maar dan werd het misschien teveel een documentaire.
 
Vooral benieuwd naar de Guldensporenslag. Indien geschiedkundig correct verteld (wat de serie beweert te zijn) zal dat toch een ander beeld geven dat hetgene de Vlaams Nationalisten ons willen verkopen als geromantiseerd beeld.
Ik denk dat ze enkele kritische kanttekeningen gaan plaatsen (het verhaal van Conscience was een romantisering en niet een feitelijk relaas, Jan Breydel had een kleinere rol dan later neergeschreven).

Ik heb het gevoel dat daarna Tom Waes over een aantal gulden sporen struikelt en dan proclameert "OK, de Franse koning kwam even later dan wel wraak nemen maar voor ons is dit toch het Magna Carta-moment".

Enkele decennia later is het graafschap opgenomen in het Bourgondische rijk, dus dan begint eigenlijk een nieuw hoofdstuk waar de slag moeilijker te kaderen valt tot vele eeuwen later het terug opduikt.

@Sir.Killalot heeft wel gelijk dat Brabant en Limburg er wat bekaaid vanaf komen. Ik denk dat ze figureren als plaatsnamen voor de Bourgondische machtshebbers in Mechelen en Brussel maar dat is niet echt over Brabant, eerder in Brabant. In die delen begin ik te vrezen dat Bart Van Loo er verschijnt alsof die periode dan weer het summum is van Vlaanderen. Zo groot, zo rijk en zo machtig waren "wij" nooit geweest. Of die hertogen zich echt Vlaams voelden, ik heb er mijn twijfels bij.
 
Alle Europeanen hebben wat neanderthaler DNA, Afrikanen niet. Of zo heb ik het toch verstaan
Dat meende ik ook te hebben verstaan, maar dat sluit natuurlijk niet uit dat de neanderthaler voortkomt uit een primaat die reeds duizenden jaren voor de homo sapiens via Azië in Europa gekomen is. Op al die jaren tijd kan die zodanig geëvolueerd zijn dat die genetisch gezien veel minder gemeen heeft met de mens uit Afrika dan de homo sapiens.
 
Ik vond het geweldig. De prehistorie interesseert mij enorm en het was goed uitgelegd, zeker ook de landbouwrevolutie en de enorme gevolgen daarvan voor de mensheid. Ook blij met de Neanderthalers en dat ze toegeven dat er gewoon nog heel veel is dat we niet weten.

Ik heb gelezen dat de acteurs in het Oud- en Middelnederlands zullen praten. Ik kijk er echt naar uit. Ben zelfs opnieuw beginnen lezen in Sapiens :D

Ik ben ook heel benieuwd naar de vroege middeleeuwen. De Vikings in Vlaanderen! En ik denk volgende aflevering de Keltische en de Germaanse stammen die geconfronteerd worden met de Romeinen? Zal ook zeer interessant zijn. Je kan eens opzoeken welke stammen er woonden waar je nu zelf woont. Menapiërs, Eburonen etc.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben alvast fan. Sowieso ben ik wel heel geïnteresseerd in geschiedenis dus dit is voor mij alvast top om naar te kijken. Met de prehistorie heb ik wel niet zoveel dus het wordt nóg beter, zeker als ze echt naar de middeleeuwen gaan. Ook wel benieuwd naar dat Oud- en Middelnederlands. Zonet eens opgezocht op wikipedia, tis toch best speciaal.
 
Laatst bewerkt:
Tussen de Romeinen (aflevering 2) en de duistere Middeleeuwen (aflevering 3) valt er precies een slachtoffer, de Merovingers die van de Kempen tot Henegouwen geleidelijk hun rijk uitbreiden. Van Clovis tot Karel de Grote groeide het kleine koninkrijk uit tot een mastodont. Maar ik vrees dat de Fransen ermee aan de haal zijn gegaan aangezien de hoofdstad verschoof van Doornik naar Parijs.

Je kan je dan wel afvragen of Carausius een betere keuze is die zich amper 5 jaar een keizer noemde, is op Vlaamse grond geboren zijn voldoende als criterium?
 
Vooral benieuwd naar de Guldensporenslag. Indien geschiedkundig correct verteld (wat de serie beweert te zijn) zal dat toch een ander beeld geven dat hetgene de Vlaams Nationalisten ons willen verkopen als geromantiseerd beeld.
gezien wie de subsidies allemaal heeft goedgekeurd, niet te hard op hopen.
 
Tussen de Romeinen (aflevering 2) en de duistere Middeleeuwen (aflevering 3) valt er precies een slachtoffer, de Merovingers die van de Kempen tot Henegouwen geleidelijk hun rijk uitbreiden. Van Clovis tot Karel de Grote groeide het kleine koninkrijk uit tot een mastodont. Maar ik vrees dat de Fransen ermee aan de haal zijn gegaan aangezien de hoofdstad verschoof van Doornik naar Parijs.

Je kan je dan wel afvragen of Carausius een betere keuze is die zich amper 5 jaar een keizer noemde, is op Vlaamse grond geboren zijn voldoende als criterium?
Met Carausius zijn ze echt wel in de anekdotiek en sensatie gedoken, voegt heel weinig toe aan de aflevering.
 
Terug
Bovenaan