View-Master februari 2022

Banner_ViewMaster_FEB.png


We leven in bizarre tijden jongens en meisjes. Nu er een dictator op een paar duizend kilometer van ons verwijderd besloten heeft zijn kernwapenarsenaal op scherp te zetten heb ik oprecht even getwijfeld of het wel het opportune moment was om een artikel rond streaming te brengen. Het antwoord is echter volmondig ja, want gezond escapisme is meer dan ooit nodig. Daarom dus ook deze maand een View-Master met een aantal van de meest in het oog springende titels in streamingland. We gaan op plundertocht met Vikingen, lossen een ingenieuze moordzaak op en swipen rechts op Tinder, dat alles en veel meer in de View-Master van februari.

Raised By Wolves seizoen 2 (Streamz)


Een relatief rustige maand op Streamz wordt gelukkig voor een groot deel goedgemaakt door het tweede seizoen van de door Ridley Scott geproduceerde sci-fi, Raised By Wolves. Het eerste seizoen werd terecht bejubeld omwille van de originele ideeën en het sterke productiedesign, dat is in het tweede seizoen niet anders. Dit is het soort show dat je zelf moet ervaren, dus uitweiden over het plot zou zonde zijn. Kijkers die post-apocalyptische gekkigheid bevolkt door aliens, voorspellingen en intriges kunnen waarderen vinden in Raised By Wolves in elk geval de meest eigenzinnige sci-fi show sinds The Expanse. Dat ook in seizoen twee de reeks nog steeds geen moeite doet om een groter publiek aan te spreken en blijft inzetten op geschifte plottwists en het neerzetten van een ronduit bizarre wereld is de reden waarom Raised By Wolves een kleine maar devote fanbase blijft opbouwen.


Texas Chainsaw Massacre (Netflix)

Leatherface haalt reeds voor de negende keer zijn kettingzaag van onder het stof voor een ietwat bizarre film die tegelijk als sequel en als reboot fungeert. Op verhalend vlak is het in elk geval het tonaal rommeltje dat je verwacht van de makers van Don’t Breathe 2. Een stelletje twintigers proberen een slaperig Texaans stadje te gentrificeren in de hoop er een hip Utopia van te maken. Thematisch gezien valt daar uiteraard wat pret uit te halen. Het idee van een stel hippe vogels wiens moderne waarden clashen met die van de conservatieve plaatselijke bevolking is in principe best slim, alleen brengen de makers het met de oppervlakkige subtiliteit van een voorhamer tegen je smoelwerk. Wanneer de partybus met potentiële kopers voor hun opgewaardeerde stulpjes komt schieten zowel Leatherface als de film wakker. Een goede film wordt het nooit, maar laat ons zeggen dat de titel wel degelijk een vlag is die de lading dekt. Ledematen en ingewanden vliegen over het scherm en Leatherface stapelt de lijken op. De film mag dus wel steken laten vallen op verhalend vlak en nooit echt spannend worden, het neemt niet weg dat dit voor liefhebbers van gore smeerlapperij een vijf sterren buffet is. Als je dacht dat bommen het ergste waren wat je op een bus kon aantreffen, dan heb je Texas Chainsaw Massacre nog niet gezien.


The Tinder Swindler (Netflix)

Netflix en smeuïge misdaadverhalen met een schandalig trekje, het blijft toch een geslaagd huwelijk. Ook in de bijna twee uur durende documentaire The Tinder Swindler is het weer goed raak. Het verhaal over enkele vrouwen die zich volledig in de luren lieten leggen door een Israëlische jetsetter die gewoon een notoire oplichter bleek te zijn voelt als een wat sleazy variant op “Catch Me If You Can”, maar verveelt geen moment. Het begint een beetje gekunsteld allemaal met stroperige muziek en karamellenverzen over het zoeken naar liefde maar met elke nieuwe twist in het verhaal zet deze documentaire zijn haakjes in je. Net als oplichter Simon weet The Tinder Swindler je in te palmen. Dit is een verhaal over psychologische spelletjes en emotionele chantage dat je dus naar rechts wil vegen. Wij zouden nooit in zo een val trappen, toch?


BigBug (Netflix)

Jean-Pierre Jeunet heeft eindelijk een nieuwe film en het is zowaar een Franstalige Netflix Original. Wie echter verwacht van een soort Amelie Poulain voorgeschoteld te krijgen komt van een surrealistische reis terug. Het is een futuristische farce waar een stel excentrieke Fransen in hun futuristische woonst gevangen worden gehouden door de androïden die ontworpen zijn om hun te dienen. Mensen die de slaaf worden van hun technologische snufjes, het is uiteraard niet bepaald bijster origineel te noemen maar Jeunet blijft Jeunet. Dat betekent dat de personages barsten van de uitgesproken persoonlijkheid en het geheel in kleur en fantasie gehuld is. De soms hysterische toon zal niet bij iedereen in de smaak vallen, maar kijkers die hun films graag af en toe een tikje geschift willen kunnen slechtere keuzes maken dan deze Franse prent.


Reacher (Prime Video)

De grootste kritiek op de Jack Reacher-verfilmingen met Tom Cruise waren gericht op Tom Cruise die met zijn kabouterformaat niet bepaald overeen kwam met de beschrijving van het personage uit de boeken van Lee Child. De makers van de Amazon Prime-serie rond Jack Reacher hebben dat struikelblok in elk geval vakkundig ontweken door vleesberg Alan Ritchson in de titelrol te casten. Dat de show ook qua uitwerking volledig op maat gemaakt is van de fans van de boeken voegt enkel toe aan het kijkplezier. De boeken van Lee Child zijn geen grote klasse, maar gewoon pulpy entertainment over een reusachtige kerel wiens intellect even indrukwekkend is als zijn spierbundels. Het is een mannenfantasie dus over een spierbundel die slimmer dan de rest is en indien nodig de nodige botten kan breken. De tv show is erg trouw aan de boeken en dat levert een verrassend amusante reeks op die erg vlot weg kijkt. Het is een erg ouderwetse actie-thriller over een berg van een kerel die misdaden oplost, als een soort liefdeskind van Sherlock Holmes en John Cena, maar de leuke verhaallijnen en stevige actie geeft het anno 2022 iets verfrissends.


The French Dispatch (Disney+)

Ja, The King’s Man is sinds deze maand te kijken op Disney+, maar laat ons toch vooral niet vergeten dat ook de nieuwe Wes Anderson sinds kort te streamen is op de muisbuis. The French Dispatch is in elk geval Anderson op zijn meest overdadig, wat betekent dat mensen die niks met de stijl van de man hebben best keihard rennen als iemand deze opstart. Wie de aparte stijl van Anderson en diens films zoals The Grand Budapest Hotel wel kon smaken zal ook hier weer heel wat te genieten vinden. The French Dispatch bestaat eigenlijk uit drie korte speelfilms vol eigenzinnige personages en uitzinnige situaties die tot één geheel verweven worden. Het speelt constant met stijlen en weet de kijker constant te verrassen met spitsvondigheden. Het is een filmervaring die de kijker bijgevolg wat kan vermoeien, met een quasi constante stroom van verwijzingen naar dingen zoals de Franse cinema van Truffaut en Tati, maar als liefdesverklaring voor het medium en kunst in het algemeen gaat er onmiskenbaar warmte vanuit.


Pam & Tommy (Disney+)

In tegenstelling tot wat de titel doet vermoeden, gaat Pam & Tommy niet zozeer over Pamela Anderson en Tommy Lee maar eerder hoe de maatschappij naar celebrities kijkt en gretig hun meest intieme beelden van degusteert. Het schandaaltje dat we in 2020 gehad hebben met enkele Vlaamse heren met sportsokken toont uiteraard dat het een nog steeds actueel thema is, maar de gestolen tape van Pamela en Tommy Lee in de jaren 90 was de eerste grote mediastorm waarin privébeelden van celebs gretig bekeken werden door de massa. Pam and Tommy is boeiend kijkvoer die deels teert op een soort nostalgie naar de jaren 90 maar tegelijk ook heel relevant weet aan te voelen. Het stelt vragen over wraakporno en de inbreuken op de privacy van bekendheden, maar weet dat op entertainende en verrassend gevoelige wijze te doen. Het verhaal van één van de meest besproken sekstapes ooit levert op die manier een ontzettend sterke reeks op met een cast die steengoed staat te acteren. Lilly James is overtuigend als Pamela Anderson, maar toch lijkt het Seth Rogen die het meeste indruk weet te maken. Zijn personage is een verwerpelijke niemendal die een naam voor zichzelf wil maken op de kap van anderen, maar Rogen speelt hem op een manier dat je duidelijk de motivaties achter de acties snapt. Wederom een topper in de Star-categorie op Disney+ dus.


The Afterparty (Apple TV+)

Wie heeft superster Xavier vermoord? Dat is de vraag die dit televisioneel potje Cluedo bij aanvang stelt. Het kan eender wie zijn van de oude schoolkameraden die na een reünie aanwezig waren op de afterparty, hoog tijd dus voor detective Danner, gespeeld door Tiffany Haddish, om de verdachten te ondervragen. Het leuke is dat elke aflevering de focus legt op een ander lid van het gezelschap dat zijn relaas doet en dat die vertelling gepresenteerd wordt als een specifiek filmgenre. Aniq ziet zichzelf als een personage in een romcom waarin hij probeert zijn oude liefde Zoe terug voor zich te winnen, terwijl hij rivalen als Xavier of Zoe’s opdringerige ex probeert te ontwijken. Zoe’s ex Brett ziet zich dan weer eerder als een heldhaftige macho die zo uit The Fast and the Furious lijkt geplukt. Elk personage is uiteraard de good guy of girl van diens eigen verhaal en vertelt dat op heel originele wijze. Als kijker is het dan ook leuk om al die geanimeerde getuigenissen te gaan vergelijken en mee de puzzel in de zoektocht naar de dader te leggen. Dat je tot het einde blijft gissen en ondertussen een erg creatieve en leuk geschreven serie zit te volgen toont dat Lord en Miller, het duo achter de LEGO Movie en 21 Jump Street, het nog steeds in de vingers hebben.


Vikings: Valhalla (Netflix)

Toen Vikings het strijdtoneel van de televisie opstormde was het alsof de bliksem in een flesje werd gevangen. De mengelmoes van historische feiten gemengd met de nodige intriges en sterke personages als Ragnar, Lagertha en Floki zorgde ervoor dat dit kleinschalige alternatief voor Game of Thrones wist uit te groeien tot een immense hit. Nu hoopt Netflix iets soortgelijks te doen met spin-off Vahalla, maar of dat gaat lukken is nog maar de vraag. Dit soort historische epossen zijn tegenwoordig talrijker in aantal, wat betekent dat deze nieuwe Netflix Original meer in de strijd moet werpen dan louter wat referenties naar Vikings om echt te boeien. Naar mijn gevoel is er zeker en vast potentieel voor Vikings: Valhalla, alleen komt dat er in de eerste acht afleveringen nog niet uit. Daar wringt uiteindelijk ook het schoentje, die geringe acht afleveringen. Er is duidelijk heel wat budget tegen Valhalla aangegooid want de show ziet er beter en spectaculairder uit dan Vikings ooit deed, maar met slechts acht afleveringen moet het verhaal aan een rotvaart voorbij denderen en daardoor vergeet het wat om interessante personages uit te tekenen of een verhaal te leveren dat wat kan ademen. Het is een amusante reeks om te bekijken omdat het nog steeds om stoere Vikingen gaat die doen waar Vikingen goed in zijn, alleen mag een tweede seizoen dus echt wel wat meer afleveringen en betere scripting krijgen.


No Exit (Disney+)

Deze exclusieve Disney+-film is er eentje voor kijkbuisvriendjes die hun thrillers graag claustrofobisch hebben. Centraal staat studente Darby die opgenomen is in een instelling voor haar verslavingsproblematiek en na verontrustend nieuws over haar moeder besluit de benen te nemen. Gedwongen door een stevige storm ziet ze zich genoodzaakt toevlucht te zoeken tot een wegrestaurant waar ze vast komt te zitten met vier vreemden. Wat zich eerst ontplooit tot een hindernis in haar pad terug naar haar moeder ontaardt in een beklemmende precaire situatie wanneer ontdekt wordt dat één van de vreemdelingen in de stopplaats een klein meisje gevangen houdt in diens auto. Het is een boeiend uitgangspunt die een snedige thriller oplevert die in de laatste akte misschien een tikje uit de bocht vliegt. Dat neemt niet weg dat het een suspense volle negentig minuten zijn die volledig gedragen worden door een sterke acteerprestatie van hoofdactrice Havana Rose Liu. Deze relatief onervaren actrice weet in haar eerste hoofdrol behoorlijk wat indruk te maken door met erg weinig woorden toch bijzonder goed te vertellen wat er in haar personage omgaat. Ze levert een personage af waar je als kijker achter staat, wat voor een thriller als dit uiteraard een stevige meevaller is.


En dat, lieve schermkluisteraars, was weer de aflevering van de maand februari. Of we de maand maart halen hangt uiteraard af van het gezond verstand van wereldleiders, maar in de volgende View-Master hebben we het normaal over ouderwetse musicals, de nieuwste Pixar, Formule 1 en ... Vegans? Tot kijks!
 
Ik kan The Afterparty alleen maar volmondig aanraden aan iedereen. Dit is zoooo goed! Ik sta er zelf versteld van hoe verknocht ik aan de serie ben. Nu vrijdag de finale.
En als je dan toch Apple TV+ hebt, kan je ook Suspicion en Severance bekijken, zijn momenteel ook nog lopende (iedere vrijdag nieuwe aflevering).
 
Terug
Bovenaan