Het grote bijverdien-topic

Heb jij naast je hoofdberoep of voltijdse tewerkstelling nog een bijberoep/-verdienste

  • Ja

    Stemmen: 30 23,3%
  • Nee

    Stemmen: 90 69,8%
  • Soms/onregelmatig

    Stemmen: 9 7,0%

  • Totaal aantal stemmers
    129
Als je €1000 netto verdient met je bijberoep, dan zal je €450 afgeven. Of hou je meer over als je alles aangeeft?
je probleem zit met de definitie van wat je verdient. Dat is na aftrek van alle kosten. En bij veel bijverdiensten je mag een aantal kosten aangeven die je anders sowieso zou doen. Als je DAARNA maar 450 per 1000 euro verdient, is dat zo erg niet.
 
Iemand die hier een flexijob voor Domino's uitvoert? Blijkbaar zoeken ze een flexijobber die bezorgt en je mag de uren zelf kiezen.
Klinkt wel chill, wat vinden jullie ervan?
 
Iemand die hier een flexijob voor Domino's uitvoert? Blijkbaar zoeken ze een flexijobber die bezorgt en je mag de uren zelf kiezen.
Klinkt wel chill, wat vinden jullie ervan?
Als ge graag op de baan zijt, sure , waarom niet? Je kan ook altijd stoppen als het toch je ding niet is.
 
Mijn vriendin gaat af en toe bij verdienen via Trixxo in het weekend eens een dagje..

Nu is mijn vraag: hoe kunnen wij weten of dat al dan niet ingeschreven is als FLEXXI job?

Vorig jaar vond ik dat niet belangrijk, want ze had toen nog geen voltijds contract, en kwam nooit aan haar "grensbedrag" of hoe je het ook noemt.

Nu , dit jaar, heeft ze wel een voltijds contract, en is het de bedoeling dat ze ALS ze bij klust in het weekend, toch beter een flexi contract heeft toch? Anders zal ze te zwaar belast worden.

Ik zie op haar loonfiche's van dat weekend werk telkens bedrijfsvoorheffing en rsz van af gaan, dus ik neem aan dat dit een "gewoon" contract is, en geen flexi ?

Dus neem ik nu best contact op met trixxo dat we enkel nog haar willen laten werken als flexi, en niet meer als gewoon "weekendwerk" dagcontracten?
 
Mijn vriendin gaat af en toe bij verdienen via Trixxo in het weekend eens een dagje..

Nu is mijn vraag: hoe kunnen wij weten of dat al dan niet ingeschreven is als FLEXXI job?

Vorig jaar vond ik dat niet belangrijk, want ze had toen nog geen voltijds contract, en kwam nooit aan haar "grensbedrag" of hoe je het ook noemt.

Nu , dit jaar, heeft ze wel een voltijds contract, en is het de bedoeling dat ze ALS ze bij klust in het weekend, toch beter een flexi contract heeft toch? Anders zal ze te zwaar belast worden.

Ik zie op haar loonfiche's van dat weekend werk telkens bedrijfsvoorheffing en rsz van af gaan, dus ik neem aan dat dit een "gewoon" contract is, en geen flexi ?

Dus neem ik nu best contact op met trixxo dat we enkel nog haar willen laten werken als flexi, en niet meer als gewoon "weekendwerk" dagcontracten?
Mag ze dan als flexi werken? Drie kwartalen geleden moet ze dan 4/5 gewerkt hebben.
Voor flexi is een raamovereenkomst nodig en op elk dagcontract staat expliciet dat dit flexi is is.
In welke sector is dat? Want flexi is niet in elke sector toegelaten.
Het interimkantoor kan natuurlijk niet vanzelf weten dat ze als flexi wil werken dus inderdaad, als ze aanmerking komt, moet ze zelf even contact opnemen met trixxo. Merk wel op dat de minimumlonen in sommige sectoren merkbaar lager liggen dan bijvoorbeeld voor studenten en reguliere interimcontracten.
 
Mag ze dan als flexi werken? Drie kwartalen geleden moet ze dan 4/5 gewerkt hebben.
Voor flexi is een raamovereenkomst nodig en op elk dagcontract staat expliciet dat dit flexi is is.
In welke sector is dat? Want flexi is niet in elke sector toegelaten.
Het interimkantoor kan natuurlijk niet vanzelf weten dat ze als flexi wil werken dus inderdaad, als ze aanmerking komt, moet ze zelf even contact opnemen met trixxo. Merk wel op dat de minimumlonen in sommige sectoren merkbaar lager liggen dan bijvoorbeeld voor studenten en reguliere interimcontracten.
sector: schoonmaak, al is dat wel onder "vakantie en recreatie horeca" zag ik staan op haar fiche.

Aha ik wist niet dat ze dan 4/5 moest gewerkt hebben.

Dus ofwel moet ze een keuze maken, en haar vaste job dan als 4/5 uitoefenen, en dan kan ze flexi werken.
Ofwel moet ze haar vaste job 5/5 blijven uitoefenen en geen weekend werk meer bij nemen?


Want ik vermoed dat het niet interessant is dat ze in het weekend onder "normaal" contract nog gaan bij klussen af en toe, hierdoor loopt ze het risico daar te veel van moeten afdragen aan de belastingen, toch?
 
sector: schoonmaak, al is dat wel onder "vakantie en recreatie horeca" zag ik staan op haar fiche.
Daar ben ik niet zeker van, dat weet het interimkantoor beter.
Aha ik wist niet dat ze dan 4/5 moest gewerkt hebben.

Dus ofwel moet ze een keuze maken, en haar vaste job dan als 4/5 uitoefenen, en dan kan ze flexi werken.
Ofwel moet ze haar vaste job 5/5 blijven uitoefenen en geen weekend werk meer bij nemen?
Concreet moet ze in het derde kwartaal dat aan het werk in de flexi-job voorafgaat, minstens 4/5 voor andere werkgever(s) hebben gewerkt dan diegene waarvoor ze flexi wil werken.

Hetgeen jij schetst is meteen ook mijn grote maatschappelijk nadeel van die flexijobs: mensen maken inderdaad de afweging om 4/5 te werken en dan flexi in plaats van voltijds - met de nodige gevolgen voor de inkomsten van de overheid. Natuurlijk, het systeem is er dus het is een individu niet te verwijten dat ie er gebruik van maakt.
Hou er wel rekening mee dat ze met het stuk flexi geen sociale rechten opbouwt (uitkering bij ziekte of werkloosheid bijvoorbeeld, hierbij wordt hetgeen je als flexi werkt volledig buiten gehouden)
Want ik vermoed dat het niet interessant is dat ze in het weekend onder "normaal" contract nog gaan bij klussen af en toe, hierdoor loopt ze het risico daar te veel van moeten afdragen aan de belastingen, toch?
Goh, veel afdragen is relatief natuurlijk. Je kan een bruto - netto calculator gebruiken om te zien of het echt zo veel verschil maakt, bij relatief lage lonen zegt mijn gevoel dat het niet veel uitmaakt. Als ze doorheen het jaar genoeg laat afhouden kan zit dat rechtzetten bij de belastingaangifte.

Bijkomend nadeel (bovenop eventueel lager flexiloon en geen opbouw sociale rechten) is dat flexi meestal met dagcontracten is dus als de werkgever geen werk heeft is er ook geen (extra) inkomen. Die flexibiliteit werkt natuurlijk ook omgekeerd, als je vrouw niet wil werken of het past niet in de planning, moet ze niet.

Samengevat: als ze het bovenop haar voltijdse job doet en aan de voorwaarden van drie kwartalen geleden voldoet, financieel zeker veel interessanter dan een gewoon interimcontract. Als ze nu niet aan de voorwaarden voldoet, even afwachten met dat flexistatuut. Maar ik zou zeker afraden om dat voltijds contract naar 4/5 om te zetten, puur voor de flexijob.
 

Ik had wel al gevote maar nog niet specifiek geantwoord.
Hier ook een zelfstandig bijberoep.

Wel gek dat vooral hooggeschoolden in de statistieken naar boven komen.
 
Ik doe bewust geen enkele bijverdienste. Ik ken mijzelf, ik ben veel te fel gefocust op indicatoren, en ik zou daar steeds ambitieuzer in worden. Ik heb financieel gezien ook geen enkele drijfveer om het te overwegen. Ik ben wel redelijk actief in een aantal organisaties (voorzitter van twee lokale verenigingen).

Ik heb zo wel altijd een soort idee / droom om een planten/boomkwekerij te starten, maar financieel zou dat een aderlating zijn tov mijn huidige loonvoorwaarden, en ik zou mijn job uiteindelijk ook niet kunnen/willen opgeven, denk ik. Daarvoor doe ik ze te graag.
Ik compenseer dat door planten te kweken en die te verkopen voor een lokaal goed doel. Maar dat stuk van de hobby is stilletjes aan ook aan 't ontsporen, ik ga hier volgend voorjaar honderden planten te koop hebben staan :rofl:
 
Laatst bewerkt:
Mijn bijberoep is een politieke benoeming. Elke vergadering voor het 'bijzonder comité' brengt me een 250 euro bruto op en duurt meestal 45min. En ja, dit is er volledig over, maar als ik het niet doe, doet iemand anders het.
Andere vergaderingen, zoals maandelijkse bestuursvergadering, kosten me wel geld aan drankjes maar daarom noem ik het altijd een betaalde hobby.
 
Ik doe bewust geen enkele bijverdienste. Ik ken mijzelf, ik ben veel te fel gefocust op indicatoren, en ik zou daar steeds ambitieuzer in worden. Ik heb financieel gezien ook geen enkele drijfveer om het te overwegen. Ik ben wel redelijk actief in een aantal organisaties (voorzitter van twee lokale verenigingen).

Ik heb zo wel altijd een soort idee / droom om een planten/boomkwekerij te starten, maar financieel zou dat een aderlating zijn tov mijn huidige loonvoorwaarden, en ik zou mijn job uiteindelijk ook niet kunnen/willen opgeven, denk ik. Daarvoor doe ik ze te graag.
Ik compenseer dat door planten te kweken en die te verkopen voor een lokaal goed doel. Maar dat stuk van de hobby is stilletjes aan ook aan 't ontsporen, ik ga hier volgend voorjaar honderden planten te koop hebben staan :rofl:
Welke planten kweek je?
 
Welke planten kweek je?
Vaste planten. Dingen die het in mijn tuin goed doen, een heel beperkt aantal vrij algemeen verkrijgbare planten, maar meestal zijn het niet-courante variëteiten van die planten, dingen die je niet of moeilijk in het reguliere circuit vindt (en gezonder groeien).
Ik probeer ook altijd enkele echte curiosa op te kweken, dingen die je dan in geen enkele Belgische kwekerij gaat vinden, maar die zijn ook moeilijker aan de man/vrouw te brengen, tenzij ze in bloei staan op de moment van de verkoop.
Ik doe dat uiteindelijk voor mijn plezier.
 
Ik start in september normaal gezien ook als vrijwillig brandweerman. Want dat wordt dus wel degelijk betaald. Iets dat ik zelf eerst ook niet wist. Maar zoals voor de meeste brandweermannen is dat niet de motivatie.
 
Mijn bijberoep is een politieke benoeming. Elke vergadering voor het 'bijzonder comité' brengt me een 250 euro bruto op en duurt meestal 45min. En ja, dit is er volledig over, maar als ik het niet doe, doet iemand anders het.
Andere vergaderingen, zoals maandelijkse bestuursvergadering, kosten me wel geld aan drankjes maar daarom noem ik het altijd een betaalde hobby.
Hoe ben je hier aan begonnen? Ben wel benieuwd om hier meer over te horen.

Zelf heb ik wel interesse in politiek en heb vaak zin om mij ook effectief te engageren (intrinsieke interesse, niet zozeer uit financiële overwegingen) maar verder dan een partijkaart aankopen is het nooit gekomen. Ik heb het gevoel dat er toch een "particiatiedrempel" is, hoe kan je nu effectief de stap zetten om inhoudelijk iets te gaan doen?
 
Ik heb een huis (of krot) gekocht om zelf volledig op te knappen. Of ik er daadwerkelijk een extraa'tje aan ga overhouden moet natuurlijk wel nog blijken :D
Maar het is in ieder geval iets dat ik volledig op eigen tempo kan aanpakken en waar ik ook nog eens enorm veel van bijleer.
 
Mijn bijberoep is een politieke benoeming. Elke vergadering voor het 'bijzonder comité' brengt me een 250 euro bruto op en duurt meestal 45min. En ja, dit is er volledig over, maar als ik het niet doe, doet iemand anders het.
Andere vergaderingen, zoals maandelijkse bestuursvergadering, kosten me wel geld aan drankjes maar daarom noem ik het altijd een betaalde hobby.
Heb je daar buiten de vergaderingen nog werk aan?
 
Hoe ben je hier aan begonnen? Ben wel benieuwd om hier meer over te horen.

Zelf heb ik wel interesse in politiek en heb vaak zin om mij ook effectief te engageren (intrinsieke interesse, niet zozeer uit financiële overwegingen) maar verder dan een partijkaart aankopen is het nooit gekomen. Ik heb het gevoel dat er toch een "particiatiedrempel" is, hoe kan je nu effectief de stap zetten om inhoudelijk iets te gaan doen
Opeens staan er 2 figuren aan je deur en die vragen dan om op hun lijst te staan.
Geloof me, om mensen warm te krijgen om kleur te bekennen in een klein dorpje moet je hemel en aarde bewegen.
Nadien is het enkel een goede plaats op de lijst scoren en gekozen geraken. :)
Ik heb ook in de gemeenteraad gezeten en dat is wel meer werk en voorbereiding.
In een BCSD spelen er geen politieke spelletjes maar dat is wel in gemeenteraad.
 
Ik start in september normaal gezien ook als vrijwillig brandweerman. Want dat wordt dus wel degelijk betaald. Iets dat ik zelf eerst ook niet wist. Maar zoals voor de meeste brandweermannen is dat niet de motivatie.

Bon, kom binnen een jaartje nog eens je bevindingen aftoetsen. De tijd dat "de pompier" nog enkel voor een pintje en een stuutje met preparé zijn botten afdraaide ligt al lang achter ons.

Alles wordt betaald, tot de verplaatsingen toe. Geld is een enorme factor geworden in de brandweerwereld.
 
Terug
Bovenaan