Het grote bijverdien-topic

Heb jij naast je hoofdberoep of voltijdse tewerkstelling nog een bijberoep/-verdienste

  • Ja

    Stemmen: 30 23,3%
  • Nee

    Stemmen: 90 69,8%
  • Soms/onregelmatig

    Stemmen: 9 7,0%

  • Totaal aantal stemmers
    129
Binnenkort op pensioen (nog 6 maand te gaan, 43 jaar bijgedragen en 1 jaar legerdienst, 't is goed geweest, zoals gewoonlijk bij ons (werkgever) zullen ze pas wakker worden als op maandag mijn bureau leeg blijft :rofl: :laugh:

Heb al een aantal klanten die me een flexijob hebben aangeboden .... ik ga de eerste 6 maand alleszins doen waar ik zin in heb en de dag nemen zoals hij komt...
 
Ik zou graag fotografie in bijberoep willen doen en begin mondjesmaat een portfolio bijeen te sprokkelen (hoewel ik al redelijk wat heb) maar zit wat met een imposter syndrome omdat er zovéél fotografen op de markt zijn, waardoor ik soms het idee heb dat ik geen meerwaarde meer te bieden heb. En ik weet niet waar te beginnen om dat "officieel" te doen. Anderzijds: waarom niet? Ik krijg enorm veel positieve energie van foto's maken en als ik andere mensen daarmee kan blijmaken én een cent ermee kan verdienen waarmee ik mijn bankrekening kan spijzen ...
Iets wat ik al lang op de bucket list heb, met mijn madam 30 jaar later (yups bijna niet te geloven maar nog steeds gelukkig getrouwd) een foto reportage in zwart wit in dezelfde kleren als we toen getrouwd zijn, jajaja mijn kostuum van toen past nog :)
wel geinteresseerd wat je daar voor zou willen? (PM me)
 
Een combinatie van veel verlof in hoofdberoep (bijna 50 dagen), thuiswerk (geen tijdverlies met pendelen dus), een pak efficiënter en sneller werken dan de maatstaf, en vooral veel flexibiliteit naar het plannen van het werk toe. Het is begonnen toen ik me steendood aan het vervelen was op mijn werk. Met werkgever/klanten spreek ik gewoon af om de doelstellingen te halen binnen bepaalde dagen/weken, waardoor ik een deel van het werk kan verschuiven naar 's avonds en in het weekend.

Het is ook zo dat ik niet altijd het gevoel heb dat ik aan het werken ben, net omdat ik het graag doe. Klusjes doen thuis daarentegen, doe ik met lood in mijn schoenen omdat ik het niet gewoon ben, en toch een perfectionistische mentaliteit heb. Dan betaal ik met mijn inkomen liever de beste stielman van de streek. :)

Ik werk reeds alsook in IT een goeie 2 jaar, maar heb geen idee hoe ik opdrachten zou doen in de avond als freelance aangezien ik altijd on site moet zijn :(

Enige tips?
 
Binnenkort op pensioen (nog 6 maand te gaan, 43 jaar bijgedragen en 1 jaar legerdienst, 't is goed geweest, zoals gewoonlijk bij ons (werkgever) zullen ze pas wakker worden als op maandag mijn bureau leeg blijft :rofl: :laugh:

Heb al een aantal klanten die me een flexijob hebben aangeboden .... ik ga de eerste 6 maand alleszins doen waar ik zin in heb en de dag nemen zoals hij komt...
Ik hoop voor u dat het toch niet voor het financiele zou zijn dat je gaat flexijobben in tegenstelling tot veel anderen hier.
 
Flexijobben zou voor mij louter amusement zijn(max 2 x 1/2 dag ofzo per week) , professioneel steeds met veel (interessante) mensen in contact gekomen en voor het sociale aspect zou ik flexijobben niet voor het geld, de spreekwoordelijke schaapjes zijn al lang op het droge :)
 
Laatst bewerkt:
Ik ga nog ongeveer 2 keer per maand pinten gaan tappen in een café hier in de buurt. Geeft mij ongeveer 200 euro netto per maand extra.
Ze hebben daar een goeddraaiend afterwork concept 1 keer in de maand, dan ga ik rechtstreeks van mijn vast werk naar daar en draai dan nog een shift van 17u30 tot 1u00. De vrijdag dan wel met wat kleine oogjes op het werk maar vrienden van mij die nog voetballen, hebben bijna elke donderdag een 'avondshift' tot 2 à 3 uur 😅

Vind het wel leuk: je zit nog wat tussen het volk en je hebt een extra zakcentje. Goed voor onze aankomende verbouwingen mee te bekostigen.
Ik denk wel dat eens die achter de rug zijn, ik het flexijobben wat ga verminderen. We'll see!
 
Ik werk reeds alsook in IT een goeie 2 jaar, maar heb geen idee hoe ik opdrachten zou doen in de avond als freelance aangezien ik altijd on site moet zijn :(

Enige tips?
Tja, als je momenteel geen enkele flexibiliteit hebt, moet je dat eerst aanpakken. Ik ken iemand die iets gelijkaardig doet als ambtenaar in hoofdberoep omdat hij daar een mooi leven heeft, en van veel systemen kan profiteren om tijd te maken (4/5 werken).

Maar leer vooral eerst om te stappen vooraleer je gaat lopen, want 2 jaar werken is nog niet lang. Doe ervaring op, behaal certificaten, maak carrière, enz. Het klassieke traject is nog steeds van toepassing om een dik CV op te bouwen. Probeer je niet te veel te fixeren om exact hetzelfde te doen als mij, maar probeer je situatie gewoon stap voor stap te verbeteren. Uiteindelijk kan je ook gewoon freelance in hoofdberoep worden en meerdere projecten tegelijk aannemen. Dat komt dan op hetzelfde neer bijna.
 
Altijd spijt van dat ik matched betting nooit eerder ontdekt had en dat het nu drooggelegd is :p.



Ik snap eigenlijk de appeal niet van een flexijob die maar 12euro "netto" per uur betaalt waar er nauwelijks "groei" is als je al voltijds werkt.
 
Ik snap eigenlijk de appeal niet van een flexijob die maar 12euro "netto" per uur betaalt waar er nauwelijks "groei" is als je al voltijds werkt.
Ik ook niet, maar ik vermoed dat wij beiden tevreden zijn met ons "dagloon". Ik kan sowieso aan mijn hoofdjob een pak meer uren besteden dan een voltijdse betrekking, dus voor mij is tijd gewoon waardevol. Maar als je natuurlijk tijd op overschot hebt en niet helemaal tevreden bent met je loon is zo'n flexijob wel nuttig (op vlak van het individu, voor de samenleving niet zo zeker).

Zo ken ik een alleenstaande moeder die in een supermarkt werkt, 30 u per week en niet bijster goed betaald, dus die is tevreden met haar flexijob in de horeca natuurlijk.
 
Goh ja… dat heb je met die standaarduitrukken he 😋
Brand gebouw is vaak 2 autopompen + ladderwagen + commandowagen = 6x2 + 3 + 1 = 16 man.
En dat is voor een potje op het vuur, maar even goed voor een uitslaande brand… 🙃
Heb je het met dat "standaarduitrukken" over de brandweer of over Onlyfans?

Misschien voor Onlyfans trouwens iets niche-achtig zoeken. Zijn er geen kanalen die zich bezig houden met een ganse dag zichzelf vet te mesten en dat je geld kan betalen om bepaalde zaken te laten eten? Obesitas opdoen voor het geld!
 
Wij hebben een vakantiewoning in Ieper (www.poortershuys.be) sinds 2022. Draait goed, maar omwille van de hoofdberoepen van ons bewust via booking en co slechts te huur voor een verblijf vanaf vrijdag. Enkel in vakantieperiodes of via aanvraag via onze eigen site (mail) is het ook anders te huur, maar we proberen dat te beperken.

Draait goed, behalve een week in augustus zijn we denk ik volzet tot begin november. Boeken bewust wel uit als we zelf op reis gaan, zodat we niemand anders moeten opzadelen met onthaal.

Het is naast administratie ongeveer 1 dag per verhuur werk aan poetsen (we poetsen zelf, omdat het enkel dan grondig gebeurt), dingen zoals lakens besteden we wel uit. En het is echt leuk, je komt verschillende mensen tegen. We hebben al iemand uit de Kamer gehad (N-VA :(), een Australische C-130 achtige piloot uit Saudi Arabië, een mama & papa met 8 kinderen (rentenierder, die al bijna 2 jaar op reis waren), een groep quasi onverstaanbare noord-ieren (waarbij we vreesden dat het een drankgelag ging zijn, maar uiteindelijk nog bijna de properste waren!) maar evengoed veel gezinnen uit West-Vlaanderen (kort weekendje weg met de kleinkinderen, niet te ver). De landen die we tot nu toe gehad

Hebben plaats voor 10 (weliswaar maar in 3-4 slaapkamers), wat ideaal is voor oma-opa en 2 kinderen met hun eigen kinderen. Lijkt een gat in de markt te zijn hier in Ieper.

Daarvoor ben ik nog (eerder als hobby) sportjournalist in bijberoep geweest.
In welke mate is dit interessanter dan het huis via de klassieke weg te verhuren?
 
Ik ook niet, maar ik vermoed dat wij beiden tevreden zijn met ons "dagloon". Ik kan sowieso aan mijn hoofdjob een pak meer uren besteden dan een voltijdse betrekking, dus voor mij is tijd gewoon waardevol. Maar als je natuurlijk tijd op overschot hebt en niet helemaal tevreden bent met je loon is zo'n flexijob wel nuttig (op vlak van het individu, voor de samenleving niet zo zeker).

Zo ken ik een alleenstaande moeder die in een supermarkt werkt, 30 u per week en niet bijster goed betaald, dus die is tevreden met haar flexijob in de horeca natuurlijk.

Ja maar we zitten hier met het 9lives publiek en als ik dan lees dat een zelfstandig(?) verpleger een flexijob doet aan 12 euro per uur om op de markt te staan wat waarschijnlijk dan zelfs betekent om 5u 'smorgens daar al staan op een lokale markt, dan moet dat wel een heel plezante flexijob zijn
ofwel worden zelfstandige verplegers echt weinig betaald.

Misschien dat het om te ontstressen is. Ik persoonlijk snap het niet echt. Met een skillset als verpleger zou ik verwachten dat er wel interessantere zaken zijn? (verpleger/EHBO bij sportwedstrijden? brandweer? masseur aan huis? andere vormen van verzorging?...)
 
On-topic, een OnlyFans als man, zou daar iets mee te verdienen vallen? 😅

Ja, als je gay of bi bent, een afgetraind lichaam hebt (twink zijn zal er voor de meesten, gezien de gemiddelde leeftijd hier, niet meer inzitten 😂) en nogal goed bent in the dance with no pants, dan misschien wel. Maar zelf dan blijf je vissen in een kleine poel. De jackpot is er alleen voor knappe, volumeuze, jonge vrouwen die geen schaamte kennen. Daarvoor willen heteromannen en masse voor betalen. :hurrr:😂

Ik snap eigenlijk de appeal niet van een flexijob die maar 12euro "netto" per uur betaalt waar er nauwelijks "groei" is als je al voltijds werkt.

Een flexijob is in het leven geroepen om bepaalde sectoren, die met veel zwartwerkers werk(t)en (zoals de horeca), te laten 'verwitten' en het personeelstekort op te vullen. Dat zijn laaggeschoolde jobs, dus nogal logisch dat je er niet de hoofdprijs mee gaat verdienen.
De gemiddelde flexijobber is dan ook iemand die, ondanks het minstens 4/5e werken/gepensioneerd zijn, toch niet genoeg verdient om (goed) rond te komen. Kans is klein dat je daar iemand zal terugvinden die met zijn vaste bureaujob al een netto-uurloon van 18€ ofzo heeft. Tenzij hij/zij natuurlijk echt nood heeft aan contact met klanten/mensen en daar dan nog een centje wilt mee bijverdienen in een café ofzo.

De enige fiscaal voordelige bijjob, waar ik zo meteen aan denk, waar je nog ietwat in kunt groeien, is bijles geven. Er zijn sommige bijlesplatformen (zoals Bijleshuis en, ik denk, ook Studant, zolang je nog onder de 25 bent) die vallen onder de regeling van de deeleconomie (dus op jaarbasis max 6500€ ofzoiets onbelast bijverdienen). Ik heb tijdens corona twee jaar bijles Frans, wiskunde en economie gegeven, en dat verdiende toch wel aardig goed voor enkele uurtjes per week (als student). Ben aan het nadenken of ik dat misschien niet opnieuw wil oppikken nu ik vast ga werken. Maar is natuurlijk wel iets wat niet voor iedereen weggelegd is/kan. En de vraag naar bijles ligt eigenlijk alleen tamelijk hoog voor wetenschappelijke vakken, Frans en wiskunde (ohja, en boekhouden, maar dat is al heel niche).
 
Laatst bewerkt:
Ja maar we zitten hier met het 9lives publiek en als ik dan lees dat een zelfstandig(?) verpleger een flexijob doet aan 12 euro per uur om op de markt te staan wat waarschijnlijk dan zelfs betekent om 5u 'smorgens daar al staan op een lokale markt, dan moet dat wel een heel plezante flexijob zijn
ofwel worden zelfstandige verplegers echt weinig betaald.

Misschien dat het om te ontstressen is. Ik persoonlijk snap het niet echt. Met een skillset als verpleger zou ik verwachten dat er wel interessantere zaken zijn? (verpleger/EHBO bij sportwedstrijden? brandweer? masseur aan huis? andere vormen van verzorging?...)
Ik denk dat veel mensen hier toch een verkeerd beeld hebben van hoeveel verpleegkundigen betaald worden
 
In welke mate is dit interessanter dan het huis via de klassieke weg te verhuren?
900€ voor een weekend van 2 nachten, ik ken de huurprijzen niet van zo'n woning via de klassieke weg, maar laten we zeggen dat je met 2 weekends al meer hebt dan een maand huur op de klassieke manier.
+ hij doet het zakelijk, dus kan nog verschillende kosten inbrengen.
 
900€ voor een weekend van 2 nachten, ik ken de huurprijzen niet van zo'n woning via de klassieke weg, maar laten we zeggen dat je met 2 weekends al meer hebt dan een maand huur op de klassieke manier.
+ hij doet het zakelijk, dus kan nog verschillende kosten inbrengen.
Maar waarschijnlijk ook een pak meer belastingen?
 
Ja maar we zitten hier met het 9lives publiek en als ik dan lees dat een zelfstandig(?) verpleger een flexijob doet aan 12 euro per uur om op de markt te staan wat waarschijnlijk dan zelfs betekent om 5u 'smorgens daar al staan op een lokale markt, dan moet dat wel een heel plezante flexijob zijn
ofwel worden zelfstandige verplegers echt weinig betaald.

Misschien dat het om te ontstressen is. Ik persoonlijk snap het niet echt. Met een skillset als verpleger zou ik verwachten dat er wel interessantere zaken zijn? (verpleger/EHBO bij sportwedstrijden? brandweer? masseur aan huis? andere vormen van verzorging?...)
Ik doe vaste nacht en werk 7 nachten en ben een week thuis. Toen de kleine geboren werd ben ik gestopt als volledig zelfstandige en ben ik nachten gaan doen.

Ik heb geen zittend gat en na een jaar ben ik een flexijob gaan doen. Ik had ook geen zin in de rompslomp van de administratie die het geworden is. Bijwerken als interim bij witgeelkruis heb ik aan me voorbij laten gaan want daar hield ik amper meer over dan die flexijob aan 12 € per uur en dan nog eens kosten aan de wagen. Voor diezelfde reden ben ik ook niet terug begonnen met thuisverpleging. De aankoop van een andere wagen die fiscaal interessanter is, maakte dat het werken voor de wagen zou zijn.
Lang genoeg gewerkt als zelfstandige en ge vindt waarschijnlijk geen groep die niet zou profiteren van de zaak. Ik werk reeds een weekend op twee en net dat verwachten ze dat je minstens 1 volledig weekend draait maar daar pas ik dus voor.
Toen kwam freelance in rusthuizen voorbij aan 50 €/uur als zelfstandige in bijberoep en als de kans zich voordoet, ga ik dat ook doen als het in de buurt is. En enkel een ochtendpost.
Ik ben nog nooit zoveel thuis geweest als nu. Indertijd als volledig zelfstandige had ik 1 weekend op drie maanden volledig vrij.
 
Goede vriend van ons stopt na 2 jaar met zijn bijberoep. Deed verbouwingen en renovaties, en deed dat echt graag.
Met tranen in de ogen zijn boeken neergelegd. " Ik steek er bijna aan toe" zegt hij.
Inderdaad toch verkeerd bezig dan.
Waarschijnlijk eenmanszaak in bijberoep of zo.
 
In welke mate is dit interessanter dan het huis via de klassieke weg te verhuren?
Sorry voor late reactie (ben op vakantie), maar dit zijn de belangrijkste redenen:
- de inkomsten: een woning verhuren als vakantiewoning, per weekend/midweek/week brengt natuurlijk een héél stuk meer inkomsten op. Onze woning verhuren we nu voor een weekend aan ongeveer de prijs waarvoor je anders een maand vraagt. Natuurlijk heb je ook wat meer kosten (energie, onderhoud, ...), maar dit haal je er RUIMSCHOOTS uit
- de kosten: een aantal kosten die je ook hebt als verhuurder/koper, kan je hier aftrekken. De woning hebben we aangekocht aan 10% registratierechten (nog het oude systeem), die konden we integraal als kosten aftrekken (wat niet kan als gewone verhuurder). Resultaat: dit jaar kregen we zo'n 24K terug van de belastingen. Ook de lening (allez, natuurlijk enkel de intrestlast) kunnen we als kost aftrekken.
 
Terug
Bovenaan