Het grote bijverdien-topic

Heb jij naast je hoofdberoep of voltijdse tewerkstelling nog een bijberoep/-verdienste

  • Ja

    Stemmen: 30 23,3%
  • Nee

    Stemmen: 90 69,8%
  • Soms/onregelmatig

    Stemmen: 9 7,0%

  • Totaal aantal stemmers
    129

Muñoz

Well-known member
Was nog geen thread over, dusss.

Spill the tea. Heb jij nog een bijverdienste/flexi/... naast je hoofdberoep, en, als je het wil delen, wat of hoe.
 
Wij hebben een vakantiewoning in Ieper (www.poortershuys.be) sinds 2022. Draait goed, maar omwille van de hoofdberoepen van ons bewust via booking en co slechts te huur voor een verblijf vanaf vrijdag. Enkel in vakantieperiodes of via aanvraag via onze eigen site (mail) is het ook anders te huur, maar we proberen dat te beperken.

Draait goed, behalve een week in augustus zijn we denk ik volzet tot begin november. Boeken bewust wel uit als we zelf op reis gaan, zodat we niemand anders moeten opzadelen met onthaal.

Het is naast administratie ongeveer 1 dag per verhuur werk aan poetsen (we poetsen zelf, omdat het enkel dan grondig gebeurt), dingen zoals lakens besteden we wel uit. En het is echt leuk, je komt verschillende mensen tegen. We hebben al iemand uit de Kamer gehad (N-VA :(), een Australische C-130 achtige piloot uit Saudi Arabië, een mama & papa met 8 kinderen (rentenierder, die al bijna 2 jaar op reis waren), een groep quasi onverstaanbare noord-ieren (waarbij we vreesden dat het een drankgelag ging zijn, maar uiteindelijk nog bijna de properste waren!) maar evengoed veel gezinnen uit West-Vlaanderen (kort weekendje weg met de kleinkinderen, niet te ver). De landen die we tot nu toe gehad

Hebben plaats voor 10 (weliswaar maar in 3-4 slaapkamers), wat ideaal is voor oma-opa en 2 kinderen met hun eigen kinderen. Lijkt een gat in de markt te zijn hier in Ieper.

Daarvoor ben ik nog (eerder als hobby) sportjournalist in bijberoep geweest.
 
De modale Vlaming die wat bijverdiend zal dat zelfs anno 2023 niet zo heel officieel doen.

Goeie insteek maar ik verwacht weinig reactie om die reden.

Voltijds werken + officieel bijverdienen is helaas enkel vadertje staat bijspekken.
 
De modale Vlaming die wat bijverdiend zal dat zelfs anno 2023 niet zo heel officieel doen.

Goeie insteek maar ik verwacht weinig reactie om die reden.

Voltijds werken + officieel bijverdienen is helaas enkel vadertje staat bijspekken.

Voor jobs die je kan doen als flexi zijn er wel geen redenen meer om dat in het zwart te blijven doen. Je moet niets afgeven, en je loopt ook geen risico moest er plots sociale inspectie binnenwandelen. Betaald worden aan het minimumloon, en dan nog wat een beetje in het zwart bijkrijgen, dat zal wel schering en inslag zijn bij flexi's, denk ik.

Voor alle andere bijverdiensten moet je idd al redelijk gek zijn om (alles) aan te geven.
 
Voor alle andere bijverdiensten moet je idd al redelijk gek zijn om (alles) aan te geven.
Blij dat ik redelijk gek ben. Ik zie echt geen reden om niet alles aan te geven, zoveel belastingen betaal ik niet. Letterlijk vandaag de eerste keer btw moeten betalen. Via de personenbelasting krijg ik veel terug, de eerste keer betalen op mijn inkomsten zal voor volgend jaar zijn, maar ik ga al veel moeten verdienen om binnen de 10 jaar ook op dat vlak netto belastingen te betalen.
 
Ik ben al heel lang op zoek naar iets, maar ik heb geen flauw idee wat.

Ik wil iets totaal op eigen tempo, afhankelijk van m'n ploegen en school kindjes.

Vroeger als student zo nog enquêtes op papier gedigitaliseerd. Dan kreeg je een grote doos en een paar weken tijd om die 1 voor 1 over te typen in een excell bestand. Meestal was ik op een dag of 2 hiermee klaar. Zo iets in die trend zou ik wel willen. Dat ik zelf kan kiezen wanneer ik er iets voor doe. Half uurtje hier, paar uurtjes daar,...


Driver voor Collect & Go ben ik wel aan het overwegen. Daarbij kan je de dag op voorhand bepaalde leveringen "claimen". 6,25€ netto per levering. 1 per dag en 2 op zaterdag is al bijna 200€ extra per maand. Ik passeer de Colruyt hier zeker 4x per dag.

Maar dit ga ik maar starten eens ik mentaal en qua tijd terug op m'n positieven ben. Dat zal dus niet voor direct zijn.
 
Via referrals/affiliates rond 'make money online' toestanden. Een aantal jaren aan gebouwd, traag en gestaag en nu is het voor 99% passief. Toen het kleine bedragen waren heb ik nooit iets aangegeven, maar nu doe ik het wel volledig officieel omdat het wat te veel begon te worden.
 
Blij dat ik redelijk gek ben. Ik zie echt geen reden om niet alles aan te geven, zoveel belastingen betaal ik niet. Letterlijk vandaag de eerste keer btw moeten betalen. Via de personenbelasting krijg ik veel terug, de eerste keer betalen op mijn inkomsten zal voor volgend jaar zijn, maar ik ga al veel moeten verdienen om binnen de 10 jaar ook op dat vlak netto belastingen te betalen.

Allez kom eh, jouw situatie kan heel voordelig zijn, maar jij weet wrs nog het beste van iedereen hier dat bijverdiensten (die niet vallen onder flexi) in veel gevallen amper de extra werkdruk en minder vrije tijd waard zijn. Bijverdienen wordt in België nog niet echt aangemoedigd. Maar bon, er borrelen stilaan heel wat stemmen om het flexisysteem uit te breiden. Een goede zaak?
 
Allez kom eh, jouw situatie kan heel voordelig zijn, maar jij weet wrs nog het beste van iedereen hier dat bijverdiensten (die niet vallen onder flexi) in veel gevallen amper de extra werkdruk en minder vrije tijd waard zijn.
Mocht dat zo zijn, zou het aantal zelfstandigen, en zeker het aantal zelfstandigen in bijberoep, niet zo stijgen. Realiteit is dat het aantal in 20 jaar verdubbeld is (150.000 extra). Dat is écht veel.
Bijverdienen wordt in België nog niet echt aangemoedigd. Maar bon, er borrelen stilaan heel wat stemmen om het flexisysteem uit te breiden. Een goede zaak?
Nee. Tenzij je graag de sociale zekerheid nog wat meer uitkleedt.
 
Laatst bewerkt:
Hier fotograaf in bijberoep.

Vooral sport (loopwedstrijden en fietsen vooral), af en toe een familie, af en toe een huwelijk en ga ook beginnen met workshops geven. Ben ook 3/5e beginnen werken op mijn vaste job omdat ik het niet meer kon bolwerken anders (wil ook nog een volwaardig weekend hebben) maar toch draai ik wss nog altijd meer uren dan wanneer ik gewoon voltijds zou werken zonder bijberoep.

Ik vind het wel plezant en zolang je niet teveel winst maakt valt dat ook wel mee qua afdragen aan de staat.
 
Ik DJ soms eens op feestjes of trouwfeesten. Eigenlijk is dat easy money want ik vind dat echt leuk om te doen.
 
Ik doe soms die leveringen van Collruyt zoals @Waelvis aanhaalde. Tis niet altijd de moeite te doen. Age aan de Collect & go aankomt en daar staan nog 2 voor u + die boodschappen datge soms wegbrengt is wel vrij veel. Dus soms staatge daar al +-15 minuten te wachten. Daarna nog rijden en leveren. Komt er soms opneer dat ik 50 minuten tot een uur 'bezig' ben geweest voor 1 levering van 6,75 euro.

Zou liever iets van kleine pakketjes bezorgen maar vind niet echt iets. Wil geen delivery's van eten doen want wil nog wel tijd hebben met mijn vriendin.
 
Via referrals/affiliates rond 'make money online' toestanden. Een aantal jaren aan gebouwd, traag en gestaag en nu is het voor 99% passief. Toen het kleine bedragen waren heb ik nooit iets aangegeven, maar nu doe ik het wel volledig officieel omdat het wat te veel begon te worden.
Is daar echt iets mee te verdienen?


Alles dat ik daarvan tegenkom geeft me zo hard scam/pyramid scheme vibes.
 
Is daar echt iets mee te verdienen?


Alles dat ik daarvan tegenkom geeft me zo hard scam/pyramid scheme vibes.
Als referrer wel als je heel veel mensen kan laten inschrijven onder je naam.

Btw, het zijn geen MLM/pyramid toestanden. Eerder 'vul enquete in voor 80 cent' of 'download en installeer app, speel spel tot lvl 10' opdrachten. Als iemand daar 80 cent voor krijgt, krijgt ik er pakweg 5-15% van (extra van de website). Of er zijn ook passieve dingen waar je bv. je bandwidth deelt. Voor onze standaarden is dat weinig geld, voor andere landen kan een mooie toevoeging aan je inkomen zijn of zelfs volledig.

Er zijn ook sites waarin je meehelpt aan wetenschappelijk onderzoek en die verdienen wel een pak meer, maar dat zijn ook grote commitments (verschillende interviews van pakweg een uur bv.).

Het is ook heel fluctuerend allemaal, kan goed zijn dat het binnen 1 maand allemaal opdroogt. Mijn grootste bron heeft mij buitengesjot omdat ik mij zogezegd niet aan de regels hield om mensen binnen te halen, maar ze hebben mij nooit aangetoond welke regel ik specifiek overtrad... Dat ging daar plots richting de 1k per maand waardoor ze mij misschien niet meer moesten :p
 
Laatst bewerkt:
In bijberoep onderaanneming cv/airco/elektro/ sanitair ongeveer 350 euro/ gewerkte dag, geen topdayrate, maar mijn hoofdberoeploon loopt wel verder. Ik bekostig er ook een lichte vracht mee. Lessen zo veel mogelijk groeperen op 1 dag, schoolwerk 's avonds doen en maximaal knallen in bijberoep.

School mag content zijn dat ze iemand hebben die up-to-date blijft met de praktijk. Eerlijk gezegd haal ik ook meer plezier uit mijn bijverdienste dan uit die saaie schoolomgeving, maar toch zorg ik er voor dat mijn lessen in orde zijn en hiervoor word ik ook geprezen. Dus zolang het kan...
 
Zou liever iets van kleine pakketjes bezorgen maar vind niet echt iets. Wil geen delivery's van eten doen want wil nog wel tijd hebben met mijn vriendin.
Ik rij soms voor uber eats en daarmee kan je stoppen en starten wanneer je wil. Voor een uurtje te leveren heb ik daar toch 12-15 euro mee (met de fiets). En soms nog wat tips ook. Wel vooral savonds natuurlijk.
 
Een bijverdienste die ik van thuis uit zou kunnen doen zou mij wel interessant lijken.
Ik zou niet direct weten wat, maar heb toch vaak tijd over om iets erbij te nemen eventueel.
 
Terug
Bovenaan