Het Grote Architectuur-topic

RiCOManiaC

Well-known member
Aangezien hier precies nog geen topic over was (?) toch maar eentje opgestart. Het lijkt mij wel leuk om met andere mensen te kunnen babbelen, discussiëren over wat er zoal gebouwd is en gebouwd gaat worden in de wereld.
Of het nu gaat over moderne huizen hier bij ons onder de kerktoren, middeleeuwse kathedralen, allerlei gigantische wolkenkrabbers, de bouwstijlen gedurende de eeuwen heen, technische huzarenstukken die briljant zijn of gedrochten van gebouwen.
Ikzelf ben echt een grote architectuurfan en vind het dan ook zeer interessant wat er zoal in de wereld gebouwd wordt, bv de Jeddah Tower of het zeer controversiële The Line in Saudi-Arabië. Op Youtube kijk ik vaak naar video's van The B1M of TopLuxury, vind dat wel interessante kanalen. Anyway, let's go !
 
Als het over architectuur gaat dan mag Frank Lloyd Wright natuurlijk niet ontbreken.
Zijn Fallingwater huis uit 1939 is misschien naar huidige normen niet meer super fancy, maar de locatie is toch wel ongeëvenaard.

Ja dat blijft hem toch wel! Mid century architectuur in het algemeen kent wel echt een heropleving, hier toch ook een aantal elementen gebruikt in mijn eigen renovatie.

Ook grote fan van https://www.schweikherhouse.org/
Bijhorend filmpje (Sowieso echt een leuke youtube kanaal rond architectuur en design.)
 
Ja dat blijft hem toch wel! Mid century architectuur in het algemeen kent wel echt een heropleving, hier toch ook een aantal elementen gebruikt in mijn eigen renovatie.
Zou dat niet zijn bij wijze van tegenreactie tegen de vele donjons die worden neergepland door ongeinspireerde bouwpromotoren?
 
Zou dat niet zijn bij wijze van tegenreactie tegen de vele donjons die worden neergepland door ongeinspireerde bouwpromotoren?
Mijn vriendin en ik kregen tijdens onze zoektocht echt een degout van
- Witte keukens op grijze tegels (vooral deze!!)
- Ongepast zwart beslag
- Vierkante dozen / huizen
- Dezelfde gevelsteen overal
- Geen berging
- 1 lichtpunt per kamer
- Geen enkele unieke feature

Alle respect dat niet iedereen dat belangrijk vind / meer kan of wil betalen natuurlijk, en voor bouwpromotoren is het zo gemakkelijk en goedkoop maar amai wat een eenheidsworst ze hier altijd neerzetten is wel echt spijtig.
 
Mijn vriendin en ik kregen tijdens onze zoektocht echt een degout van
- Witte keukens op grijze tegels (vooral deze!!)
- Ongepast zwart beslag
- Vierkante dozen / huizen
- Dezelfde gevelsteen overal
- Geen berging
- 1 lichtpunt per kamer
- Geen enkele unieke feature

Alle respect dat niet iedereen dat belangrijk vind / meer kan of wil betalen natuurlijk, en voor bouwpromotoren is het zo gemakkelijk en goedkoop maar amai wat een eenheidsworst ze hier altijd neerzetten is wel echt spijtig.
Ik werk als technisch tekenaar domotica bij een bouwbedrijf hier in de buurt en ik zie een aantal zaken wel veel terug komen. 1 lichtpunt per kamer is eentje die echt veel terug keert. Tis altijd wel intekenen volgens de basisofferte en dan wordt dat na een klantenbespreking wel meestal aangepast, maar in de basis is het idd meestal wel 1 lichtpunt per kamer, wat soms gewoon te weinig is. Vierkante huizen vind ik ansich nog wel iets hebben. Ze hebben er hier om de hoek bij mij een hele hoop gebouwd in een nieuwe wijk. Tis wel copy paste maar ergens kan ik het nog verdragen.
 
Mijn ervaring (in de uitvoerende kant dan) is net dat ze eindelijk meer en meer van 1 lichtpunt per kamer afstappen. Ik kwam vaker en vaker decentrale locatie-belichting tegen. Spotjes aan kasten, wandelpaden, buro´s,... indirecte algemene verlichting, zo´n zaken.
Ook wel geholpen door de opkomst van domotica en het gemak van die te bedienen dan met sferen, meerdere functies per knop,....
Vroeger had ge een halve muur vol schakelaars nodig als ge zoiets wou
 
Mijn vriendin en ik kregen tijdens onze zoektocht echt een degout van
- Witte keukens op grijze tegels (vooral deze!!)
- Ongepast zwart beslag
- Vierkante dozen / huizen
- Dezelfde gevelsteen overal
- Geen berging
- 1 lichtpunt per kamer
- Geen enkele unieke feature

Alle respect dat niet iedereen dat belangrijk vind / meer kan of wil betalen natuurlijk, en voor bouwpromotoren is het zo gemakkelijk en goedkoop maar amai wat een eenheidsworst ze hier altijd neerzetten is wel echt spijtig.
Is het eigenlijk nog mogelijk om iets ander dan blokkendozen te zetten met de huidige isolatie normen? Een paar kennissen hebben gewoon een boete betaald omdat ze anders teveel beperkt werden in het ontwerp.
 
Als fan zijnde van (soms megalomane) dingen zoals gigantische wolkenkrabbers en de bijkomende zotte engineering die daar mee gepaard gaat: ze zijn er weer aan begonnen in Saudi-Arabië. Benieuwd of deze echt de Burj Khalifa gaat inhalen (ik vermoed van wel).


Ondertussen heeft Dubai al een tegenantwoord klaar, de Dubai Creek Tower die iets van een 1300-1400m moet worden. Het design is daar ook gewijzigd als ik mij niet vergis, zodat het officieel een megatall skyscraper is en geen structure. Loco gewoon, die 1300-1400m.
But wait, there's more ! Want in Tokio zou tegen 2045 de Sky Mile Tower moeten gebouwd zijn. Hoogte: 1700m :eek2::oops:

Gisteren ook nog een tijdje zitten opzoeken en beetje down the rabbit hole gegaan. Blijkbaar zijn ze in Rusland van plan om nog een toren naast het huidige Laktha Center te bouwen met een hoogte van 703m. In Kuala Lumpur gaat het ook hard: dit jaar is de Merdeka 118 daar zo goed als af en is momenteel het 2e hoogste gebouw ter wereld (wel nice ding), maar volgens wikipedia staan er nog een aantal 600-700m+ wolkenkrabbers gepland. Gewoon crazy hoe die megatalls meer en meer 'gewoon' beginnen te worden.

En dan nog een helemaal megalomaan project: het New Administrive Capital in Egypte, om Caïro te ontlasten (wat wel nodig is). De Iconic Tower is daar bijna zo goed als af en met een 'bescheiden' 393m het hoogste gebouw van Afrika momenteel. Maar daar gaat het niet bij blijven want ze willen daar in het NAC de Oblisco Capitale toren bouwen als onderdeel van Egypt Vision 2030 met een hoogte van, jawel, 1000m. Ook in Koeweit is er een voorstel gedaan om een toren te bouwen van 1001m.

Allemaal gestoorde bazaar die wellicht niet nodig is maar ik vind het alvast heel interessant en intrigerend om te zien hoe ze dat allemaal uit de grond kunnen stampen.
 
Terug
Bovenaan