Het grote bijverdien-topic

Heb jij naast je hoofdberoep of voltijdse tewerkstelling nog een bijberoep/-verdienste

  • Ja

    Stemmen: 30 23,3%
  • Nee

    Stemmen: 90 69,8%
  • Soms/onregelmatig

    Stemmen: 9 7,0%

  • Totaal aantal stemmers
    129
Blij dat ik redelijk gek ben. Ik zie echt geen reden om niet alles aan te geven, zoveel belastingen betaal ik niet. Letterlijk vandaag de eerste keer btw moeten betalen. Via de personenbelasting krijg ik veel terug, de eerste keer betalen op mijn inkomsten zal voor volgend jaar zijn, maar ik ga al veel moeten verdienen om binnen de 10 jaar ook op dat vlak netto belastingen te betalen.
Als je €1000 netto verdient met je bijberoep, dan zal je €450 afgeven. Of hou je meer over als je alles aangeeft?
 
Goede vriend van ons stopt na 2 jaar met zijn bijberoep. Deed verbouwingen en renovaties, en deed dat echt graag.
Met tranen in de ogen zijn boeken neergelegd. " Ik steek er bijna aan toe" zegt hij.
 
Reeds enkele jaren flexijob op de markt aan 12 euro per uur.

Als de gelegenheid zich voordoet freelance verpleegkundige in rusthuizen aan een vast uurloon in bijberoep.

Thuisverpleging in bijberoep overwogen maar laten schieten voorlopig.

Wel aan het uitkijken naar een andere flexijob of een betere verloning los te krijgen bij mijn huidige flexi.
 
In bikini en zwembad. Die categorie is meestal goed bekeken 😅

Als je een knappe rondborstige jonge vrouw bent*

Voor een man met Michelinband (aka de gemiddelde 30+'er 😂) zullen de interesse en de inkomsten héél wat minder zijn. :oi22:

Als je €1000 netto verdient met je bijberoep, dan zal je €450 afgeven. Of hou je meer over als je alles aangeeft?

Hangt er vanaf, want je mag onkosten maken, je moet maar eerst veel sociale bijdragen afgeven vanaf een zeker inkomen, etc. dus het zal van persoon tot persoon en van statuut tot statuut afhangen. Maar @JPV wekt inderdaad nogal foutief de indruk dat je, buiten flexijobs en iets in de deeleconomie, fiscaal heel voordelig kan bijklussen. Want dat is gewoon niet zo, en zeker niet wanneer je nogal redelijk wat verdient met dat bijberoep. In de regel worden alle inkomens die je hebt op dezelfde hoop gegooid en onderworpen aan die hoge belastingpercentages van de personenbelasting.
Hence dat er daarom nog altijd zoveel zwartwerk is.
 
On a serious note, het is niet simpel om advies te geven als we je interesses niet kennen.
Je kan bepaalde zaken aanleren, al dan niet via het internet, die je thuis kan doen op freelance basis (bvb grafisch werk of programmeren).
Ja klopt, is ook niks concreet. Gaat er waarschijnlijk nooit van komen.
 
Als je een knappe rondborstige jonge vrouw bent*

Voor een man met Michelinband (aka de gemiddelde 30+'er 😂) zullen de interesse en de inkomsten héél wat minder zijn. :oi22:



Hangt er vanaf, want je mag onkosten maken, je moet maar eerst veel sociale bijdragen afgeven vanaf een zeker inkomen, etc. dus het zal van persoon tot persoon en van statuut tot statuut afhangen. Maar @JPV wekt inderdaad nogal foutief de indruk dat je, buiten flexijobs en iets in de deeleconomie, fiscaal heel voordelig kan bijklussen. Want dat is gewoon niet zo, en zeker niet wanneer je nogal redelijk wat verdient met dat bijberoep. In de regel worden alle inkomens die je hebt op dezelfde hoop gegooid en onderworpen aan die hoge belastingpercentages van de personenbelasting.
Hence dat er daarom nog altijd zoveel zwartwerk is.
En iets verhuren is ook niet echt werken natuurlijk. Iemand die gaat afwassen in een flexi zal wel weten dat hij maar €50 krijgt na een halve dag werken.
 
Al meer dan 10 jaar bij de ‘vrijwillige’ brandweer wat toch ook telkens den mooi bedrag extra oplevert. Bedrag hangt natuurlijk af van het aantal interventies 🙃
 
Al meer dan 10 jaar bij de ‘vrijwillige’ brandweer wat toch ook telkens den mooi bedrag extra oplevert. Bedrag hangt natuurlijk af van het aantal interventies 🙃
Het geeft wel een extra dimensie aan het woord "vrijwillig" :) (ik wist niet dat je er ook voor betaald werd) :)
 
Als bijberoep heb ik een IT-freelancing vennootschap waarmee ik gemiddeld 11K per maand omzet draai. Daardoor maak ik nog minder onkosten dan de doorsnee IT-freelancer in hoofdberoep.
 
Als bijberoep heb ik een IT-freelancing vennootschap waarmee ik gemiddeld 11K per maand omzet draai. Daardoor maak ik nog minder onkosten dan de doorsnee IT-freelancer in hoofdberoep.
Hoe haal je precies die omzet als het in bijberoep is?
 
Een combinatie van veel verlof in hoofdberoep (bijna 50 dagen), thuiswerk (geen tijdverlies met pendelen dus), een pak efficiënter en sneller werken dan de maatstaf, en vooral veel flexibiliteit naar het plannen van het werk toe. Het is begonnen toen ik me steendood aan het vervelen was op mijn werk. Met werkgever/klanten spreek ik gewoon af om de doelstellingen te halen binnen bepaalde dagen/weken, waardoor ik een deel van het werk kan verschuiven naar 's avonds en in het weekend.

Het is ook zo dat ik niet altijd het gevoel heb dat ik aan het werken ben, net omdat ik het graag doe. Klusjes doen thuis daarentegen, doe ik met lood in mijn schoenen omdat ik het niet gewoon ben, en toch een perfectionistische mentaliteit heb. Dan betaal ik met mijn inkomen liever de beste stielman van de streek. :)
 
Ik zou graag fotografie in bijberoep willen doen en begin mondjesmaat een portfolio bijeen te sprokkelen (hoewel ik al redelijk wat heb) maar zit wat met een imposter syndrome omdat er zovéél fotografen op de markt zijn, waardoor ik soms het idee heb dat ik geen meerwaarde meer te bieden heb. En ik weet niet waar te beginnen om dat "officieel" te doen. Anderzijds: waarom niet? Ik krijg enorm veel positieve energie van foto's maken en als ik andere mensen daarmee kan blijmaken én een cent ermee kan verdienen waarmee ik mijn bankrekening kan spijzen ...
 
Vandaar dat er nu soms de term parttime brandweer gebruikt wordt… Iedere vrijwilliger wordt vergoed per interventie :)
Dat verklaart waarom ze een paar maand geleden met 7 man afkwamen om een uil die in onze schouw zat te komen "redden" :ROFLMAO:



On-topic, een OnlyFans als man, zou daar iets mee te verdienen vallen? 😅
 
Dat verklaart waarom ze een paar maand geleden met 7 man afkwamen om een uil die in onze schouw zat te komen "redden" :ROFLMAO:



On-topic, een OnlyFans als man, zou daar iets mee te verdienen vallen? 😅
Goh ja… dat heb je met die standaarduitrukken he 😋
Brand gebouw is vaak 2 autopompen + ladderwagen + commandowagen = 6x2 + 3 + 1 = 16 man.
En dat is voor een potje op het vuur, maar even goed voor een uitslaande brand… 🙃
 
Terug
Bovenaan