Het grote bijverdien-topic

Heb jij naast je hoofdberoep of voltijdse tewerkstelling nog een bijberoep/-verdienste

  • Ja

    Stemmen: 30 23,3%
  • Nee

    Stemmen: 90 69,8%
  • Soms/onregelmatig

    Stemmen: 9 7,0%

  • Totaal aantal stemmers
    129

Ik had wel al gevote maar nog niet specifiek geantwoord.
Hier ook een zelfstandig bijberoep.

Wel gek dat vooral hooggeschoolden in de statistieken naar boven komen.

Late reactie, nu pas dit topic naar boven zien komen.

Ik ben ook verbaasd dat het vooral hooggeschoolden zijn die 2 jobs combineren volgens de statistieken - al heb je ook wel bv. zelfstandigen die om schijnzelfstandigheid te vermijden, 4/5 voor hun vaste werkgever werken en daarnaast 1/5 als "losse" zelfstandige.
Ook best wat mensen met een full-time job die daarnaast les geven, dat telt ook. En zelfstandigen die naast hun zaak nog een tweede job hebben (zeker de eerste jaren) voor extra financiële zekerheid.
Ik zou wel verwacht hebben dat de grootste groep zou zitten bij werknemers die in grote sectoren zoals verkoop maar een deeltijdse job krijgen en daarnaast nog een 2e job nemen om rond te komen...
 
Ik zou wel verwacht hebben dat de grootste groep zou zitten bij werknemers die in grote sectoren zoals verkoop maar een deeltijdse job krijgen en daarnaast nog een 2e job nemen om rond te komen...
die hebben vaak te variabele uren om dan nog iets als zelfstandige te doen. Lijkt contradictorisch, maar als je je nieuw werkrooster maar enkele weken op voorhand krijgt, kan je weinig als zelfstandige inplannen.
 
Bon, kom binnen een jaartje nog eens je bevindingen aftoetsen. De tijd dat "de pompier" nog enkel voor een pintje en een stuutje met preparé zijn botten afdraaide ligt al lang achter ons.

Alles wordt betaald, tot de verplaatsingen toe. Geld is een enorme factor geworden in de brandweerwereld.
De brandweermannen die ik ken doen het toch echt niet voor het geld hoor. Als het voor geld was, deden ze wel iets anders.
 
Als je zelf (als hobby voornamelijk) planten kweekt, kan het dan interessant zijn om die via bol.com te verkopen of zijn er betere methoden om deze aan de man te brengen?
 
Als je zelf (als hobby voornamelijk) planten kweekt, kan het dan interessant zijn om die via bol.com te verkopen of zijn er betere methoden om deze aan de man te brengen?

Hangt er vanaf wat voor planten. Sommige plantjes breng je het best direct aan de man.
 
  • Haha
Waarderingen: Vega
Bon, kom binnen een jaartje nog eens je bevindingen aftoetsen. De tijd dat "de pompier" nog enkel voor een pintje en een stuutje met preparé zijn botten afdraaide ligt al lang achter ons.

Alles wordt betaald, tot de verplaatsingen toe. Geld is een enorme factor geworden in de brandweerwereld.

Dat is bijzonder jammer dan. Maar ergens ook begrijpelijk.
 
Vandaag telefoontje met de boekhouder, eigenlijk vind ik zo een bijberoep toch ergens stresserend op fiscaal vlak. Ik heb buiten een wagen niet zoveel kosten, per maand komt er makkelijk 3000 binnen uurtje/factuurtje. Ik hou de inkomsten voorlopig allemaal aan de kant. Ik vroeg langs mijn neus weg of ik ook een koersfiets kon inbrengen. Dat kon maar voor 50% met het risico dat dit verworpen zou worden en een belastingsverhoging van 10% als boete.

Een soepele flexijobregeling in alle sectoren zou soms wenselijk zijn.
 
Misschien handig om een globale thread aan te maken over alles wat met Flexi Jobs gaat.


Ik zit hier al meteen met een probleem.
Mijn vriendin werkt de zondag via dagcontracten wat bij op haar 2e werk.

Nu heb ik aangekaart dat we dat niet meer wensen via klassiek contract, maar via Flexi job wensen te werken.
(om zo te vermijden dat ze al haar extra werk moet afdragen aan de belastingen.)


Komen ze nu af dat ze dan haar loon van 14,5 € bruto gaan verminderen naar 10.97 euro bruto.

Volgens deze website moeten ze toch minimum 11.81 € betalen toch?

Is dat het onderste uit de kan halen dat ze proberen, of... ?


Wie werkt hier nog allemaal via flexi job, en wat zijn jullie bevindingen?
 
Voor zover ik weet is 10,97 uurloon het minimum, al komt daar verplicht 0,8414 eur/uur aan flexi vakantiegeld bij. Samen dus netto bijna 12 (11,81) eur/uur is.
Maar ik heb de indruk dat sommige dat niet zo verwoorden...
Ik werk soms een flexi en ik vind dat persoonlijk wel leuk. Al heb ik ook een "chance" dat dit eig al soort van hobby was en dit nu betaald kan doen. Scheelt ook wel wat per maand.
 
@Str8_6 2 topics samengevoegd :)

Mijn vrouw werkt full time tijdens de weekdagen.

De zondagen gaat ze vaak nog wat bij werken in een hotel, met dagcontracten.
Nu denk ik dat dit te veel belast zal worden (als ze 6 op 7 werkt, weliswaar geen superhoog loon als poetsvrouw maar toch).
Op jobat lees ik:
Wat een werknemer bijverdiende viel immers in de hoogte belastingschijf en daarvan ging meer dan 50% naar de staat.
(dat wist ik ook niet. Ik dacht dat gewoon ALLE loon werd samengeteld op de belastingsbrief, en dan moest je het "geluk" hebben dat je niet in een hoge(re) schijf terecht kwam, waardoor je extra belast werd..
die verwijzing naar 50% is een oververeenvoudiging, dat klopt voor veel voltijdse werknemers, maar WSS niet voor je vrouw. Zij zal nog in de 40-45% zitten.
Dus nu gevraagd aan interim bureau of ze haar die zondagen niet kunnen inschrijven als Flexijob. dat is mogelijk zeggen ze, maar aan een lager loon dan. Omdat ze alles netto krijgt zeggen ze...

Klopt dat? mogen ze dan een lager loon toekennen, en zoja : wat is het gangbare percentage ongeveer, dat ze dan mogen af trekken van haar oorspronkelijke bruto loon via normaal dagcontract, naar bruto loon flexi job?
@JPV misschien, of iemand anders?
er is geen vast percentage. Zoals @MrFiend zegt heb je het onderscheid tussen vakantiegeld en "gewoon" loon.

Je zou denken dat je vriendin beter af is met die 11,81 euro (netto bedrag incl vakantiegeld), maar de 14,5 euro die ze heeft, levert in haar geval mogelijks (afhankelijk van PC) ook nog vakantiegeld (sowieso), eindejaarspremie (vaak), pensioenrechten (sowieso wettelijk, mogelijks ook groepsverzekering) en andere sociale rechten op.

Het kan zijn dat flexijob beter is voor haar, maar evengoed dat ze daar niet beter van wordt. Sowieso wordt de werkgever wel (véél) beter van het omzetten van haar gewoon contract naar een flexijob.
 
@Str8_6 2 topics samengevoegd :)

die verwijzing naar 50% is een oververeenvoudiging, dat klopt voor veel voltijdse werknemers, maar WSS niet voor je vrouw. Zij zal nog in de 40-45% zitten.er is geen vast percentage. Zoals @MrFiend zegt heb je het onderscheid tussen vakantiegeld en "gewoon" loon.

Je zou denken dat je vriendin beter af is met die 11,81 euro (netto bedrag incl vakantiegeld), maar de 14,5 euro die ze heeft, levert in haar geval mogelijks (afhankelijk van PC) ook nog vakantiegeld (sowieso), eindejaarspremie (vaak), pensioenrechten (sowieso wettelijk, mogelijks ook groepsverzekering) en andere sociale rechten op.

Het kan zijn dat flexijob beter is voor haar, maar evengoed dat ze daar niet beter van wordt. Sowieso wordt de werkgever wel (véél) beter van het omzetten van haar gewoon contract naar een flexijob.
Bedankt voor het uitvoerig antwoord.

Het paritair comite van haar zondagwerk is 322.

Hoe weten we nu wat voor haar het interessantst is?

Tijdens de week werkt ze dus full time onder PC 152. 14 euro bruto.
 
Bedankt voor het uitvoerig antwoord.

Het paritair comite van haar zondagwerk is 322.

Hoe weten we nu wat voor haar het interessantst is?

Tijdens de week werkt ze dus full time onder PC 152. 14 euro bruto.
best naar haar vakbond gaan, het PC 322 is interim, dus dan hangt het al weer af van de "gebruiker" van haar (de onderneming waar het interimkantoor haar laat werken).
 
Is een werkbonus onder flexijob mogelijk?
Een werkbonus wordt op basis van brutoloon toegekend op jaarbasis. U flexijob kan daaraan bijdragen aan die hoogtz maar in de voorwaarden om flexijob te gaan doen staat bepaald dat je 80% van een fulltime moet tewerkgesteld zijn.

Als dat dus de vraag is: ja.
 
Een werkbonus wordt op basis van brutoloon toegekend op jaarbasis. U flexijob kan daaraan bijdragen aan die hoogtz maar in de voorwaarden om flexijob te gaan doen staat bepaald dat je 80% van een fulltime moet tewerkgesteld zijn.

Als dat dus de vraag is: ja.
De baas waar ik mijn flexijob doe, heeft gezegd dat hij naast de opslag ook sprake is van een werkbonus. Ik zie hem pas volgende week. Ik laat hier weten wat de uiteindelijke inhoud is.
 
De baas waar ik mijn flexijob doe, heeft gezegd dat hij naast de opslag ook sprake is van een werkbonus. Ik zie hem pas volgende week. Ik laat hier weten wat de uiteindelijke inhoud is.
Nee, een werkbonus op een FLEXIJOB kan niet omwille van de simpele reden dat er al geen belastingen op zijn.
 
Terug
Bovenaan