Het grote bijverdien-topic

Heb jij naast je hoofdberoep of voltijdse tewerkstelling nog een bijberoep/-verdienste

  • Ja

    Stemmen: 30 23,3%
  • Nee

    Stemmen: 90 69,8%
  • Soms/onregelmatig

    Stemmen: 9 7,0%

  • Totaal aantal stemmers
    129
Ik kom even in dit topic snuisteren want ik ben zinnens om waarschijnlijk een flexijob op te nemen. Gezien ik niet echt een people's person ben zal het al niet in de horeca zijn of iets met constante klantenbediening, dus valt er al een groot deel weg, maar we zien wel.

Ik wil wel enige verduidelijking vragen hier. Op de site van de overheid staat er onder de voorwaarden om te flexijobben:
  • werknemers die al minstens 4/5 werken voor een of meerdere andere werkgevers dan de flexi-jobwerkgever. Concreet moeten ze in het derde kwartaal dat aan het werk in de flexi-job voorafgaat, minstens 4/5 voor die werkgever(s) hebben gewerkt.
Dit wilt toch zeggen dat je mag flexijobben naast een 100% full-time loopbaan? Want @StevenP laat uitschijnen (ik denk/hoop het verkeerd te interpreteren) dat je precies enkel kan flexijobben indien je 4/5 werkt ipv 100% fulltime?
Hetgeen jij schetst is meteen ook mijn grote maatschappelijk nadeel van die flexijobs: mensen maken inderdaad de afweging om 4/5 te werken en dan flexi in plaats van voltijds - met de nodige gevolgen voor de inkomsten van de overheid.
 
Ik kom even in dit topic snuisteren want ik ben zinnens om waarschijnlijk een flexijob op te nemen. Gezien ik niet echt een people's person ben zal het al niet in de horeca zijn of iets met constante klantenbediening, dus valt er al een groot deel weg, maar we zien wel.

Ik wil wel enige verduidelijking vragen hier. Op de site van de overheid staat er onder de voorwaarden om te flexijobben:

Dit wilt toch zeggen dat je mag flexijobben naast een 100% full-time loopbaan? Want @StevenP laat uitschijnen (ik denk/hoop het verkeerd te interpreteren) dat je precies enkel kan flexijobben indien je 4/5 werkt ipv 100% fulltime?
Je moet minstens 4/5de werken, dus natuurlijk mag je voltijds werken. Wat hij bedoelt is dat het voor sommige mensen netto beter kan uitkomen om 4/5de te werken en dit met een flexijob te combineren. Dit omdat onze belastingen met schijven werken, waardoor je van je 4/5de brutoloon netto meer overhoudt dan 4/5de nettoloon. Als je dit dan aanvult met een onbelaste flexijob kan je uiteindelijk evenveel of meer verdienen maar toch betaal je minder belastingen/sociale zekerheid, oftewel een uitholling van ons systeem.
 
Iemand ideeën voor een flexi-job tijdens de eindejaarsperiode? Normaal werk ik als afwasser in een restaurant, maar ze gaan nu enkel afhaal doen.
Dacht aan iets van taxi, genre Get Driven, maar weet niet of dat wel onder het flexi systeem valt? Wat zouden de meest lucratieve jobs zijn op oudejaarsnacht?
 
Iemand ideeën voor een flexi-job tijdens de eindejaarsperiode? Normaal werk ik als afwasser in een restaurant, maar ze gaan nu enkel afhaal doen.
Dacht aan iets van taxi, genre Get Driven, maar weet niet of dat wel onder het flexi systeem valt? Wat zouden de meest lucratieve jobs zijn op oudejaarsnacht?
Ik heb een jaar geleden eens geïnformeerd bij Get Driven maar jammer genoeg is dit enkel voor jobstudenten. Anders had ik het ook graag gedaan als flexi.
 
Laatst bewerkt:
Mijn vrouw wil starten als zelfstandige in bijberoep, maar er is nog een vraag waar we geen duidelijk antwoord op hebben. Misschien dat jullie kunnen helpen.
Het betreft ouderschapsverlof. Zij zou later dit jaar ouderschapsverlof willen opnemen, dus nadat ze haar bijberoep geactiveerd heeft. Het is nog niet zeker of dit een voltijdse onderbreking zal zijn of een 1/5de regime. Maar het is niet volledig duidelijk of dit wel kan, en of ze dan recht heeft op een uitkering.

Op de website van de RVA vind ik het volgende:

Je mag de onderbrekingsuitkeringen in het kader van een thematisch verlof (ouderschapsverlof, verlof voor medische bijstand, palliatief verlof en verlof voor mantelzorg) cumuleren met een zelfstandige activiteit gedurende:

  • 12 maanden als je je prestaties volledig onderbreekt, zelfs als je voordien nog nooit een zelfstandige activiteit hebt uitgeoefend EN;
  • 24 maanden als je je prestaties gedeeltelijk onderbreekt tot de helft of 60 maanden als je je prestaties gedeeltelijk onderbreekt met 1/5 (of 1/10 in geval van ouderschapsverlof), op voorwaarde dat je je zelfstandige activiteit al hebt uitgeoefend tijdens de 12 maanden die het begin van de gedeeltelijke onderbreking voorafgaan.
Dus klopt het dat ze bij een onderbreking van 1/5de enkel recht heeft op ouderschapsverlof en uitkering in het geval dat ze al 12 maanden actief is als zelfstandige in bijberoep?
Is het dan een optie om eerst te starten met het ouderschapsverlof en als dat loopt pas te starten met het bijberoep?

Iemand hier ervaring in?
 
Dus klopt het dat ze bij een onderbreking van 1/5de enkel recht heeft op ouderschapsverlof en uitkering in het geval dat ze al 12 maanden actief is als zelfstandige in bijberoep?
Is het dan een optie om eerst te starten met het ouderschapsverlof en als dat loopt pas te starten met het bijberoep?

Iemand hier ervaring in?
Je kan geen ouderschapsverlof (mét uitkeringen) opstarten en tijdens dat ouderschapsverlof een bijberoep starten. Dan worden de uitkeringen onmiddellijk stopgezet.

Dus ofwel:
- éérst 1 jaar bijberoep actief hebben en dan ouderschapsverlof (1/5e) mét uitkeringen opstarten
- voltijdse ouderschapsuitkeringen aanvragen, kan in combinatie met start van bijberoep
- deeltijdse ouderschapsverlof zonder uitkeringen met bijberoep.
 
Iemand die precies weet hoe het zit met indexatie van een Flexijob (PC 201)? Ik las ergens dat er voor december 2% index was, maar ik heb niks extra gekregen. Of gaat dat enkel voor een indexatie van het minimumloon of niet voor alle partitaire commitees?

Zelfde vraag voor de eindejaarsbonus. Ik las dat je die zou moeten krijgen als Flexijobber, maar ook niks gehad.

Ik vermoed dat het sociaal secretariaat dat automatisch zou moeten regelen en niet de werkgever indien ik daar recht op heb?
 
Iemand die precies weet hoe het zit met indexatie van een Flexijob (PC 201)? Ik las ergens dat er voor december 2% index was, maar ik heb niks extra gekregen. Of gaat dat enkel voor een indexatie van het minimumloon of niet voor alle partitaire commitees?

Zelfde vraag voor de eindejaarsbonus. Ik las dat je die zou moeten krijgen als Flexijobber, maar ook niks gehad.

Ik vermoed dat het sociaal secretariaat dat automatisch zou moeten regelen en niet de werkgever indien ik daar recht op heb?
ik ken de regels niet specifiek voor PC 201, maar flexilonen worden standaard niet mee geindexeerd als er een gewone index van 2% is. Enkel het minimumflexiloon wordt geindexeerd (als je dus op dat bedrag zit, stijgt het wel). Eindejaarsboni, vakantiegeld etc worden vaak ingerekend in het flexiloon bij contract. Dus best even je contract nagaan.
 
Een flexijob in de vastgoedsector, wat kan dat precies inhouden? Ik vind daar zo goed als niets over.
 
Terug
Bovenaan