Het grote BeyondGaming Dating topic

Persoonlijk ben ik geen fan van die moderne datingcultuur, ze is zeer vluchtig en oppervlakkig en focust niet in op diepere connecties. Je kijkt gewoon of je het leuk hebt met elkaar, of je hobbies deelt, of de gesprekken wat spannend zijn,... . Veel minder hoe mensen in het leven staan, hoe ze een gezin zien, hoe ze ethisch en moreel denken, waar hun sterktes en zwaktes liggen etc. hetgeen toch veel meer een basis vormt voor een langdurige relatie (waar veel mensen toch nog naar op zoek zijn). Soms denk ik dat de datingcultuur ten tijde van onze grootouders wat gezonder was, met veel meer focus op het vormen van een gezond en stabiel gezin en minder op hevige romantische gevoelens en kriebels waarvan Hollywood ons doet geloven dat ze aanwezig moeten zijn.
Persoonlijk denk ik dat je een karikatuur van "moderne datingcultuur" afzet tegenover een geromantiseerd beeld van hoe het vroeger was. Wat is de beginfase anders dan kijken "of je het leuk hebt met elkaar, of je hobbies deelt, of de gesprekken wat spannend zijn,..."?

"hoe mensen in het leven staan, hoe ze een gezin zien, hoe ze ethisch en moreel denken, waar hun sterktes en zwaktes liggen etc. hetgeen toch veel meer een basis vormt voor een langdurige relatie (waar veel mensen toch nog naar op zoek zijn)." --> dat lijkt me nog altijd waar mensen naar kijken hoor, enkel is dat niet iets voor de eerste paar ontmoetingen (nu niet en volgens mij vroeger ook niet).

Ik vind dat je de "datingcultuur" van onze grootouders nogal romantisch ziet hoor, dat kwam vaak neer op uit het eigen of naburig dorp een geschikte partner vinden na wat thé dansants of andere ontmoetingen, en dan met druk van de hele maatschappij maar een relatie starten en snel aan kinderen beginnen. Ik denk dat die focus op een gezond en stabiel gezin eerder neerkwam op een focus op een gezin, ten koste van persoonlijk geluk indien nodig. Het zou me zeer sterk lijken dat men op het punt dat men over een relatie sprak al een grondig idee had over "hoe ze een gezin zien, hoe ze ethisch en moreel denken, waar hun sterktes en zwaktes liggen", men paste gewoon allemaal in dezelfde mal (desnoods met enige druk). En uiteraard moest je partner uit dezelfde sociale cirkel komen (dezelfde zuil).

Ja, de wereld was vroeger simpeler, en men had minder keuzestress ("doe maar gewoon, dat is al gek genoeg"), en daar kwamen meer relaties uit. Of die relaties gelukkiger waren, dat lijkt me niet gegarandeerd.

Ik communiceer duidelijk over mijn verwachtingen maar veel mensen hebben daarin verwachtingen zonder dat ze daarover communiceren. Het "datingfase zonder exclusiviteit" zoals het in Amerika gemeengoed is is hier echt nog niet zo ingeburgerd als velen denken.

Ik denk dat je daar serieus zou van verschieten maar het is hier veel meer ingeburgerd dan je denkt.
Met nu mijn huidige FWB hebben we ongeveer 8 dates gehad waarna we het gesprek hadden van wat zijn we nu?

En redelijk wat van mijn vrienden hebben ook 1 of meerdere FWBs dus zo abnormaal is dat niet ze.
Ik denk dat het ook afhangt van waar je woont.
Ik woon zelf in een grote stad ik denk dat de mensen daar wat vrijer/opener zijn.

Maar Ik denk dat het nu veel meer normaal is om eerst een paar keer in bed te duiken en dan je beslissing te maken.
De seks tussen de 2 personen moet natuurlijk ook meevallen he.

Ik woon zelf in een grote stad ik denk dat de mensen daar wat vrijer/opener zijn.

Maar Ik denk dat het nu veel meer normaal is om eerst een paar keer in bed te duiken en dan je beslissing te maken.
De seks tussen de 2 personen moet natuurlijk ook meevallen he.
Ik woon in een boerengat waar de mentaliteit een beetje, euhm, ouderwetser is soms. (en soms kan ik mij daaraan irriteren) En er zijn veel van die boerengaten in ons land. In de grotere steden zal het zeker anders zijn, zeker bij de jongere generaties.

Het los daten/FWB/... heeft zeker zijn voordelen. Alleen al naar ontdekken of je seksueel compatibel bent. Ik weet wel dat het voor mij niet werkt op die manier. Dan is het gewoon een kwestie van daar duidelijk in te zijn.

Voor je een relatie aangaat wil je toch weten dat je op de meeste vlakken compatibel bent.
Als je het beiden ok vindt dat er geen exclusiviteit is op dat vlak dan geen probleem om dat te ontdekken zeker?

Bij mij persoonlijk werkt seks niet als er geen emotionele klik is. Als je dan achteraf ontdekt dat het op dat vlak niet matcht, jammer. Het voordeel aan seks is wel dat er meestal wel ruimte is om naar elkaar toe te groeien, met pakweg een bepaalde intelligentie of politieke voorkeur is dat moeilijker. En ook, er zijn zoveel zijden aan een relatie en veel dingen waarvan je soms pas na jaren weet of het echt klikt. Seks is daar rmaar één onderdeel van. Wel een belangrijke.

Vooral hiervoor is het ook makkelijk.
Voor je een relatie aangaat wil je toch weten dat je op de meeste vlakken compatibel bent.

En ook, er zijn zoveel zijden aan een relatie en veel dingen waarvan je soms pas na jaren weet of het echt klikt. Seks is daar maar één onderdeel van. Wel een belangrijke.

Heeft leeftijd/levensfase hier ook geen grote invloed op? Ik weet niet hoe oud jij bent, @Z3r0 ?
Maar als je 20er bent, staat seksuele "matching" doorgaans wat hoger op de lijst dan bij mensen die al huisje-boompje-beestje-kindje hebben.
Dan is "stabiliteit" doorgaans net iets belangrijker in een nieuwe relatie !op voorwaarde dat een langdurige relatie het doel is! dan de vraag of ze je het beste orgasme ooit zal bezorgen.

Als je geen zin hebt in "ik wil iemand waarmee ik oud wil worden" dan maakt leeftijd natuurlijk geen hol uit, dan staat plezier maken in eender welke vorm hoger op het lijstje dan het wat saaiere spul.

Maar als je 20er bent, staat seksuele "matching" doorgaans wat hoger op de lijst dan bij mensen die al huisje-boompje-beestje-kindje hebben.
Een beetje een dubbele vind ik. Want langs de ene kant zal seks op jongere leeftijd wel belangrijker zijn voor de meeste maar langs de andere kant ben je op dat vlak waarschijnlijk ook nog veel flexibeler omdat het allemaal nog nieuw is.

Een beetje een dubbele vind ik. Want langs de ene kant zal seks op jongere leeftijd wel belangrijker zijn voor de meeste maar langs de andere kant ben je op dat vlak waarschijnlijk ook nog veel flexibeler omdat het allemaal nog nieuw is.
Vandaar dat we lazen "eerste keer was slecht, ik dump ze best zeker?"... 🙈

Met wat meer km op de teller kan je dat wat meer relativeren en weet je dat dat soms puur een kwestie van groeiproces is. En soms ook niet. En soms groei je samen tot een goed koppel, ook op dat vlak en soms ga je ook gewoon zeggen "we hebben een andere kijk op intimiteit als groter geheel en we zullen nooit matchen hierin".

Ik vind dat nu niet echt een goede bron daarvoor, het gaat over twee katholieke landen (waarvan 1 Vaticaanstad) die scheiden gewoon verbieden. Maar ik vermoed wel dat er een link zal zijn zoals je zegt. Nog niet zo heel lang geleden was scheiden hier ook iets waar vreemd naar werd gekeken. Net als daten met meerdere vrouwen/mannen tegelijkertijd.

Hoe dan ook, zal de invloed (of het gebrek aan invloed) van de Rooms-Katholieke Kerk (of de meeste andere geloven) daarin niet voor een deel samenvallen met datingpraktijken?
De hoeveelheid van het daten, de manier waarop er gedated wordt en hoe er onder andere met seks omgegaan wordt, etc. ?

Persoonlijk ben ik geen fan van die moderne datingcultuur, ze is zeer vluchtig en oppervlakkig en focust niet in op diepere connecties. Je kijkt gewoon of je het leuk hebt met elkaar, of je hobbies deelt, of de gesprekken wat spannend zijn,... . Veel minder hoe mensen in het leven staan, hoe ze een gezin zien, hoe ze ethisch en moreel denken, waar hun sterktes en zwaktes liggen etc. hetgeen toch veel meer een basis vormt voor een langdurige relatie (waar veel mensen toch nog naar op zoek zijn). Soms denk ik dat de datingcultuur ten tijde van onze grootouders wat gezonder was, met veel meer focus op het vormen van een gezond en stabiel gezin en minder op hevige romantische gevoelens en kriebels waarvan Hollywood ons doet geloven dat ze aanwezig moeten zijn.
Wel grappig, dus mijn cijfers over wereldwijde echtscheidingsstatistieken zijn geen goede bron, maar jij koppelt een (waarschijnlijke) andere situatie in de VS over exclusief zijn aan echtscheidingen zonder enige onderbouwing, en dat is prima? :D

Ook goed. Komt erop neer dat jij geen fan bent van een datingcultuur die je vluchtig en oppervlakking noemt. En dat kan, maar dan zou ik niet verwijzen naar de datingcultuur van onze grootouders waarin er zo'n groot stigma hing op echtscheiding, dat het vooral ging om een degelijke partner te vinden en als vrouw niet te veel tegenpruttelde, want anders eindigde je als een oude vrijster. En het dan gewoon uit te houden samen. In een antwoord op @outsider in een ander topic vroeg ik hem nog of hij vond dat het toen beter was, maar zover wou hij niet gaan. Jij precies wel.

Heeft leeftijd/levensfase hier ook geen grote invloed op? Ik weet niet hoe oud jij bent, @Z3r0 ?
Dan is "stabiliteit" doorgaans net iets belangrijker in een nieuwe relatie !op voorwaarde dat een langdurige relatie het doel is! dan de vraag of ze je het beste orgasme ooit zal bezorgen.
Hmmm, weet ik eigenlijk niet. Als twintiger ben je waarschijnlijk wel meer gefocust op frequentie en variatie en ben je mogelijk ook meer bezig met hoe de ander er fysiek uitziet (en jezelf).

Weet niet of een gemiddelde veertiger (of dertiger) dit minder naar waarde schat en minder belangrijk vindt. Waarschijnlijk meer gefocust of kwaliteit ipv kwantiteit en ze zijn waarschijnlijk ook minder bezig met het uiterlijk. Ik vermoed net dat veel koppels om die reden ook uit elkaar gaan, omdat ze in die fase van hun leven seks en intimiteit missen (door drukke gezins- en werksituatie).

Moest ik nu als rijpe dertiger een nieuwe relatie moeten zoeken, dan is dat toch een belangrijke factor voor mij, denk ik. Misschien dat ik er zelfs 'strenger' op zou zijn dan in mijn vroeger 20er jaren... ik weet het niet.

Weet niet of een gemiddelde veertiger (of dertiger) dit minder naar waarde schat en minder belangrijk vindt. Waarschijnlijk meer gefocust of kwaliteit ipv kwantiteit en ze zijn waarschijnlijk ook minder bezig met het uiterlijk. Ik vermoed net dat veel koppels om die reden ook uit elkaar gaan, omdat ze in die fase van hun leven seks en intimiteit missen (door drukke gezins- en werksituatie).
De meeste koppels met kleine kinderen gaan niet uit elkaar omdat er geen seks meer is maar omdat ze de verbinding met elkaar verliezen omdat alle tijd in werk en gezin kruipt. En meestal gaan ze niet uit elkaar met kleine kinderen, maar erna, wanneer de kinderen wat groter zijn, er meer tijd is voor elkaar en je merkt dat je elkaar bent kwijtgespeeld in die tussentijd.

De kwantiteit wordt bij de meesten inderdaad minder belangrijk als ze ouder worden, ook al omdat het libido vermindert. Langs de andere kant: kwalitatieve seks met verbinding is (zeker op die leeftijd) veel meer waard dan gewoon wat rondpoepen. (vind ik)

Zo zie ik het ook. Ipv poepen vind ik intimiteiten als groter geheel nu belangrijker. Dat is evengoed samen gaan slapen, een knuffel als je naar het werk gaat, arm in arm lopen op straat,... Allemaal zaken die evident zijn als je verliefd bent waardoor je goeie seks hoger kan plaatsen.
Maar als je het grotere plaatje gehad hebt én kwijt bent geraakt, ga je sneller last hebben van "ik wil niet alleen in bed liggen" of "ik mis iemand om tegen te liggen in de zetel terwijl we samen een film kiezen", vaak hoor ik dat van leeftijdsgenoten meer dan "ik wil goeie seks". Niet dat ze/we dat niet missen... 😉 Maar de rest geeft gewoon een groter gemis bij velen.

Vandaar dat we lazen "eerste keer was slecht, ik dump ze best zeker?"... 🙈

Met wat meer km op de teller kan je dat wat meer relativeren en weet je dat dat soms puur een kwestie van groeiproces is. En soms ook niet. En soms groei je samen tot een goed koppel, ook op dat vlak en soms ga je ook gewoon zeggen "we hebben een andere kijk op intimiteit als groter geheel en we zullen nooit matchen hierin".
Wat alst het op de rest wel matched maar op vlak van intimiteit een pak minder is...
Wss een persoonlijke keuze, maar voor mij wel heel belangrijk, zelfs als 35+ ...

Wat alst het op de rest wel matched maar op vlak van intimiteit een pak minder is...
Wss een persoonlijke keuze, maar voor mij wel heel belangrijk, zelfs als 35+ ...
Is voor mij ook wel een heel belangrijke, is wat mij betreft het enige verschil tussen vrienden en partners. 🤷🏼
Ik heb vrienden genoeg waarmee ik kan zwanzen, waarmee ik over politiek kan praten, waar ik kwetsbaar tegen durf zijn,... Maar als ik die persoon niet met plezier een knuffel geef bvb dan wordt dat voor mij een "neen".
Als prille dertiger ook nog dates gehad met iemand waarvan zelfs zijn vrienden zeiden: "dat jullie geen koppel zijn?!? Man, hoeveel meer kan een vrouw matchen dan zij?!?" Maar kussen en knuffelen voelde ongemakkelijk aan, echt niet "juist" dus we hebben nooit de stap gezet van daten naar een relatie, we zijn netjes overgegaan naar heel goede vrienden toen.

Maar als je het grotere plaatje gehad hebt én kwijt bent geraakt, ga je sneller last hebben van "ik wil niet alleen in bed liggen" of "ik mis iemand om tegen te liggen in de zetel terwijl we samen een film kiezen"
Absoluut! Nu al 😢
Als het niet matcht qua intimiteit dan wordt ook hier een relatie moeilijk. Seks is minder belangrijk dan vroeger maar niet onbelangrijk.

Is een 6 op 10 genoeg of mik je hoger? Afhankelijk van ervaringen...
Daar zit het hem toch.
Het is toch het totaalpakket dat telt?
Met mijn ex was de seks goed, maar was er al lang geen duurzame intimiteit meer. We hadden meer seks dan liefdevolle, kwalitatieve momenten samen als koppel.
En wanneer je wél liefdevol behandeld wordt door je partner maar de (goeie) seks ontbreekt, blijf je ook op je honger zitten met heel grote kans op uit elkaar groeien.

Het is toch het totaalpakket dat telt?
Met mijn ex was de seks goed, maar was er al lang geen duurzame intimiteit meer. We hadden meer seks dan liefdevolle, kwalitatieve momenten samen als koppel.
En wanneer je wél liefdevol behandeld wordt door je partner maar de (goeie) seks ontbreekt, blijf je ook op je honger zitten met heel grote kans op uit elkaar groeien.
Duurzame intimiteit = knuffels / samen zetel liggen / nog dingen doen als koppel na kind?

Duurzame intimiteit = knuffels / samen zetel liggen / nog dingen doen als koppel na kind?
Niet alleen dat, maar echt voelen dat je partner bij jou wil zijn om wie jij bent en niet "voor het gemak".
Je kan perfect op automatische piloot de maandelijkse datenight hebben, elke woensdag seks hebben, een kus geven als je thuis komt van het werk, maar uiteindelijk willen we toch wel frequent voelen van onze partner dat die JOU ziet, waardeert, liefheeft,...

Terug
Bovenaan