GT86 problemen ('post recall')

Thin Liz

Well-known member
Crowdfunder FE
Hallo,

Nu weet ik dat er op Engelstalige fora heel wat topics over bestaan, maar toch had ik graag de ervaringen eens gelezen van de mensen die hier een GT86 hebben. Ik heb al wat foto's voorbij zien komen, dus er zullen er zeker zijn.

Long story short: ook mijn model uit 2012 werd teruggeroepen om de klepveren van de motor te vervangen. Toen ik de brief van Toyota vorig jaar in april kreeg, heb ik hem 9 maand langs de kant laten staan. Waarvan dus 2 maand effectief in de garage. Ja, dat klinkt schandalig lang, maar de mensen van Toyota hier hadden hun 'vaste' dag in de week voor dat jobke (wat verschrikkelijk lang duurt). Aangezien het de grootste garage van Toyota is uit de streek, hadden ze wellicht wel hun werk hier mee.

Nu komt het... Wellicht heb ik ook 'prijs' (zoals velen anderen, volgens internet). Na enkele weken, maanden, viel het me op dat bij stationair draaien (dus in neutraal en bij stilstand) de motor af en toe begint te kloppen. Hij valt dan opeens terug naar 200-300 toeren en lijkt stil te vallen, maar dat doet hij nooit. Als je dan even gas geeft, dan is het probleem weg...maar nadien bestaat de kans dat het terug komt. Onlangs begon het dashboard licht van de motor ook te branden, wat toch een alarmsymptoom is. Het probleem verdwijnt vanzelf als je gas geeft, of als je begint te rijden. Ook het waarschuwingslicht verdwijnt dan. Er is geen merkbaar verlies van vermogen, alle versnellingen werken perfect, niets merkbaar tijdens het rijden...alleen mag ik dus niet voor een rood licht staan. Het is precies ook erger als het op een helling is.
Volgens wat ik al gelezen en gehoord heb zou het de koppeling kunnen zijn, we zullen zien. Er zijn immers nog mensen met hetzelfde probleem als ik.

Nu komt het natuurlijk. Hou bewijs je in Godsnaam dat dit zou komen door het uit elkaar halen van de auto? We zullen even afwachten, maar dat het er niet goed uitziet is zo goed als duidelijk. 8 Jaar oud, geen enkel probleem...gaat binnen voor terugroepactie en dan begint de miserie...

Ik zal jullie op de hoogte houden, maar graag had ik dus geweten hoe het probleem in Belgie is. Ik vind er geen enkel Belgisch topic over, misschien kan ik hier iets te weten komen.

Merci alvast om te doorlezen,
 
Er is een facebookpagina voor gt86's. Daar was nog iemand die problemen had na de recall. Maar die zijn motor was na een paar 100 km gewoon vastgelopen. Je kan dat vaststellen als er stukjes pakking in de Carter zitten of er schade is aan lager en je ziet dat er olieleidingen verstopt zijn. De problemen komen immers door slecht verwijderen van de vloeibare pakking of te veel pakking aan te brengen.

Belangrijk is dus dat de motor opnieuw wordt open gedaan maar daar moet jezelf of een externe expert bijzijn. De olie die wordt afgelaten kan bewijs zijn van fouten dus best op voorhand eens met je rechtsbijstand verzekering afspreken.
 
Terug
Bovenaan