Review: Bright Lights of Svetlov

Het oude Rusland, of toch de USSR van enkele decennia terug, blijft een tot de verbeelding sprekende setting. Voor zij die al rondliepen ten tijde van het IJzeren Gordijn blijft het een herinnering aan een mysterieus afgesloten vijandelijke reus. Een slapende - maar dit slechts heel licht - beer die te allen tijde in staat was om een klauw of een hele poot op ons neer te brengen. Of misschien ook niet. De mist van geheimzinnigheid was dicht en zelfs nu zijn er nog een heel aantal dingen die we wellicht nooit zullen weten. Rusland houdt vast aan zijn zwijgzaamheid. Spelontwikkelaars maken dankbaar gebruik van de erg speciale atmosfeer om ons content te bezorgen.

Bright Lights of Svetlov is nu verkrijgbaar voor pc, Switch, Xbox Series X, Xbox One en PlayStation 4. Met een prijs van € 9,99 zeker een tip om aan je gaming library toe te voegen.

1695901797576.png

A Quiet Day In The Neighbourhood

Mensen die de indrukwekkende reeks Chernobyl gevolgd hebben, zullen even met de ogen knipperen wanneer ze de eerste stappen zetten in de wereld van Svetlov. Het appartementsgebouw, de gehele wijk en stad waar je op uitkijkt, het kan regelrecht doorgaan als een foto van Chernobyl of Prypiat. Het flatje van waaruit een heel aantal werknemers in bijna volledige onwetendheid vertrokken naar het noodlot van de kerncentrale, is in deze game herkenbaar voor iedereen. Ook de interacties vanaf het prille begin, het gevoel van weliswaar deel uit te maken van een gemeenschap maar eentje waar achterdocht en 'mijn zaken zijn alleen de mijne' ook erg doorwegen, komen ons niet onbekend voor. We hebben tenslotte al een aantal jaar vele getuigenissen over leven achter het IJzeren Gordijn, het komt heel logisch, natuurlijk zelfs, binnen. Door de gebeurtenissen van Chernobyl weten we ook hoe snel een doodnormaal stadje kan veranderen in een dood stadje. Ja, qua sfeer zit Bright Lights of Svetlov heel erg on point. De ontwikkelaar hier is een zekere Vladimir Cholokyan, een 3D environment artist waar verder weinig over te vinden is. Het is een Rus en Svetlov is tot nog toe zijn enige volledige game. Hij slaagt er in elk geval in om genoeg nieuwsgierigheid naar eventueel volgende projecten op te wekken met deze eersteling.

Een klein probleem dat ik vooraf moet vermelden is dat deze door een Rus ontwikkelde game het ook strikt op Russisch houdt voor een groot deel van de 'extra informatie' zoals kranten of televisie- en radioprogramma's. Op zich uitstekend voor de authenticiteit maar een gemiste kans, want om je onder te dompelen in een dagdagelijks leven is het eigenlijk wel zo fijn als je kan zien wat er nu in de krant staat. Ik had ook wel momenten waar een Engels element een beetje vreemd overkwam en ik toch twee keer moest kijken of ik het wel juist had. Een absolute plus dus voor de reeds genoemde sfeer, een beetje een gemis voor de volledige ervaring alleen.

1695903698477.png

Of hoe een eenvoudig leven plots kan omslaan

De speler volgt het leven van drie gewone inwoners van Svetlov, Rusland: Anatoly, Tamara en hun dochter Nadia. Je voert de alledaagse basistaken uit die het gezin in hun appartement normaal zou uitvoeren: van ongelukjes tijdens een renovatie opruimen over vuilnis buitenzetten en aan het einde van de dag naar bed gaan. Hier raad ik een controller aan, want de punten waarop je kan klikken zijn soms echt héél klein en ook het rondkijken om bepaalde zaken te vinden moet aan een aangepast tempo gedaan worden of je kan lang bezig zijn voor relatief simpele acties. Als je dan, zoals uw aller redacteur, af en toe een bibber in je hand hebt, kan je al eens een aantal keren de klik overschieten. Deze handelingen moeten ook gebeuren in bepaalde volgordes, soms is dat maar logisch, op andere momenten lijkt het eerder tijd die verdaan moet worden. Alles heeft echter wel degelijk een reden, er zijn gebeurtenissen op til voor dit ogenschijnlijke doorsnee gezin en Svetlov is een kort spel (een dik anderhalf uur is voldoende). We nemen de gameplay dus zoals hij is, de fijnere motoriek die nodig is zit snel genoeg in de vingers.

Vladimir Cholokyan toont hier een uitstekend inzicht in hoe een kortverhaal ook een hele trip kan inhouden.


Het verhaal van Bright Lights of Svetlov is zoals gezegd niet lang, maar slaagt er wel in om de - juiste soort - speler mee te trekken. Doorheen de alledaagse taken leer je de gezinsleden kennen en door de zeer specifieke timeframes (persoon X komt om 16:20 uur thuis aan, bijvoorbeeld) dringt het gevoel van 'er is iets op komst' heel effectief door. Daarbij komt ook het lezen van de gezinsdagboeken door een soldaat in 1989, ook weer een sterke indicator dat er toch ergens een calamiteit is opgetreden. Vladimir Cholokyan toont hier een uitstekend inzicht in hoe een kortverhaal ook een hele trip kan inhouden. De hele vraag rond uit welke hoek het onheil zal komen (KGB, de buren, een ramp of komen er buitenaardse toestanden aan te pas?) zorgt er voor dat het dagdagelijkse labeur toch je aandacht krijgt.

Voor antwoorden willen wij al wel de schoolrapporten van een fictieve dochter nakijken (dit is wel zo een voorbeeld van waar het erg sneu is dat er geen vertaling is van het Russisch) en de gang van ons appartement schoonmaken. Ja, ik hoor het u denken, 'gangen schoonmaken' klinkt weinig spannend? Daarom vraag ik een beetje vertrouwen in het oordeel van Squidward. Svetlov en de familie van wiens leven je even deel uit maakt grijpt uiteindelijk wel naar de keel. Het is een verhaal van niemand specifiek en toch duizenden mensen tegelijk. Als je normaal gezien een uurtje vrij hebt en denkt aan een aantal afleveringen inhalen van een serie, denk ook eens aan Bright Lights of Svetlov. Er is iets aan de eenvoud van het dagelijkse in strak contrast met de rampspoed die je voelt naderen, de onvermijdelijkheid die we allemaal wel eens vrezen ... Iets zeggen is hier eens te meer alles zeggen, dus ik probeer mij in te houden en verwijs u nogmaals naar enig vertrouwen in de mening van Squidward. Geef dit een uurtje.

Conclusie

Bright Lights of Svetlov is een debuutgame en heeft een aantal kinderziektes, absoluut. Het niet volledig Engels maken van bepaalde zaken heeft een impact op de beleving van het spel. Een krant is veelal een aanwijzing om meer informatie te krijgen, tenzij je vlot Russisch leest zal je er hier niet verder mee raken. Waar er Engels is, zitten er ook een aantal fouten in die zorgen voor momenten waar je eventjes moet doordenken. Maar de kinderziektes mogen ons niet blind maken voor het feit dat dit een debuut is, een eersteling! En die eersteling belooft veel goeds voor de toekomst van Vladimir Cholokyan, die een oog en gevoel voor sfeer toont waar menig studio jaloers op mag zijn. Louter al weten wanneer en waar het verhaal zich afspeelt, zal voor de meeste spelers al voldoende zijn om een goed idee te hebben van waar alles heen gaat. Ik zeg niets, maar er is een kans van negenenegentig procent dat je er nu al boenk opzit. Dit is een klein verhaaltje maar het verhaal dat duizenden echt doorleefden, een verhaal dat een waarschuwing is en moet blijven. Dit is waar de markt van de indiegames ons zo blij mee kan maken.

Pro

  • Atmosfeer zit 100% goed
  • Speelduur vult een segment dat nog vrij beperkt is

Con

  • Russisch niet altijd vertaald waardoor je voelt informatie te missen
7

Over

Beschikbaar vanaf

14 september 2023

Gespeeld op

  1. PC

Beschikbaar op

  1. Nintendo Switch
  2. PC
  3. PlayStation 4
  4. Xbox Series X|S

Genre

  1. Visual novel

Ontwikkelaar

  1. Vladimir Cholokyan

Uitgever

  1. Vladimir Cholokyan
 
Terug
Bovenaan