Je maakt veel aannames die ik, zeker als geheel, niet als vanzelfsprekend beschouw.
Dat Martinez er nog zal zijn na een uitschakeling in de 8ste ronde, dat we bij winst vandaag er sowieso uitgaan in de 8ste ronde, dat het per definitie stopt met Martinez als we er vandaag uitliggen, dat ze nadien met een betere vervanger komen, dat die per definitie de oudjes die jij wilt vervangen ziet worden en dat het nadien zeker beter zal zijn.
Dat scenario kan, maar ik denk dat het heel goed kan dat een aantal van die dingen niet zouden plaatsvinden. Een WK is zo zeldzaam dat ik bij een nationale ploeg nooit echt hoop op nederlagen en verandering van wind, maar ik ken het gevoel van bij mijn club wel en begrijp het zeker. Daar heb ik dat soms wel. Te vaak naar mijn goesting het laatste decennium.
Laat ons even de aannames apart zetten:
1) Dat Martinez er nog zal zijn na kwalificatie voor 1/8e finale.
2) Dat we na winst vandaag uitgeschakeld worden in de 1/8e finale.
3) Dat Martinez geen verlenging krijgt na uitschakeling vandaag.
4) Dat er een betere vervanger komt.
5) Dat de oudere spelers vervangen worden.
6) Dat het met de jongere spelers beter zal zijn.
- Stellingen 1 en 3. De bond wil verder met Martinez, Martinez zelf wil best ook verder doen en er is geen interesse van buitenlandse clubs. De Bond heeft zelf al aangegeven voorlopig geen rekening te houden met de mening van de media en het publiek. 1+1 = 2. Het enige struikelblok lijkt me het salaris, maar als Martinez niet te zot doet en geen loonsverhoging vraagt, zie ik geen redenen waarom de Bond hem plots geen verlenging zou aanbieden. Stelling 3 is helaas zeer onzeker, en dat is inderdaad gewoon mijn hoop.
- Stelling 2 is een beetje voorbarig want op het voetbalveld zelf is 1+1 niet automatisch 2. In theorie wint Spanje van Japan en wint Marokko van Canada, dus eindigt Spanje op 1 en wij 2 op bij winst. Maar zelfs in andere situaties is de kans dat we 1e eindigen vrij klein. Dan nog, spelen we tegen in principe Duitsland. Noch tegen Duitsland, noch tegen Spanje gaan we winnen. Dat is niet enkel puur op basis van spelersmateriaal maar ook op basis van mentaliteit en tactiek. Zelfs tegen Japan acht ik de kans groter dat we verliezen, puur omdat zij veel intensiever, sneller en fysieker spelen. Maar als Lukaku dan fit is, goh, altijd mogelijk.
- Stelling 4, heb ik nergens gezegd.
- Stelling 5. Als Martinez geen contractverlenging krijgt, is dat omwille van de slechte prestaties in Qatar. Quasi iedereen (media, fans, analisten) is het ermee eens dat de oudere generatie het niet meer kan, en dan specifiek Witsel, Mertens, Hazard, Meunier, Vertonghen. Ik vind het dan niet zo'n sterke stelling om te zeggen dat een vervanger de geschiedenis en de publieke opinie in acht neemt en wijzigingen doorvoert.
- Stelling 6. Onana ipv Witsel is een verbetering, Trossard/Carrasco ipv E Hazard is een verbetering. Doku/Saelemaekers als supersub ipv Mertens is een verbetering, Faes ipv Vertonghen is een verbetering, Castagne ipv Meunier is een verbetering. Aannames, maar die lijken me niet zo bijzonder buitensporig te zijn.
Maar goed, to each their own natuurlijk.